Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok en fordel med å kjøre elektrisk

Startet av stranger1891, lørdag 20. september 2014, klokken 19:56

« forrige - neste »

stranger1891

Ja, spørsmålet er klar fra tittelen. Det kan være dumt spørsmål kanskje, men jeg har alltid tenkte på om det er mulig å bruke den ene motoren i TMX for lading (og dette betyr jo å stoppe drive kraft for denne motoren og bruke den bare for regenerering) mens den andre motoren brukes for å bevege bilen selvfølgelig!

Og da får vi mye mye mer rekkevidde på bilen :)

Edit moderator: Tittel korrigert

petersv

Av smilefjeset på slutten antar jeg at dette innlegget er en spøk?  ???

cra

Og om det ikke var det:

Det vil ikke fungere. Det vil være tap i alle ledd  (om det er aldri så lite), slik at man alltid vil bruke mer enn man får tilbake, og rekkevidden blir kortere om man prøver på dette.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stranger1891

#3
Men hva om f.eks. lages 2 separate batteri sirkler (40 kWh hver) slik at man lader den ene og bruker den andre til batteriet er tomt, og da skjer det en automatisk bytting til det andre batteri som ble ladet !

Sitat fra: cra på fredag 05. september 2014, klokken 09:39
Og om det ikke var det:

Det vil ikke fungere. Det vil være tap i alle ledd  (om det er aldri så lite), slik at man alltid vil bruke mer enn man får tilbake, og rekkevidden blir kortere om man prøver på dette.

Fush

Samme problem uansett hvordan du vinkler det.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

jkirkebo

Sitat fra: Fush på fredag 05. september 2014, klokken 09:58
Samme problem uansett hvordan du vinkler det.

Jepp, det minner meg om spøken om han som ville ha to Think for å kjøre på langtur. Den ene skulle kjøre først og taue den andre, som skulle lade ved å regenerere. Når første bil var tom skulle han bytte rekkefølge på de ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Energi kan ikke bli borte, bare endre form.

Problemet er at varme energien som blir produsert i batteriet (når det lader opp/ned), varme og støy fra motor, luftmotstand på bilen, rullemotstand osv osv er tap fra prosessen.
Når en trekker fra slike faktorer så har en virkningsgrad på f.eks en motor.

Elmotorer har høy virkningsgrad, 3 fase børsteløse motorer har faktisk virkningsgrad opp mot 98-99%, altså svært lite energi går bort til lyd/varme.
Men siden elbilen har batteri med likespenning må denne konverteres til veksel spenning som igjen utføres av en DC/AC konverter, denne er heller ikke 100% effektiv, så noe energi går også her bort som varme/lyd. 
Tesla har vannkjølt batteri, konverter og elmotor, slik at noe varme energien han hentes ut og utnyttes til å varme opp kupeen, når denen varmen ikke trengst så er det radiatorer som kvitter seg med spillvarmen.

Drivverk avgir også noe lyd (mer lyd når det ikke fungere optimalt) og noe varme, så er noe tap her også.

Teoretisk så hadde en bensinmotor med høy virkningsgrad vært nesten lydløs, siden ingen energi hadde gått til spille som lyd energi.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

hovik

Sitat fra: MFJG1981 på fredag 05. september 2014, klokken 09:22
Ja, spørsmålet er klar fra tittelen. Det kan være dumt spørsmål kanskje, men jeg har alltid tenkte på om det er mulig å bruke den ene motoren i TMX for lading (og dette betyr jo å stoppe drive kraft for denne motoren og bruke den bare for regenerering) mens den andre motoren brukes for å bevege bilen selvfølgelig!

Og da får vi mye mye mer rekkevidde på bilen :)

Hvis du bytter ledningsnettet til å bruke grønn overledning (https://www.komplett.no/grnn-overledning/763478) burde det fungere fint.  Det er noe jobb, men bare å sjekke din lokale elektriker for å få jobben gjort. Hvis du møter noen som mener det ikke vil fungere, kjenner de nok ikke til produktet. Da er det bare å forhøre seg med noen andre.
2019 Tesla Model 3 - verdens beste drittbil
2016 Volvo XC90 - traktor fuel

Lokführer

Men hvis man setter på 8 dynamoer, da må den vel klare å produsere strøm...
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Hyperstress

Sitat fra: hovik på fredag 05. september 2014, klokken 12:16
Sitat fra: MFJG1981 på fredag 05. september 2014, klokken 09:22
Ja, spørsmålet er klar fra tittelen. Det kan være dumt spørsmål kanskje, men jeg har alltid tenkte på om det er mulig å bruke den ene motoren i TMX for lading (og dette betyr jo å stoppe drive kraft for denne motoren og bruke den bare for regenerering) mens den andre motoren brukes for å bevege bilen selvfølgelig!

Og da får vi mye mye mer rekkevidde på bilen :)

Hvis du bytter ledningsnettet til å bruke grønn overledning (https://www.komplett.no/grnn-overledning/763478) burde det fungere fint.  Det er noe jobb, men bare å sjekke din lokale elektriker for å få jobben gjort. Hvis du møter noen som mener det ikke vil fungere, kjenner de nok ikke til produktet. Da er det bare å forhøre seg med noen andre.

Det kan jo fungere, men spørs om ikke garantien henger i en tynn tråd i såfall.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

hovik

Sitat fra: Hyperstress på fredag 05. september 2014, klokken 12:28
Sitat fra: hovik på fredag 05. september 2014, klokken 12:16
Hvis du bytter ledningsnettet til å bruke grønn overledning (https://www.komplett.no/grnn-overledning/763478) burde det fungere fint.  Det er noe jobb, men bare å sjekke din lokale elektriker for å få jobben gjort. Hvis du møter noen som mener det ikke vil fungere, kjenner de nok ikke til produktet. Da er det bare å forhøre seg med noen andre.

Det kan jo fungere, men spørs om ikke garantien henger i en tynn tråd i såfall.

Mulig, men trådstarer burde uansett sjekke pris for jobben, og hvordan det påvirker garantien. Potensialet er helt klart enormt.
2019 Tesla Model 3 - verdens beste drittbil
2016 Volvo XC90 - traktor fuel

Veggen

Hva med å hovedsaklig kjøre nedoverbakker?
Da lader man jo batteriet vha regenering.

hma

#12
Her stilles det spørsmål om TMX er en evighetsmaskin (det vil tiden vise) ved at motor 1 vil drive bilen framover mens motor 2 lader batteriet.
TMX (eller enhver annen elbil for den saks skyld) er i alle fall veldig mye nærmere utopi enn hva noen annen fossilbilen kan komme :)
For å svare litt saklig på spørsmålet; begge motorene kan lade batteriet under kjøring, det kan skje når man tar foten av fartspedalen, for eksempel ned en bakke.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Amoss

Sitat fra: Veggen på fredag 05. september 2014, klokken 19:14
Hva med å hovedsaklig kjøre nedoverbakker?
Da lader man jo batteriet vha regenering.

En teoretisk god mulighet, men i praksis vil man nok før eller siden treffe Veggen :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

Sitat fra: Amoss på fredag 05. september 2014, klokken 20:22
Sitat fra: Veggen på fredag 05. september 2014, klokken 19:14
Hva med å hovedsaklig kjøre nedoverbakker?
Da lader man jo batteriet vha regenering.

En teoretisk god mulighet,
Og også antagelig den eneste. Jeg forsøkte å finne en rute hjem->jobb->hjem med bare nedoverbakker, men måtte gi opp. Uansett hvilke veier jeg kjørte var det mer oppover til jobb enn hjem.
Det er mulig at det har sammenheng meg at jeg bor på ca 10m over havet og jobben lå noen hundre meter høyere.

Forøvrig bør denne tråden flyttes til humor og kanari. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA