Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sliter topplading til 100 % på batteriet ?

Startet av elbas, søndag 21. september 2014, klokken 20:04

« forrige - neste »

EV - Driver

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:45
De beklagt faktisk miles\km-feilen og sa det var veldig bra at jeg hadde påpekt det ;) Hvem er egentlig oppdragsgivere? Neppe NTNU eller SSB.
Det vil vi sikkert aldri få vite, men å anta at det finansieres av noen som har økonomisk interesse av å stanse utbredelsen av elbilene er nok rimelig å anta. Vi har jo tidligere sett at mektige industrier har vist seg å være svært så kapable til å handle når det er behov for det.
Ref:
http://www.who.int/bulletin/archives/78(7)902.pdf
Historien er full av eksempler på hvordan industrien forsøker å påvirke opinionen med skitne triks, og all erfaring tilsier at historien (vil) gjenta(r) seg.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

jamez

Helt latterlig.
Regnefeilene i arikkelen er eksponsensielle, og samtlige er tweaket i elbils disfavør.

Tallene tar utgangspunkt i at en Tesla bruker 38kWh/100km, dvs har 22mil rekkevidde.
Og at en Toyota prius kjører på 0.47l/mil. 

CO2 besparelsen på 0.6tonn for ETT år er sammenlignet opp mot subsidieringen på elbilen.
Når den reellt sett er først 4 ganger så stor på et år dersom man bruker mer riktige tall og tar med rafinering og produksjon av fossildrivstoff, og deretter beregner for 10-15år.

Uansett, at slike artikkeler får så mye spalteplass er latterlig når privatbilismen uansett står for en forsvinnende liten del fossil forurensning, og en elektrifisering av hele bilparken i Norge ville økt strømforbruket i landet med under 10%.

Artikkelen til Holtsmark og Skonhoft publisert i Environmental Science and Policy nevner i en setning at "the CO2 emissions from the increased use of EVs in Europe, including Norway, could be considered as zero" , men dette er godt gjemt og er ikke akkurat budskapet som preikes på nettmediene.

Flau publikasjon! !

Cowboystrekk

Fikk svar fra Bjart: Han hevder kort og godt at nesten alt jeg sier er feil uten å utdype det. De tingene jeg pekte på var at raffineringsenergi ikke var tatt med inn i regnestykkene og at ifølge DOE går ca 1,5 kW til spille når man raffinerer 1 liter bensin, dvs energi som kunne vært brukt til andre ting, her hadde han ingen kommentar. Han hadde heller ingen kommentar til Vancouverundersøkelsa eller at utslippene ved batteriproduksjon faktisk ikke er så store som mange velger å tro...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Elmo

Svar tilbake og be han eksplisitt om å svare/kommentere
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cowboystrekk

Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. september 2014, klokken 13:33
Svar tilbake og be han eksplisitt om å svare/kommentere
Han skrev at han ikke orket å svare, bare at mye av det jeg sa var feil og at det eksisterte grundige livsløpsanalyser på dette jeg burde sette meg inn i. Vell, jeg har lest flere og de finner andre resultater enn hva Bjart og co har funnet, svarte dette samt ba han si hva som var feil i tallene fra DOE og Vancouveranalysen, tviler på at han svarer men...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

NegativeElectrode

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 09. september 2014, klokken 13:31
Fikk svar fra Bjart: Han hevder kort og godt at nesten alt jeg sier er feil uten å utdype det. De tingene jeg pekte på var at raffineringsenergi ikke var tatt med inn i regnestykkene og at ifølge DOE går ca 1,5 kW til spille når man raffinerer 1 liter bensin, dvs energi som kunne vært brukt til andre ting, her hadde han ingen kommentar. Han hadde heller ingen kommentar til Vancouverundersøkelsa eller at utslippene ved batteriproduksjon faktisk ikke er så store som mange velger å tro...

Det er veldig synd at ikke journalistene (særlig i TU) ikke klarer å avsløre feilene i arbeidet til Skonhoft & Co. Så langt er det vel lite kritiske og innsiktsfulle spørsmål som kommer frem i artiklene. Men hverken journalistene eller de som har utarbeidet dette er vel ingeniører som kan se litt forbi de økonomiske modellene. Er ikke første gang viktige elementer blir uteglemt når økonomer skal finne ut hva ting koster.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Cowboystrekk

Bare at jeg som ikke har noen teknisk utdannelse greide å finne en miles\km-feil etter 1 minutts lesing burde si sitt om grundigheten av arbeidet deres... Ekstra flaut er det når dette er noe de har sendt ut til en rekke instanser...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

En ting som til en viss grad er feil ift 1,5 kW til rafinering av drivstoff er at dette inkluderer energien i stoff som før de brukes til å lage strøm. For naturgass som blir mye brukt så er effektgraden 40-60%, raffinerinene kjøper endel strøm fra lokale elverk og andre kilder brukes nok også til strøm. 0,5-1 kW vil nok trolig stemme bedre for 1 liter bensin.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Mippen

Klassisk ovenfra og ned holdning. Så lenge man ikke er professor og har flere doktorgrader enn han så hører han ikke etter.
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

En ting er at han har tweaket tallene slik at CO2-besparelser blir kun 0,6 tonn pr år, men så har han tweaket "kostnadene" maksimalt også da.
Hvorfor en Leaf i Sandvika? Jo fordi bomringen er 50% dyrere fra Sandvika enn om Leafen holdt til på Langhus eller Jessheim.
Og når parkeringen på Aker Brygge står for ca 2/3 av samfunnets "kostnad" i regnestykket hans så skjønner man at dette slettes ikke er rent spill.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

NilsG

Kanskje han skulle sette opp regnestykket på min? Snart 11.000 km på 3 måneder:
- Ingen gratisparkering på offentlig plass.
- Har ladet 1 -en- time på gratis offentlig lader, kun for å prøve funksjonen. Har også prøvd et par punkter på Nordby kjøpesenter og en liten time på handlesenter på Orkanger mens vi spiste lunsj.
- kollektivfelt så godt som ikke benyttet enda.
- Bompenger, har vel spart en tusing eller to så langt.

Bilen har definitivt og blitt bil nummer en i familien.

Har bare et ord Bjart: Useriøs!
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Elbil fundamentalist

Sitat fra: NilsG på tirsdag 09. september 2014, klokken 21:46
Kanskje han skulle sette opp regnestykket på min? Snart 11.000 km på 3 måneder:
- Ingen gratisparkering på offentlig plass.
- Har ladet 1 -en- time på gratis offentlig lader, kun for å prøve funksjonen. Har også prøvd et par punkter på Nordby kjøpesenter og en liten time på handlesenter på Orkanger mens vi spiste lunsj.
- kollektivfelt så godt som ikke benyttet enda.
- Bompenger, har vel spart en tusing eller to så langt.

Bilen har definitivt og blitt bil nummer en i familien.

Har bare et ord Bjart: Useriøs!
Gratulerer en og en halv Bjart på 3 mnd. "Seriøse" Bjart sier at elbiler ikke kjører mer en 7.000km i året  ::)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

EV - Driver

Skulle hatt mye for å sette navnet mitt under slike smørerier. Mannen vil nok ikke lenger bli tatt seriøst uansett  hva han kommer frem til i fremtiden. Kolleger lister seg nok hoderystende forbi kontoret hans heretter.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Mippen

Det verste er at folk sluker slike ting rått. Flere i min krets som ikke er så stort fan av elbiler som stadig kommer med slikt sprøyt som denne professoren kommer med. Da må jeg stadig argumentere for elbiler.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA