Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en fordel med å kjøre elektrisk

Startet av stranger1891, lørdag 20. september 2014, klokken 19:56

« forrige - neste »

B-flat

#15
Hva med å laste opp bilen med stein når en er på toppen av et fjell, så regenerere strøm i nedoverbakke. Når en når det laveste punktet lemper en ut all stein. Prosedyren kan gjentas for hver fjelloverganger/bakketopp. Da starter en på toppen med ekstra potensiell energi... Noen som vil regne litt på om dette er gjennomførbart og om man kan forlenge rekkvidden betydelig med denne metoden? ;)
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

Griffel

Sitat fra: B-flat på fredag 05. september 2014, klokken 21:23
Hva med å laste opp bilen med stein når en er på toppen av et fjell, så regenerere strøm i nedoverbakke. Når en når det laveste punktet lemper en ut all stein. Prosedyren kan gjentas for hver fjelloverganger/bakketopp. Da starter en på toppen med ekstra potensiell energi... Noen som vil regne litt på om dette er gjennførbart og om man kan forlenge rekkvidden betydelig med denne metoden? ;)
God ide så lenge en kan finne stein på toppen av bakken, og det er plass i bunn av bakken til å lempe ut.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

Dersom alle gjør dette, så flytter en fjell over tid. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

hgs

Regen fungerer ikke når man rygger ned en bakke.
Lurer jo da fælt på om det er motsatt når man rygger oppover?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

asbkar

Sitat fra: Griffel på fredag 05. september 2014, klokken 21:26
Sitat fra: B-flat på fredag 05. september 2014, klokken 21:23
Hva med å laste opp bilen med stein når en er på toppen av et fjell, så regenerere strøm i nedoverbakke. Når en når det laveste punktet lemper en ut all stein. Prosedyren kan gjentas for hver fjelloverganger/bakketopp. Da starter en på toppen med ekstra potensiell energi... Noen som vil regne litt på om dette er gjennførbart og om man kan forlenge rekkvidden betydelig med denne metoden? ;)
God ide så lenge en kan finne stein på toppen av bakken, og det er plass i bunn av bakken til å lempe ut.
Vann kan jo være en mulighet... Fylle opp noen svære dunker i både frunken og bak fra et fjellvann/fjellbekk, og så helle ut i bånn... Kanskje man får med seg noen ørret også? :)

God helg!

|<
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

petersv

Sitat fra: B-flat på fredag 05. september 2014, klokken 21:23
Hva med å laste opp bilen med stein når en er på toppen av et fjell, så regenerere strøm i nedoverbakke. Når en når det laveste punktet lemper en ut all stein. Prosedyren kan gjentas for hver fjelloverganger/bakketopp. Da starter en på toppen med ekstra potensiell energi... Noen som vil regne litt på om dette er gjennomførbart og om man kan forlenge rekkvidden betydelig med denne metoden? ;)

Nå må ikke du komme her og ødelegge diskusjonen med gode forslag og fakta! :S

drphev

I mangel av spesifikk tmx-humor og kanaritråd så kan vel me bare fortsetja med denne tråden. Her er eg i eit kreativt hjørne over ostesmørbrødkveldsmaten med borna...
Hjelmeland i Rogaland
Kansellert Model X Sig. res. #157 27.02.2015
Mitsubishi Outlander PHEV

Hansi

Dette kunne vært en tråd angående induksjonslading  :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

sisc1337

Hvorfor har ingen laget en ladekabel som går ifra sigarettenneren inne i bilen tilbake til bilens ladeport???? Da har vi jo evig rekkevidde. Eller man kan lage en bil på dette konseptet: http://i.imgur.com/uf9Qt.png
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.


frodeoo

Sitat fra: petersv på lørdag 06. september 2014, klokken 13:29
Sitat fra: B-flat på fredag 05. september 2014, klokken 21:23
Hva med å laste opp bilen med stein når en er på toppen av et fjell, så regenerere strøm i nedoverbakke. Når en når det laveste punktet lemper en ut all stein. Prosedyren kan gjentas for hver fjelloverganger/bakketopp. Da starter en på toppen med ekstra potensiell energi... Noen som vil regne litt på om dette er gjennomførbart og om man kan forlenge rekkvidden betydelig med denne metoden? ;)

Dere kan spøke og le, men dette er faktisk et velbrukt prinsipp:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bom_Jesus_funicular


Nå må ikke du komme her og ødelegge diskusjonen med gode forslag og fakta! :S

Griffel

Sitat fra: frodeoo på mandag 08. september 2014, klokken 23:13
Dere kan spøke og le, men dette er faktisk et velbrukt prinsipp:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bom_Jesus_funicular
I likhet med Norske elbiler går jo denne på vannkraft.
Men den har ikke behov for å lades mens den kjører da energien er produktet av vekt (masse x g) og høydforskjell (fra der den befinner seg til bunnen av bakken, altså m x g x h) rekker dette nøyaktig til bunnen av bakken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Norx


Sharp

Får TMX dobbelt så mye regen, siden den har to motorer?

I så fall har jeg et litt halv-seriøst forslag:

  • Kjør opp på toppen av en lang bakke med et solid slepetau i bilen
  • Vent på en litt gammel lastebil med dårlige bremser
  • Tilby deg å bremse bilen hans ned bakken helt gratis!
  • Fest slepetauet bak på lastebilen, og hold igjen bilen med full regen
  • Kjør opp igjen og gjenta til batteriet er fult nok

Vinn-vinn situasjon  ;D

sigurdi

Desverre er det mest sansynlig at det blir to mindre motorer, men mer regen kan la seg gjøre pga fordeling til alle fire hjul og mest til fremme aksling slik som bremsene fungerer.
Vil nok ikke slenge med rompa slik som S kan gjøre på glatt vegbane.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA