Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: elbilfakta.no - forslag til innhold og oppbygging

Startet av Upster!, mandag 22. september 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

Upster!

Møller Åsane har visst no opna sin hurtigladestasjon CCS for bruk. Skal visst også vere mogleg å semi-hurtiglade her. https://www.facebook.com/mollerbilasane

I følgje linken er det Fortum som driftar stasjonen. http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/Strom/Bedrift/Bestill-Charge--Drive-ladekort-RFID/

Kjekt å vite for oss med CCS-hurtiglading. :-)
InGolf, ca 65.000 km blå e-golf.
Venter på TM3, kvit, AP med 19" :-D

MrtnRQL

Noen som har testa denne? - På tide at den første CCS kommer i Bergen.

- Ser på Chargingstations appen at den skal i starten vere gratis. Lurer på å ta meg en tur ut der i dag og sjå.

Ebe

Hade tenkt meg turen, men så var det bare anti-leaf-tilkoblinger! ;-)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

MrtnRQL

Skulle då bare mangle at Chademo ikkje alltid er med på nye ladestasjoner ;)

Uansett, så var eg å prøvde denne i går. Dei har begynt å ta betalt allerede, og koster 2.50kr pr min. Lada i litt over 6min med ca 3kwh, og det kosta arbeidsgiveren min 13kr på telefonrekninga :)

Er det ikkje litt dyrt å ta betalt 2.5kr pr min, enn foreksempel 2.5kr pr KWh?

heimabrygg

Prismodellen for lading ser så langt ut til å legge seg tett opptil priser for bensin og diesel, trolig også over. Fortum tar for eksempel 1 kr/min for 22kW-laderene (AC) bl.a. på Lagunen og Sartor. For en Tesla betyr det ladefart opp til ca 100 km/t og opp mot 500 kr for full tank (fra helt tom). Det gir en teoretisk rekkevidde på 500 km - men i praksis 400 sommer og 300 vinter, og da blir det jo noen kroner for strøm.

Inntil det florerer med ladestasjoner med skikkelig hastighet er de en knapp ressurs og de fleste som virkelig trenger strøm har kanskje ikke noe i mot å betale prisforlangende? På sikt faller nok prisene.
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

jkirkebo

Sitat fra: heimabrygg på torsdag 18. september 2014, klokken 20:10
Prismodellen for lading ser så langt ut til å legge seg tett opptil priser for bensin og diesel, trolig også over. Fortum tar for eksempel 1 kr/min for 22kW-laderene (AC) bl.a. på Lagunen og Sartor. For en Tesla betyr det ladefart opp til ca 100 km/t og opp mot 500 kr for full tank (fra helt tom).

Det var nok litt å ta i. Ladetiden fra helt tom til helt full er vel ca. 4,25 timer, eller 255 minuter. Det gir en pris på 255 kroner.

Klart, har man kjøpt enkeltlader blir det dobbelt så dyrt, men har man ikke kostet på seg dobbeltlader så har man vel heller ikke planlagt å bruke 22kW ladepunkter noe særlig?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Upster!

Gjekk det greitt å lade via mobil altså? Ser at dei har hatt mykje problem med dette på austlandet... Syns elles ikkje 2,50 per minutt var avskrekkande, då hurtiglading i alle fall for min del blir ein nødlading om eg skulle ha stort behov der og då. Verdt å betale nokre kroner for det. :-)
InGolf, ca 65.000 km blå e-golf.
Venter på TM3, kvit, AP med 19" :-D

MrtnRQL

Sitat fra: Upster! på fredag 19. september 2014, klokken 12:12
Gjekk det greitt å lade via mobil altså? Ser at dei har hatt mykje problem med dette på austlandet... Syns elles ikkje 2,50 per minutt var avskrekkande, då hurtiglading i alle fall for min del blir ein nødlading om eg skulle ha stort behov der og då. Verdt å betale nokre kroner for det. :-)

Gjekk greit å lade via mobil ja. Det er en omtrent samme lader som er elles i fylket vil eg tru. Frå ABB, samme framgangsmåte.

- plugge i straumen
- Trykke start
- Sende sms, så starter den automatisk.
- avslutt lading med sms
- Sett den i frå deg.


heimabrygg

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. september 2014, klokken 22:44
Det var nok litt å ta i. Ladetiden fra helt tom til helt full er vel ca. 4,25 timer, eller 255 minuter. Det gir en pris på 255 kroner.

Klart, har man kjøpt enkeltlader blir det dobbelt så dyrt, men har man ikke kostet på seg dobbeltlader så har man vel heller ikke planlagt å bruke 22kW ladepunkter noe særlig?

Regnestykket mitt hadde 100 minutter i en time  :-)
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

Sirup

På veggen til Møller noen meter fra hurtigladeren er det to ladepunkt som Møller bruker for å lade elbilene sine. Er det noen som vet om vi har lov/kan bruke disse laderene etter stengetid?
VW e-Golf
Tesla Model X75

Kjelliken

 :o har brukt denne ett par ganger men syntes det er synd at de ikke klarer å parkere kundebiler klar for denne som tydligvis ikke har brukt for strøm..

Da det da ble litt ekstra knotete å lade grunnet den parkerte bilen.

Så første forsøk gjorde at ladekabelen ikke ble lang nok.
Heldigvis var det plass til å rygge skrått inn så ble det sukkse..

Men litt kjipt å gjøre det slik..
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA