Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fornøyd med din Kia forhandler?

Startet av Midgard, fredag 19. september 2014, klokken 20:31

« forrige - neste »

Mr Pioneer50

TIL INFO

takk for at du kontaktet Nissan kundeservice angående taklastkappasitet

Ditt referansenummer er: 1-B75GAD

Vi har fått tilbakemelding fra vår produktspesialist og din Nissan Leaf er desverre ikke designet for å ta taklast.

Hvis du har flere spørsmål må du gjerne ta kontakt med oss på e-post eller telefon.

Ha en fortsatt fin dag.

Vennlig hilsen,
________________________
   
Filip

Nissan Kundeservice
2016 Leaf Nordic 30 kW

tomrh

Jeg mener lovteksten som kodalse lenker til, har juridisk presedens over hva enhver produktekspert hos Nissan måtte mene om hva bilen er designet for eller ikke. I den lovteksten står det ingenting om at takstativ ikke er lov, bare at gods skal være forskriftmessig sikret, at utstikkende gods merkes og er innenfor gitte avstandsgrenser, samt at vektgrenser ikke overskrides inkludert hva lastbærer (selve takstativet i dette tilfellet) er konstruert for. Thule Wingbars eer vel godkjent for 75 kg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sele

Står det "0" i vognkortet betyr ikke det ingen taklast, men at bruksforskriften for kjøretøy skal benyttes.

Bruksforskriften som Nissan kommer med sier 0 taklast.

Mr Pioneer50

Man kan mene om dette hva man vil, men fakta er at bilen ikke er typegodkjent for taklast eller tilhenger. Ergo, er ikke det lov.
Så er det riktig som det blir nevnt noen plasser her at det ikke er ulovlig å ha takstativ, noe som er riktig. Dog, så har du ikke lov til å ha last på det.
Tilhengerfeste kan endre bilens kollisjonsegenskaper så det er ikke lov å montere når bilen ikke er typegodkjent med tilhengerfeste.
2016 Leaf Nordic 30 kW

Mr Pioneer50

Sitat fra: tomrh på torsdag 16. juni 2016, klokken 14:47
Jeg mener lovteksten som kodalse lenker til, har juridisk presedens over hva enhver produktekspert hos Nissan måtte mene om hva bilen er designet for eller ikke. I den lovteksten står det ingenting om at takstativ ikke er lov, bare at gods skal være forskriftmessig sikret, at utstikkende gods merkes og er innenfor gitte avstandsgrenser, samt at vektgrenser ikke overskrides inkludert hva lastbærer (selve takstativet i dette tilfellet) er konstruert for. Thule Wingbars eer vel godkjent for 75 kg.
Når bilen ikke er typegodkjent for taklast er det ikke lov å ha last på taket. Selvsagt er ikke det spesifisert i lovteksten, lovteksten omhandler sikring av last. Det er typegodkjenningen som gjelder
2016 Leaf Nordic 30 kW

tomrh

En annen side av saken er hvordan regelverket praktiseres. Endel kjører jo med takstativ og last på sin Leaf. Er det noen her på forumet som har opplevd å komme i teknisk kontroll og fått mangel pga takstativet, eller vært innblandet i ulykke og fått fortkortet forsikringsutbetaling av samme grunn? En ting er om noe er regelbrudd på papiret, noe annet om det faktisk håndheves i praksis.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr Pioneer50

Sitat fra: tomrh på torsdag 16. juni 2016, klokken 17:29
En annen side av saken er hvordan regelverket praktiseres. Endel kjører jo med takstativ og last på sin Leaf. Er det noen her på forumet som har opplevd å komme i teknisk kontroll og fått mangel pga takstativet, eller vært innblandet i ulykke og fått fortkortet forsikringsutbetaling av samme grunn? En ting er om noe er regelbrudd på papiret, noe annet om det faktisk håndheves i praksis.

Så alt er lov bare man ikke blir tatt...
2016 Leaf Nordic 30 kW

tomrh

Nei, ikke det jeg mente. Bryr de seg?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr Pioneer50

Nei det tror jeg ikke de gjør, av flere grunner.
En av grunnene kan være at de rett og slett ikke vet de, ikke enda i alle fall.
Hvor mange har fått kontrollert vekta i skiboksen/takboksen ute på landeveien... Det er ikke mange med tanke på hvor mange som kjører med skiboks/takboks.
I praksis så går det jo ikke an å sjekke nøyaktig ute på landevei.

Tenk på hvordan reglene har endret seg på tilhenger også, blir litt på samme vis. Det var regler som ikke var mulig å kontrollere i praksis, derfor ble reglene endret... Tilpasning av regler til det virkelige liv.

Når vi har fått første alvorlige ulykke med el bil på vei og ulykkesgruppa til vegvesenet kommer på granskning, så kan (og jeg understreker kan) de se på hvordan bilen har vært lastet. Og da er hjulene i gang dersom man finner noe ureglementert. Og jeg kan garantere deg at Nissan vil være relativt raske med å skylde på "feil bruk" dersom bilens kjøreegenskaper eller stopplengde nevnes i en slik rapport.
2016 Leaf Nordic 30 kW

Trekkoppbil

Da er det bare å konkludere at folk har ulike oppfatninger om hva som er lov, og det ser ikke ut som at noen klarer å finne lovverk som dokumenterer det klart.

Det kan også være forskjell fra bil til bil.
-På tråden her, er det nevnt biler med 0 i vognkortet. Den varianten har jeg aldri sett før.
-Nå sjekka jeg et par biler, både utgaver med europeisk typegodkjenning, og en utgave med amerikanske typegodkjennting. På alle jeg har sett er det: Maks taklast   Ikke oppgitt

På tidligere tråder er det vel konkludert med at "Maks taklast   Ikke oppgitt" betyr at man kan ha noe last, etter hva Thomas Parsli siterer fra Vegvesenet:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=4668.0
http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Takstativ

Personlig synes jeg det er naturlig å forholde seg til data fra leverandøren av takstativet, når maks taklast ikke er oppgitt fra vegvesenet.

Mr Pioneer50

Snodig tankegang, når produsenten av bilen sier den ikke er laget for å ha last på taket...
Som nevnt i ulike fora tidligere, at maks taklast er satt til "0" "ikke oppgitt" eller "blank" så er ikke det ensbetydende at det ikke er tillatt med taklast. Vegvesenet hadde da bare ikke den informasjonen tilgjengelig når bilen ble lagt inn i autosys. Det Vegvesenet da gjør er å henvise til produsenten av bilen, ikke takstativet...
Tolkningen av loven kan etter min oppfatning ikke være enklere. Er den ikke typegodkjent for taklast er det heller ikke lov å laste på taket.
2016 Leaf Nordic 30 kW

Sele

http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Takstativ

Denne kan jeg forstå at er relevant når maks taklast ikke er oppgitt. Tallet 0 kg i vognkortet betyr for min logiske sans at bilen ikke er typegodkjent for taklast,det vil si at taklast ikke er tillat. Det samme som tallet 70 kg betyr maks tillat taklast.

Mr Pioneer50

Sitat fra: Sele på fredag 17. juni 2016, klokken 09:59
http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Takstativ

Denne kan jeg forstå at er relevant når maks taklast ikke er oppgitt. Tallet 0 kg i vognkortet betyr for min logiske sans at bilen ikke er typegodkjent for taklast,det vil si at taklast ikke er tillat. Det samme som tallet 70 kg betyr maks tillat taklast.
Den er her din logiske sans tar feil, tallet "0" betyr nødvendigvis ikke at bilen ikke er typegodkjent for taklast.
Det betyr at informasjonenen ikke var tilgjengelig når bilen ble lagt inn i autosys.
Og i disse tilfellene skal Vegvesenet forholde seg til informasjon fra, i dette tilfellet, Nissan og de sier at bilen ikke er designet for taklast.
Det er egentlig ikke så veldig vanskelig...
2016 Leaf Nordic 30 kW

Øyst1

Konklusjon.

Ut fra opplysningene som har kommet frem, er det ikke lov å kjøre med taklast på bilen. Opplysningene var ikke tilstede da bil ble registrert, defor 0 i vognkort, men Nissan selv sier at bilen ikke er konstruert for det, ergo ikke lov.

Da kjører jeg og en del andre ulovlig de gangene vi bruker å ha ting på taket.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Sele

#29
Sitat fra: Mr Pioneer50 på fredag 17. juni 2016, klokken 10:41
Sitat fra: Sele på fredag 17. juni 2016, klokken 09:59
http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Takstativ

Denne kan jeg forstå at er relevant når maks taklast ikke er oppgitt. Tallet 0 kg i vognkortet betyr for min logiske sans at bilen ikke er typegodkjent for taklast,det vil si at taklast ikke er tillat. Det samme som tallet 70 kg betyr maks tillat taklast.
Den er her din logiske sans tar feil, tallet "0" betyr nødvendigvis ikke at bilen ikke er typegodkjent for taklast.
Det betyr at informasjonenen ikke var tilgjengelig når bilen ble lagt inn i autosys.
Og i disse tilfellene skal Vegvesenet forholde seg til informasjon fra, i dette tilfellet, Nissan og de sier at bilen ikke er designet for taklast.
Det er egentlig ikke så veldig vanskelig...

På min bil står ikke tallet 0 men ikke oppgitt. Hvis ett kjøretøy ikke er typegodkjent for taklast så bør dette fremkomme ganske klart i et vognkortet og bør ikke gi rom for spekulasjoner.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA