Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns videoer

Startet av eskigolf, fredag 19. september 2014, klokken 10:13

« forrige - neste »

Golfen

Nå har jeg ikke hatt e-golfen med dynaudio lenger enn noen dager, men jeg har en volvo med dynaudio, og det er definitivt bedre lyd i volvoen. Nå skal det sies at volvo har senterhøyttaler, og at dette anlegget kostet 14000 ekstra, så det burde kanskje være bedre også. Har også sammenlignet min dynaudio golf med en 2014 modell golf uten dynaudio, og e-golf med dynaudio er betraktelig bedre enn denne. (samme cd plata ble benyttet, gikk fra bil til bil).

Jaro

Jeg er meget fornøyd med Dynaudio på min e-golf.  Hadde tidligere en Audi med BO-anlegg og Dynaudio ligger mange hakk over i trøkk.
Det eneste som er utfordrende er at vi har forskjellig preferanse i forhold til hva som er riktig innstilling av lyden.  Yngstemann og fjortis har en tendens til å legge på litt mer bass enn hva undertegnede gjør, men det er kanskje slik det er....
En nesten lydløs bil og et oppgradert lydsystem er absolutt topp, og verdt det lille tillegget i pris.
VW e-Golf 2014 - Solgt
Tesla S P85 2014 - Solgt
Tesla X75 2017 - Solgt
BMW i3s 2019 - Solgt
BMW i3 2017
Jaguar I-Pace
--  Sandnes, Rogaland --

Råde

Enig med Golfen. Det er bra og bedre enn standard, men det er langtfra eureka. En senterhøytaler hadde gjort seg og litt mer punch i mellomtonen. Men duger absolutt bra og jeg ville aldri vært foruten.
e-Golf | X75D

poskare

#18
Der må jeg være uenig med deg...en senterhøyttaler ødelegger stereobildet. Om man ikke er fornøyd, så er det forsterkere og høyttalerelementene det kommer an på., at de ikke gir deg nok effekt i de frekvensområdene du ønsker.

Du vil ikke få et kickass anlegg originalt i en Golf til den prisen man betaler, men absolutt akseptabelt som orginalt anlegg. Begynte for 25 år siden å bygge anlegg i bil, og har hørt betydelig bedre lyd i bil, men da til en helt annen pris. :D

Golfen

Det er ikke så enkelt i en bil å plassere høyttalere. Mange originalanlegg har høyttalere kun i dørene, og da høres det jo gjerne ut som om noen spiller for pedalene, gjerne fra en plastboks. På volvoen kom jeg til skade for å sende Dynaudio en mail hvor jeg spurte om det var mulig å ettermontere subwoofer. Da fikk jeg til svar at de var lei seg for at jeg ikke var fornøyd, men at de hadde brukt 2 år på å utvikle anlegget i nettopp min bil. Det skulle ikke være subwoofer, bassen kom fra 8" i dørene, og de ønsket å fremstille lyden slik den var. 3 kanals stereo kalles den settingen der senterhøytaleren er i bruk. Det har Dynaudio fått til på en etter min mening veldig god måte. Det er med andre ord ikke like god lyd når 2 kanals stereo benyttes. Senterhøytaleren er kraftigere, og flytter lydbildet oppover, og det klarer ikke diskantene i øvre fremre hjørne å gjøre uten mellomtone. Hvordan Dynaudio har delt frekvensene for å ivareta stereobildet vet jeg ikke nok om, og det er nok riktig at det ikke er ideelt i forhold til gode fullskala stereohøytalere. Men i bil blir det gjerne begrenset med plasseringsmuligheter, og da havner gjerne bass og mellomtone nede i bunnen av dørene, og diskant i B stolpen. Det synest jeg blir litt tynt. Så til e-golfen, jeg er veldig godt fornøyd med valget av Dynaudio, og har tillit til at de har lagt ned en god jobb i forhold til det budsjettet vw har gitt dem. Tror det er viktig å ikke ha for store forventninger til navnet Dynaudio i golfen, da dette nok er folkevognsversjonen av et Dynaudioanlegg. Uansett, løp og kjøp, for det er etter min mening vel verdt pengene om man liker god lyd i bil.

HelectriC

God lyd i bilen definerer jeg som når du hører på musikk og du synes det er god lyd, men er egentlig ikke klar over hvor høy volum du har før du prøver å snakke å ikke klarer å høre din egen stemme :D er det et dårligt anlegg vil du ganske fort høre at du har skrudd opp for mye, det bråker og kraser i høyttalerne.
Jeg er fornøyd med Dynaudio og spesielt bassen er kraftig fra subben. Har High Performance i Volvoen (det vil si ikke Premium som er det flotteste anlegget) og Dynaudion er sånn cirka like greit i begge bilene unntatt mer bass fra Dynaudio subben.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Golfen

Da har jeg brukt litt tid på å sammenligne Dynaudio anlegget i volvoen, og Dynaudio anlegget i e-golfen. I Volvoen er det 5x140w digital alpineforsterker og 9 høyttalere, inkludert en senterhøytaler. Prislappen på dette var 14600. Samme cd plata ble flyttet fra bil til bil i garasjen. Plata var Hellbillies niende, ei plate jeg mener har god lyd. I volvoen kan jeg høre på musikksjangere som jeg ellers ikke hører på, fordi lydkvaliteten løfter all musikk, bare innspillingskvaliteten er god. Artister som Hellbillies hører jeg derfor gjerne på i volvoen, fordi lyden løfter musikken, litt som på en konsert. I golfen spiller den samme plate med en helt annen klang, og vesentlig mindre fylde og detaljer, man merker virkelig at i golfen får man ikke lyst til å skru volum opp til halv engang, mens i volvoen er 70% volum noe man bare nyter. Det føles fort som om ørene blir fortere slitne i golfen, og det skyldes nok mer støy i lydbildet. Selv bass er det blassere lyd av i golfen enn i volvoen, selv om golfen har subwoofer, og volvoen kun har gode 8" høyttalere til bassen. Det er ikke det at golfen ikke kan levere mye bass, men det skal være realistiskt og autentiskt, derfor har jeg beholdt standardinnstillingene. Konklusjonen er derfor at vw har fått hjelp av Dynaudio til å lage et oppgradert anlegg, slik man alltid kan oppgradere et annlegg i en bil, og det er absolutt verdt å gjøre det. Grunnen er at man må ha den beste lyden i e-golfen, og den er helt ok. Premium bilmerkene henvender seg nok til Dynaudio fordi de kresne kundene velger et annet bilmerke om ikke de kan få premium lyd i en premium bil. Uttrykket man får det man betaler for stemmer nok derfor i dette tilfellet. Dynaudio er ikke en standard, men en leverandør som leverer bra i forskjellige prisklasser.

hovik

Sitat fra: HelectriC på lørdag 31. januar 2015, klokken 14:59
God lyd i bilen definerer jeg som når du hører på musikk og du synes det er god lyd, men er egentlig ikke klar over hvor høy volum du har før du prøver å snakke å ikke klarer å høre din egen stemme :D er det et dårligt anlegg vil du ganske fort høre at du har skrudd opp for mye, det bråker og kraser i høyttalerne.

Spot on. Hadde en BMW335i med topp anlegg tidligere. Hørte på musikk på vei til jobben, og merket ikke hvor høyt det var, før jeg parkerte, og musikken utløste alarmen på bilen ved siden av. I Golf'n hadde ørene blødd ved samme volum.
2019 Tesla Model 3 - verdens beste drittbil
2016 Volvo XC90 - traktor fuel

fugl

Demobilen hadde Dynaudio, men bilen som jeg fikk levert i dag har ikke det. Jeg ble overrasket over den gode lyden i default-anlegget, og er fornøyd med valget så langt. Nå er jeg ikke noen hifi-entusiast, men jeg liker å spille musikk i bilen.

aottesen

Lite sidesprang her, men vet noen om det er mulig å koble fra sub og ta ut isopor-rammen den står i?

Vil veldig gjerne ha anlegget, men også ha muligheten for å utnytte hele bagasjerommet ved behov.

Råde

Sitat fra: aottesen på mandag 16. februar 2015, klokken 13:02
Lite sidesprang her, men vet noen om det er mulig å koble fra sub og ta ut isopor-rammen den står i?

Vil veldig gjerne ha anlegget, men også ha muligheten for å utnytte hele bagasjerommet ved behov.
Ja, lett. Men du tar også ut forsterkeren (tror det er den) og da vet jeg ikke hvordan det blir med lyden.
e-Golf | X75D

Bobbulf

Noen som har sammenlignet det med Bose-anlegget i Leaf Tekna?
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

hottentott33

Sitat fra: Bobbulf på søndag 22. februar 2015, klokken 21:58
Noen som har sammenlignet det med Bose-anlegget i Leaf Tekna?

+1

Det var en sammenligning med Volvo sitt Dynaudio (?) anlegg her inne. Selv har jeg erfaring med BOSE fra en E-klasse jeg hadde for et par år siden samt Rockford Fosgate i Mitsubishi Outlander. Den beste lyden av de to er helt klart E-klassen. Dynaudio har jeg ikke fått testet nevneverdig bortsett fra en halvtime i demobil med en trøtt 1 åring i baksetet og en kone i passasjersetet, men bassen var i allefall dypere i forhold til BOSE-anlegget i den E-klassen W210 jeg hadde, men det er jo egentlig bare en liten del.
Så jeg ser også sammenligninger i forhold til andre merker. Alltid interessant å høre, selv om det sånn sett smaken alltid vil variere fra person til person.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

phingoc

Noen som vet hva slags høytaler størrelse og monteringsdybde det er i dørene på golfen? Både foran og bak.
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

Bobbulf

Sitat fra: hottentott33 på søndag 22. februar 2015, klokken 22:44
Sitat fra: Bobbulf på søndag 22. februar 2015, klokken 21:58
Noen som har sammenlignet det med Bose-anlegget i Leaf Tekna?

+1

Det var en sammenligning med Volvo sitt Dynaudio (?) anlegg her inne. Selv har jeg erfaring med BOSE fra en E-klasse jeg hadde for et par år siden samt Rockford Fosgate i Mitsubishi Outlander. Den beste lyden av de to er helt klart E-klassen. Dynaudio har jeg ikke fått testet nevneverdig bortsett fra en halvtime i demobil med en trøtt 1 åring i baksetet og en kone i passasjersetet, men bassen var i allefall dypere i forhold til BOSE-anlegget i den E-klassen W210 jeg hadde, men det er jo egentlig bare en liten del.
Så jeg ser også sammenligninger i forhold til andre merker. Alltid interessant å høre, selv om det sånn sett smaken alltid vil variere fra person til person.
Har Mercedes W212 med Harman Kardon, og det gruser ihvertfall Bose-anlegget som er i Leafen. Er mye klarere lyd og mere trøkk i bassen i Mercedesen, men så er jo anlegget i Leafen et kompromiss for å spare plass og strøm. På normalt volum er det helt grei lyd i Leafen, men det mangler trykk og tyngde hvis man skrur opp.


Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA