Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av elbilen, fredag 19. september 2014, klokken 08:20

« forrige - neste »

ew

Det vil "alltid" holde med 11kW-løsning hjemme. Den leverer 50 km/t i ladefart, og du lader da 300 km på 6 timer. Det er nok fleksibelt, synes jeg. Mer fleksibilitet ville i mitt tilfelle doblet kostnaden i installasjon, og da ble det uinteressant. Man trenger ikke tenke utfra at det ikke finnes lademuligheter utenfor hjemmet når man strekker seg utenom det vanlige mønsteret. På samme måte lader man heller ikke 100% med mindre det faktisk trengs, etc. Regn utfra normale dager, og planlegg for andre lademuligheter utenfor hjemmet de gangene du bryter med normalen.

F.eks.: Jeg har flere ganger kommet hjem med ≈140 km (typical) på batteriet, ladet en halvtime, for så å legge ut på harrytur (≈ 300 km t/r). Det går helt fint, for jeg vet at jeg kan lade på veien (i dette tilfellet er det jo til og med en SC på veien, det er jo bare 84 km dit) og dit jeg skal (Nordby-senteret har en 11kW-plugg). Som regel vet man hvor man skal litt på forhånd, og da går det som oftest fint å planlegge litt.

Som nevnt tidligere: Den portable ladeboksen er kjekk fordi den er mobil, men kostnaden blir omtrent den samme som de veggmonterte når man legger til elektrikeren som skal sette den sammen. Og så betaler man 30-40% ekstra for å få 32A til garasjen i stedet for 16A. Bortkastede penger som man heller kan bruke på junkfood mens man venter på SC-lading!  ;)  Det eneste mulige unntaket vil være om bilen brukes som drosje i drift hele døgnet, men selv da vil det finnes 22 kW-løsninger (og SCer) utenfor hjemmet som kan avhjelpe mens føreren har spisepause.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Leif1

Sitat fra: MrUnderhill på fredag 05. september 2014, klokken 10:55
11kW lader opp bilen fra 0% til 100% på under 9 timer, så i løpet av en natt vil du med 11kW alltid våkne til en fulladet bil.

Men hvis du kommer hjem etter en dag med 300km kjøring, og skal på langtur etter en 2 timers stopp hjemme vil en type 2 ladestasjon være gull verdt.

Vær klar over at jkirkebos ladeløsning skal settes sammen av en elektriker. Hvis du lader med denne hjemme og det oppstår brann i din egenmonterte ladestasjon, tror jeg du får problemer med forsikringen...

Denne får du en trikker til å sette sammen på null komma svisj om han skal gjøre noe hos deg i samme slengen.
(Og det må han om du skal ha lading for elbil hjemme.)
En slik en for fastmontering, eller portabel er bare å koble sammen noen kabelstumper.

Jeg har forresten en Saltoboks liggende også, som jeg skal få koblet sammen med en trafo etter hvert.
Den er full av snacks. Noen som vet hva halvparten av dette gjør?


Konvertitt fra S til X

Nuvolari

Her er det viktig å skille på behovet hjemme og på langtur.

Hjemme: Helt avhengig av kjøremønster. For meg holder 5A lenge. Har aldri hatt behov for mer. Men for flk med ekstreme behov kan mulignens 11kW være et behov. Da må du i såfall komme hjem på kvelden med tomt batteri for så å ha behov for 100% tidlig på morgenkvisten.

På langtur: På langtur må jeg kunne lade med SC hastighet eller så hadde jeg aldri giddet å ta elbil. Når jeg skal fra A-B skal det kunne foregå raskest mulig.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

hma

#18
Folk har nok ulike behov for ladehastighet, men jeg antar at en svært liten andel Tesla-eiere har behov/nytte for 22kW i garasjen. Med et minimum av planlegging vil de aller fleste fint greie seg med lading fra så lite som 10-16A.

I over fire år har jeg hatt elbil med 6kW-innebygget lader som forsynes fra et fast oppsett i garasjen (230V/32A 1-fase). Har aldri kommet til kort med det.
Med siste oppgradering på Tesla'n får jeg i underkant av 7kW effekt fra denne kursen, det fyller opp batteriet iløpet av natten.
Sånn sett synes jeg 7kW (eller 11kW dersom man har TN-nett) er optimalt.

Jeg setter alltid ladegrensen i bilen til 60% SOC - ca 250km rekkevidde - nok til å rekke til nærmeste superlader om jeg plutselig "må" til Oslo i bil. Når dagsforbruket ligger på rundt 30-50km blir det ikke mange timer bilen trenger å stå på plugg.

Jeg mener at 22kW-lading i garasjen penger ut av vinduet for de aller fleste. Det eneste som kan forsvare en slik anskaffelse er om man enten er svært dårlig til å planlegge, eller skal lade flere elbiler fra samme kurs til samme tid ;)

Når det er sagt er det også en mulighet for at for ladehastighet hjemme kan fortone seg ulikt for biler med mindre batteri, som f.eks Zoe. For Tesla derimot har man såpass stort kapasitetsbuffer som løser problemer ved eventuelle uforutsette hendelser.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

GeirHM

Lander jeg på et 22kW-opplegg håper jeg ikke det er på bakgrunn av dårlig planlegging. Vi erstatter hovedbilen nå. Ja egentlig håper vi å erstatte både hovedbil (disse turene a 300km) og deler av den bruken som i dag dekkes av bil 2. Men når vi legger forholdene til rette for nullutslippsbil-bruk, så må ladeopplegget som lages nå, på sikt kunne gjøre det mulig å forsyne både e-bil 1 og e-bil 2 (TM3?). Så uansett om det blir en slik ladeboks eller ikke, så er det vel fornuftig å legge inn et 400v/32A-opplegg for formålet allerede nå? Ikke minst fordi i et hvert fall vårt lokale E-verk krever at vi går igjennom en søknadsprosess for å få dette. Jeg kan forestille meg at slike søknader kan bli vanskeligere å få innvilget med tiden. Forøvrig hadde jeg ikke tenkt å prøve meg som hobbyelektriker når ladeboksen installeres. Men for meg er det verdifullt å kunne planlegge langturer også utenfor SC nettverket. Jeg legger nok heller noen ekstra kroner i den fleksibiliteten ladeboksen gir, enn å ha ekstra mynt til veimat. Men når alt er sagt så koker dette ned til økonomi, blir det veldig mye dyrere med 32A enn 16A så får det også betydning for hva vi gjør. Og jeg legger merke til at all den erfaring som er beskrevet i denne tråden tilsier at et opplegg med 11kW holder i lange baner. På hjemmebane.

hma

#20
Sitat fra: hma på fredag 05. september 2014, klokken 12:14
Jeg mener at 22kW-lading i garasjen penger ut av vinduet for de aller fleste. Det eneste som kan forsvare en slik anskaffelse er om man enten er svært dårlig til å planlegge ...

Sitat fra: GeirHM på fredag 05. september 2014, klokken 13:19
Lander jeg på et 22kW-opplegg håper jeg ikke det er på bakgrunn av dårlig planlegging.
Hehe, enig i at det kan høres litt selvmotsigende ut ;)
Greit å planlegge for framtiden og dimensjonere for lading av flere kjøretøy. Bruk av 3-fase (TN) lading er også optimalt for netteieren og utnyttelsen av kapasiteten.

Mine to elbiler trekker ca ~5kW og ~7kW og lades begge fra en og samme 1-fase 230V/32A-kurs om natten.
Tesla'n først, typisk fra kl 22 og noen timer utover. Rav4 EV'n har NiMH-batterier og jeg er derfor nøye med å lade før bruk. Lading starter dermed kl 03 for at den skal være fulladet til klokken 08.
Det er forøvrig nokså sjeldent at det er behov for å lade begge bilene på samme natt. Tesla'n trenger strengt tatt kun å settes på plugg 1-2 ganger per uke, mens Rav4 EV'n kanskje 2-4.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

larsr

#21
Jeg har 400V TN-nett. Har fått innstallert både 16A og 32A. Et par grunner til 32A i tillegg:
Jeg har skaffet portabel boks til bruk på langturer som også kan gi mye rekkevidde for ikke-planlagte behov hjemmefra.
Evt fremtidige behov.

I praksis holder 16A evig nok, men har ennå ikke opplevd "ikke-planlagt behov".
Jeg holder til i Nord-Norge hvor SC ikke er utbygd ennå. Kjører endel langturer.

Det er veldig lettvint med 16A punktet, da jeg bruker ladekabelen fra Tesla med fjernkontroll av ladeluken. Kobler til et par ganger i en normal uke. Lader til 75% og bruker ca 20 sek av egen tid på disse to ladingene. Det er ganske mye mindre enn å dra innom for å tanke bensin :)

Edit.. Ekstrakostnaden med 32A var i mitt tilfelle ca.3-4 tusen.

laumb

Jeg bygger nytt hus og i dette blir det 400V.
Selv om jeg kun får benyttet 11kW av disse velger jeg å sette opp 2 stk punkter med 22kW og dedikert ladeboks. Dette fordi "elbil er framtiden" og jeg gidder ikke kuke med å kunne tilby besøkende noe dårligere i framtiden, selv om jeg klarer meg utmerket med 11.

Noen som kjøper huset om 10-55+ år kommer helt sikkert til å sette pris på 2 godt dimensjonerte kurser for elbil, og kostnaden ble prutet inn i prosjektet: kr 0,- - så den saken er grei.


Essensen er at venner langveisfra som kanskje planlegger en 3-4 timers visitt på veien kan få nok strøm til at jeg slipper å ha dem der hele natta. Eventuelt at de kommer til oss som siste stopp etter en besøkshelg med mye kjøring og får muligheten til å toppe opp.

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

laumb

Maura bygger vi på, knappe 200m fra E16. ;)
Slenger det på Ladekameratene når det er oppe å går selvfølgelig. :)

Utvendig er det ferdig - kun plen og asfalt igjen, innvendig et det plateslått og i gang med sparkling. :)

Car-El

@laumb
Æ e jævelig elendig på å male, legge tapet og slikt. Men en racer i å drikke kaffe.

Så vær du trygg. Æ har forkort skjøteledning til å stikke innom.  ???
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

laumb

Pussa opp et helt hus de siste årene, så male og tapesere har jeg slutta med. Her er det fagfolk fra første Stein til siste strøk. Håper på innflytting innen utgangen av oktober. :)

akseln

@laumb, imponerende, prisverdig og fremtidsrettet opplegg! Skal se om jeg ser huset ditt fra veien når vi skal på fotballcup på Maura neste helg!

For min del så venter jeg på ZapCharger for å få tilgang til 400V 16A. Garasjen er nå i unntakstilstand da der er både en Leaf og en Tesla som må dele en 3 fase 230V 16A kurs.

laumb

Jess, absolutt dumt å ikke tenke framover når alle vegger først er åpne.

Du ser huset til høyre 100m etter rundkjøringa. Brunt med masse gravearbeider i gang.

ZapCharger er jeg spent på. Håper på en 22kW versjon snart. Kan forenkle mange steder TOCN har drømmer om å få opp ladere, men som begrenser seg fordi det er 230V.

fredag

En ting er hva man kan greie seg med. Men det er kjedelig. Jeg kunne sikkert greid meg uten en Tesla også.

Når man først har brukt en del penger på en Tesla er det gøy med litt rask lading også.

Hvis du vil ha en slags fornuftig begrunnelse for å bruke penger på skikkelig ladeutstyr, så anbefaler Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Statens Vegvesen og Elbilforeningen at du av hensyn til brannsikkerhet installerer en fastmontert Mode3 Type2 ladeboks på fast biloppstillingsplass i garasje. Og når du først setter opp noe sånt er nok ikke prisforskjellen mellom 16A (11kW-lading) og 32A (22kW-lading) så veldig stor, hvis du allerede har 400V TN i huset og nok strøm tilgjengelig.

SitatHar du fast parkering med lademulighet, for eksempel hjemme eller på arbeid, bør du installere et dedikert ladeuttak for elbil (Mode 3). Dette er utstyr hvor en kontrollboks er fastmontert, og som gjerne har fast tilkoblet ladekabel. Utstyret er dimensjonert for høyere kontinuerlige strømstyrker enn vanlige kontakter og skjøteledninger. Dette kan forkorte ladetiden og reduserer dessuten risikoen for overbelastning, varmgang og brann. Les mer om dette på http://vegvesen.no/elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA