Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Automatisk tenning av lys

Startet av Moonrise, mandag 22. september 2014, klokken 07:34

« forrige - neste »

Moonrise

Jeg har bestilt meg en E-golf. Er kjempe fornøyd med bilen og gleder meg til å få den. Litt lang ventetid, men håper at det er verdt det.

Jeg var innom en Mercedes forhandler i dag og spurte etter B-klasse elektrisk. Han nevnte at den skal lanseres 30.10.14. Bilen skal ha 177HK, 340 Nm og en rekkevidde på 200+30km (han leste opp fra PCen).

Jeg prøvde å grave litt, men han kunne ikke forklare 200+30 km. Han nevnte også at de første som bestiller kan regne med å få bil i 2014. Er det noen andre her som venter på B-klasse og har litt info på den bilen? Veldig sparsomt med info på nettet.

Hvis bilen har lengre rekkevidde enn E-golf vil jeg faktisk vurdere den. Blir nok noe dyrere priset enn E-golf, men B-klasse er vel en noe større bil også.
Bestilt:
2015 Mercedes B-klasse electric drive, antatt levering April 2015

Avbestilt:
2015 VW E-golf, Night blue med Marrakech
Med varmepumpe, antatt levering Mars 2015

Gordon Retriever

Så langt virker det ikke som om B-klasse Electric Drive vil kunne hurtiglades.

"+30 km"-delen av oppgitt rekkevidde refererer til at man kan trykke en bryter før bilen lades, og det vil dermed være mulig å disponere en større tilgjengelig batterikapasitet - dvs. man får lov til å forsyne seg av en bit av bufferen i topp og bunn av total batterikapasitet.

Car and Driver beskriver det slik:

SitatAt the press of a button during charging, Range Plus adds about 15 percent to the battery's capacity, for an estimated 14 additional miles of range. Mercedes-Benz advises against doing this every night because it might have an adverse effect on capacity. Regardless, the unit's warranty says it will maintain 70 percent of its capacity for eight years or 100,000 miles. Mercedes claims a 3.5-hour charge time via a dedicated 240-volt Level 2 household setup. DC fast charging will be a future option.

Oppgitt rekkevidde i USA er 85 miles + 15%. Til sammenligning er oppgitt rekkevidde for Nissan Leaf 84 miles.

Jeg tror du kan la e-Golf-bestillingen din være som den er, og fortsette å sove utmerket om natten. :)

elektrolux

En annen sak er hvordan Mercen kjører.

Det er ikke gitt at den er like god å kjøre som e-Golfen. Lurt å prøve bilene mot hverandre før kjøp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AndersinOslo

Og, jeg ville ikke kjøpt en elektrisk Mercedes uansett. Elendig service hos forhandlerne, kranglete på reklamasjoner, kjent for store rustproblemer og null kompetanse på elbiler.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: AndersinOslo på søndag 14. september 2014, klokken 16:51
.... og null kompetanse på elbiler.
Og hvilke andre forhandlere hadde kompetanse på elbiler før de begynte å selge?? ;)

Marecat

Sitat fra: AndersinOslo på søndag 14. september 2014, klokken 16:51
Og, jeg ville ikke kjøpt en elektrisk Mercedes uansett. Elendig service hos forhandlerne, kranglete på reklamasjoner, kjent for store rustproblemer og null kompetanse på elbiler.
Har selv en 3 år gammel  B klasse  i tillegg til I- miev  - har bare gode erfaringer med BOS forhandlere og service . Hittil har jeg ikke sett antydning til rust noen steder.  Ikke glem at Mercedes i utlandet har solgt elektrisk Smart i lengre tid, så erfaringen til konsernet med elbiler er vel ikke dårligere enn hos mange andre produsenter.  Hadde B klassen kommet med hurtiglader hadde den vært et godt alternativ for min del.

Brorson

Er det ikke Tesla batteri som skal brukes i MB-B klassen når de slutter å levere til Toyota i 2014

Marecat


http://www.myelectriccarforums.com
Ser ut som samarbeidet mellom Tesla og Toyota kan fortsette, kanskje sutringen til Toyotaledelsen i Norge vil forstumme?

Ang Mercedes B modell så mener jeg å ha lest at Mercedes har en større aksjepost i Tesla?

Brorson

Det var jo med eierandeler Tesla/Toyota begynte med å produsere Rav4 i 2012

elektrolux

Sitat fra: AndersinOslo på søndag 14. september 2014, klokken 16:51
og null kompetanse på elbiler.

Har nå sett både MB 190 e og Sprinter e, og Vito e og SL-e

Tror nok MB har litt mer erfaring enn du tilskriver dem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AndersinOslo

Sitat fra: elektrolux på mandag 15. september 2014, klokken 14:38
Sitat fra: AndersinOslo på søndag 14. september 2014, klokken 16:51
og null kompetanse på elbiler.

Har nå sett både MB 190 e og Sprinter e, og Vito e og SL-e

Tror nok MB har litt mer erfaring enn du tilskriver dem.

Hvor mange elektriske MB har de solgt i Norge da? Vet om 3 SLS´er, som alle står til pynt i bilsamlingene til noen millardærer. MB har satset på brenselcelle, der har de mye kompetanse.

Men det er mer holdningen til BOS jeg sliter med, har opplevd selv og hørt så mange fortelle om elendig håndtering av reklamasjoner. Du må vente på fabrikken, kan ta uker. Så vil de vri seg unna ansvaret så godt de kan.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

emil

Sitat fra: AndersinOslo på mandag 15. september 2014, klokken 14:55
Sitat fra: elektrolux på mandag 15. september 2014, klokken 14:38
Sitat fra: AndersinOslo på søndag 14. september 2014, klokken 16:51
og null kompetanse på elbiler.

Har nå sett både MB 190 e og Sprinter e, og Vito e og SL-e

Tror nok MB har litt mer erfaring enn du tilskriver dem.

Hvor mange elektriske MB har de solgt i Norge da? Vet om 3 SLS´er, som alle står til pynt i bilsamlingene til noen millardærer. MB har satset på brenselcelle, der har de mye kompetanse.

Det er 2 registrerte SLS AMG fra 2013 og en Sprinter fra 2000.

Gogs

Enig angående reklamasjon hos BOS. Da låseknappen på ladekabelen til vår Peugeot iOn røk, brukte de to måneder på å krangle før den ble fikset. Og da var det bare med nød og neppe vi slapp å betale for reparasjonen. PS: De hadde i tillegg fet fortjeneste på denne bilen i 2011...
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

edakcots

Ja her var det mange saklige kommentarer?
B-klasse er en svært spennende bil. Den kommer heldigvis med AC lader slik Tesla og Renault gjør. Det er alene grunn nok til å vurdere denne bilen.
Ang service og opplevelsen av denne hos forhandlere i Norge, så kan man sikkert finne både ett og annet, men å si at BoS er verre enn VW's menn i Norge er å dra det langt ut på viddene. Har dårlige og gode erfaringer hos bilbransjen i hele Norge og det er svært ofte person relatert og IKKE merke som avgjør.
Slik er det i salgsapparatet også. Nok av slitsomme selgere med 3 munner og en stor trang til å skryte og juge om alt og ingenting, derfor tar nettsalg av biler av så til de grader om dagen...

Tilbake til tråden:
Tror at hvis disse to bilene ble lansert samtidig og gitt at prisen er nogenlunde den samme, så vil nok MB stikke av med flest kunder. Størrelse, oversikt, kjørelengde og ikke minst ladeløsningen vil nok gi MB mange gode lovord i pressen over nyttår.

Snart forstår folket litt mer av lading også, så da er det Tesla Model-S, Renault ZOE og MB-B klasse som gjelder ;D
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Gnilre

Sitat fra: edakcots på tirsdag 16. september 2014, klokken 17:05Snart forstår folket litt mer av lading også, så da er det Tesla Model-S, Renault ZOE og MB-B klasse som gjelder ;D
Jeg har ingen tro på MB-B kommer i nærheten av e-Golf, Leaf, i3 eller Soul med tanke på salg utelukkende fordi 11kW hurtiglading er for svakt. De burde satt inn minimum 22kW lader eller aller helst en 43kW lader slik Zoe har. Hurtiglading er det eneste som gjør at det er andre modeller som er aktuelle for meg. På alle andre områder tror jeg MB-B vil overgå konkurrentene dersom den blir priset likt med i3 slik det er i USA.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA