Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjemmelader til e-Golf - pakken til VW eller kjøpe en annen?

Startet av ortodox, lørdag 20. september 2014, klokken 22:38

« forrige - neste »

ortodox

Hey alle sammen tenkte jeg skulle dele med dere mine tanker ved dette å ha en elbil.Jeg skulle på en jobb konferanse i Halden og dagen før sjekket jeg alle hurtigladere som er på veien, jeg brukte http://ladestasjoner.no/

Denne siden brukte jeg for å finne ut om stigningen opp og nedover bakker.Fint å vite hvor jeg komme til å bruke mest strøm på veien.
http://www.jurassictest.ch/GR/

Turen er beregnet til 120km  bilen min viser ved full opplading 134km så dette sier i seg selv at jeg skal lade et eller annet sted på veien.Lenger ned vil dere se min rute. Jeg valgte å lade i Sarpsborg da jeg tenkte her er det 2 hurtiglade stasjoner.

-Brennes Auto Hurtigladestasjon, Sarpsborg
-Fortum Hurtigladestasjon, Sarpsborg

Da jeg ankom Sarpsborg hadde jeg ca 30 km igjen å gå på, det var ca 31 km igjen til Halden noe som sa til meg at dette er ikke noe jeg bør utfordre så jeg var på vei mot ladestasjon. Det viste seg at begge hurtigladere var OFFLINE. Da jeg ringte til Fortum fikk jeg bare vite at de venter på deler og de beklaget selvom det ikke hjalp noe stort. Hvis dere ser på kartet så vil dere se at nærmeste lader er i Halden. Det jeg kom fram til var  å lete etter vanlig type 2 lader, denne fant jeg ved Coop takk gud! Det tok meg 1 time for å fylle på 20km som var nok for at jeg skulle komme meg inn i sikkerheten = Halden.Jeg kunne selvfølgelig lade i Vestby slik at jeg hadde mer å gå på.På vei tilbake ladet jeg i Vestby, Ishavsveien Vestby Hurtigladestasjon, det var en annen hurtiglader der til Fortum men det var så sent og mørkt at jeg bare valgte å kjøre på , så viste det seg at denne ladestasjon tar INGEN av kort jeg hadde fra før Fortum, gronnkontakt kort så jeg sendte sms.Jeg hadde ikke behov for full tank så jeg ladet opp 40km ekstra og dette kostet meg 120kr? Altså det spiller ingen rolle hvor mye du lader for likevel skal du betale 120kroner.Jeg har arbeidstelefon og det er så utrolig unødvendig å belaste firmaet mitt bare fordi det ikke finnes noe annet valg.På veien fra Halden det jeg oppdaget er at jeg tapte 3 km for hver 10 km kjørt når jeg hadde på varme dette er ved 10 grader ute 10 kjørt 13km tapt i GOM(guess o meter) i bilen.

Konklusjon:
-Det er mange kort brikker som ikke passer for alle ladere.
-Det er dårlig løsning på noen ladere hvor du betaler 120kr eller 100kr via app uansett hvor lenge du lader.
-Det utrolig dårlig oversikt over hvilke stasjoner er online/offline.(ja jeg vet fortum app har denne oversikt)likevel var min ladestasjon fortsatt ONLINE, stasjon 20 de venter på deler ca 2 uker til.
-Ladere i Leaf og ladere i Ladenå er ikke i sync, atså det finnes lade stasjoner i ladenå som ikke finnes i leaf.

Ebe

Ang Ladestasjoner i LEAF: Men kan legge inn dette selv. MEn kan også legge til alik at leafen automatisk legger til stasjoner man har brukt.

Ikke like bra, men bedre enn ingenting :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Forresten glad jeg bor i Hordaland, stort sett gratis hurtigladestasjoner som alltid funker pga ingen betalingssystemer å holde ved like :) Takk BKK og fylkeskommune! :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

jkirkebo

Sitat fra: ortodox på fredag 05. september 2014, klokken 10:40
Da jeg ankom Sarpsborg hadde jeg ca 30 km igjen å gå på, det var ca 31 km igjen til Halden noe som sa til meg at dette er ikke noe jeg bør utfordre så jeg var på vei mot ladestasjon. Det viste seg at begge hurtigladere var OFFLINE. Da jeg ringte til Fortum fikk jeg bare vite at de venter på deler og de beklaget selvom det ikke hjalp noe stort. Hvis dere ser på kartet så vil dere se at nærmeste lader er i Halden.

Nærmeste hurtiglader er forøvrig i Fredrikstad, i Apenesfjellet. Ca. 13km fra Sarpsborg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mrtiger

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. september 2014, klokken 11:03
Sitat fra: ortodox på fredag 05. september 2014, klokken 10:40
Da jeg ankom Sarpsborg hadde jeg ca 30 km igjen å gå på, det var ca 31 km igjen til Halden noe som sa til meg at dette er ikke noe jeg bør utfordre så jeg var på vei mot ladestasjon. Det viste seg at begge hurtigladere var OFFLINE. Da jeg ringte til Fortum fikk jeg bare vite at de venter på deler og de beklaget selvom det ikke hjalp noe stort. Hvis dere ser på kartet så vil dere se at nærmeste lader er i Halden.

Nærmeste hurtiglader er forøvrig i Fredrikstad, i Apenesfjellet. Ca. 13km fra Sarpsborg.
Den virker heller ikke:(
2013 Nissan Leaf, Acenta.

elektroclaus

hva er egentlig med laderen i  moss ??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA