Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hardwaremessige endringer på Tesla Model S

Startet av Panduck, lørdag 20. september 2014, klokken 22:44

« forrige - neste »

Panduck

Noen som kjenner til disse?

http://www.evtec.ch/c5website/index.php/en/products/coffeeandcharge-3in1/

Lurer på hvordan pris på disse ligger i forhold til pris på 50kW ladestasjonene. Om denne type ladere virkelig er mye gunstigere i pris, mye enklere å installere osv, bør det ikke kunne være bedre at transnovapenger brukes på å få opp flere slike punkter? Om 3-4 slike koster det samme som 1 50kW lader vil det vel være langt bedre å få opp en rekke slike? Det vil jo betjene langt flere biler. Selv om ladetiden vil bli lengre, vil det kunne bli langt mindre kø...

Min nær-fremtidsvisjon er fremdeles at de fleste bensinstasjoner iallefall har en slik boks.

emil

http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/chademo-32a-lader#product

Denne er vel fra samme produsent, og prisen av noen ekstra kontakter/kabler bør ikke være veldig høy så den kan nok gi en viss pekepinn.

Ellers har vi det siste hatt en del diskusjoner på 50kW vs 20kW ladere. Men får man 20kW ladere ned til rundt 50.000 som de BMW har annonsert vil være en veldig god løsning for mange steder, og jeg mener at 3 stk 20kW ladere på et sted i manger tilfeller vil være bedre enn kun en 50kW lader, men igjen 3 stk 50kW lader vil jo være bedre enn 3 stk 20kW ladere.

Andre mener igjen at staten skal spandere et landsdekkende 100kW ladenettverk NÅ selv om ingen i praksis kan benytte 50kW over tid engang. Men da må Transnova få sparken som ansvarlig for hurtigladestøtte når de til stadig gir operatører som Ishavsveien penger til utbygging av ladere ingen kommer til å bruke.

Panduck

Sitat fra: emil på fredag 05. september 2014, klokken 11:01
[Andre mener igjen at staten skal spandere et landsdekkende 100kW ladenettverk NÅ selv om ingen i praksis kan benytte 50kW over tid engang. Men da må Transnova få sparken som ansvarlig for hurtigladestøtte når de til stadig gir operatører som Ishavsveien penger til utbygging av ladere ingen kommer til å bruke.

Med tanke på at det meste av lading foregår med stikkontakt hjemme eller på jobb, er jo ikke hurtigladere det samme som bensinstasjoner, det eneste stedet man får drivstoff. For elbilister er jo dette for langturer av-og-til. Uansett, om 22kW ladere snart blir så billig at veikroer og gatekjøkken rundtomkring kan sette de opp, vil jo det gi mange muligheter for å kjøre steder vi bare kunne glemme å kjøre med en ikke-Tesla før... Jeg vil heller ha mange av disse enn kø for få 50kW steder :|

emil

På ca 22.000 km på et drøyt år har jeg ca 30 hurtigladinger. Av de igjen er det nok ca 10-15 som ikke har vært strengt tatt nødvendige, men blitt gjort fordi jeg er ikke orket å lade på kommunal stolpe. Resten av ladingene mine er da i all hovedsak fra kommunale ladestolper eller på jobb og ville vært tatt hjemme hvis jeg hadde hatt muligheten.

Tester jeg har gjort med min bil under ideelle batteritemperaturer sier at en 20kW lader (hvis den gir 20kW til batteriet på maks) vil bruke ca 15minutter mer enn en 50kW lader på lading fra ca 10% til alt over 60% noe som vil være ganske vanlig på langtur. Det er tider jeg fint kan leve med og hvis stasjonene kommer fort opp og er stabile og da kan jeg kvitte meg med fossilbilen uten større problemer.

Så må vi slutte å sammenligne oss med andre land som har helt andre forutsetninger (f.eks Danmark der alt er flatt og Estland der det bare er CHAdeMO). Men inntil videre er jo en større utbygging av 20-24kW ladere ikke aktuellt før det faktisk kommer rimelige og stabile ladere på markedet.

Panduck

Sitat fra: emil på fredag 05. september 2014, klokken 12:23
og da kan jeg kvitte meg med fossilbilen uten større problemer.

Det er litt av cluet. Jeg har kun en bil, og det er en LEAF :) 22kW og raskere vil være avgjørende for hvor jeg kan reise. Ser ut som det kan bli tur til Danmark neste år.

tomrh

Det finnes forøvrig 22kW Brusa-kits. http://www.brusa.eu/en/products/energy/chargers-400-v/nlg6-fast-charger.html
Elbiler som ikke støtter 22kW AC må vel kunne få ettermontert slike?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Panduck

Sitat fra: tomrh på mandag 29. september 2014, klokken 14:49
Elbiler som ikke støtter 22kW AC må vel kunne få ettermontert slike?

Jeg ville gjerne betalt litt for å få ettermontert iallefall 11kW i LEAF'en min, men det spørs vel om garantien ryker da. Men, gitt det salget vi har av elbiler med 3.3kW ladere, blir det nok et marked for ettermontering.

emil

Sitat fra: tomrh på mandag 29. september 2014, klokken 14:49
Det finnes forøvrig 22kW Brusa-kits. http://www.brusa.eu/en/products/energy/chargers-400-v/nlg6-fast-charger.html
Elbiler som ikke støtter 22kW AC må vel kunne få ettermontert slike?

Har kikket litt på den, og for meg som har en garantiløs importbil kunne det være aktuellt. Men i de områdene jeg hovedsakelig beveger meg er det bedre CHAdeMO dekning enn 22kW AC, så jeg ser ikke helt vitsen enda. I tillegg kommer det flere CHAdeMO på andre aktuelle strekninger så det blir nok med tanken.

tomrh

Sitat fra: Panduck på mandag 29. september 2014, klokken 14:55
...men det spørs vel om garantien ryker da.
Begynner så smått å drite i garantien, vi tilbakelegger tusener på tusener av elbilkilometre hver måned, innser mer og mer at servicer og batteritester er ei melkeku for forhandlere basert på frykt hos eierne. Snart 80.000 problemfrie km med mjauen nå. Vil heller bruke $$$ på faktiske forbedringer og oppgraderinger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Panduck

Sitat fra: emil på mandag 29. september 2014, klokken 15:00
Har kikket litt på den, og for meg som har en garantiløs importbil kunne det være aktuellt. Men i de områdene jeg hovedsakelig beveger meg er det bedre CHAdeMO dekning enn 22kW AC, så jeg ser ikke helt vitsen enda. I tillegg kommer det flere CHAdeMO på andre aktuelle strekninger så det blir nok med tanken.

Det er et poeng. Det ser ut som om hurtiglading på Chademo/CCS vil bli øke kraftig. Jeg avventer litt for å se hvordan fremtiden blir. Virker som om de eneste som har klokketro på at AC utbygging er veien å gå, er Zoe folket.:)

Philip Marlowe

Sitat fra: Panduck på mandag 29. september 2014, klokken 15:17
Virker som om de eneste som har klokketro på at AC utbygging er veien å gå, er Zoe folket.:)

+ Teslafolket og snart også Mercedesfolket  ;)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

emil

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 29. september 2014, klokken 18:00
Sitat fra: Panduck på mandag 29. september 2014, klokken 15:17
Virker som om de eneste som har klokketro på at AC utbygging er veien å gå, er Zoe folket.:)

+ Teslafolket og snart også Mercedesfolket  ;)

Tror nok at Teslafolket velger DC foran AC hvis de har muligheten når de er på tur...


Panduck

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 29. september 2014, klokken 18:00
+ Teslafolket og snart også Mercedesfolket  ;)

Really? Jeg trodde Teslafolket var rimelig fornøyd med å ha et stort antall superchargere rundt omkring.

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA