Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Økonomer har regnet ut at Tesla er en dyr bil

Startet av vebjornwa, lørdag 20. september 2014, klokken 01:54

« forrige - neste »

vebjornwa

Her ventes det tvillinger i heimen, og med det blir familien dobbelt så stor. Dermed må også min BMW 1-serie snart vike for noe større.

Er det noen her som har erfaring med tvillinger (eller andre tette småbarn) i TMS? Man trenger jo da plass til dobbeltvogn pluss alt mulig annet jeg ennå ikke har innsett at må med på tur, så litt førstehåndserfaring hadde vært til god hjelp! I konkurranse med andre familiestasjonsvogner (3-serie, Mondeo, Octavia/Superb, Passat, Mazda 6) tror jeg vel egentlig TMS har brukbart med plass (og prøvekjøring tyder også på det), men hører gjerne fra noen som har vært gjennom dette i praksis. Det er ofte forskjell på oppgitte og praktisk anvendbare liter bagasjerom.

Prøvekjøring har absolutt gitt mersmak. Pluss er drivverk, krefter, kjørefølelse og plass (tror jeg). Minus er interiørkvalitet, seter (både foran og bak), ikke 40/20/40-nedfellbare bakseter og mangel på hengerfeste. Økonomien i dette er jo også et stort spørsmålstegn, men det er en annen sak (og forumtråd).

På forhånd takk for svar!

Kristian O

Ein viktig ting som er lett å glømme, er om det er plass til en voksen i baksetet samtidig med to bilstoler. På TMS går dette greit om man er bevisst på valg av bilstol. F.eks superb er, til tross for sin enorme størrelse på alle andre måter, veldig smal i baksetet. Usikker på Mazda 5, men Mazda 6 var (2005)litt smalere enn TMS. Ford S-Max er betydlig breiere enn TMS.
Vi har to barn i bilstol- alder, og det går heilt fint. Vi har ekstrasetene, men bruker dei sjeldent da eldstemann fortsatt er under 25 kg og sitt dermed i "vanlig" bakovervendt bilstol.
Med tvillinger ville eg fortsatt hatt ekstraseter, men venta med å ta dei i bruk til ungane var over 25 kg. Når dei er det, treng du ikkje lenger vogn og har dermed ikkje lenger bruk for så mykje bagasjeplass.

Alt i alt ville eg valgt TMS før alle dei bilane du lister opp  :)
F.eks Ford S-Max er bedre som rein "familiefrakter" med tanke på bagasjeplass, beinplass framme med bilstol bak, bredde i baksetet........så om du vil ha en så er vår til salgs  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

petersv

Tvillinger + q,5-åring funker fint. Enten alle bak, eller en foran og to bak. Bruker da et stk. Sirona fra Cybex og to stk. cabriofix fra Maxi-Cosi til tvillingene (en med isobase, en uten da det ikke er mulig å ha tre iso-fix samtidig.)

Fin bredde til det.

sondell

Fikk tvillinger 28. februar. Storesøster er 3 år nå. Går helt fint. Vi har nå en liten foran och de andre to bak. Vil ikke ha alle tre bak når de var wå små. Er plass til mor ved siden av de to bak. Men er veldig trangt for meg. Jaja, da må jeg kjøre da ;) .
Legger ellers mine erfaringer på min svenske blogg tesla.sondell.biz.
Som barnevogn er Bumbleride indie twin helt konge. Sete er jo Cybex fine. Både till de minste og sen med Sirona. Er jo fint at stolen kan snus MEN hvis det er to ved siden av hverandre er det for trangt og det går ikke å snu setene.

Sjøhyene

Har to på ca 2 og 4, med tilhørende tvillingvogn. Fungerer helt glimrende. Har ikke så mye erfaring med de andre du nevner men MS er utvilsomt en mye bedre familie-frakter enn den gamle SAAB stasjonsvogna vår. ;)

Men husk å bestill med de to barnesetene i bagasjen. Flere ganger vår familie på fire har kunnet ha med seg en familie til på 3. Og det er ganske kult syns nå jeg. (bagasjen putter man da i frunken)

I tillegg er nok bilen blant de tryggeste bilene man kan eie, som også er verdt ganske mye.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

sondell

Savner de to ekstra barnesetene litt. Men egentlig trenger jeg den plassen for bagasje så det hadde likevel ikke vært lurt med de i denne perioden av livet.

Har veldig god plass i denne bilen som jeg viser flere ganger på bloggen.

Sjøhyene

Sitat fra: sondell på fredag 05. september 2014, klokken 07:50
Savner de to ekstra barnesetene litt. Men egentlig trenger jeg den plassen for bagasje så det hadde likevel ikke vært lurt med de i denne perioden av livet.

Ja, jeg ville i så fall skrudd ut setene til ungene er blitt 2-3 år. Hvis man virkelig trenger det hulerommet altså. Har selv aldri klart å fylle bilen så full så det ekstra rommet har jeg ikke savnet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cowboystrekk

2 Cybex x-fix går fint med en voksen imellom. 2 x babystol blir nok trangt med voksen imellom. Bagasjerommet passer mange typer tvillingvogner.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sondell

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 05. september 2014, klokken 07:55

Ja, jeg ville i så fall skrudd ut setene til ungene er blitt 2-3 år. Hvis man virkelig trenger det hulerommet altså. Har selv aldri klart å fylle bilen så full så det ekstra rommet har jeg ikke savnet.
Ja det kunne man gjort. Har klart å fylle bilen overalt og i tillegg en skiboks flere ganger ;). Får inn en reiseseng og en sprinkelsengmadrasse under bagadjeromsgulvet bak. Genialt å ha det.

Øyvind.h

Sitat fra: sondell på fredag 05. september 2014, klokken 08:06
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 05. september 2014, klokken 07:55

Ja det kunne man gjort. Har klart å fylle bilen overalt og i tillegg en skiboks flere ganger ;). Får inn en reiseseng og en sprinkelsengmadrasse under bagadjeromsgulvet bak. Genialt å ha det.
Rommet under gulvet er intet mindre enn genialt. Var redningen når vi skulle hjem fra Danmark i sommer, og er veldig praktisk sted å gjemme ladekabel/refleksvest og alt mulig annet som er kjekt å ha med men som ikke trenger ligge hverken synlig eller tilgjengelig. Rommet er jo enormt, og vi får nesten plass til MacLaren trilla nedi der! Reiseseng går også nedi som du påpeker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sigurdi

Et alternativ er også TMX, men dette medfører jo mye mer ventetid. ;-)

Denne fås som 5 eller 7 seter, som 7 seter kan de to bakerste setene legges ned og da er det null problem med dobbelt dekker bak og alt mulig av bagasje både under panser og bak.

Noen løse rykter sier også at den blir svært konevenlig og med seter i rad2 som kan snu seg autoamtsik slik at det blir letter å sette barn inn i barnestoler.
(Med tanke på vår type stoler for de små, med stang frem ser jeg ikke helt hvordan dette skal løses, men om noen måneder får vi nok se dette)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

vebjornwa

Takk så mye for nyttige svar så langt.

@sigurdi: Hvilke rykter tilsier at TMX blir spesielt konevennlig, hva ligger i det? :)

Model X ville vært bra, bl.a. på grunn av mulighet for hengerfeste. Men, ventetida blir nok for lang. Tesla (Alna) antydet sen høst 2015, og da risikerer man vel fort 2016.

Halvveis on-topic: Når er det bestillinger fra felles produksjonslinje for TMS og TMX ventes å bli tilgjengelig? Antar det kommer noen nye tilvalg (kanskje andre/bedre seter, firehjulstrekk, hengerfeste, sikkerhetsutstyr for Euro NCAP-test)?

sigurdi

Elon nevnte dette direkte i et interview før sommeren, model S så var det mest mannlige kjøpere. Kvinner ser mer på det praktiske og model X, kom til å treffe bedre for denne gruppen.
Når det gjelder seter, er dette bare løse rykter fra en Model S eier som kom i prat med en sjef i firma som designer setene til X. Han var svært ivrig og forsnakket seg vist.
Men passer bra med utalelser fra Elon som er litt mer difuse angående dette. :-)

Produksjons linjen er i drift, men noe oppstarts problemer har medført forsinkelser på S leveringer.

Jeg vil tro model S kommer med nytt utstyr i høst, omtrendt på samme tid som i fjor.

Naturlig at de gjør dette på samme tid fra år til år, pris justering og utstyrs endring.
Blir litt som årsmodeller, om de selv mener de ikke har det. He he he.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA