Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilparade 21. september over Øresundsbroen

Startet av NyElbilJente, tirsdag 23. september 2014, klokken 00:51

« forrige - neste »

NyElbilJente

Har neeeesten bestemt meg å gå fra tyske biler, over til en tesla s da jeg penger hver dag 20mil totalt.

Så ser jeg da ... Hvor stor og viktig er forskjellen på 60 versjonen og 85? Og 7seter Vs 5 seter....( jeg trenger strengt talt ikke to ekstra seter men!)

Trenger masse tips og tanker rundt denne bilen før jeg bestemmer meg så kjør på!!:)!

Olatho

Ser du for deg situasjoner der du vil kunne trenge et par ekstra barneseter de neste årene?
Eller er det mer sannsynlig at du kunne tenke deg (enda) mere bagasjeplass, til å kunne stue unna diverse stash?
NOEN tror at bilen er lettere å selge brukt hvis du har ekstrasetene - men om du får igjen den investeringen ved evt. bruktsalg er det jo ikke godt å vite noe om i praksis.
De koster jo en del ekstra, så vi droppa dem, men jeg har ingen problem med å se at de er veldig nyttige for andre. 

Når det gjelder 60 vs 85 er jeg ikke i tvil om at 85 er det mest fornuftige.  Rekkevidde er for oss det viktigste argumentet for å velge Tesla framfor en annen elbil.  Vi kommer neppe til å tømme 85 særlig ofte, og det kan godt hende at vi i praksis ville klart oss med en 60 i 90% av kjøringen vår, men for å være sikker - og for å slippe å tenke på det er det verdt å velge 85 - mener _jeg_.  Det er tross alt 30% større batteri, og superlading inkludert. 

NyElbilJente

Takker for svar! Vel jeg har to barneseter nå, og ser ikke for meg flere, men kjekt å ha tenker jeg om venner av barna skulle bli med osv. Og ved videresalg kan det være lurt. Mulig vi går for det.

Har ALDRI hatt el bil før så vet ikke noe som helst om det Igrunn. Drevet med bil hele livet, men på ingen måte slike typer.

Ok, da velger jeg garantert 85, for siden det blir 100 mil pendling i uken kan det være veldig praktisk!!
Noe mer jeg burde tenke over ?

Olatho

Skaff deg lademulighet hjemme. Det behøver ikke være mer enn en blå industrikontakt, men med ditt forbruk ville jeg forsøkt å fått til en 32A kurs og da bør du også ha med dobbeltladeren i konfigurasjon av bilen.

Bestill en prøvekjøring.


Espen Hugaas Andersen

En viktig forskjell mellom 85 kWh og 60 kWh er garantien. Om du velger 85 kWh får du 8 år og ubegrenset antall km på drivlinje og batteri, mens man på 60 kWh får 200.000 km. Altså når man kjører veldig mye, som 50k km i året, så går garantien ut på 4 år med 60 kWh i stedet for 8 år med 85 kWh.

Jeg ville vurdert litt rundt kjøremønsteret. Det er greit å ha tenkt igjennom alle de situasjonene som er relevante for seg selv. Jeg antar du har fast parkering med mulighet for å få lagt opp lading?

I så fall dekkes pendler-behovet av enkeltlader og en 32A 230V enfase-kurs hjemme. En standard 16A kurs blir trolig litt i snaueste laget. Hvis man har 400V opplegg hjemme, så kan man også gå for 16A 400V trefase, men det er kun nyere hus som har 400V. (Om man sjekker i sikringskapet står dette - eventuelt er det bare å ta ett bilde av sikringskapet og legge ved her, så kan vi raskt si hva du bør gå for.)

Utover pendler-behovet bør man tenke seg om - tar du langturer ofte? Til fjerntliggende hyttefelt, eller lange dagsturer, osv? I så fall bør man absolutt vurdere dobbeltladeren. "Standard" langturer mellom storbyer dekkes av hurtigladere, så dette er ikke problematisk, men man kan få problemer om man f.eks innimellom kjører 300 km langs mindre traffikerte veier, og så skal hjem igjen samme dag. Eventuelt ikke har lading på en hytte - da må man tenke seg om.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NyElbilJente

Hei og talk for svar! Jeg skal få lagt ut bilde av sikringsskapet jeg ;) huset er fra 08 så ikke så gammelt. Har også en elektriker som står klar til å sette opp "ladestasjon" om det ikke er for dyyyrt da! Jeg pendler Tønsberg Oslo daglig, og her er det iallfall noen steder å lade. Har helt klart bestemt meg for85 typen, da som dere ser blir det mye kjøring :)

Espen Hugaas Andersen

#6
Å sette opp en ladeuttak er forholdsvis rimelig om man bruker industri-stikk (motparten til enten "blått lade adapter" som følger med bilen eller "rødt lade adapter" som koster 600 kr ekstra), det ikke er for langt fra sikringskapet til parkeringsplassen og det ikke må gjøres noen utbedringer på sikringskap eller hovedstrøminntaket. Da snakker vi om få tusenlapper. (Eller tilnærmet null om man kjenner en elektriker.)

Når man bruker industristikk bruker man den medfølgende ladekabelen (også kalt UMC), og så får man velge om man lar den ligge igjen hjemme, eller om man tar den med seg hver dag. Dette er så klart litt mer styr. Men om man plutselig har behov for lading kan det være kjekt å ha den med seg.

For noen tusen ekstra ekstra får man satt opp "Type 2" ladestasjon. Da kan man bruke "Type 2 offentlig ladestøpsel" som koster 1300 kr med bilen, eventuelt velger man ladestasjon med fastmontert kabel. Dette er en dyrere løsning, men kan være greit om man vil ha med seg UMC i bilen.

Det som er mest praktisk og tryggest er nok å velge Type 2 ladestasjon med fastmontert kabel, og ha med UMC med blått og rødt ladeadapter og Type 2 kabel i bilen. Da er man forberedt på det meste når det gjelder lading. Men egentlig har man ikke noe behov for dette om man kun skal til/fra jobb med bilen. Dette må man vurdere selv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

HAr 32A 1-fas i garasjen selv, og har så langt bare vært nødt til å utnytte det EN gang. Lader stort sett på relativt lav hastighet; 15A +/-

Bruksmønster vil uten tvil avgjøre hva som er best for den enkelte, men det kan være smart å ikke overvurdere behovet i starten; det kan bli unødvendig dyrt. Du vil sitte med en løsning (f.eks. Type-2 lader) som du vil kunne bruke, men som har kostet mer enn nødvendig. Jeg har UMC hengende "fast" i garasjen, og tar den med bare på langturer, eller hvis jeg tror jeg kan få bruk for den. Rekkevidden på Model S gjør at jeg sjelden trenger å lade annet enn over natta.

<GeekMode>
Det er mulig Ingress-spillinga endrer på dette etterhvert. ;)
</GeekMode>
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mr.Zero

Sitat fra: NyElbilJente på mandag 08. september 2014, klokken 12:50
Hei og talk for svar! Jeg skal få lagt ut bilde av sikringsskapet jeg ;) huset er fra 08 så ikke så gammelt. Har også en elektriker som står klar til å sette opp "ladestasjon" om det ikke er for dyyyrt da! Jeg pendler Tønsberg Oslo daglig, og her er det iallfall noen steder å lade. Har helt klart bestemt meg for85 typen, da som dere ser blir det mye kjøring :)

Nå har vel Tesla satt opp hurtiglader ved Kjelstad, så da lader du gratis ca 1 mil i minuttet. Det gjør hverdagen din lett mtp lading..! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

hgs

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 08. september 2014, klokken 15:41
Sitat fra: NyElbilJente på mandag 08. september 2014, klokken 12:50
Hei og talk for svar! Jeg skal få lagt ut bilde av sikringsskapet jeg ;) huset er fra 08 så ikke så gammelt. Har også en elektriker som står klar til å sette opp "ladestasjon" om det ikke er for dyyyrt da! Jeg pendler Tønsberg Oslo daglig, og her er det iallfall noen steder å lade. Har helt klart bestemt meg for85 typen, da som dere ser blir det mye kjøring :)

Nå har vel Tesla satt opp hurtiglader ved Kjelstad, så da lader du gratis ca 1 mil i minuttet. Det gjør hverdagen din lett mtp lading..! ;D

Husk at du gir råd til en elbilfersking her da....

Teslas superladere er glimrende, og det som sammen med den store rekkevidden det som virkelig setter Tesla i en helt annen liga enn de andre elbilprodusentene. Men dette er noe bør bruke når du faktisk har behov for det, dvs på langtur eller når du ikke har mulighet til å komme deg hjem eller til dit du skal med vanlig lading. Superlading sliter betydelig mer på batteriet (det diskuteres riktignok hvor mye mer), det tar uansett ekstra tid, og hvis alle som passerer Kjellstad med Tesla til og fra jobb (jeg er en av dem) skulle brukt dette som sin daglige gratis ladestasjon ville nok de 12 plassene som er der i dag hatt evige køer.
Jeg har selv 25 mil t/r kontoret (reiser 2 ganger i uka) og har vel brukt denne laderen en gang. Tønsberg-Oslo t/r lader du fint opp over natta, selv på 16A slik vi har hjemme. Vi trodde 16A skulle bli altfor lite, men det viser seg stort sett å holde i massevis. Prøv først iallfall, og så kan du heller utvide etter hvert.  Og dobbeltladeren er veldig kjekk å ha!
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Olatho

Ja, dette er en viktig omstilling fra bensin/diesel. Ikke tenk at du må finne ladesteder langs veien. Den største fordelen er at du kan lade hjemme, og våkne hver morgen med "full tank".

Espen Hugaas Andersen

#11
Sitat fra: hgs på mandag 08. september 2014, klokken 23:10Jeg har selv 25 mil t/r kontoret (reiser 2 ganger i uka) og har vel brukt denne laderen en gang. Tønsberg-Oslo t/r lader du fint opp over natta, selv på 16A slik vi har hjemme. Vi trodde 16A skulle bli altfor lite, men det viser seg stort sett å holde i massevis. Prøv først iallfall, og så kan du heller utvide etter hvert.  Og dobbeltladeren er veldig kjekk å ha!
Jeg kom frem til at 16A ville være akkurat litt snaut.

Hvis man antar 1100 km på fem dager, at det går med 0,2 kWh/km pluss ladetap, så er behovet:

(1100 x 0,2) / 0,9 = 244 kWh

Om man får ladet i gjennomsnitt 11 timer hver natt (ca 11 timer går med hver dag i jobb/pendling og så noe shopping, vennebesøk, kino, osv.), og man starter mandagen med fullt batteri:

11 x 4 x 230 x 16 + 81 kWh= 243 kWh

Jeg tror at man er ikke langt unna å måtte innom Kjellstad nesten hver uke, i hvert fall om man skal kjøre litt utover pendlingen, og spesielt på vinteren. Da kan forbruket være oppe i 0,25 kWh/km pluss ladetap (inklusiv forvarming).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cowboystrekk

Sitat fra: NyElbilJente på søndag 07. september 2014, klokken 19:16
Har neeeesten bestemt meg å gå fra tyske biler, over til en tesla s da jeg penger hver dag 20mil totalt.

Så ser jeg da ... Hvor stor og viktig er forskjellen på 60 versjonen og 85? Og 7seter Vs 5 seter....( jeg trenger strengt talt ikke to ekstra seter men!)

Trenger masse tips og tanker rundt denne bilen før jeg bestemmer meg så kjør på!!:)!
Om du kjører under 16 000 i året og ikke trenger å kjøre mer enn 30 mil i et strekk vinterstid eller 35 mil sommerstid så holder 60 for deg. Standardrekkevidda mi er 30-41 mil (30,5 er det verste jeg har vært borti vinterstid med mye last, fjellovergang, mye bruk av klima etc.) Sommerstid ligger jeg så og si alltid over 35 mil. Med ditt kjøremønster er dog 85 det klare valget. Om du ikke bruker 7-seter så dropp det, jeg bruker det ofte pga små barn. Du kan evt ha det i bakhodet, det går også an å ta de ut med litt demontering, ettermontering av ekstrasetene er derimot ikke mulig\lovlig pga manglende forsterking i støtfangeren bak på bilen.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

NyElbilJente

Mange fine svar her! Tusen takk! Ja,85 blir det. Helt garantert! Det er en meget stor omstilling å gå over til elektrisk... Ikke fylle 900-1000kr hver uke på tanken, men huske å lade til rett tid osv. Dere lader hjemme hver natt?

Litt usikker på hvor kjellstad ligger folkens!

Jeg tror nok det blir 7 seter ja siden jeg har små
Barn, som igjen ofte har med venner osv. Da er det gull verdt å ha det i tilfelle.
Men nå vet jeg ikke helt hvordan dette med parkering er. Parkerer dere på ladestasjoner for å få p. Gratis eller hva gjør dere?( ser mange gjør det her så derfor jeg spør). Skal tross alt stå noen timer borti Oslo og den byen vet å ta seg betalt. Så en tesla koblet til en vanlig kontakt inne på P huset borte ved der jeg skal være.
Himmel for en ukjent verden....

Espen Hugaas Andersen

#14
Kjellstadkrysset er på E18, rett etter Drammen i retning Oslo. Ved Marche og Max. (Du har ladere på begge sider av veien, her og her.) Med Teslas hurtigladere får du ladet fra 0-50% kapasitet på ca 20 minutter. (Ettersom batteriet blir fullere vil riktignok hastigheten gå ned. Dette er for å ikke skade batteriet. Batteriet kan ta i mot mye mer effekt når det er tomt uten å skades.)

Du kan parkere på alle parkeringsplasser merket med hvit "P" på blå bakgrunn uten å betale. Men eventuelle tidsbegrensinger gjelder (Bruk parkeringsskive, f.eks denne). Å parkere på ladeplasser uten å lade er ikke veldig populært! Kun parker på ladeplasser om du trenger lading, og helst ikke parker på ladeplasser lengre enn nødvendig. Det er knapt om ladeplasser de fleste steder, og det er veldig kjipt for de som har en elbil med mindre rekkevidde enn deg å ikke komme seg hjem på flere timer fordi de ikke fant ladeplass.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA