Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få SMS når lading stopper

Startet av marsmi, tirsdag 23. september 2014, klokken 08:55

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: lettrus på tirsdag 09. september 2014, klokken 11:58
Bensinstasjoner er jo perfekt rigget for dette. De har god beliggenhet, og de er rigget for retail, og folk er vant med å oppsøke dem for drivstoff. Mange tjener minimalt på bensin, det er bare der for å få folk inn i butikken. Det samme kunne hurtiglading vært. De som lader er jo stuck der i 10-30 min, så det er det jo knapt rocket science å selge en pølse eller en kaffekopp.

Parkerte ved en statoil-lader, da ser man rett inn i en "PØLSE!" plakat. Plakaten var veldig strategisk plassert ved laderen, det er ikke tvil om hva man håper på å selge til ladene bilister. Jeg klarer fremdeles ikke å forstå at ikke flere stasjoner har iallefall semighurtigladig. Det må jo kunne gi mersalg nok til å dekke kostnaden for laderen.

Panduck

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 09. september 2014, klokken 12:03
Hun ringte til meg for å få byttet til Teslaen vår, for det blir knapt med strøm til å komme seg hjem på etter møtet. Jeg sa på fleip at hun kunne jo bare hurtiglade litt utenfor Mcdonalds...Ble stille ett øyeblikket., så begynte hun å le. Den sjangsen hadde hun ikke tid til å ta, så hun kommer for å bytte bil. Ganske betegnende for situasjonen i dag.

Denne laderen er jo nå iallefall byttet til en annen type enn de andre Fortum-laderene, så vi kan jo håpe på mer stabilitet der. Det som er mer tragisk er antallet vanlige ladepunkter der. "Gardermoen Business Center" burde kunne ha mer enn to ladeplasser...

Panduck

Sitat fra: nime01 på tirsdag 09. september 2014, klokken 13:50
Eneste negative med dette er at man må være forsiktig som elbilist fremover på sånne steder, slik at man ikke ender opp som overvektig elbilist  ;D

Transnova bør ta tak i dette, og kreve sunne alternativer, som salat, sushi o.l på bensinstasjoner som selger strøm.

(ikke ta dette alvorlig)

Rasmus.B

Sitat fra: Panduck på tirsdag 09. september 2014, klokken 12:12
Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 09. september 2014, klokken 12:03
Hun ringte til meg for å få byttet til Teslaen vår, for det blir knapt med strøm til å komme seg hjem på etter møtet. Jeg sa på fleip at hun kunne jo bare hurtiglade litt utenfor Mcdonalds...Ble stille ett øyeblikket., så begynte hun å le. Den sjangsen hadde hun ikke tid til å ta, så hun kommer for å bytte bil. Ganske betegnende for situasjonen i dag.

Denne laderen er jo nå iallefall byttet til en annen type enn de andre Fortum-laderene, så vi kan jo håpe på mer stabilitet der. Det som er mer tragisk er antallet vanlige ladepunkter der. "Gardermoen Business Center" burde kunne ha mer enn to ladeplasser...

Helt enig

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Panduck

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 09. september 2014, klokken 12:03
Kona kjørte Leafen vår til kontoret i Oslo, men må kjøre en tur til Gardermoen næringspark for å møte en klient.
Hun ringte til meg for å få byttet til Teslaen vår, for det blir knapt med strøm til å komme seg hjem på etter møtet. Jeg sa på fleip at hun kunne jo bare hurtiglade litt utenfor Mcdonalds...Ble stille ett øyeblikket., så begynte hun å le. Den sjangsen hadde hun ikke tid til å ta, så hun kommer for å bytte bil. Ganske betegnende for situasjonen i dag.

I spoke too soon. Prøvde hurtigladeren i kveld og fikk knapt lade. Laderen kobler fra etter 30 sekund, med meldingen "avbrutt av bruker". Dette fikk jeg aller første gang jeg prøvde laderen, men etter det fungerte den fint. Nå prøvde jeg 5 ganger (for å få nok batteri til turen hjem), og 30 sekunder lading hver gang. Det fungerer altså i nødstilfelle, men morsomt er det ikke. Sikkert betalt 1 minutt pr gang også.

Rasmus.B

He he he..Tror jeg ler meg i hjel. ..
Det var jammen godt jeg ikke presset fruen til å kjøre opp med Leafen. Da hadde hun blitt fornøyd tenker jeg.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:36
Jaha, så da er det bare å gi opp?

Nei, selvfølgelig ikke.
Men det er greit å forstå historikken før man slenger ut påstander om hvor enkelt ting er.

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:36
90 år for ruter å få opp betaling med app?? Hvor sakelig kan man bli i denne diskusjonen?

Mitt poeng var (og er) at du sammenligner en umoden bransje (hurtiglading) med en moden bransje (kollektivtransport). Og når jeg tok trikken i 1. klasse kjøpte man billett på trikken -kontant.

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:36
Høres jo ut som om det er klin umulig med kortløsninger. Det er det faktisk ikke. Det finnes vel ikke en brusautomat eller en snackautomat i dag som ikke har en kortløsning?

De siste ti årene har det blitt ganske vanlig ja.
Men (for å bli "sakelig" nok en gang) vending machines går tilbake til 1600-tallet mens hurtigladere kom for rundt ti år siden. Den første mynt-opererte maskinen kom for 134 år siden.

Du sammenligner et 400 år gammelt marked ( med et 10 år gammel marked).
I Japan er det over 5.6 millioner vending machines og rundt 2000 hurtigladere.

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:36
Chademoladeren uten for Tønsberg har en enkel og grei kortløsning. Dra kortet, velg ladetid og vent på autorisasjon. Enkelt og greit.
Skal folk gidde å bruke disse laderne må de være tilgjengelige, lettvinte og fornuftig priset. Er de ikke det blir ikke laderne brukt og hele foretningsideen kolapser. Da finnes det heller ikke penger til å vedlikeholde laderne og de blir stående i ustand i lengre tid.

Jeg er helt enig i dette -og det er nok relativt enkelt å få til med nye ladere.
Å bygge om gamle ladere til kortbetaling er jeg ikke en gang sikker på at er mulig (som i kostnadseffektivt).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 11. september 2014, klokken 08:54
Jeg er helt enig i dette -og det er nok relativt enkelt å få til med nye ladere.
Å bygge om gamle ladere til kortbetaling er jeg ikke en gang sikker på at er mulig (som i kostnadseffektivt).

Nå kan det være at det var noe feil med Tønsbergladeren da jeg brukte den i sommer, men da var den i prinsippet avskrudd når jeg kom. Etter betaling med kort startet den opp og så gikk den av igjen etter endt lading. Ikke en optimal løsning, men hvis man ikke klarer enkelt å få integrert betaling i systemet vil en betalingsmodul som skrur på laderen være et alternativ, men det gir litt ekstra venting.

Panduck

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 11. september 2014, klokken 08:54
Jeg er helt enig i dette -og det er nok relativt enkelt å få til med nye ladere.
Å bygge om gamle ladere til kortbetaling er jeg ikke en gang sikker på at er mulig (som i kostnadseffektivt).

Du klarer ikke helt å forklare argumentasjonen din. at "vending machines" er gammelt og at hurtigladere er noe nytt er ingen forklaring på hvorfor man ikke kan ha kortbetaling på hurtigladere. Man trenger ikke å finne opp en ny måte å integrere korbetaling, bare fordi det man selger er noe annet. Hurtigladere må ha et grensesnitt for å kommunisere med betalingsterminaler, det er ikke noe fordyrende ledd. Prosessen er like enkel på hurtigladere som på en colamaskin. En hurtiglader er jo ikke noe mer enn en vendingmachine som selger strøm, prinsippet er jo nøyaktig det samme.

Det er kun en ting det går på, og det er kostnaden det er å ha betalingsterminal.   Den er ikke så høy at den skal hindre oss fra å kunne betale med kort. Da står det på viljen. Tilbyderene vet at det er så lite konkurranse på ladestasjoner at brukerene finner seg i hva-som-helst for å kunne tanke strøm. Derfor kan vi ha vanskelige løsninger med krunglete betalingsløsninger. DET er årsaken. Hadde det vært skikkelig konkurranse, hadde korttterminalene allerede vært på plass!

lettrus

Sitat fra: Panduck på torsdag 11. september 2014, klokken 09:56
Tilbyderene vet at det er så lite konkurranse på ladestasjoner at brukerene finner seg i hva-som-helst for å kunne tanke strøm. Derfor kan vi ha vanskelige løsninger med krunglete betalingsløsninger. DET er årsaken. Hadde det vært skikkelig konkurranse, hadde korttterminalene allerede vært på plass!

Hvis det er så komplisert og gjennomtenkt. Jeg mistenker heller at det er på grunn av at aktørene er knallgode på strøm, elendige på retail. Statoil har skjønt det.

Thomas Parsli

Ishavsveien sier selv at de betaler 20% av beløpet i avgift ved betaling med SMS eller app (på telefon), så jeg tviler litt på teoriene dere serverer (om hvor enkelt ting er og hvor lite vilje som finnes).

Produsentene av hurtigladere klarer ikke en gang å levere ladere som fungerer (sjekk alle trådene om ladere som er nede), de klarer ikke å levere ladere med både Combo og CHAdeMO -og de klarer ikke å produsere deler til laderene som ikke fungerer (opp til 6mnd ventetid på deler).

Men dere mener altså at problemet er manglende vilje hos operatørene?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)


Panduck

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 11. september 2014, klokken 11:51
Men dere mener altså at problemet er manglende vilje hos operatørene?

For å si det slik, du har ikke kommet med noe godt argument som viser hvorfor det skal være så stor forskjell på å ha kortbetaling for en sjokolde til 15kr og strøm til 100kr. Selvfølgelig, velger man løsning med minst investering (f.eks laveste etableringskostnad og mndkostnad) vil beløpet for bruk pr gang være høyt. Vi må jo tro at de som starter dette har en tro på at de skal selge en del strøm, slik at dette ikke er veien å gå. Mer og mer virker det som om de ønsker å ri statsstøtte-bølgen, og velge de billigste løsningene de kan, og fremdeles få inn pengene. Det kan og være forklaringen på at så mange hurtigladere er nede. Man får vel det man betaler for.

Når jeg hurtiglader 3 år fra nå, tror jeg det er på en Statoil eller Esso stasjon, rett og slett fordi de aktørene som setter opp nå (annet enn statoil) ikke virker proffe nok til å overleve i dette markedet.

ganton

Sitat fra: Panduck på torsdag 11. september 2014, klokken 12:09
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 11. september 2014, klokken 11:51
Men dere mener altså at problemet er manglende vilje hos operatørene?

For å si det slik, du har ikke kommet med noe godt argument som viser hvorfor det skal være så stor forskjell på å ha kortbetaling for en sjokolde til 15kr og strøm til 100kr. ...

Bortsett fra at kassaapparatet som selger sjokolade omsetter for flerfoldige ganger summen pr dag enn en ladestasjonen noen gang vil gjøre...
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Panduck

Sitat fra: ganton på torsdag 11. september 2014, klokken 12:28
Bortsett fra at kassaapparatet som selger sjokolade omsetter for flerfoldige ganger summen pr dag enn en ladestasjonen noen gang vil gjøre...

En automat som selger sjokolade har da ikke noe kassaapparat som omsetter flerfoldige ganger summen pr dag, hva er det du snakker om? Av alle de gangene jeg har ventet på toget på Nationalteateret, har jeg sett en person kjøpe noe fra maskinen EN ENESTE gang. De må da ha et håp om å selge strøm for mer penger enn det selges sjokolade for fra disse maskinene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA