Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av KrW, mandag 22. september 2014, klokken 22:43

« forrige - neste »

KrW

Til dere som har kjørt både TMS og nyeste Leaf med B-gir, hvilken gir mest regen/brems? Liker regen på Leafen men kunne godt tenkt meg at den hadde bremset enda litt mer slik at man nesten ikke hadde trengt å bruke bremsepedalen.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

shb

Leaf'en er ikke i nærheten. Mulig om en setter TMS i low. Blir like overasket i første kryss. Ikke låser den seg opp/igjen heller.  ;)
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

cstromme

Opplever relativt ofte at jeg ikke bruker bremsene på bilen før jeg skal parkere eller stoppe ved et lyskryss.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Jejl

Det er en av de store fordelene med Teslaen at bremsing med bremselkossene er vanligvis unødvendig, og felgene holder seg derfor veldig rene. Har til nå sikkert spart flere timer i kortere vasketid sammenlignet med hvis jeg skulle holdt felgene til en fossilbil like rene.

Nuvolari

I B modus på eGolf er det sjeldent man behøver å bremse mekanisk. I tillegg er ytterste delen av bremsepedalenens vandring ytterlige regenerering. Så B + maks regenerering med bremsepedalen tilsvarer omtrent tms sin regenerering.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øggen

OT alarm, men hvorfor i h er det laget slik at du må fikle ned en stang for å bruke regen?
Prøvde den e-golf røkla og det var en STOR skuffelse.

Nuvolari

Sitat fra: Øggen på søndag 07. september 2014, klokken 23:16
OT alarm, men hvorfor i h er det laget slik at du må fikle ned en stang for å bruke regen?
Prøvde den e-golf røkla og det var en STOR skuffelse.

Jeg bruker den akkurat som teslaen. På Tesla setter du girvelgeren i D. På golf setter du den i B og der står den til jeg er fremme. Ikke noe fikling det.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

KrW

Sitat fra: shb på søndag 07. september 2014, klokken 18:50
Leaf'en er ikke i nærheten. Mulig om en setter TMS i low. Blir like overasket i første kryss. Ikke låser den seg opp/igjen heller.  ;)

Høres veldig lovende ut :-)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

ctr46


Sitat fra: KrW på søndag 07. september 2014, klokken 15:29
Til dere som har kjørt både TMS og nyeste Leaf med B-gir, hvilken gir mest regen/brems? Liker regen på Leafen men kunne godt tenkt meg at den hadde bremset enda litt mer slik at man nesten ikke hadde trengt å bruke bremsepedalen.

Uten tvil teslaen. Jeg har begge bilene og skulle ønsket leafen kunne vært lik teslaen der. Med b modus på leaf trengs det ekstra bremsing ofte og der kommer bremsene plutselig og skaper et nøkk i bilen når de slår inn.

Det er for dårlig samspill mellom regen og brems på leafen men men.. Ikke mye en får gjort med det annet enn å glede seg over hvor bra det funker på teslaen:)
85D

Sense

Sitat fra: Øggen på søndag 07. september 2014, klokken 23:16
Prøvde den e-golf røkla og det var en STOR skuffelse.

Jeg har også prøvd E-Golf, men jeg syntes bilen var god på kjøreopplevelse, interiør, pris og kvalitetsfølelse. Eneste jeg ikke likte er reell rekkevidde og få hurtiglade-muligheter.

Men så til topic:
Jeg tenker at TMS også kunne vært bedre på regenerering en dagens versjon er.
Den kunne regenerert helt ned til null, istedenfor må vi bremse de siste meterne fram til lyskrysset. Hvorfor lager de den slik?


Man blir litt bortskjemt med rekkevidde

cra

Sitat fra: Sense på mandag 08. september 2014, klokken 02:26
Den kunne regenerert helt ned til null, istedenfor må vi bremse de siste meterne fram til lyskrysset. Hvorfor lager de den slik?

Hjelper det ikke å skru av "creep" funksjonen heller? (Jeg kjører alltid med den på, så da siger bilen framover uansett)  Forævrig tipper jeg at dette er for at man skal ha litt finkontroll på slutten av oppbremsinga.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pberg

i3 regenererer helt til null, og jeg bruker omtrent aldri bremsepedalen i det hele tatt. Kun om noe uforutsatt skjer.

Funker utmerket uten noen forskjellige moduser. Skal du ikke regenerere maks, så holder du pedalen litt inne. Etter en kort stund er dette helt automatisk, og du kan styre dette helt presist.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Olatho

Jeg kjører ikke med creep, men har ingen regen når jeg f.eks. bremser meg sakte ned den bratte innkjørselen hos svogerfamilien.  Så man må nok litt opp i fart før den har noen effekt.
Men da er den til gjengjeld veldig god.  Sjelden jeg bruker bremsen i det heletatt.

Veggen

Setter du bilen i revers og så triller nedoverbakke så kan du justere regen med å trykke inn gasspedalen.
Litt tilvenning må til, men når du har vent deg til å trykke på gassen for å bremse er det ganske artig.

Øggen

Det er vel ikke akkurat anbefalt eller?
Ser for meg enda større belastning på motor/gir.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA