Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilparade 21. september over Øresundsbroen

Startet av NyElbilJente, tirsdag 23. september 2014, klokken 00:51

« forrige - neste »

NyElbilJente

Lærer mye av dere :)

Men har dere noen tanker om nå når model X kommer, ang pris på S da. Tror dere den holder seg ganske jevnt i pris videre eller vil den falle drastisk ?

For kjedelig å kjøpe en S nå, og så faller den 200K feks ned på en Mnd :) hva tror dere?

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror introduksjonen av Model X gjør at man ikke kan selge Model S til mer enn hva man kjøpte den for lengre. Sannsynligvis vil ikke prisen falle veldig mye utover dette. Man må bare huske på at jo mer Model S faller i pris, jo mer konkurransedyktig blir den i forhold til fossilbiler med noen av de samme kvalitetene. Model S er en veldig ettertraktet bil, men for veldig mange er den for dyr. Den vil ikke være mindre ettertraktet blant disse kjøperne fordi Tesla kommer med annen bil som de heller ikke har råd til. Hvis de ender opp med å ha råd til en 2 år gammel Model S, så vil mange velge å kjøpe en 2 år gammel Model S.

Det som også kan nevnes i forhold til verdifall er avgiftene. Om det kommer moms og engangsavgift vil nye Model S/X bli betydelig dyrere. Da vil bruktbilprisene kunne stige.

Det er egentlig veldig vanskelig å spå hvordan prisutviklingen vil bli for Model S, men personlig ville jeg bli ganske overrasket om Model S faller raskere i pris enn fossilbiler i samme prisklasse. Og egentlig bør den ikke falle så mye. En av hovedgrunnene til at fossilbiler i denne prisklassen faller ganske raskt er at man kan importere billige biler fra tyskland, og import-avgiftene trappes ned med en gitt formel. Model S er ikke billigere i Tyskland enn i Norge - tvert i mot, den er dyrere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NyElbilJente

Takk for svar ! Da ble jeg ganske så tryggere !:) skal gå for denne nå

cra

Jeg lader ikke hver natt, for jeg kjører ikke nok hver dag til å trenge det. Men det er ingenting i veien for å koble seg til daglig for å etablere vanen. Faren for å glemme å lade er størst i starten. Gjør det i det minste til en vane å sjekke satus på app'en før du legger deg, så er du ganske sikker.

Å parkere på ladeplasser bare for å få gratis parkering gjør man bare ikke. Det er ikke ulovlig, men det kan virkelig ødelegge dagen for noen som trenger påassen til det den er tenkt til - lading. Som andre har nevnt står du gratis på alle kommunale plasser, så å stille seg på ladeplass er helt unødvendig. Forhåpentligvis/sannsynligvis kommer det snart regelverk og skilting som medfører sanksjonsmuligheter mot slik parkering, så det er like greit å gjøre det til en vane å ikke stå på slike plasser unødig. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

NyElbilJente

Hehe , nei jeg har ingen planer om å oppta andres plasser ! Må bare begynne å lete meg til gratis parkeringer dit jeg skal pendle til da :) ja, blir nok uvant å lade, of ikke minst huske å lade den:)
Åh, kan du fortelle Om denne appen?

Jeg tenker ang utstyr,
Luftfjæring
Vinterpakka
Tech pakka
Lyd pakka
7seter
Tåkelys
Panoramatak


Noe mer som er et must ?

Planen er å bestille helt ny men om jeg skulle komme over en "brukt" med dette så er det sterkt vurdert

Espen Hugaas Andersen

#20
Det er veldig lite utstyr som man ha. Det kommer helt an på de behovene man har. Utover de opsjonene du har valgt bør du kanskje ta med en Type 2 kabel, vinterdekk, rødt ladeadapter og servicepakke, så blir du nok fornøyd.

Du burde kanskje ta med parkeringsassistent også. Model S er en stor bil og kan være vanskelig å parkere.

Utover det så eneste som du *kanskje* ville trenge dobbeltladeren, men dette kan ikke jeg bedømme. Det kommer ann på kjøremønsteret. Du trenger den ikke til pendlingen, i hvert fall, og heller ikke til bykjøring.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Sitat fra: NyElbilJente på onsdag 10. september 2014, klokken 10:55
Hehe , nei jeg har ingen planer om å oppta andres plasser !

Det er like mye din plass som andre sine, men på samme måte som at man ikke låser seg inne på toalettet bare for å sitte der og lese så lar man plassen være ledig til den som faktisk bruke den. ;)  Ladeplasser er et gode med begrenset tilgjengelighet, og noen er avhengige av å kunne bruke dem, andre ikke.


Sitat fra: NyElbilJente på onsdag 10. september 2014, klokken 10:55
Åh, kan du fortelle Om denne appen?

Den lar deg se ladestatus, starte/stoppe lading, låse opp/låse bilen, se hvor i verden den befinner seg på kartet, blinke med lysa og tute i hornet , åpne/lukke takluka og starte klimaanlegget/stille inn temperatur. :)

Bare søk på Tesla Model S i din app-store (vet ikke om du har iPhone eller Android, men den finnes for begge). Kan installeres før du får bilen, men kan ikke brukes før de er "koblet sammen", og det skjer vanligvis ikke før bilen omtrent er levert, trur jeg.


Sitat fra: NyElbilJente på onsdag 10. september 2014, klokken 10:55
Jeg tenker ang utstyr,
Luftfjæring
Vinterpakka
Tech pakka
Lyd pakka
7seter
Tåkelys
Panoramatak

Noe mer som er et must ?

Hva som er et must har vært en evig diskusjon, og det er bare du som sitter med fasit. Tech-pakka er jeg enig i. Tåkelys hadde jeg kutta ut, og heller gått for P-sensorer. (Har kanskje vært i 3-4 situasjoner der tåkelys kunne vært nyttig på de 20+ åra jeg har kjørt bil.) 7-seter er ungene mine for store til, så det har jeg ikke. Du som har små og kanskje skal ha med ekstra unger vil sikkert ha god nytte av dem. Vinterpakka er populær blandt dem i baksetet, og jeg liker pano-taket. Bruker luftfjæring en del på vegen til hytta, men luft og pano er kanskje det første jeghadde skippa om jeg skulle spare noen tusen. Har lydpakka, men bare fordi jeg bestilte før den gikk opp med 10k. Trur jeg hadde skippa den i dag; er ikke noen HiFi-kjenner, men bruker musikk til bakgrunnstøy. Er godt fornøyd med lyden, og nyter kanskje musikk i bilen mer nå enn jeg gjorde før, i ei Caravelle der høyttaler på den ene sida kobler inn og ut etter eget forgodtbefinnende.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

MrUnderhill

Jeg ville også har vurdert:
-Metallic lakk (Standardlakken til Tesla har ord på seg for å være myk, dvs at den lett får riper)
-Parkeringssensor (bilen er stor)
-Vinterdekk (Du slipper å betale moms på utstyr du bestiller sammen med bilen, så jeg tror det er vanskeligere å finne vinterdekk (med felg og trykksensor) til en lavere pris enn det Tesla skal ha.)
-Type 2 ladekabel  (Nye ladestasjoner bruker denne kontakten for å lade elbil. Kabelen Tesla selger er den rimeligste på markedet.)

Jeg har hatt bil siden juni, og det er sjelden jeg lader andre steder enn garasjen. Man starter hver morgen med 35mil rekkevidde, og det holder i hverdagen. Det er litt styr å finne frem ladekabel når jeg parkerer på kjøpesenter / jobb, så jeg har latt være. Ladekabelen henger klar hjemme, og det tar få sekunder å plugge på bilen på strømnettet.

Du bør vurdere å legge opp en egen strømkurs som du lader bilen på. Vi fikk montert en industrikontakt. Den er bygget for å tåle mye effekt over lang tid, noe en vanlig stikkontakt ikke tåler. Vi kan da lade tryggere og raskere (fullade bilen i løpet av en natt). Det kostet oss ca 9000.

Har dere 230V inntakstrøm i huset (noe de fleste eldre hus har), tror jeg du må ha dobbeltlader for å få utnyttet all strømmen fra en blå industrikontakt (230volt - 32 amper). Med enkeltlader i bilen kan du hente maks 16amper (dvs. kun halv effekt).


Side 3 på vedlegget vil fortelle en elektriker det de trenger å vite om hvilken kontakt skal monteres.

MrUnderhill

Det er kun panoramatak som har fester for skistativ / skiboks.

Hvis du vil få prisen litt ned ville jeg også ha fjernet luftfjæring. 

De ekstra barnesetene er kun for barn opp til 135cm / 35kg, har dere større barn får du ikke brukt disse.



Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MrUnderhill på onsdag 10. september 2014, klokken 11:26Har dere 230V inntakstrøm i huset (noe de fleste eldre hus har), tror jeg du må ha dobbeltlader for å få utnyttet all strømmen fra en blå industrikontakt (230volt - 32 amper). Med enkeltlader i bilen kan du hente maks 16amper (dvs. kun halv effekt).
Dette stemmer ikke. I en hjemmeinstallasjon får man brukt 32A på enkeltladeren. Men dette gjøres på en måte som ikke er beskrevet i Type 2 standarden, så om man skal benytte seg av en offentlig Type 2 ladestasjon er man begrenset til 16A. Dette har i all hovedsak ikke stor betydning, de fleste Type 2 ladepunkter er 400V trefase.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NyElbilJente

Utrolig kjekt med den appen da!!:) eneste grunn med tåkelysene var kun forsi jeg er ei av de som alltid har grøftelys/ parkys på :)
Ja metallic lakk er et must for har mye erfaring med at de er svake i lakken. Særlig den svarte faktisk....

Ja parkeringssensor osv skal jeg ha. Ryggekamera osv. Er vant til å lukeparkere busser , så størrelsen er null problem ( ikke sånn håpløs jente som ikke kan parkere haha),men veldig kjekk å ha.

Ok så de to ekstra setene KAN rett og slett kun brukes av barn...? Hmmm nei da er kanskje ikke vitsen så stor om et par år. 

Fått masse tips herfra , kjempe gull ! Blir mer og mer gira nå ja!

Men kan ikke si jeg har lagt merke til disse gratis parkeringene ? Hvit P med blå bakgrunn?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: NyElbilJente på onsdag 10. september 2014, klokken 11:38Men kan ikke si jeg har lagt merke til disse gratis parkeringene ? Hvit P med blå bakgrunn?
Et par eksempler her: http://www.stavanger-parkering.no/Parkering/El-bil/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NyElbilJente

Takk! Da vêr jeg at jeg skal "lære" meg hvir de holder til og ikke !!:)

MrUnderhill

Du får en startpakke fra elbilforeningen når du får bilen. Denne inneholder bl.a. en parkeringsskive og en nøkkel som passer alle offentlige ladestasjoner.

Med elbil kan du parkere gratis i opp til 2 timer på offentlige parkeringsplasser.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 10. september 2014, klokken 11:36
Dette har i all hovedsak ikke stor betydning, de fleste Type 2 ladepunkter er 400V trefase.

Det tror jeg ikke noe på. De fleste Type 2 ladepunkter er pr. nå 16A 230V 1-fase. De det er nest mest av vil jeg tro nå er 32A 230V 1-fase mens 32A 400V 3-fase er på tredjeplass. 16A 400V 3-fase finnes det svært få av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA