Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forbruk av strøm i praksis

Startet av ks, fredag 19. september 2014, klokken 20:31

« forrige - neste »

Marius Engel


Sitat fra: teralv på onsdag 10. september 2014, klokken 19:37
Finnes det en youtube video som viser dette? Vet ikke helt hva jeg skal søke siden dette ikke ligger i min engelske terminologi:-)

Søk på norsk? :)

Det finnes en håndbok som nelfo har gitt ut. "Elektrisitet om bord" tror jeg den heter. Der står hvordan du skjøter en-leder kabler. Hvis jeg husker rett.

Eller så kan du søke etter elektro bøker fra yrkesskolen. Fant slike online en gang jeg skulle skifte bremser på bilen :)

På flerlederkabel gjør du akkurat det samme, men klipper lederene slik at ikke skjøtehylsene kommer på samme sted, ideelt sett. Men det er ingen krise om de kommer oppå hverandre, med mindre du skader isolasjonen på skjøtehylsene når du presser de på. Rundt hele skjøten trenger du en krympestrømpe med lim som du krymper på ved hjelp av varmluft. Denne må være så lang at den går ca 10 cm forbi skjøten pp hver side slik at den dekker ytterkappen på kabelen. Da blir det mekanisk sterkt og vanntett.

teralv

Karlson lim i krympestrømpene, eller noen annen lim?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

Griffel

Sitat fra: teralv på onsdag 10. september 2014, klokken 22:44
Karlson lim i krympestrømpene, eller noen annen lim?
Krympestrømpe med lim er satt inn med egnet smeltelim når du kjøper strømpen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JLafton

Ikke noe problem å lodde dette hvis man bruker tilsatsmatriale som har lik eller bedre resistans som lederen, hvil ikke bli mer svekket en en presshylse.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Marius Engel


Sitat fra: JLafton på lørdag 15. november 2014, klokken 18:48
Ikke noe problem å lodde dette hvis man bruker tilsatsmatriale som har lik eller bedre resistans som lederen, hvil ikke bli mer svekket en en presshylse.

For all del, ikke bruk lodding for å skjøte en slik kabel. Det finnes ikke en eneste fordel med dette kontra en presskjøt.

Rio

Sitat fra: JLafton på lørdag 15. november 2014, klokken 18:48
Ikke noe problem å lodde dette hvis man bruker tilsatsmatriale som har lik eller bedre resistans som lederen, hvil ikke bli mer svekket en en presshylse.

Det er flere andre problemer - bl.a. blir ofte isolasjonsmaterialet ødelagt av varmen.

Gjør det ordentlig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

teralv

Jeg ser heller ikke at noe skal bli dårligere ved lodding, i allefall ikke med flere kordeler i lederen. Om en tvinner riktig, og søyer inn med rett loddetinn, og gode krympestrømper kan jeg ikke se for meg problemer. Men jeg er ingen fagmann.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

Rio

Sitat fra: teralv på onsdag 19. november 2014, klokken 10:54
Jeg ser heller ikke at noe skal bli dårligere ved lodding, i allefall ikke med flere kordeler i lederen. Om en tvinner riktig, og søyer inn med rett loddetinn, og gode krympestrømper kan jeg ikke se for meg problemer. Men jeg er ingen fagmann.

Det trodde jeg også (man skulle jo tro det), inntil jeg spurte en rekke fagfolk, som var meget enige med hverandre i at lodding ikke er tingen. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

teralv

Hva gikk den begrunnelsen ut på da?

Jeg har lest at loddetinn smelter på lav varme så lenge det er tinn og flussmiddel sammen. Når den har herdet (blitt hard) skal det betydelig mer varme til for å smelte den når flussmiddelet er oppbrukt.

Ettersom dette blir som en wire hvor en heller masse i en kon ende, så vil det være så enormt med areal mellom tinn og ledere. Derfor ser jeg ingen grunn til at loddingen skal være svakere ved strekk enn orginal ledning.

Om en så er redd for at varme skal smelte loddingen (som en må gå ut i fra er gjort skikkelig med tvinnet halvpart i hver ende, rengjort, og lodda med rett tinntype) og at den da skal løsne, så går jeg ut i fra at det må brenne eller smelle ut sikkring en plass først.

Men står det i den kloke boken at det ikke er lov, så er det ikke lov. Men er det noen som kan henvise til dette konkret?

Eg er ikke ute etter å kverulere, men er genuint interessert i akkurat dette spørsmålet. Så jeg spør for å forstå, og lære.

En annen ting er jo at at det på lav volt som 12 volt er helt stuerent å lodde, og der er det jo ofte høyere strømtrekk i ampere enn 230 volt. Så hvor går grensen for når lodding ikke skal brukes i antall volt ?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

Marius Engel

Det er en grunn til at vi sluttet å lodde i takpunkt for lenge siden, for å si det slik.

En bevegelig ledning på plugg går litt utenom FEL og NEK, derfor står det ikke så mye om hva som er lov når det gjelder dette. Det står mest om ytre påvirkninger, byggeplasser, campingplasser og merking når det kommer til bevegelig ledning, samt litt om bevegelig ledning i fast installsjon.

Fintrådete ledere (bevegelig ledning) skal tilkobles i egnet klemme eller benyttes endehylser på ihht NEK400. Jeg husker ikke i farten om fortinning av lederender fortsatt er tillatt i 2014 utgaven. Men, som sagt, lodding av fast installasjon ble slutt på kanskje rundt 70-tallet.

Jeg kan tenke med at en grunn til at lodding ikke er tillatt lengre er at den ikke har mekanisk fjæring, slik som vanlige klemmer er konstruert for.

Det er ikke vanlig å lodde 12V hvis strømmene blir store. Eks hovedstrøm fra batteri, baugpropeller, varmeapperat osv. Da er kabelsko (press) vanligst.

Tavlemontører bruker også utelukkende kabelsko (press) på ledere med store strømmer. En dyppress vil nærmest smelte/sveise lederene til presshylsen i presspunktet, dette er meget gode presskoblinger. Åttekantpress er vanskelig å få bra ofte.

Lodding er også følsom for bevegelse, og har ikke samme mekaniske styrke som presskjøt. Lodding blir mer klumpete, for ledningene må tvinnes godt. Best kontakt med lodding får man når man bruker så lite loddetinn som mulig.

jkirkebo

#25
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 19. november 2014, klokken 21:44
Det er ikke vanlig å lodde 12V hvis strømmene blir store. Eks hovedstrøm fra batteri, baugpropeller, varmeapperat osv. Da er kabelsko (press) vanligst.

Det stemmer. Jeg har 95mm2 kabel fra batteriene på hytta, sikret med en 250A DC automatsikring (som har slått ut ved flere tilfeller). Der er det null og niks lodding, kun kabelsko skrudd fast med M8 bolter. Den kabelen er også rimelig fintrådet, ellers hadde den blitt helt uhåndterlig ;)

Lodding har jeg derimot brukt på 22mm kobberrørene til fordelingen fra varmepumpa, der egner det seg bra ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA