Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-Teslakræsj på E18/Strand?

Startet av Tbeinet, mandag 22. september 2014, klokken 16:17

« forrige - neste »

Tbeinet

Jeg leser og leser, men det er omtrent som gresk det meste, mye bokstaver og terminologi jeg ikke forstår. Jeg har null teknisk innsikt.

Jeg har for to dager siden fått meg en e-up, og er superhappy. Jeg lader med vanlig stikkontakt hjemme og på jobben.  Det duger nok til 95% av min kjøring. Men jeg må jo finne ut hva jeg gjør om jeg skal lenger også.

Det medfølger en kabel til som er lik i begge ender. Er dette en såkalt type 2-kabel?
Jeg har forstått at hurtiglading er mer eller mindre fraværende. Men med denne kabelen og med vanlig stikkontakt, finnes det noen oversikt over hvor det er ladesteder?

Vi vurderer å installere hjemmelader i garasjen, men er det noe annet jeg heller behøver?

Hva med betaling for lading. Det er jo et mylder av tilbydere. Har dere kort/nøkler/whatever til alle sammen liggende? Er det noen som tar kredittkort?

De som har SMS-tjeneste, er det da betaling via telefonregningen? (Det er litt problematisk for meg, de som betaler for telefonen er ikke nødvendigvis motivert til å betale for min lading)

Håper noen tar seg bryet med å hjelpe en nybegynner litt på vei.


Ona IX

Nå har jeg ikke vært mye borti E-up, men kan litt.

Kabelen som er lik i begge ender er en såkalt "type 2-type 2" som du kan bruke på offentlige ladestasjoner m.m. Veldig grei å ha, nå som det blir satt opp mange nye slike ladeplasser.

Generelt det de fleste vil si her inne om hjemmelader er at du burde vente litt. Prøv deg fram med vanlige ladekabelen (sett at du har en vanlig 16a/10a kontakt). Så får du bestemme siden hva du vil/må ha. Jeg ville valgt en semihurtiglader fra elbilhjelpen.no. Jeg vet mange er fornøyd med Esto Charge som nofuel.no selger for en grei penge.

Hvis du derimot ikke har lagt opp kabel til garasjen, ville jeg valgt å legge en kraftig ledning, selv om bilen din bare tar imot max 16a så kan det hende du får en bil i fremtiden som tar 32a 400v. Da er det greit at ledningen allerede er lagt opp! Koster ikke mye mer å legge opp en større kabel når man uansett gjør jobben, å endre i ettertid derimot, det koster penger!

Det finnes en slant med hurtiglader tilbydere, jeg har selv valgt å bestille rfid fra fortum og kort fra Grønn kontakt. Disse kommer jeg til å bruke mest. I tillegg til å laste ned GoCharge appen. Alle disse blir fakturert med faktura på e-mail.

De som har sms tjeneste så blir det trukket fra mobilregningen ja.

Jeg vil anbefale deg å ta en liten titt på denne siden: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet
Her ser du et kart over Norges hurtigladere. Du bruker "Hurtig Combo", som du kan lade fullt batteri på 20 minutter. Du kan forsåvidt bruke "Semihurtiglader Combo", her vil du trekke 22kw, og lade på dobbelte tiden av en "Hurtig Combo".

Har du flere spørsmål, bare fyr i vei!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Tbeinet

Tusen takk. Foreløpig litt tynt med hurtigladere, men man kan ikke ha det travelt om man skal "reise" med elbil. Vi har en annen bil som går på drivstoff og har plass til bagasje, så det er ikke noe jeg får bruk for så ofte. Men vi ønsker jo å bruke denne som omtrent kjører gratis så mye som praktisk mulig.

Men nå kommer det ganske snart rullende en armada av e-Golfer, så da antar jeg det kommer flere hurtigladere i løpet av det neste året.




Tbeinet

Det er strøm i garasjen, som ble lagt opp til motorvarmer opprinnelig. Tekniske spesifikasjoner ut over det har jeg ikke peiling på, men uansett noe å tenke på. Jeg antar at vår neste store bil også blir en elbil om 3-4 år, hvis det kommer biler med litt plass som går +/- 50 mil. Jeg greier meg fint med ladekabelen, det er vel mest fordi det er lettvint å trekke en ladepistol ut fra veggen jeg vurderer det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA