Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tilbake på toget.

Startet av titikata, lørdag 20. september 2014, klokken 00:24

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: nime01 på fredag 19. september 2014, klokken 13:59
Sitat fra: edakcots på torsdag 18. september 2014, klokken 23:30
Er man i modus for å kjøpe elbil nå, bør man vente noen dager til. Da kommer en nyhet som gjør det enkelt å velge, tro meg:)
Sitat fra: edakcots på onsdag 13. august 2014, klokken 01:14
I tillegg kan Renault skilte med full lademulighet overalt etter å ha introdusert den nye ladekladden, samt får et landsdekkende gratis nettverk av 22KW.
Nå er det kun rykter om ladekladd og ladenettverk og ikke offisielt, men det er fra svært pålitelige kilder, så jeg tror elbil-morge straks får en ny vinner:)
Om det stemmer at de planlegger landsdekkende gratis 22kW lading, vil jeg anta at dette er i samarbeid med en eller annen dagligvarekjede elns? Uansett burde de slippe den nyheten fortere enn svint :)

Men jeg gidder fortsatt ikke kjøre omveier for å ta den daglige ladingen. Skal jeg på langtur kan jeg godta 1-2km for en hurtiglading til Leaf, ellers vil jeg lade der jeg er når jeg allikavel må stoppe og det er en av tingene som gjør at dagens Zoe aldri vil bli aktuell for min bruk.

Kåre

Det med ladingen er den største fordelen med Zoe slik jeg ser det, så lenge de har fått til muligheten for saktelading i vanlige Norske stikkontakter også. I følge forhandler som selger både Seoul og Zoe så er kostnaden for å bygge en type 2 ladestasjon ca. 50000.- mens for en ChaDemo koster det 10 gangen. Zoe har, som mange sikkert har nevnt, evnen til å kunne lade med opp til 43 kW. Seoul er begrenset til 6,6 kW, mange Leaf har vel 3,5 kW lader. Uten å være fagkyndig på dette så virker forskjellene enorme, og Zoe eierne kommer nok til å glise bredest av oss som har tenkt å bli eller allerede er elbileiere når det gjelder hurtiglading.
Spørs om denne hemmeligheten som det ryktes om handler om lade-samarbeid med Tesla? Forhandler ymtet om slike planer. Venter fortsatt litt til på denne enorme bomben av en nyhet.
Kia Soul EV. Blå-Hvit. Levering januar ble medio april.

Baard

Sitat fra: emil på fredag 19. september 2014, klokken 11:57
Sitat fra: ElSoul på fredag 19. september 2014, klokken 11:11
Skinnseter blir kaldt uten varme i sete vinterstid :)

Men heldigvis har alle bortset fra Zoe varme i setene. Og etter en vinter med Leaf kan jeg bare si at med varme i sete + ratt kan kupeen holde en ganske mye lavere temperatur enn uten. Og jeg kler meg ikke i tepper og kjeledress når jeg skal kjøre bil vinterstid.

Heldigvis har Zoe forvarming, så jeg kan sette meg inn i varm og god bil på morgenen når jeg kjører til jernbanen. Og når jeg passerer Skoppum på vei hjem, så setter jeg på varmen i bilen med telefonen, så er den varm og god når jeg kjører hjem også ;-)

Renault Zoe, 2014

TS

#33
Jeg var positiv til Zoe, men litt skeptisk til ladeutfordringen ...

Etter å ha prøvd bilen, er jeg meget skuffet hva angår
plass, aks, kjøreegenskaper, støy (pipelyd) og opplevd kvalitet
Mulig forventningene mine var for høye etter å ha sett videoer og lest her inne ..
Jeg hadde med en kamerat som disponerer en Leaf og har lyst på eGolf som vi prøvde sammen et par uker før.. Jeg hadde lest om Zoe og skrøt av den til han ..
Vi bare ristet på hodet.. En stor skuffelse.. Opplevelsen blir best beskrevet som en puslete 1.2L leiebil i syden.. Om man ser bort i fra automat og null utslipp..
Akkurat nå er det kun 43Kwh 400v TN AC lader som taler for denne bilen..
Får håpe opplevelsen av Kia Soul blir bedre når den skal prøves .
Ellers rykker vi tilbake til start ..
Det frister ikke å punge ut nesten 300.000 inkl vinterdekk og vente et halv år..
eGolfen har heller ikke Semihurtiglader..


rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

ElSoul

Smaken er tydeligvis som baken når det gjelder denne bil, men jg satt igjen med akkurat samme inntrykk.

Kan nesten garantere deg at du vil få en mer positiv opplevelse etter at du har prøvd Soulen.

emil

Sitat fra: Kåre på fredag 19. september 2014, klokken 18:04
Det med ladingen er den største fordelen med Zoe slik jeg ser det, så lenge de har fått til muligheten for saktelading i vanlige Norske stikkontakter også. I følge forhandler som selger både Seoul og Zoe så er kostnaden for å bygge en type 2 ladestasjon ca. 50000.- mens for en ChaDemo koster det 10 gangen. Zoe har, som mange sikkert har nevnt, evnen til å kunne lade med opp til 43 kW. Seoul er begrenset til 6,6 kW, mange Leaf har vel 3,5 kW lader. Uten å være fagkyndig på dette så virker forskjellene enorme, og Zoe eierne kommer nok til å glise bredest av oss som har tenkt å bli eller allerede er elbileiere når det gjelder hurtiglading.
Spørs om denne hemmeligheten som det ryktes om handler om lade-samarbeid med Tesla? Forhandler ymtet om slike planer. Venter fortsatt litt til på denne enorme bomben av en nyhet.

Skulle gjerne hatt muligheten til rask lading alle steder, men for meg er det mye viktigere at jeg kan lade med 16A hvorsomhelst enn å kunne lade med 11-22kW hjemme. Anbefaler derimot 6.6kW lader til de som skal kjøpe ny Leaf. Hjemme lader man som oftest over natta og da holder 2-6kW i massevis. 8A lading som man får med den nye ladesaken som kanskje kommer kan fort bli i minste laget, og leveres den med stor tung bøtte eller enorm kladd blir det bare tull. Skal jeg regne på det har 16A lading på merkelige steder vært mye viktigere for meg enn tilgang på hurtiglading, og på et drøyt år og godt over 20.000km har jeg vært avhengig av hurtiglading kanskje ti ganger.

Ser heller ingen grunn til at det skulle komme ladesamarbeid med Tesla da de kjører på med DC på sine hurtigladere som Zoe aldri kan nytte seg av. Selv om noen her på forumet påstår at det kommer 22kW på hvert gatehjørne til Zoe-lading tror jeg ikke noe på det.

Det er også artig å se hvordan Zoe-folket mer enn noen andre elbil eiere her på forumet går i forsvarsposisjon når det kommer kritikk av bilen de har kjøpt.

Må igjen bare si at jeg mener at høyeffekt AC lading som på Zoe er en bedre løsning enn DC lading (CHAdeMO/Combo) hvis vi holder Tesla utenfor, men man må være garantert lading uansett hvor man kommer uten å ha hele bagasjerommet fult av alternative kabler og skilletrafo. Der kunne Renaut løst problemet med å montere en ekstra 3.3kW enfaselader i bilene og de hadde sluppet all ladekritikk som har drept salget og ryktet her i landet. Billigere enn å sende elektrikker og montere ladestasjon hos alle kjøpere hadde det sansynligvis også vært.

edakcots

Tesla på DC? Hva har du spist til frokost Emil?

Både Renault og Tesla bruker AC...

22kw gir 22kw for Tesla og Renault. For alle andre gir det 3.3/6.6kw
MB vil også komme med AC lader og KIA vil bytte sin fra 2017 til AC. Har ikke fått det bekreftet enda, men hørte at Nissan går den veien fra neste generasjon også.

Ja, en AC lader koster fra 30-40.000 per punkt, det stemmer, Kombo DC koster fra 500.000-1,200.000 per stasjon.
Dette er tall oppgitt fra leverandørene i Norge.

11kw gir ZOE fullt batteri hjemme hos deg på 2 timer og lader tesla'n din også før natten er over. 11kw for ALLE andre, inklusive de som har 6,6kw vil få Max 3,3 fra den ene lederen og vil bruke 8 timer til fullt.

Det er derfor Renault ZOE er så imponerende, landingen er i en egen klasse!

Er veldig enig i at golf er en fin bil, men er helt ubrukelig for folk flest når man skal ut på tur.
Fikk jeg ikke lov å kjøpe Tesla/ZOE av kona, da ville jeg ventet på MB til neste år og kjøpt den... :D

AC er fremtiden, uansett hvor glad du er i din Leaf/i3/E-up/golf,
Og ja, som Emil skriver: stasjonene må være hvor vi kjører, ingen omvei eller no, derfor vil AC være eneste mulig løsning for fremtiden...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Flips


edakcots

Hæ? Nei du, DC inn men AC ut til bil, derfor står trafo'n som omformer til 480v ved siden av. AC og ikke no annet en AC på Tesla, end of story:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

#39
Sitat fra: edakcots på lørdag 20. september 2014, klokken 11:42
Tesla på DC? Hva har du spist til frokost Emil?

Et par brødskiver og en kopp kaffe.

Sitat
Både Renault og Tesla bruker AC...

Merk at jeg skrev hurtiglading  da det er disse ladeplassene Tesla selv har bygget ut. 11-22kW går i kategorien semihurtig uanset om det er AC eller DC. At Renault kaller sitt semihurtige 11kW AC ladepunkt for "supercharger" synes jeg er litt feil markedsføring.

Sitat
Det er derfor Renault ZOE er så imponerende, landingen er i en egen klasse!

Jepp, den er i en helt egen klasse siden det er den eneste elbilen på markedet jeg ikke kunne brukt til daglig siden det ikke er et eneste fornuftig sted jeg kunne ladet den pr idag.

Sitat
AC er fremtiden, uansett hvor glad du er i din Leaf/i3/E-up/golf,
Og ja, som Emil skriver: stasjonene må være hvor vi kjører, ingen omvei eller no, derfor vil AC være eneste mulig løsning for fremtiden...

Vil nok være et marked for DC også, da 400V 3fas ikke er helt vanlig i det største markedet over dammen.


emil

Sitat fra: edakcots på lørdag 20. september 2014, klokken 12:05
Hæ? Nei du, DC inn men AC ut til bil, derfor står trafo'n som omformer til 480v ved siden av. AC og ikke no annet en AC på Tesla, end of story:)

ehh... Tesla og Zoe har vel kanske AC batterier også?  :o

Tror du bør ta og lese deg litt mer opp på ladesystemer...

Tesla lader med maks 11kW AC som standard
Tesla med dobbeltlader kan lade med 22kW AC
Tesla i 85kWh (og 60kWh som har betalt ca 15k for tilgang) utgave kan lade med ca 120kW DC fra Tesla Supercharger


Elmo

Sitat fra: emil på lørdag 20. september 2014, klokken 10:11
Det er også artig å se hvordan Zoe-folket mer enn noen andre elbil eiere her på forumet går i forsvarsposisjon når det kommer kritikk av bilen de har kjøpt.

Da tror jeg ikke du har vært innom BMW i3 avdelingen ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

moby666


Dette har du greie på?



PS. Tror signaturen din er feil, der står det vitterlig at du er en eier av en Tesla...


Sitat fra: edakcots på lørdag 20. september 2014, klokken 12:05
Hæ? Nei du, DC inn men AC ut til bil, derfor står trafo'n som omformer til 480v ved siden av. AC og ikke no annet en AC på Tesla, end of story:)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Elmar

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower

sitat:
Laderen er ikke det du plugger inn i veggen, det er kontakten. Laderen er faktisk om bord i bilen Kontakten sender vekselstrøm (AC) inn i laderen. Laderen konverterer deretter strømmen til likestrøm (DC) og sender den til batteriet.


Er det slik Zoe også fungerer?
Hvis man vil lade på vanlig stikk DC?, så må man ha en lader med omformer både på Tesla og Zoe?
Hvis jeg kjøper Zoe, med hyttelader, går det å lade både på IT-nett og TN-nett?
Er IT-nett DC og TN-nett AC eller er det ikke så enkelt?


2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

jkirkebo

Sitat fra: Elmar på lørdag 20. september 2014, klokken 14:22
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower

sitat:
Laderen er ikke det du plugger inn i veggen, det er kontakten. Laderen er faktisk om bord i bilen Kontakten sender vekselstrøm (AC) inn i laderen. Laderen konverterer deretter strømmen til likestrøm (DC) og sender den til batteriet.


Er det slik Zoe også fungerer?
Hvis man vil lade på vanlig stikk DC?, så må man ha en lader med omformer både på Tesla og Zoe?
Hvis jeg kjøper Zoe, med hyttelader, går det å lade både på IT-nett og TN-nett?
Er IT-nett DC og TN-nett AC eller er det ikke så enkelt?

Ja, Zoe fungere på samme måten der.
Vanlige stikk er alltid AC, uavhengig av om det er IT eller TN nett. DC får du kun fra hurtigladere etter de tre standarene CCS, CHAdeMO og Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA