Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av Kim-DK, fredag 19. september 2014, klokken 17:09

« forrige - neste »

Kim-DK

Hej gruppe.
Nu har jeg været Leaf ejer i lidt over 1½ år.
Jeg er gået hen og blevet godt skuffet over Nissans service, eller mangle på det.
Har i mellem tiden også købt mig en Tesla. Hvor er der stor forskel på den måde de 2 bilfabrikanter tænker på. ( sammenligner ikke bilerne mod hinanden her, det ville ikke være fair ). Men Tesla laver konstant forbedringer, ændringer i firmware mm. Kommer konstant nye ting i bilen, eller på appen, igen uden fysiske ændringer.
Nissan har i alt den tid jeg har haft bilen, ikke kommet med noget som helst. Der er mange små fejl i bilen og carwings, på trods af jeg, og kender til andre som har kørt nissan leaf før mig, har oplyst om disse, er de stadig ikke blevet rettet.
Eks. I carwings under Driving Distance and Energy ( Se billed ), har man en graf, med værdi lodret i højre side, med interval 0, 1, 2, 3 osv. Det på trods af at punkterne hedder 0.12 - 0.14. Derved kan man ikke bruge det til noget, og man får blot en vandret streg langs x-aksen. Det eneste der skal gøre her, er jo at ændre værdierne til eks. 0.02, 0.04, 0,06 osv. Så ville man få en fin graf. Har gjort Nissan opmærksom på dette flere gange. Men intet sker.
Det samme med masser af funktioner i bilen. Batterimåling i %, Gennemsnitforbrug over xx tid, og ikke kun efter sidste nulstilling.
Bilen giver alle de dater fra sig idag, Nissan har bare valgt ikke at man kan se det. Køber man en Bluetooth OBD, og sætter til bilen og bruger leafspy pro til en android enhed, får man masser af dejlig data og statistik, som gør man bedre kan kører bilen, og bedre kan beregne afstand kontra batteristatus.
App'en.: Den er det mest kedelig, og LAAAANGsom der findes. Du kan se batteri status på din bil, og tænde klima. Færdig. Det ville være så nemt, at programmer, eks. muligheden for at låse / låse bilen op. Hvor bilen befinder sig på google maps. Indstille klima, ikke blot tænde det, men om det skal være varmer eller koldere. En indikator for hvad temperaturen er i bilen. Indstilling i %, hvor meget man gerne vil lade til, og ikke via indviklet timer indstilling, og så kun fast til 80%?? Hvorfor, og hvorfor ikke ændre det?
At bilen viser økonomien ved kWh pr km.? Er jo dumt. Er forhåbentlig ikke nogen som bruger flere kWh på at køre en kilometer. 0.12kWh/km. Næste 0.13kWh/km. Lav det dog om til enten Watt pr km, så det hed 124watt/km. Eller om til kWh/100km. Så det hed 12.4kWh/100km. Det vil tage en programmør til bilen, 5 min at skrive den kode om. Hvorfor ikke gøre bilen bedre, smartere, når nu bilen kan alt det i forvejen, det kræver bare noget programmering.
Jeg kunne blive ved sådan med flere eks. som ikke krævede fysiske ændringer af bilen, men blot alm. sund fornuft at gøre et program bedre.
Tænk hvis Microsoft og Bill Gates havde sat sig tilfreds med den aller første version af Windows 1.0!
Jeg har skrevet flere gange til Nissan Danmark, det er nok spild af tid og energi. Men hermed en opfordring til andre leaf ejer at skrive / ringe til Nissan og fortælle dem, hvor nemt det er, at lave bilen noget bedre, for ganske få kr.

Beklager jeg kommer med mit Danske her på det Norskeforum, men der er solgt så få Nissan i Danmark, så vi er ikke værd at lytte til.

Kim
Danmark


smaug01

Du er ikke alene om å mene at Nissan rett og slett har utnyttet gui og allerede eksisterende data på en svært dårlig måte. Som du påpeker er det mange små endringer som kunne/burde vært gjort for å modernisere carwings. Carwings var sikkert rått når det kom men andre bilprodusenter har tatt fort etter. Skuffende og lite forståelig.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

TorC

Alle disse data (låsing, kupè-temp, ute-temp, ladefart, lade% osv osv osv) finnes allerede i bilen, og blir sendt til Nissan.

Nissan har valgt å unnlate disse data, men heldigvis finnes der Apps som kan finne frem. Tesla derimot monopoliserer kundene slik at du kun kan bruke deres apps.

Hadde Nissan forstått hvordan kunden tenker i 2014 ville de fått langt flere fornøyde kunder. Nå idag har de en masse misfornøyde kunder som kjøper Tesla som neste bil. Mens Tesla som er et møkkaselskap bare overgått av Apple selger som hakka møkk til idioter som ikke skjønner at de selger privatlivet sitt for en slikk og ingenting, og i tillegg monopoliserer kundene til en enkelt standard, og lurer kundene til å tro at avansert overvåking ikke kommer i gale hender.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: TorC på fredag 05. september 2014, klokken 00:24
Nissan har valgt å unnlate disse data, men heldigvis finnes der Apps som kan finne frem. Tesla derimot monopoliserer kundene slik at du kun kan bruke deres apps.

Høh? Tror ikke du helt har fått med deg at det f.eks er et program som heter VisibleTesla? Det gjør alt som den offisielle appen gjør samt mye mer. Riktignok er det et java-program og ikke en app, men det er ikke noe i veien for å lage en app istedenfor. APIet er godt kjent.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PK

For Nissan ikke prøver å monopolisere...?  De prøver jo å skremme kundene med at om en ikke tar service hos de, frafaller garantien...
Nei, Nissan er langt ifra noe selskap jeg vil anbefale andre å benytte seg av.
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 06. september 2014, klokken 11:38
Dessuten er det bedre med en bil som nesten aldri har bruk for forhandleren enn en som er avhengig av den stadig vekk  ;)

Et eksempel jeg pleier å dra fram er en tidligere kollega som er glad i småelektronikk med fruktlogo. Når mp3spiller/pc/mobil/nettbrett ikke fungerte var det bare å ringe så kom de og hentet på døren og leverte på døren en uke senere uten kostnad. Bedre kunne det jo ikke bli...

Helt til jeg sa at hadde det ikke vært bedre om tingene IKKE måtte på verksted hele tiden og nevnte at jeg aldri hadde hatt behov for å sende inn noe sånt til service de siste ~15 årene.


Men tilbake til bilverden og Nissan/Leaf:

Nissan forhandleren her i byen har jeg bare god erfaring med fra tidligere eid Nissan bil. Leaf-selgeren jeg var og snakket med da jeg for moroskyld var og prøvekjørte en ny Tekna var veldig hyggelig og realistisik i forhold til bruksområde/kjørelengde (uten at han visste at jeg hadde eid leaf i bortimot et år) og snakket heller bilen ned i motsetning til eGolf pusheren som omtrent ville at jeg skulle signere kjøpekontrakt etter første telefonsamtale uten engang å ha sett/prøvd bilen.

Siden jeg har en garantiløs USA bil kjører jeg det som er nødvendig av service hos et rimelig uavhengig, men veldig oppegående bilverksted. Tror uansett at med eGolf og Kia Soul EV i salg må Nissan på generell basis (både moderorganisasjon og salg/serviceapparatet her i landet) finne på noe for å holde på kundene, fram til nå har de hatt tilnærmet monopol på elbil i Golf-klassen og har kunne gjøre omtrent som de ville fordi det ikke har vært alternativer.

Kjell Leaf

#6
Sitat fra: PK på fredag 05. september 2014, klokken 21:31
For Nissan ikke prøver å monopolisere...?  De prøver jo å skremme kundene med at om en ikke tar service hos de, frafaller garantien...
Nei, Nissan er langt ifra noe selskap jeg vil anbefale andre å benytte seg av.
Det viktigste med et bilkjøp er at bilen er mest mulig feilfri, da har man nesten ikke bruk for forhandleren i det hele tatt, bortsett fra service da for de som ikke sutrer over det. Ikke alle Nissan forhandlere er like heller. Når trådstarter drar Tesla inn i dette må jeg bare le ;D... Jeg har lest Tesla forumet opp og ned og baklengst, og der er det ikke bare velstand nei, verken på kvalitet eller service. At de har hyppige oppdateringer er jo ikke rart når bilen er levert halvferdig.
Jeg mener utvilsomt at (ikke Tesla eller Nissan relatert):
Det er f.eks bedre å ha en rustfri bil med dårlig rustgaranti enn en rusthaug med lang rustgaranti ;) ikke sant?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Gliderman

Min erfaring med med Nissan Tønsberg er egentlig god. Når jeg kjøpte bilen hadde jeg litt småplunder og måtte mase en del før det skjedde noe. Når ting først skjedde, gikk det smertefritt. Leverte fra meg bilen i Holmestrand og fikk den tilbake i Holmestrand. God service.
Hadde bilen inne i august for å sjekke en rar lyd i forstilling. Fikk raskt time for sjekk og og lånebil sto klar. Hyggelig herre bak disken og god gjennomgang av det de hadde sjekket. Er egentlig fornøyd med Nissan jeg.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Kim-DK

Det er hellere ikke fordi jeg klager over Nissan forhandler service.
Det er Nissan selv jeg synes ikke gør det godt nok.

Hvad er forskellen på din bil nu, og fra da du købte den? Intet. Stadig den samme. Påtrods af at Nissan nemt kunne lave software forbedringer, rette software fejl i Carwings mm.
Jeg kan ikke forstå at man ikke selv ønsker at gøre et produkt bedre, når det nu kræver så lidt.
Se på alle andre tekniske produkter software. Android, IOS, Windows, Smart TV, Tesla, osv. Der retter man evt. software fejl, og kommer med software/firmware opdateringer, som gør produktet endnu mere brugbart.
Nissan, laver intet. Der skal man købe en ny Nissan - hvor der så er fysiske forbedringer, og få software forbedringer. Så der er lavet software forbedringer, men ikke udført til ældre modeller? Hvorfor ikke? Eks. at den nye leaf kan vise batteri i %. Det kan den ældre ikke. Men den ældre bil ved jo godt hvor mange % den har, den viser det bare ikke. Det er jo blot software, som kan ændres - som er ændret, men det kommer bare ikke over i den gl leaf.
Tænk hvis man købte en Windows computer, og for at få opdateringer / fejlrettelse, sikkerhedsopdateringer, så skulle man købe en ny computer hvergang.
Bare det at Nissan Leaf har så stor en fejl marginen på hastigheden. Når bilen viser 85km/t, kører man blot 78km/t. Det er lavet bevist, så man evt. kører lidt langsommere og derved bedre kan opnå en nogenlunde rækkevidde.

RuneW

Sitat fra: Kim-DK på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:25
Hvad er forskellen på din bil nu, og fra da du købte den? Intet. Stadig den samme. Påtrods af at Nissan nemt kunne lave software forbedringer, rette software fejl i Carwings mm.
Jeg kan ikke forstå at man ikke selv ønsker at gøre et produkt bedre, når det nu kræver så lidt.
Se på alle andre tekniske produkter software. Android, IOS, Windows, Smart TV, Tesla, osv. Der retter man evt. software fejl, og kommer med software/firmware opdateringer, som gør produktet endnu mere brugbart.
Nissan, laver intet. Der skal man købe en ny Nissan - hvor der så er fysiske forbedringer, og få software forbedringer. Så der er lavet software forbedringer, men ikke udført til ældre modeller? Hvorfor ikke? Eks. at den nye leaf kan vise batteri i %. Det kan den ældre ikke. Men den ældre bil ved jo godt hvor mange % den har, den viser det bare ikke. Det er jo blot software, som kan ændres - som er ændret, men det kommer bare ikke over i den gl leaf.

Er egentlig helt enig. Det er for dårlig av Nissan å ikke gjøre mer her. Men jeg vet ikke om det er noe bedre hos andre (med unntak av Tesla som kommer med stadig nye beta-utgaver av software).


Sitat fra: Kim-DK på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:25Bare det at Nissan Leaf har så stor en fejl marginen på hastigheden. Når bilen viser 85km/t, kører man blot 78km/t. Det er lavet bevist, så man evt. kører lidt langsommere og derved bedre kan opnå en nogenlunde rækkevidde.

Akkurat dette har vel ingen ting med Nissan eller Leaf å gjøre. Slik er det for omtrent alle biler.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kjell Leaf

Sitat fra: Kim-DK på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:25
Det er hellere ikke fordi jeg klager over Nissan forhandler service.
Det er Nissan selv jeg synes ikke gør det godt nok.

Hvad er forskellen på din bil nu, og fra da du købte den? Intet. Stadig den samme. Påtrods af at Nissan nemt kunne lave software forbedringer, rette software fejl i Carwings mm.
Jeg kan ikke forstå at man ikke selv ønsker at gøre et produkt bedre, når det nu kræver så lidt.
Se på alle andre tekniske produkter software. Android, IOS, Windows, Smart TV, Tesla, osv. Der retter man evt. software fejl, og kommer med software/firmware opdateringer, som gør produktet endnu mere brugbart.
Nissan, laver intet. Der skal man købe en ny Nissan - hvor der så er fysiske forbedringer, og få software forbedringer. Så der er lavet software forbedringer, men ikke udført til ældre modeller? Hvorfor ikke? Eks. at den nye leaf kan vise batteri i %. Det kan den ældre ikke. Men den ældre bil ved jo godt hvor mange % den har, den viser det bare ikke. Det er jo blot software, som kan ændres - som er ændret, men det kommer bare ikke over i den gl leaf.
Tænk hvis man købte en Windows computer, og for at få opdateringer / fejlrettelse, sikkerhedsopdateringer, så skulle man købe en ny computer hvergang.
Bare det at Nissan Leaf har så stor en fejl marginen på hastigheden. Når bilen viser 85km/t, kører man blot 78km/t. Det er lavet bevist, så man evt. kører lidt langsommere og derved bedre kan opnå en nogenlunde rækkevidde.
Min Leaf Tekna fra des. 2013 har 3 km/t feilmargin i 60 km/t med sommerdekk.
Jeg har vært innkalt til software oppdatering (men ikke noe man merker på bilen).
Man kan ikke vente å få nye fungsjoner inn på sin gamle bil selv om det bare er oppdateringer.
Du nevner Tesla igjen, jeg ler denne gangen også  ;D ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

smaug01

Det skal være en viss feilmargin på fart og har alltid vært sånn på alle biler. Selv har jeg fått rekalibrert farten på min pickup men det er av sære grunner og da viser strengt tatt ikke tripteller helt korrekt lengre men det utgjør likevel ganske lite.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

PerBear

Det er tydelig at filosofien til Nissan ikke blir gjennomført i praksis. Jeg synes du skal kontakte Nissan globalt fordi det du påpeker bryter fullstendig med deres corporate filosofi: http://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/NISSAN/

En annen ting er at nyhetene på nevnte link ikke har vært oppdatert siden 2011 så det er ikke sikkert at det skjer noe i år...  ::)

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Panduck

Jeg sa at jeg aldri kom til å kjøpe annen bil en Toyota, etter at jeg kjøpte min forrige bil. Dette p.g.a service og innstilling jeg ble møtt med hos Toyota. Men så ble min neste bil en LEAF, da.

Jeg er så langt veldig fornøyd med bilen, en drøm å kjøre, rekkevidden gjør jo at man må planlegge, men det er jo så billig å kjøre nå at det blir mange småturer til kjøpesentre litt lengre unna. Så konklusjonen er, fornøyd med LEAF, men totalt misfornøyd med Nissan så langt. Kundeservice virker veldig dårlig, carwings er en vits, når serveren er nede prøvde de å skylde på at jeg trenger å reinstallere appen, osv. Jeg skulle få fylle ut et skjema som viste hvor fornøyd jeg var, det kom på fransk, osv.

Kjære Toyota, når kommer LEAF konkurrenten deres? Jeg vil tilbake.

RuneW

Sitat fra: Panduck på tirsdag 09. september 2014, klokken 13:43
Kjære Toyota, når kommer LEAF konkurrenten deres? Jeg vil tilbake.

+1 og amen!

Jeg kjøpte min Leaf på tross av, ikke på grunn av at det er en Nissan...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA