Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: elbilfakta.no - forslag til innhold og oppbygging

Startet av Ebbe, fredag 19. september 2014, klokken 22:00

« forrige - neste »

Ebbe

Tesla Norge bør snarest forandre sin policy i forhold til de såkalte 2 uker. (Tesla uker)
Som kunde hadde jeg satt stor pris på en mail med info, spørsmål om hvordan mitt eierskap har fungert etc.
Virker ikke som "lille" Norge er så viktig for Tesla, (der kjøper de El-bil uansett) andre markeder er forståelig mye viktigere for en ny bilprodusent.
Tror lovnadene fra Tesla om forbedringer etc. snart blir sett på som en måte å prøve å komme seg ut av et problem. Bedre å gjøre som Apple, ikke si noe, da slipper man å gi info/feil som fører til spekulasjoner som dette forumet har mye av.
Mange har hatt og har problemer med sine UMC, lenge siden Tesla sa de skulle komme med en ny UMC. Ser at Tesla nå gir forskjellige svar til de som ber om hjelp. Kommer den eller kommer den ikke?
3G problematikken er det heller ikke noe info eller løsning på. Dette er noe som er viktig for de som blir berørt. Tesla sier det er et Telenor problem, Telenor legger skylden på Tesla. Vi trenger bare info om hvordan det ligger an. (da tror jeg de fleste forholder seg til det)
4 hjulskontroll som mange har måttet ta da tydeligvis Tesla selv har glemt dette før overlevering av bil. Dette har medført mange hjulbytter, der forhåpentligvis kunder har sluppet kostnadene som burde være en selvfølge. Enda har ikke Tesla en egen policy på dette, da vi leser nesten daglig om dette problemet og at noen får det dekket andre ikke. Skal slike ting som burde være ren reklamasjon bli bestemt av om Tesla "mannen/kvinnen" har en god dag eller ikke?
Slike saker finnes det haugevis av som for den enkelte er et stort problem, men grunnet manglene eller ingen info fra Tesla så blir dette overskyggende negativitet på sosiale media som ingen er tjent med.
Vi som kunder av Tesla er selvsagt over snittet opptatt av bil/teknologi, men vi er veldig forskjellige i forhold til hva vi setter som krav og har av toleranse i forhold feil og mangler ved et produkt. Mine problemer med Tesla kan være bagateller hos en annen eier.
Det er også store forskjeller i hvordan man som kunde blir tatt i mot/behandlet på de forskjellige Tesla service sentrene. Dette kan selvsagt ha noe med arbeidspress etc. men for meg som kunde er det helt rivende likegyldig.
Jeg selv er veldig fornøyd med Drammen!
Dette er noen tanker jeg har gjort meg, andre har andre synspunkter, lag en god diskusjon på dette.
Håper Tesla leser dette og at ledelsen (US) forstår at bil i Norge er noe annet en bil i USA og mange andre steder!
P39240

Torpedo Ted

Jeg skrev en lignende tråd for litt over en måned siden. Bemerker meg at det fortsatt er ingen løsninger på noe, og overhode heller ingen informasjon.

Tesla skal være særdeles glad for at det viktigste med bilen er så fantastisk bra. Hadde jeg opplevd disse problemene på en helt vanlig kjedelig Audi/BMW eller noe sånt, hadde jeg vært illsint og antagelig solgt den for lengst.

OlaSpakmo

Kjøretøyet er jeg, etter ett år og 30.000km godt fornøyd med - noen feil og frustrasjoner til tross.
Organisasjonen Tesla og dens kundeoppfølging - min oppfattelse av den startet med "mye entusiasme, men manglende rutiner".
Etter ett år, hvor min rating av kundeoppfølgingen stadig vekk synker, er den snart på nivå med en 13-på-dusinet nettbutikk.

Jeg er lei. Lei av flat læringskurve. Lei av løfter som ikke holdes. Lei av å få høflige beklagelser!

21 sep tok jeg ut bilen.
30 sep sto den "i 7 stein" i KRS. Masse telefoner, der jeg ble satt over til telefoner som var ute av drift, ikke ble ringt opp etc. En dag med plunder og heft, bilen inn på flak til Oslo, jeg med fly. Tok for øvrig mange purremailer før jeg endelig fikk tilbake mine utlegg et halvt år senere. Merket meg at det var n antall ledd man kunne komme i kontakt med, ingen visste "min" historie.

9 okt - forsøk på å utbedre radio samt skader ved utlevering. Som de fleste vet - radioen er "noe tilbake å ønske". Feil avtalt utbedret ikke utbedret. Kia Rio var en vond lånebil å kjøre...

6 nov - nytt forsøk på reparasjoner, deler manglet så kun halvveis gjennom listen. Bilen var inne en knapp uke, bl a fordi den skulle til Drammen. Men det hadde de glemt... Kia Rio er fremdeles en meget dårlig erstatningsbil for en Tesla...

21 jan - diverse skulle utbedres. Mislykket. Manglet delene.

28 apr - diverse skulle repareres. Delvis gjennomført - manglet delene. Men fikk endelig utbedret feilene som var ved utlevering. Ny avtale - presiserte: Sjekk at dere har delene - vil ikke ha en ny delvisutbedring! 

17 juni - diverse, herunder lovet at nå skulle ladingen være OK. Ba om å få det verifisert fysisk på stedet. Garantert av 3 tilstedeværende at det var i orden - ladeeksperten lovet meg med et glis at jeg skulle få en øl om det ikke funket. Har en øl til gode...  :(
Umiddelbart etter: Avtalt å få gjennomført resten de ikke fikk gjennomført den 28 august.

To uker før avtalt service: Forsøker å få kontakt mtp detaljer om servicen. Lettere å få audiens hos paven - etter flere telefoner med brutte løfter om å bli ringt tilbake får jeg endelig på plass detaljene. Presiserer: Vær så vennlig - sjekk at dere har delene - lei av å drive slik!

27 aug, leverer bilen. Presiserer at jeg henter som avtalt kl 17 neste dag. Får ført opp på heftet: Bilen må være fulladet - kunde skal til CPH.
Neste dag: Blir ikke oppringt på status som lovet. Men får en mail som sier de er godt i gang, bange anelser 6 timer før uthenting...  Ringer og presiserer St bilen må være fulladet.
Kl 15 får jeg mail om at de ikke får bilen ferdig fordi de - surprise! - mangler deler...
Rett før 17 ankommer jeg, ser at bilen står skitten, uten serviceaktivitet, halvladet uten pågående lading. Personellet er overrasket over at bilen skal hentes...
Blir lovet å få en time i november og at liste over resterende blir oversendt neste dag.
Neste dag: Får mail om at listen vil bli oversendt i begynnelsen av neste uke. Det er 10 dager siden...
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.


aryx

Jeg har nok vært heldigere,

har hatt bilen inne tre ganger uten noen frustrasjoner, kort ventetid for å levere bil, har fått leiebil som avtalt, og det lengste bilen har vært inne var 3 dager. (service,drive unit, nye dekk, firehjulskontroll,bremser,takluke++)

Føler jeg bare ville veie opp tråden så den ikke blir bare negativ. Er nok noen solskinnshistorier der ute også :)
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

jazzwheel

Kjipt å høre, men kan du si hvilket servicested du snakker om? Har inntrykk av at de er tatt på senga av det gode salget og derfor mangler kapasitet. Med et nytt firma er vel dette noe vi må finne oss i så lenge. Jeg venter selv på feilrettinger fra leveransen og det er mer enn tre måneder ventetid på Skøyen nå. Det vil altså gå over et halvt år fra jeg fikk bilen til feil som jeg umiddelbart påpekte blir rettet. Som vi alle vet så er vel feilrettinger omtrent det eneste de gjør på Teslaverksted selv om noen har begynt med servicer, men uansett så vil vel Grorud hjelpe enormt på kapasiteten får vi håpe.

OlaSpakmo

 Alnabru innledningsvis, deretter Skøyen og sist: Grorud.

Som sagt: mye vilje og positivitet fra den enkelte medarbeider, men en informasjonsflyt av det mer utflytende slaget og en organisering som en polsk riksdag...  :o
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

Teslanewbie

Har ikke noe å utsette på servicen i Stavanger . Topp oppfølging hver gang .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

arnkl

Eg har heldigvis lite erfaring  ;). Fekk bilen i starten av februar, henta sommardekk i mars, og har etter det ikkje vore i kontakt med Tesla før eg for ei veke sidan fekk ein mail om at dei ville ha bilen inn for å skifte instrumentskjermen pga ein dårleg produksjonsbatch.

Når eg sendte mail tilbake for å diskutere dato fekk eg umiddelbar respons. Så førebels har eg ingenting å utsette på kundebehandlinga.

Eg skal forøvrig ta 20 000 km service samstundes med uskiftinga av denne skjermen (som eg aldri har merka noko problem med). Har også ein (veldig kort) liste med reklamasjonar som også skal utbedrast då.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Cowboystrekk

Har fått flott og kjapp oppfølging fra Tesla Trondheim hver gang jeg har hatt trøbbel. Jeg har ikke hørt om noen som har dårlig erfaring nord for Dovre, de finnes dog sikkert.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ellholt

Vi har bare positive erfaringer fra Tesla Sandnes. Særdeles bra kundeoppfølging og service alle gangene jeg har hatt bruk for dem :-).
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

Muffinman

Enig i at Trondheim gjør en god jobb, ut fra forutsetningene de jobber under. Blir behandlet korrekt og høflig, og ting blir gjort til avtalt tid.

Eksempelet lenger oppe hører ikke hjemme noen steder, og tyder vel heller på at de interne systemene de måtte ha ikke blir brukt riktig. Det kan skyldes manglende kompetanse og/eller arbeidspress, men forhåpentligvis få man orden i rekkene i alle avdelingene etterhvert. Kundemassen vil vokse, og bilene produseres jo enda med en rekke egenskaper som må rettes i ettertid.

HåkonE

Det eneste som hjelper når slike saker oppstår er å eskalere, eskalere og eskalere. Dette gjelder like mye, om ikke mer, for kjente problemer.

1. Purringer (alltid høflig og saklig). Be om skriftlig garantier på at problemet blir løst. Bli enige om en dato som er realistisk for produsent. Kan ikke individet svare, be han spørre sin leder.
2. Eskalere til ledelsen.
3. Be om å få reklamere produktet - du vil ha et nytt produkt som fungerer eller penger tilbake (de vil naturligvis gjøre store anstrengelser for å løse ditt problem før dette er et alternativ)
4. Informer de om at du vil involvere forbrukerrådet om de ikke ser vilje til å løse saken.
5. Klag inn saken for forbrukerrådet.
6. Kontakt media.

En slik oppskrift kan eskalere fort for mitt vedkommende om jeg møter en vegg av bortforklaringer, unnskyldninger og ingen garantier om løsninger. "Soon" er ikke en garanti. Man jobber ikke med "soon" i sånne bransjer (eller andre), man jobber med en fremdriftsplan. "Snart" betyr egentlig "Du/dette problemet er ikke prioritert, men sannsynligvis en gang i fremtiden vil du få en løsning". Da har du deg selv å takke om du må vente et år.

Selv kom jeg for eksempel til punkt 4 i en sak mot OBOS, og da våknet de til. Før det var det bare svada-svar og fullstendig manglende vilje på å løse noe som hadde tatt de EN ENESTE telefon til en leverandør. Det er ikke slik at Tesla går konkurs eller ikke vil ha deg som kunde om du forfølger saker slik. En slik oppskrift vil før eller siden koste de penger og dårlig mediaomtale, og da blir plutselig utbedring av feil sett på som en *investering*.

ALLE problemene dere snakkes om kan *ENKELT* løses om man setter ressurser på problemet i en gitt periode. Jeg er sikker på at for eks. vann i lyktene er selv noe flere her på forumet kunne løst om de hadde fått noen timer foran tegningene, men det koster selvsagt noen kroner å endre design i produksjonsprosessen. Dette er ikke rocket-science selv om noen later til å tro det. Akkurat nå fokuserer Tesla på det langsiktige, og majoriteten av ressurser styres inn mot de som skal handle bil i fremtiden. De trenger insentiver for se et ønske om å rydde opp i problemene, men de er ikke der så lenge dere kunder ganske naivt holder klagene og frustrasjonene innenfor de 4 veggene av et svært lite forum.

Det er DERE som velger om disse sakene skal bli løst eller ikke, ikke nye kunder. Se hvordan Tesla ble tvunget til å løse problemene med DU. 8 års garanti var selvsagt ikke noe som lå i budsjettet, men at media begynte å omtale saken ga ikke Tesla et valg - de må løse problemet og gi kundene trygghet. Det skulle være unødvendig, men slik er verden.

Som prosjektleder av yrke er det mildt frustrerende å se hvor tålmodige dere Tesla-kunder er, og like frustrerende å se at dere tror noe løser seg ved å klage til hverandre. Jeg vurderer fortsatt Tesla, men forventer et produkt som samsvarer med markedsføringen.

Muffinman

Da er jeg nok redd for at du må vente litt til. For øvrig enig i alt du skriver her. Lista over ting det muntlig er gitt tilbakemelding på om at det "jobbes med en forbedret versjon av delen/løsning" over dammen er dessverre lang, og det er ikke angitt noe tidspunkt for når de er klare. Eksempler er pakninger rundt dører/trekantvindu, riper i alle fire vinduer og dugg i smålyktene i kromlista bak (for øvrig skiftet 4 ganger av en eller annen grunn på min bil, og duggen var tilbake allerede når jeg hentet bilen flere av gangene..).

For å si det enkelt, min posisjon er at jeg vurderer å kjøpe en bil til. Men om det en dag det er reelle konkurrenter på markedet og jeg står der med bil(er) som aldri ble utbedret er det farvel Tesla for alltid. Det er mangel på konkurranse i dag som gjør at de kan tillate seg å holde på slik. Skulle gjerne vært flue på veggen når QA har møte i hovedkvarteret. Den avdelingen må enten være inkompetent, instruert eller underbudsjettert.

erikg

Også enig i at en skal følge en slik plan, og ikke gi seg før en får skikk på sakene, men det er viktig å være realist - og velge sine slag.
Har du fått et problem med bilen som gjør at du ikke får brukt den slik du skal, må du stå på slik at dette blir gitt prioritet. Er det derimot snakk om kosmetikk eller ting som godt kan leves med litt, er jeg mer usikker på om du skal presse for hardt på. Pr i dag vet vi at servicestedene sliter med kapasitet, og det må vi også ta hensyn til - ikke til evig tid, men slik at de får litt slakk til å øke kapasiteten.
TMS85 grey met, pano, luft

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA