Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få SMS når lading stopper

Startet av marsmi, tirsdag 23. september 2014, klokken 08:55

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 08. september 2014, klokken 11:14
Så på Dombås hvor det står 8 SC blir det ca 770.000,-/år i effekttariff?
Hvilket forbruk antar du da?

Har du prøvd å estimere kostprisen på ladingen på en SC i Norge?

Det er 4 SC på Dombås som hver betjener 2 ladeplasser. De er på 120kW hver, så antatt effekttariff er 300.000,- pr. år.

Dombås er nok en av de med lavest bruk i Norge, men om vi antar 10% utnyttelse (48kW i snitt) blir det 420MWh i året, hvorav effekttariffen altså utgjør ca. 70 øre/kWh. Til sammen i overkant av en krone/kWh i strøm eller rundt en femtilapp på en typisk lading.

Men om bruken var 25% i snitt (120kW kontinuerlig) utgjør effektdelen plutselig bare 29 øre/km og kWh-prisen havner rundt 60 øre. Ca. der ligger skjæringspunktet der effekttariff blir billigere enn vanlig tariff på Dombås, nettleien på effekttariff er nemlig typisk 25-30 øre lavere enn på vanlig tariff.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KaiRK

Dette er nok dessverre virkligheten for mange av de som er avhengig av "transnova ladere". Ikke verdens beste oppetid, treg ladefart, dyrt og noen av de så uforstårlige for mange at de ikke får de i gang. Har hjulpet folk med lading mange ganger i løpet av mine 130 chademo hurtigladinger. Selv gikk jeg så dritt lei av hele Transnova opplegget at jeg gikk til innkjøp av en Tesla. Endelig et selskap som forstår hvordan ting skal og bør gjøres! Rygg inntill, plugg i kabel og få en ladefart som tilsvarer noe sånt som 50mil i timen uten å ha trykket på en eneste knapp! :)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

lettrus

Jeg hurtigladet for første gang i helgen og hele opplegget er jo en tragedie.

De ulike abonnementsløsningene er jo uforståelige, og lading med SMS funker ikke på alle mobiler (f.eks. jobbmobil).

Hva er problemet med å sette en kortautomat på laderen evt ha en kredittkortløsning slik Ruter har på sin billett-app?

Det er en grunn til at man ikke trenger å være medlem av Shell eller Esso for å få fylle bensin.

Hurtigladerne burde også være et lokkemiddel for å få folk inn i en butikk eller kiosk. Altså må pris være lav (variabel strømkost er en bagatell), tilgjengelighet å være høy, og beliggenhet slik at det passer å ta en pølse eller noe mens man venter. Folk må vennes til å å bruke dem slik at man skaper avhengighet. Nå er de et alternativ til å ringe bilberging.

Rasmus.B

@Thomas Parsli
Det jeg mener med at Kr.200,- ikke reflekter kostnaden med en lading er at med så lavt bruk som det er nå, både pga. dårlig oppetid og høye priser, så er sikkert kostnaden pr lading det 10 dobbelte. Man kan ikke sette kr.2000,- for en enkeltlading av den grunn. Når Ishavsveien først søker og så får støtte fra Transnova, så må de jo ha hatt en realistisk gjennomgang av forretnings ideen.  De har holdt på med hurtiglading i noen år og burde vite hva som finnes av utstyr. At Ishavsveien nå setter seg på bakbena og refererer til at det ikke finnes utstyr som er bra nok er både rart og urimelig. De burde ikke søkt om støtte i det heletatt.   Nå er det flere viktige traseer som er "blokkert" av Ishavsveien. De setter ikke opp hurtigladere som de har hått tilskudd til, og ingen andre gjør det heller for de får ikke tilskudd. Med det kostnadsnivået som det blir påstått her så må det være klin umulig å tjene penger på hurtiglading uten Transnova støtte. Ser faktisk ut som om det ikke går selv med støtte.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 08. september 2014, klokken 17:34
Med det kostnadsnivået som det blir påstått her så må det være klin umulig å tjene penger på hurtiglading uten Transnova støtte. Ser faktisk ut som om det ikke går selv med støtte.

Det går nok an å tjene penger. Man må bare ha et høyt volum. Høyt volum får man ved å ha mange ladeplasser med flere ladere hvert sted og høy oppetid. Dessuten får man ned prisene ved å bygge mange identiske ladeplasser (slik som Tesla) og kjøpe mange ladere fra ett sted. Problemet er at det koster penger. Jeg vil påstå at om en aktør skal kunne gå inn og ta store deler av markedet og etterhvert tjene penger på det bør de ha minst 100 millioner kroner de kan bruke. I tillegg må de ha stålkontroll på teknikken og kostnader.

Hvis en aktør hadde f.eks 100 ladeplasser hver med minst 2 og helst 4 ladere rundt om i landet sør for Mosjøen eller deromkring tror jeg ganske mange hadde synes et abonnement til 2-300 kroner hadde vært greit. Med f.eks 10.000 kunder som hver betaler kanskje 250 kroner pr. måned  får man inn 30 millioner i året. Da bør det bli penger til overs for å tjene inn investeringen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. september 2014, klokken 18:04
Sitat fra: Rasmus.B på mandag 08. september 2014, klokken 17:34
Med det kostnadsnivået som det blir påstått her så må det være klin umulig å tjene penger på hurtiglading uten Transnova støtte. Ser faktisk ut som om det ikke går selv med støtte.

Det går nok an å tjene penger. Man må bare ha et høyt volum. Høyt volum får man ved å ha mange ladeplasser med flere ladere hvert sted og høy oppetid. Dessuten får man ned prisene ved å bygge mange identiske ladeplasser (slik som Tesla) og kjøpe mange ladere fra ett sted. Problemet er at det koster penger. Jeg vil påstå at om en aktør skal kunne gå inn og ta store deler av markedet og etterhvert tjene penger på det bør de ha minst 100 millioner kroner de kan bruke. I tillegg må de ha stålkontroll på teknikken og kostnader.

Hvis en aktør hadde f.eks 100 ladeplasser hver med minst 2 og helst 4 ladere rundt om i landet sør for Mosjøen eller deromkring tror jeg ganske mange hadde synes et abonnement til 2-300 kroner hadde vært greit. Med f.eks 10.000 kunder som hver betaler kanskje 250 kroner pr. måned  får man inn 30 millioner i året. Da bør det bli penger til overs for å tjene inn investeringen.
Enig med deg der. Det som er helt sikkert er at man ikke får opp kundekretsen sin ved å lage tungvindte betalingsløsninger og kreve over kr. 200,- for en lading.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Panduck

Sitat fra: lettrus på mandag 08. september 2014, klokken 14:35
Hva er problemet med å sette en kortautomat på laderen evt ha en kredittkortløsning slik Ruter har på sin billett-app?

På mange måter er vel dermed statoil sine ladere fine. Betal med kort. Selv om du må inn på stasjonen slik at de kan friste med mersalg. Ellers så er jo "goCharge" mye likt ruter sitt opplegg, app du starter lading med registrert kredittkort. Men det er jo kun et fåtall ladere med den appen. Har ikke så mye i mot fortum sin brikke, den koster jo ikke noe, og du betaler for bruk.

fredag

Sitat fra: lettrus på mandag 08. september 2014, klokken 14:35
Hva er problemet med å sette en kortautomat på laderen evt ha en kredittkortløsning slik Ruter har på sin billett-app?

Transaksjonskostnaden. Og kostnad på utstyret.

I Nederland har de et fungerende system med ladekort, der det er roaming mellom leverandørene. Ladekort fra en leverandør kan brukes til å lade hos alle andre leverandører. Dette mangler vi i Norge. Dette er et problem, fordi det kunne senket terskelen for å bruke hurtigladere og dermed økt bruken.

Utstyret som vi får hit til Norge er vel i stor grad tilpasset nederlandske systemet. De kommer med feks OCPP-støtte, GPRS/GPS og RFID-kortleser innebygget, men ikke betalingskort-terminal. Betalingskort-terminal blir dermed fordyrende tilleggsutstyr.

Transnova har på en måte begynt i feil ende, ved å subsidiere masse forskjellige ladeoperatører rundt omkring i landet, uten å først opprette et nasjonalt ladekort eller tvungen roaming mellom operatørene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

lettrus

Sitat fra: fredag på mandag 08. september 2014, klokken 22:59
Sitat fra: lettrus på mandag 08. september 2014, klokken 14:35
Hva er problemet med å sette en kortautomat på laderen evt ha en kredittkortløsning slik Ruter har på sin billett-app?

Transaksjonskostnaden. Og kostnad på utstyret.

Mulig. Men til sammenligning tar alle parkeringsselskaper kortbetaling. Jeg trenger ikke få tilsendt brikke fra Q-park for å bruke deres parkeringshus, eller tegne månedsabonnement for å parkere en lørdag formiddag. Ruter aksepterer kredittkortbetaling for 30 kr billett. Bare last ned appen og legg inn kortnummer. Trenger ikke tegne noe abonnement eller få tilsendt noe brikketjafs.

Hurtiglading er dessverre noe som er blitt kapret av strømaktører, men som egentlig skulle vært drevet av noen som kan retail (ref. Statoils løsning).

Thomas Parsli

Sitat fra: lettrus på tirsdag 09. september 2014, klokken 09:59
Mulig. Men til sammenligning tar alle parkeringsselskaper kortbetaling. Jeg trenger ikke få tilsendt brikke fra Q-park for å bruke deres parkeringshus, eller tegne månedsabonnement for å parkere en lørdag formiddag. Ruter aksepterer kredittkortbetaling for 30 kr billett. Bare last ned appen og legg inn kortnummer. Trenger ikke tegne noe abonnement eller få tilsendt noe brikketjafs.

Hurtiglading er dessverre noe som er blitt kapret av strømaktører, men som egentlig skulle vært drevet av noen som kan retail (ref. Statoils løsning).

For å ta Ruter først:

* Det tok Ruter rundt 90 år å få opp betaling med app
* Billettautomatene til Ruter har vært et mareritt i alle år
* Ruter tar 30,- for forhåndsbetalt billett og 50,- for billett kjøpt ombord

Og så parkeringsselskapene

* De har vært kommersielle i 30-40 år
* Markedet er så modent at du neppe for solgt utstyr som ikke er tilpasset kortbetaling
* En dags lading i Oslo sentrum koster rundt 300,- mens en forhåndsbetalt pris (langtidsleie) kan komme ned mot det halve

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rasmus.B

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:14
Sitat fra: lettrus på tirsdag 09. september 2014, klokken 09:59
Mulig. Men til sammenligning tar alle parkeringsselskaper kortbetaling. Jeg trenger ikke få tilsendt brikke fra Q-park for å bruke deres parkeringshus, eller tegne månedsabonnement for å parkere en lørdag formiddag. Ruter aksepterer kredittkortbetaling for 30 kr billett. Bare last ned appen og legg inn kortnummer. Trenger ikke tegne noe abonnement eller få tilsendt noe brikketjafs.

Hurtiglading er dessverre noe som er blitt kapret av strømaktører, men som egentlig skulle vært drevet av noen som kan retail (ref. Statoils løsning).

For å ta Ruter først:

* Det tok Ruter rundt 90 år å få opp betaling med app
* Billettautomatene til Ruter har vært et mareritt i alle år
* Ruter tar 30,- for forhåndsbetalt billett og 50,- for billett kjøpt ombord

Og så parkeringsselskapene

* De har vært kommersielle i 30-40 år
* Markedet er så modent at du neppe for solgt utstyr som ikke er tilpasset kortbetaling
* En dags lading i Oslo sentrum koster rundt 300,- mens en forhåndsbetalt pris (langtidsleie) kan komme ned mot det halve

Thomas
Jaha, så da er det bare å gi opp?
90 år for ruter å få opp betaling med app?? Hvor sakelig kan man bli i denne diskusjonen?
Høres jo ut som om det er klin umulig med kortløsninger. Det er det faktisk ikke. Det finnes vel ikke en brusautomat eller en snackautomat i dag som ikke har en kortløsning?

Chademoladeren uten for Tønsberg har en enkel og grei kortløsning. Dra kortet, velg ladetid og vent på autorisasjon. Enkelt og greit.
Skal folk gidde å bruke disse laderne må de være tilgjengelige, lettvinte og fornuftig priset. Er de ikke det blir ikke laderne brukt og hele foretningsideen kolapser. Da finnes det heller ikke penger til å vedlikeholde laderne og de blir stående i ustand i lengre tid.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jakvist

Jeg synes at Fortums brikke/rfid-løsning fungerer godt. Har møtt andre som ikke fikk ladet med SMS, men brikken min fungerte helt fint. Har også klippekort fra Grønn kontakt som fungerer bra.

Panduck

Sitat fra: jakvist på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:40
Jeg synes at Fortums brikke/rfid-løsning fungerer godt. Har møtt andre som ikke fikk ladet med SMS, men brikken min fungerte helt fint. Har også klippekort fra Grønn kontakt som fungerer bra.

Jeg er enig i at dette fungerer greit. Jeg ble litt oppgitt over grønn kontakt når jeg ladet. Ingen tidsbegrensning, så jeg kunne stå det så lenge jeg ville, helt til 100% batteri. Det er jo å be om kø på laderen. Å ikke betale for tidsintervall er håpløst.

Men jeg slutter meg til de som mener at det er merkelig at de ikke skal kunne få opp enkel betalingsløsning på kort. Hadde transnova krevd dette, ville det vært på plass med en gang. Jeg kan kjøpe en sjokolade til 15kr på en automat, jeg skal kunne betale for lading til 50kr med kort. Den gangen bensinstasjonskjedene finner at de skal satse sterkt på dette, er det kroken på døra for slike som ishavsveien, folk vil ikke finne seg i slikt.

Det burde diskvalifisere ishavsveien når de reserverer ladestasjoner til kun kunder som betaler abonnement, alle ladestasjoner burde være åpne for drop-in betaling om de skal være med på transnova-leken.


lettrus

Sitat fra: Panduck på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:53
Den gangen bensinstasjonskjedene finner at de skal satse sterkt på dette, er det kroken på døra for slike som ishavsveien, folk vil ikke finne seg i slikt.


Åpenbart.

Bensinstasjoner er jo perfekt rigget for dette. De har god beliggenhet, og de er rigget for retail, og folk er vant med å oppsøke dem for drivstoff. Mange tjener minimalt på bensin, det er bare der for å få folk inn i butikken. Det samme kunne hurtiglading vært. De som lader er jo stuck der i 10-30 min, så det er det jo knapt rocket science å selge en pølse eller en kaffekopp.

Rasmus.B

Kona kjørte Leafen vår til kontoret i Oslo, men må kjøre en tur til Gardermoen næringspark for å møte en klient.
Hun ringte til meg for å få byttet til Teslaen vår, for det blir knapt med strøm til å komme seg hjem på etter møtet. Jeg sa på fleip at hun kunne jo bare hurtiglade litt utenfor Mcdonalds...Ble stille ett øyeblikket., så begynte hun å le. Den sjangsen hadde hun ikke tid til å ta, så hun kommer for å bytte bil. Ganske betegnende for situasjonen i dag.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA