Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradere lys i bagasjerommene

Startet av stefse, fredag 19. september 2014, klokken 15:04

« forrige - neste »

stefse

Hvis man forsøker å se litt inn i krystallkula, hva vil antatt bruktverdi ved normal kjørelengde være på denne om 2-3 år? 
Vil uansett tippe at rekkevidde (som også sier noe om status på batteriet) vil være en viktig parameter for kjøpere.
Intro biler uten V.P. vil således oppnå kortere kjørelengder og dermed kunne gå for en lavere pris. Jeg mistenker iallefall at dette ekstrautstyret blir viktig for annenhåndsverdi. Kanskje 10 000 lavere bruktbilpris uten V.P?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

thomanie

#1
En minst like viktig faktor vil jo være hva prisen, og tildels leveringstiden, på en tilsvarende ny bil vil være på samme tidspunkt.

Har batterikapasiteten og dermed rekkevidden doblet seg på nye biler innen man skal selge, så vil kanskje ikke forskjellen være så stor med/uten VP. Argumentasjonen blir at man "uansett får dårlig rekkevidde sammenlignet med en ny". Opptil 30% mindre rekkevidde enn 50% er jo fortsatt ikke noe super deal om så skulle skje, men om det drar ned prisen X tusenlapper *mer* vil jo vise seg.

Det samme gjelder om staten skulle snu på hælen, og "plutselig" innføre moms (eller annen avgift) på elbiler. Da vil lav nybilpris på din bruktbil kontra nybil dra bruktbilprisen vesentlig opp. Da har det kanskje ikke så mye å si om det er med eller uten VP, da du uansett vil ha en bil som i innkjøp ligger 50-100K under nybilpris. Du ser jo antydningen allerede i og med at leveringstiden er blitt lang - selv uten VP er eGolf rimelig lettsolgt på finn.no.

Det som *er* sikkert er at en bruktbil med VP blir (enda) mer lett-solgt enn en bil uten VP. Antall kr og øre tør ikke jeg gjette på i allefall.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Sonus

Jeg velger å vente på VP med tanke på at den vil være enklere å selge  i fremtiden. Økt rekkevidde er en bonus som er grei å ta med seg. Jeg tror mange andregangskjøpere vil ha tildels større rekkeviddeangst slik at VP vil være ett godt salgsargument.

Jeg tror man vil få igjen de 6000 kronene og kanskje mer også som bruktbil.

Når det gjelder innføring av MVA og prisutvilking, om så skjer, tror jeg ikke vi vil se en 25% prisøkning på listepris. Jeg tror nok forhandlerne/importører tjener greit fremdeles på ELbiler og vil tildels svelge deler av MVA'n selv uten å videreføre den til kunden. Viltro man vil ende opp på 10-15% prisøkning med MVA.

Det er det min krystalkule forteller meg iallefall :)


EV - Driver

Man ser vel allerede nå på finn.no at det er prisforskjell på Leaf med og uten VP.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

stefse

Stemmer det at USA biler blir levert med V.P. som standard, mens det i Norge er ekstrautstyr? Det er vel ikke noe mindre bruk for V.P. i Norge?
Hvis leveringstiden var lik med og uten, ville vel alle bestilt med varmepumpe i dag?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Råde

Sitat fra: stefse på torsdag 04. september 2014, klokken 17:31
Stemmer det at USA biler blir levert med V.P. som standard, mens det i Norge er ekstrautstyr? Det er vel ikke noe mindre bruk for V.P. i Norge?
Hvis leveringstiden var lik med og uten, ville vel alle bestilt med varmepumpe i dag?
Det stemmer det. VP er standard også i Danmark. Hvorfor det ikke er i Norge er fordi møller bestemte det slik.

I følge Jan Tore Kopperud som er produktansvarlig for Golf, var det viktig for møller å kunne tilby sine kunder muligheten til å kjøpe en e-Golf så tidlig som mulig. Dette er lik med:

- de ville skvise markedet så mye som mulig.
- de visste varmepumpen ville bli veldig forsinket

Litt synd de ikke informerte om dette før lansering, så hadde de sluppet den eksplosjonen det ble. Alle medier hadde på forhånd nevnt varmepumpen i sin omtale.

http://m.db.no/2014/03/11/tema/motor/dinside/bil/aller/32242848/?www=1
e-Golf | X75D

Ohm

Sitat fra: Vw-E-Golf på torsdag 04. september 2014, klokken 14:43
Man ser vel allerede nå på finn.no at det er prisforskjell på Leaf med og uten VP.
Husk at på Leaf er det ikke bare varmepumpe som er forskjellen, i følge forhandler er det 100 forbedringer. De er i tillegg stort sett et år nyere enn de uten. Tror skillet går på 2013 modellen.
Men det er en prisforskjell, og jeg tror også at de 500 golfene som kom hit i august uten VP vil bli mindre attraktive enn de med. Jeg har uten VP, fornøyd med bilen er jeg så langt i hvert fall. Er spent på forbruket til de med VP etterhvert. Er det stor forskjell i praktisk rekkevidde store deler av året, så vi det jo ha MYE å si for prisen ved salg.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Gordon Retriever

Du får ny Leaf uten varmepumpe også, i utstyrsvariant Visia. Mange av disse er importerte fra f.eks. Frankrike, og jeg synes ikke prisen er nevneverdig lavere. Noe av årsaken kan være at markedet akkurat nå tar i mot de nesten nye Leafene som kan leveres, og på sikt tror jeg at norsksolgte Leafer med varmepumpe vil gå for høyere priser. Likevel, så lenge fenomenet elbil og merkevarene Leaf og Volkswagen holder seg i kurs, vil biler uten varmepumpe fortsatt være salgbare.  Hvor sårbar e-Golf uten varmepumpe vil være avhenger av hvor stor andel av kjøperne som velger å droppe varmepumpen etterhvert når det ikke utgjør noen forskjell på leveringstiden: Er det bare et fåtall som mangler varmepumpe, kan disse blir mer tungsolgte som brukte.

jamez

Pris og km-stand vil nok være like viktig når du skal selge en 2 år gammel elbil. De som kjøper brukt el-bil går mye etter pris, og jeg tror en 6000kr billigere bil vil ha fortrinnet.

Dessuten, rekkevidden på nye biler går bare en vei. Har du et bruksmønster som gjør at E-golf uten varmepumpe er i knappeste laget er sannsynligheten stor for at du heller vil ha en bil som har mer rekkevidde enn en E-golf med varmepumpe. På tidshorisont lengre enn 2 år vil det ha enda mindre å si, tror jeg.

moby666

Går rekkevidden bare en vei? Synes denne har stått på stedet hvil i 10 år...

Sitat fra: jamez på fredag 05. september 2014, klokken 09:33
Pris og km-stand vil nok være like viktig når du skal selge en 2 år gammel elbil. De som kjøper brukt el-bil går mye etter pris, og jeg tror en 6000kr billigere bil vil ha fortrinnet.

Dessuten, rekkevidden på nye biler går bare en vei. Har du et bruksmønster som gjør at E-golf uten varmepumpe er i knappeste laget er sannsynligheten stor for at du heller vil ha en bil som har mer rekkevidde enn en E-golf med varmepumpe. På tidshorisont lengre enn 2 år vil det ha enda mindre å si, tror jeg.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

jamez

Tror nok den vil gå riktig vei nå når det har blitt mer konkurranse på markedet og det begynner å komme flere merker med el.
Jeg tror at du om 2 år sikkert får en bil til under 300k med 30mil rekkevidde...

Hoover

Jeg har bestilt e-Golf uten VP for å få den ca 2 mnd tidligere.
Til  mesteparten av mitt bruk er rekkevidden uten VP god nok. Til kjøring over 20 mil hjelper det lite med VP uansett.
Denne bilen har jeg planer om å eie i 8 år. Innen den tid håper jeg det har kommet e-Golf med betydelig lenger rekkevidde.
Verdien på en e-Golf etter 8 år anser jeg lik null, VP eller ikke.
Kanskje det kommer batterioppgradering til Golfen etter hvert. Da betyr VP lite.
Skulle jeg få lyst på ny bil etter 2 år taper jeg mye uansett.
kjører man på rekkeviddegrensen til stadighet kan VP være nyttig å ha.

stefse

En ting er nytteverdien, for mange vil den nok være marginal. Dog er det godt å vite at de kiloWatt timene man har ladet utnyttes på beste måte.
Men når det gjelder bruktomsetning kommer endel psykologi inn i bildet. Hvis man kjøper E-Golf som er 2 år gammel og selv har tenkt å ha den i 2 år, vil man helt sikkert ha en idè om hvordan man skal få igjen mest mulig for kjøpet sitt. Og her kommer argumentet med rekkevidde inn.

Uten å virke for pessimistisk tror jeg at mindre elbiler nok må finne seg i å ha begrenset rekkevidde enda noen år. Vi snakker om forbedringer innen rammen av 200-300 km teoretisk rekkevidde uten at bilen skal bli veldig tung. 
Hører stadig om forventninger til at batteriteknologien skal bli så og så mye bedre innen kort tid. Men dette skjer desverre ikke så fort i virkeligheten. Dagens varianter av Lithium batterier ble utviklet på 90 tallet. Fremdeles er det disse vi bruker i dag, bare i større skala. Batteriverden trenger sårt en ny 'game changer' men pr. idag har jeg vanskelig for å se noen. Husk også at fra gjennombrudd til storskala produksjon tar det gjerne 2-3 år minst.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

soarer

Sitat fra: Hoover på fredag 05. september 2014, klokken 11:06
Jeg har bestilt e-Golf uten VP for å få den ca 2 mnd tidligere.
Til  mesteparten av mitt bruk er rekkevidden uten VP god nok. Til kjøring over 20 mil hjelper det lite med VP uansett.
Denne bilen har jeg planer om å eie i 8 år. Innen den tid håper jeg det har kommet e-Golf med betydelig lenger rekkevidde.
Verdien på en e-Golf etter 8 år anser jeg lik null, VP eller ikke.
Kanskje det kommer batterioppgradering til Golfen etter hvert. Da betyr VP lite.
Skulle jeg få lyst på ny bil etter 2 år taper jeg mye uansett.
kjører man på rekkeviddegrensen til stadighet kan VP være nyttig å ha.

Enig med deg!
Jeg kjøper en e-Golf for å bruke den. Ikke for å tenke på og selge den før jeg har fått den.
Benyttes så mye som mulig, minst frem til garantien løper ut. Da er nok verdien tilnærmet null. Og utviklingen kommet mye lengre  ;)
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

Hoover

Sitat fra: stefse på fredag 05. september 2014, klokken 11:50
Uten å virke for pessimistisk tror jeg at mindre elbiler nok må finne seg i å ha begrenset rekkevidde enda noen år. Vi snakker om forbedringer innen rammen av 200-300 km teoretisk rekkevidde uten at bilen skal bli veldig tung. 
Hører stadig om forventninger til at batteriteknologien skal bli så og så mye bedre innen kort tid. Men dette skjer desverre ikke så fort i virkeligheten. Dagens varianter av Lithium batterier ble utviklet på 90 tallet. Fremdeles er det disse vi bruker i dag, bare i større skala. Batteriverden trenger sårt en ny 'game changer' men pr. idag har jeg vanskelig for å se noen. Husk også at fra gjennombrudd til storskala produksjon tar det gjerne 2-3 år minst.
Du virker nok litt pessimistisk desverre :).
E-Golf har tydeligvis ikke den mest optimale batteriteknologien installert.
http://www.kreiselelectric.com/projekte/electric-bmw-3er-touring/
E-Golf batteriet har 24 kwh kapasitet og veier 318 kg.
Med batteriene som brukes i linken over (18650 (Tesla) celler) burde e-Golf ha 63 kwh batteri med samme vekt!
Hvis e-Golf blir en suksess og batteriene ikke blir for dyre vil vi se en dobling av kapasitet og rekkevidde innen 5 år med dagens teknologi.... Tror (håper) jeg :D.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA