Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Ebe, mandag 22. september 2014, klokken 20:35

« forrige - neste »

medic.66

Sitat fra: Rio på mandag 08. september 2014, klokken 17:18
Det jeg snakker om er når man forvarmer bilen, for da bruker den bare resirkulering av luften. Ting i bilen (inkl. elektronikken og rattet) kan bli så våt at et drypper av den avhengig av været når man parkerte.

Sånn fungerer min og på forvarming. Rutene dugger. Har aldri opplevd at interiøret har blitt vått. Men når forvarmingen har stått på i ca fem min kobler den ut resirkuleringen og sender lufta på vinduene. Da forsvinner dugg ganske fort. På samme måten fungerer det på Volvoen vi har hvis vi starter webastoen for å varme motor og kupe. Dugger på rutene først for så å skru lufta over på vinduene.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

BE

Problemet med dugg og forvarming av kupe er diskutert masse tidligere på forumet her.

Grunnen er ganske enkel. Ved normalt bruk, og bruk av auto, på klimaanlegget er alltid AC påskrudd (Dette kan skrus av ved å trykke Defrost-AC av-Defrost, da er den i auto uten AC). Når bilen så parkeres etter endt kjøring er kondenseren på AC klissvåt, hvilket er helt normalt.

Problemet er det at når en velger forvarming av bil går varmeapparatet automatisk på resirkulering for å få raskest mulig opp temperaturen i kupé. Dette medfører at all fuktigheten på kondenseren kastes inn i bilen og det oppstår duggproblemer. Altså kan en få duggproblemer selv om det er brødtørt og fint vinterklima.

Dette kan en unngå ved å ikke bruke AC i de periodene hvor en har behov for oppvarming, eventuelt skru av AC 5-10 minutter før en parkerer slik at denne får tid til å blåse tørr før en parkerer.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Bobbulf

Sitat fra: medic.66 på fredag 12. september 2014, klokken 15:15
Sitat fra: Rio på mandag 08. september 2014, klokken 17:18
Det jeg snakker om er når man forvarmer bilen, for da bruker den bare resirkulering av luften. Ting i bilen (inkl. elektronikken og rattet) kan bli så våt at et drypper av den avhengig av været når man parkerte.
Sånn fungerer min og på forvarming. Rutene dugger. Har aldri opplevd at interiøret har blitt vått. Men når forvarmingen har stått på i ca fem min kobler den ut resirkuleringen og sender lufta på vinduene. Da forsvinner dugg ganske fort. På samme måten fungerer det på Volvoen vi har hvis vi starter webastoen for å varme motor og kupe. Dugger på rutene først for så å skru lufta over på vinduene.
Har også merket at etter ca 5min så kopler den ut resirkuleringen, og luften blir tørr igjen. Satt inni bilen en gang og satt på varmen via appen, og kunne da etter ca 5min tydelig høre at spjeld beveget seg og luften ble styrt annerledes. Så hvis man skal forvarme, bør man varme mer enn 5min.
Kanskje dette er forskjellig på ny og gammel Leaf?
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

BE

Gammel bil står på resirkuler hele tiden, så det er nok en forskjell.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel


Sitat fra: BE på fredag 12. september 2014, klokken 15:25
Problemet med dugg og forvarming av kupe er diskutert masse tidligere på forumet her.

Grunnen er ganske enkel. Ved normalt bruk, og bruk av auto, på klimaanlegget er alltid AC påskrudd (Dette kan skrus av ved å trykke Defrost-AC av-Defrost, da er den i auto uten AC). Når bilen så parkeres etter endt kjøring er kondenseren på AC klissvåt, hvilket er helt normalt.

Problemet er det at når en velger forvarming av bil går varmeapparatet automatisk på resirkulering for å få raskest mulig opp temperaturen i kupé. Dette medfører at all fuktigheten på kondenseren kastes inn i bilen og det oppstår duggproblemer. Altså kan en få duggproblemer selv om det er brødtørt og fint vinterklima.

Dette kan en unngå ved å ikke bruke AC i de periodene hvor en har behov for oppvarming, eventuelt skru av AC 5-10 minutter før en parkerer slik at denne får tid til å blåse tørr før en parkerer.

På min 2014 leaf er ac alltid av på auto, med mindre den skal kjøle bilen...

ortodox

#35
Jeg har lest gjennom hele innlegget og det jeg lurer på er følgende:
Hvis en setter på instillinger for front rute stiller inn grader samt styrke på viften, vil ikke dette da bli husket samt bli slått på når en aktiverer prevarming av bil via appen?
Når en da slår av AC osv :
Slår denne seg på hos noen ved aktivering av forvarming?

BE

På gamleleafen går resirkulering på uansett ved bruk av forvarming. Hva den gjøre på den nye aner jeg ikke.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

ortodox

Skal sjekke dette idag hvis ikke noen andre gjør dette før meg, er faktisk spent :)

Marius Engel


Sitat fra: ortodox på mandag 15. september 2014, klokken 13:52
Skal sjekke dette idag hvis ikke noen andre gjør dette før meg, er faktisk spent :)

Tviler på at det er slik, men håper :)

medic.66

Sitat fra: ortodox på mandag 15. september 2014, klokken 11:51
Jeg har lest gjennom hele innlegget og det jeg lurer på er følgende:
Hvis en setter på instillinger for front rute stiller inn grader samt styrke på viften, vil ikke dette da bli husket samt bli slått på når en aktiverer prevarming av bil via appen?
Når en da slår av AC osv :
Slår denne seg på hos noen ved aktivering av forvarming?

Min 2014 Tekna har en innstilling i menyen der du velger temp på forvarming/ kjøling. Hvis det er kaldere enn denne innstilte tempen, varmer bilen. Er det varmere kjøler den. Men den husker ikke innstillingene på klimaanlegget. Ved varming starter den med resirkulering på. Etter en stund går luftstrømmen på vinduene automatisk. Ved kjøling er jeg usikker på hvor luftstrømmen går.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

Marius Engel


Sitat fra: ortodox på mandag 15. september 2014, klokken 11:51
Jeg har lest gjennom hele innlegget og det jeg lurer på er følgende:
Hvis en setter på instillinger for front rute stiller inn grader samt styrke på viften, vil ikke dette da bli husket samt bli slått på når en aktiverer prevarming av bil via appen?
Når en da slår av AC osv :
Slår denne seg på hos noen ved aktivering av forvarming?

Acenta 2014 bruker ikke sise benyttede instilling for klima når man stiller inn timer fra app.

Jeg kom ut i bilen i dag, 12 grader ute, og bilen stod på heat og resirkulering. Ingen dugg da.

Tror jeg skal bestille noen skålmatter til vinteren, slik at jeg slipper våte tepper i bilen.

Ebe

Har kjørt manuell med både ac og heat på. Burde man kanskje kjøre manuell uten ac for å få minsk mulig dugg? Har kjørt med begge to med tanke at ac har fungert som en avfukter. Men hvis den slipper fultigheten inn igjen i bilen, så er man vel like langt...

Men acenta 2014 veksler mellom ac og heat i auto-mode. Aldri begge deler.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

ortodox

Det jeg har noen ganger har gjort var å hente masse papir fra bensinstasjon og legge det under føttene så kaste det når det blir veldig våt så slipper man mye dugg issue om vintern hvertfall

Marius Engel

Kan bekrefte at acenta 2014 går fra heat og resirk til vindu og uteluft etter en viss tid/temperatur. Ac er av hele tiden.

actibus

Jeg har sett litt på skjemaer på HVAC systemet, er det noen som har prøvd å koble fra kabelen til inntaksmotor når den står i friskluftmodus?
Jeg regner med det blir registrert som en feil, men vil systemet forsatt fungere?

Evt. ser det ut som om den registrerer stillingen på spjeldet vha. spenningen ut fra sensoren, 0v kan se ut som er den ene stillingen og 5v den andre, tenkte å måle bare jeg får bilen..

Da ville jeg tro det skulle være mulig å koble til en bryter, f.eks en 3 veis bryter, i den ene stillingen gir den signalet fra sensoren, i den andre stillingen da 0v/5v, da vil den jo tro at den står i resirk, mens den i realiteten henter inn friskluft..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA