Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Medlemskap i Elbilforeningen

Startet av jensjacob, mandag 22. september 2014, klokken 08:21

« forrige - neste »

jensjacob

Burde det ikke være til at bygge en sådan en konverter ? Tænk alle de steder man vil kunne lade. Det må hovedsagelig være et spørgsmål om at sætte sig grundigt ind i de to standarders kommunikationsprotokoller. Chademo'ens Can bus og CCS'ens PLC(?) sprog. Evt. sætte en Can bus logger på over en ladecyklus. Stikkene er praktik.

CCS'en fra bilen skal så kunne fortælle Chademoen på Can sprog hvad ladetilstand og strømbehov er osv. Der skal bruges noget software til at oversætte protokoller og noget lavspændings hardware til at omdanne spændingsniveauer på signallinjerne. DC forsyningen til bilen er vel bare to kraftige ledninger direkte igennem.

Det er selvfølgelig farligt hvis det ikke bliver lavet ordentligt, men det må være muligt.

http://www.chademo.com/05_protocol.html
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

http://green.autoblog.com/2012/10/31/why-sae-combo-vs-chademo-battle-could-be-a-big-problem/

Faktisk så kunne der vel være mange penge i at sælge sådan en lille enhed man kan bringe med i bilen - eller indbygge i bilen.
Køb sådan en konverter og CCS biler har ligepludselig 300% flere steder at tanke op. Så kan man lade elbilproducenterne køre deres kamp om standarder mens man selv kan lade hvor det passer sig. Personligt er jeg ligeglad med standarden, bare jeg kan lade - og jo flere steder jo bedre.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

emil

Man har jo http://code.google.com/p/open-chademo/ for CHAdeMO delen, men den er kanskje mest beregnet for de som vil lage sin egen CHAdeMO ladder.

Ellers er det jo bare å se på Tesla sitt CHAdeMO adapter på hva man kanskje må forvente av noe sånt for å alt nødvendig på plass i tillegg til nødvendig sikkerhet. Med utbyggingen til Møller/VW (og kommende BMW/Bosch) sammen med de transnovastøttede stasjonene tror jeg dekningen på CCS her i landet vil være tilfredstillende lenge før man klarer å ha et adapter på plass.

jensjacob

http://www.mychevysparkev.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=3586

Quote : "These adaptors are mostly about communication and less about the power connection. The two standards are publically available, its possible to make an Arduino based interpreter module and make an adaptor kit. I can look into it, but it will take some time, initially development for reliability and safety, as well as testing. Before I can even start to test it I need to add in the fast charge option to my own Spark!"
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA