Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sliter topplading til 100 % på batteriet ?

Startet av elbas, søndag 21. september 2014, klokken 20:04

« forrige - neste »

elbas

http://www.tu.no/forskning/2014/09/05/elbiler-koster-norge-opptil-80.000-kroner-per-tonn-spart-co2.-en-klimakvote-koster-30-kroner

"Elbiler koster Norge opptil 80.000 kroner per tonn spart CO2. En klimakvote koster 30 kroner"

Tar utgangspunkt i gammel forskning og den klassike: "glemme" å ta med produksjon av bensin og diesel i tillegg til at elbiler går på kullkraft!


Jeg blir flau over å studere ved NTNU og se denne artikkelen som det linkes til i tu.no annonsen stolt merket med NTNUs logo.
" Sammen med Bjart Holtsmark fra Statistisk sentralbyrå har han skrevet en artikkel i Environmental Science & Policy som spør om resten av verden bør adoptere Norges elbilpolitikk."

http://www.ntnu.edu/documents/140152/622066862/Skonhoft_2014.pdf/f3e76873-f739-42ae-9fff-dee25ed0f6cd

Også her med de samme grafene, en fra 2006 og en annen fra 2011.

"Our main conclusion is that the Norwegian EV subsidy policy should be ended as soon
as possible, and that this policy certainly should not be implemented by other countries."


En siste ting jeg mener noen ser bort ifra: Når man kjøper seg elbil blir noen (etter min mening) mer opptatt av energisparing og miljø, i tillegg til at noen kanskje blir mer oppmerksomme på eksos og utslipp fra andre biler.
Nissan leaf 2014

jkirkebo

Sitat fra: crossbasse på fredag 05. september 2014, klokken 20:44
En siste ting jeg mener noen ser bort ifra: Når man kjøper seg elbil blir noen (etter min mening) mer opptatt av energisparing og miljø, i tillegg til at noen kanskje blir mer oppmerksomme på eksos og utslipp fra andre biler.

Jepp, jeg hadde neppe hatt (snart) over 15kW med solcellepaneler på taket om det ikke hadde vært for elbilene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

VigdisA

#2
Merkelig artikkel. Fikk teknisk ukeblad i posten i dag som omtaler tysk vindkraft og forskning rundt lagring på brukte Nissan-batterier i Japan, smartgrid, og så står det om på nett om solenergi også.
http://www.tu.no/meninger/2014/09/05/solkraftbransjen-truer-olje--og-gassmarkedet

Er denne professoren kanskje ansatt på instituttet der de driver med olje? Artiklene og profilen til TU spriker i alle retninger.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

NegativeElectrode

Å bare avgiftsbelegge, fy fy du slipper ut CO2 men ikke gi noe incentiv til å endre oppførsel er vel ikke særlig smart. Dessuten får du ikke noen investorer og ingeniører til å lage teknologien som kreves for å endre fra uønsket til ønsket oppførsel. Elbilpolitikken kan ikke måles i kr per tonn co2 men hvorvidt man klarer å etablere et alternativ folk kan velge fremfor det man vil fjerne.

Det som kanskje forvirrer her at man ikke må leve som steinalderfolk for å ta et skritt i riktig retning. Faktisk kan det å velge det riktige for fremtiden også være det mest behagelige for den enkelte.

At han samtidig rakker ned på at staten bidrar til at folk kjøper mer behagelig biler, men samtidig sier bilene ikke er gode nok for lengre turer viser vel at ikke har taket på innovasjonsprosesser som er nødvendige for å oppnå mål på lengre sikt. Norske Think feilet. Den hadde kort rekkevidde og var ikke noen god opplevelse bortsett fra før samvittigheten.

Noen videre god forståelse for oljeproduksjon viser han vel heller ikke. I mine øyne sank TU ned på et lavmål her når han får fremføre slikt uten et eneste kritisk spørsmål.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

VigdisA

Mye "alle vet at " argumentasjon rundt elbiler uten å være kritisk til oljeproduksjon
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

kjølholdt

Ser at han skriver artikler sammen med Bjart holtsmark det sier vel sitt !!!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Elbil fundamentalist

Ha-ha!!  :)  Logikken her er at man kan kjøpe en BMW X5 V8 med 400hk og kompensere Co2 utslipp for hele bilens levetid for små 2.250,- (250gCo2*300.000km*30kr). Imponerende!!

Denne mirakelkuren gjør elektrifiseringen av sokkelen poengløs, når man for småpenger kan kjøpe klimakvoter av kjeltringer http://www.tu.no/klima/2010/11/18/milliardsvindel-med-klimakvoter
Oi! den artikkelen var også fra TU... Fint de har en våken redaktør der...  ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

OddB

For å oppnå et nullutslippssamfunn må nødvendigvis  fossilt drivstoff faser helt ut.
Hvordan får man det til ved å betale 2-3000 kr i avlat for bilbruken  sin ?
Vil det stimulere til teknologi utvikling ?
Disse kvotepengene kan sikkert komme godt med til å kjøpe opp regnskog  etc, men de vil ikke fjerne selve problemet.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

elektrolux

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 05. september 2014, klokken 22:20
Norske Think feilet. Den hadde kort rekkevidde og var ikke noen god opplevelse bortsett fra før samvittigheten.

Trist artikkel i TU, kun overgått av dette tøvet.

Velger å tro at NegativeElektrode aldri har kjørt Think Classic, som fremdeles etter 13-15 år gleder eierene sine med høy driftsikkerhet, gode kjøreegenskaper og null parkeringsbekymringer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

NegativeElectrode

Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. september 2014, klokken 19:15
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 05. september 2014, klokken 22:20
Norske Think feilet. Den hadde kort rekkevidde og var ikke noen god opplevelse bortsett fra før samvittigheten.

Trist artikkel i TU, kun overgått av dette tøvet.

Velger å tro at NegativeElektrode aldri har kjørt Think Classic, som fremdeles etter 13-15 år gleder eierene sine med høy driftsikkerhet, gode kjøreegenskaper og null parkeringsbekymringer.
Mente ikke å rakke ned på Think, men den tok liksom aldri av.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sn0le

Det tragiske i det regnestykket er at Holtsmark sammenligner en Leaf mot en Prius.
Dvs ny elbil mot en ny hybridbil.
Det gjør at CO2 utslippet for fossil-alternativet blir kun 110 gram/km.
En person som kjøper seg en Leaf for å kjøre til/fra jobb erstatter neppe en helt ny Prius, men heller en gammel bil med vesentlig høyere utslipp.

Og han legger til grunn $1400 i kostnad for samfunnet i tapt bomring og $5000 i tapt inntekt for gratis parkering på Aker brygge.

Men så har det seg jo slik at ikke alle elbilister bor i Sandvika og jobber på Aker brygge. Men det gir gode tall for å blåse opp kostnad pr tonn CO2 som man sparer ved å kjøre elbil.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

elektrolux

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 06. september 2014, klokken 19:34
Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. september 2014, klokken 19:15
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 05. september 2014, klokken 22:20
Norske Think feilet. Den hadde kort rekkevidde og var ikke noen god opplevelse bortsett fra før samvittigheten.

Trist artikkel i TU, kun overgått av dette tøvet.

Velger å tro at NegativeElektrode aldri har kjørt Think Classic, som fremdeles etter 13-15 år gleder eierene sine med høy driftsikkerhet, gode kjøreegenskaper og null parkeringsbekymringer.
Mente ikke å rakke ned på Think, men den tok liksom aldri av.

Unnskyldning godtatt.

At Think Classic ikke tok helt av skyldes mye annet enn bilen selv. Dette kan en lese om i den fantastiske boken Elbil på Norsk som Arnie har skrevet og som selges her på Elbil.no

Bilen selv var nok litt for revolusjonerende for folk flest. Utseende trenger tid å venne seg til, og grov overflate på en bil så få fordelen av. Feilprogrammert BMS og Simotion førte dessverre til mange unødvendige batteriproblemer.

Med det sagt er bilen usedvanlig gøy og enkel å kjøre. Den har alt en trenger og ingenting mer. Tenk oppvarmet frontrute, timerstyrt og termostatstyrt varme som kun trenger et bekreftende trykk på en knapp for å aktiveres, enkel regulering av ladestrøm mellom 10 eller 16A, fart og bremsepedalstyrt regenerering som fremdeles er unikt i Elbilsammenheng, og enklere og mer energieffektivt enn de fleste av dagens systemer. Har en Webasto i bilen kan en omtrent steke føttene og likevel ha det friskt i hodehøyde. Hadde dette også på en Volvo 142, men forbausende få biler kan dette i dag.    I dag kan fungerende biler kjøpes under 20-30 000 kr de få gangene fungerende biler dukker opp for salg.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. september 2014, klokken 20:50
At Think Classic ikke tok helt av skyldes mye annet enn bilen selv. Dette kan en lese om i den fantastiske boken Elbil på Norsk som Arnie har skrevet og som selges her på Elbil.no

Bilen selv var nok litt for revolusjonerende for folk flest. Utseende trenger tid å venne seg til, og grov overflate på en bil så få fordelen av. Feilprogrammert BMS og Simotion førte dessverre til mange unødvendige batteriproblemer.

Sikkerheten ble det vel også stilt en del spørsmål ved, ble denne noensinne ordentlig krasjtestet?

Behov for service annenhver måned eller oftere om man kjørte litt var vel heller ikke spesielt positivt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HoeggenEL

Trist hvordan verden har blitt.
Økonomer får stadig mer og mer uttalelses- og bestemmelsesrett,
uten at mange av de er i stand til å se det store bildet.

At en publikasjon bærer NTNU-logoen er dessverre ikke noen garanti for at innholdet er riktig.

At TU, Gemini og NTNU ukritisk sprer Skomhoft's artikkel på Twitter,
istede for å stille spørsmåltegn ved innholdet frustrerer meg.
Tabloide nikkedukker hele gjengen?

LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. september 2014, klokken 22:15
Sikkerheten ble det vel også stilt en del spørsmål ved, ble denne noensinne ordentlig krasjtestet?

Behov for service annenhver måned eller oftere om man kjørte litt var vel heller ikke spesielt positivt.

Sikkerheten er bevist ved at det ikke foreligger noen personskade i løpet av 13 år i denne biltypen. Hvem andre kan skryte av bedre sikkerhet enn det.

Gode kjøreegenskaper, og at bilen ikke gir overveldende inntrykk av å tåle en trykk, samtidig med at den likevel gjør det er medvirkende faktorer.

Service er hver 1500-9000 km avhengig av batteri. Med bedre programmert BMS kunne dette vært dobblet. Med Litium ombygging er bilen vedlikeholdsfri.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA