Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sliter topplading til 100 % på batteriet ?

Startet av elbas, søndag 21. september 2014, klokken 20:04

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Da er saken gitt stort oppslag på nrk.no også: Elbilstøtten er galskapspolitikk

NRK velger imidlertid å balansere oppslaget med et annet om forskningsleder Ronny Klæboe ved Transportøkonomisk institutt (TØI) som mener:  Elbilsubsidier virker, samt en artikkel om at Abid Q. Raja Vil tvinge regjeringen til å innføre momsfritak

NegativeElectrode

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 07. september 2014, klokken 22:13
Da er saken gitt stort oppslag på nrk.no også: Elbilstøtten er galskapspolitikk

NRK velger imidlertid å balansere oppslaget med et annet om forskningsleder Ronny Klæboe ved Transportøkonomisk institutt (TØI) som mener:  Elbilsubsidier virker, samt en artikkel om at Abid Q. Raja Vil tvinge regjeringen til å innføre momsfritak
Men burde vi ikke kunne forvente både mer opplyste professorer og journalister på klima, politikk og virkemidler? En kritisk gjennomgang av premissene for kontroversielle påstander, selv om de kommer fra professorer, ville avslørt at regnestykket ikke er interessant for problemet som skal løses, og hva som må til for å redusere utslippene og ikke bare omfordele dem. Men vent, det blir det jo ikke noe særlig treff på artikkelen....

Og dette brukes skatte - og lisenspengene til.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Vind

Det er greit at noen er kritiske til elbil, det må vi tåle.  Men at en slik artikkel med så mye feil og mangler får medienes oppmerksomhet - det er bare trist.  Hva er kriteriet for å kalle seg forsker på Ntnu ?
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Gordon Retriever

At NRK gir saken så stor dekning nå, kan tyde på at de planlegger debatt med fokus på elbil-virkemidler i dagene som kommer. De to NTNU-mennene kan dermed bli forespurt å møte i debatt med tilhengere av dagens elbilpolitikk.  Elbil-forkjempere får dermed en gylden anledning til å konfrontere standpunktene til motstanderne.

Ohm

På meg virker det som om mye av motstanden rundt elbilenes avgiftsfritak handler om misunnelse. Skjønner egentlig ikke det. Burde man ikke heller kjempe for lavere avgifter nye miljøvennlige på biler generelt? 
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rapid

Jeg skjønner meg ikke helt på samfunnsøkonomi. Men det å ikke kreve inn avgifter på ett produkt medfører vel stort sett bare at forbrukeren søler vekk pengene på noe annet som er avgiftsbelagt til felleskapets nytte ???   Å derimot betale CO2 kvoter til kjeltringer utenlands er vel heller ren pengeeksport uten påviselig klimanytte... :-X


NegativeElectrode

Sitat fra: Rapid på søndag 07. september 2014, klokken 23:30
Jeg skjønner meg ikke helt på samfunnsøkonomi. Men det å ikke kreve inn avgifter på ett produkt medfører vel stort sett bare at forbrukeren søler vekk pengene på noe annet som er avgiftsbelagt til felleskapets nytte ???   Å derimot betale CO2 kvoter til kjeltringer utenlands er vel heller ren pengeeksport uten påviselig klimanytte... :-X

Det er forholdsvis lett å finne opp et regnestykke som setter noe i et dårlig lys. 50 t i året titting på NRK gir omtrent samme pris som en kinobillett per 1,5 t + overføringer via statsbudsjettet. Gir jo ikke mye mening å sette opp dette regnestykket, men de som ikke ser poenget med en statskanal vil jo kunne bruke det i diskusjoner.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Ohm

Noe av hovedutfordringen med miljøtanken og elbil, er nok at det ikke nytter i særlig stor grad i forhold til andre forurensere som gir langt større utslipp enn biltrafikken. Tenk på fly, oljeplattformer og skipstrafikken. Selvsagt er det slik at et godt eksempel er viktig og at alle monner drar. Hovedproblemet er vel at man regner fritaket fra avgifter som rent tap for staten, og de som er i mot elbil bruker dette som et svært viktig argument. Man kunne brukt pengene på en annen måte.  I prinsippet blir dette litt galt, staten kunne brukt penger den ikke har tjent på en annen måte. Dette er jo penger som ikke finnes. I regnestykket tar man utgangspunkt i at alle Teslaene isteden ville vært tilsvarende sportsbil med avgifter opp mot 1 mill.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Cowboystrekk

Sendte en mail til Skonhoft i februar, fikk da svar at han skulle se på den, men fikk ikke noe mer svar. purra på han nå. Det er påfallende at 1-2 kW-raffineringsleddet alltid faller ut av slike regnestykker...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Hoover

Virker som Bjart Holtsmark ikke bare er i mot elbil men personbiler generelt og det skal han få lov til.
Bil er resurskrevende og så lenge alt fra gruvedrift som utvinner råvarene. via energien som brukes i bilens levetid og avfallshåndteringen ved kondemnering ikke er 100 % fornybar og bærekraftig så er bilbruk en belastning for miljøet. Men så lenge den moderne sivilisasjonen eksisterer så kommer vi til å ha biler i all fremtid. Målet må være at bilbruk blir bærekraftig og elbilen er et skritt nærmere det målet. Om denne mannen kommer til å forstå det noen gang er vel svært usikkert. I mellomtiden er det vel bare å ignorere hans rimelig dårlige håndtverk og regne med at alle som leser argumentasjonen hans og ikke bare overskriften, ser at dette ikke holder mål.

soarer

Ja da er det gjengitt i Adressa.no også...

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article10102760.ece

Synd at en som regner seg som samfunnsøkonom, har så dårlig gangsyn!!!
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

Amoss

Sitat fra: Hoover på mandag 08. september 2014, klokken 13:32
Virker som Bjart Holtsmark ikke bare er i mot elbil men personbiler generelt og det skal han få lov til.

Selvfølgelig, og han kan så gjerne argumentere for sitt syn, men når man overdramatiserer slik han gjør, og til og med vrenger på fakta, så er ikke resultatet at en fossilbillist tenker "Ok, ikke noe vits i å kjøpe elbil, jeg må kjøpe sykkel istedet!", men at han tenker "Ok, ikke noe vits i å kjøpe elbil, jeg kan like godt heller kjøpe meg en ny fossilbil og slippe rekkeviddeangsten og fortsatt ha en like god miljøsamvittighet som om jeg hadde kjøpt en elbil". Og det er jo ikke det selv han ønsker.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

soarer

2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

Mippen

Så nrk artikkelen lå her så kommenterer her i stedet for å lage ny tråd.

NRK starter innledningsvis med å si at det er 2700kr dyrere å støtte elbiler enn klimakvoter. De sier også at en tesla model s slipper ut dobbelt så mye co2 som en prius hvis den går på kullkraft med henvisning til US department of energy. Noen må stoppe media sin vranglære om elbiler...

En klimakvote er bare en måte å betale for å bruke co2. Det gjør ikke noe med problemet. Å satse på elbiler er å gjøre noe mer problemet.

Modellen som nrk viser stemmer ikke mer virkeligheten. For det første er det godt kjent at en hybridbil slipper ut mye mer co2 enn det produsenten oppgir og som eu sin modell viser. For det andre regner de bare med utslipp under bruk på en fossilbil. De sier ikke noe om hvor mye co2 som går med på å lage drivstoff, transportere dette for eksempel med store supertankere som går på ren råolje og tankbiler mm. Det blir også brukt olje og kull til å lage bensin. Derfor blir den modellen helt feil.
Fremtiden er elektrisk.

VigdisA

"I dag kommer to tredjedeler av strømmen fra fossile brensler. Om 25 år vil situasjonen være akkurat den samme."

Høres ikke sannsynlig ut det vel?
Det skjer da en teknologisk utvikling her? Tyskerne er på gang med solenergi, batteri blir bedre og bedre. Minner meg om det som det ble sagt om elektrisitet for et drøyt hundreår siden - at "det var noe man ikke nødvendigvis så den store nytteverdien av".
Ellers var det vel også noen som sa noe om at "et par stormaskiner skulle kunne dekke alt behov for prosesseringskraft for hele verden"..
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA