Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forskjeller på TMS60 og TMS85?

Startet av titikata, torsdag 18. september 2014, klokken 22:43

« forrige - neste »

edakcots

Boksen er ikke så tung og uhåndterlig som noen skal ha det til.
Det er en løsning som gir ZOE tilgang til alle vanlig stikkontakter i dette landet når man måtte behøve det...
Uansett, med denne gule boksen KAN man lade hvor som helst, men er du eier av en ZOE og har fått montert wallbox hjemme av Renault, så trenger du ikke bruke den særlig mye uansett. Skal man på hytta eller et annet sted litt lengre unna, så kan men ta den med seg hvis ikke man kan lade på 22kw stolpe et sted underveis. Den gule boksen er nok for at flere jeg har snakket med har bestilt bilen og er svært fornøyd. Nesten ingen av de trenger å bruke boksen sier de da de starter Fullladet hjemmefra og kjører mindre enn 150km hver dag, noe 95% av befolkningen aldri gjør...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Flips

Sitat fra: Griffel på søndag 28. september 2014, klokken 11:04
Sitat fra: Bergen på søndag 28. september 2014, klokken 10:32
Greit nok at du RAV4_EV og Emil ser ut til å ikke være bestevenner, dette bryr jeg meg katten om. Min beslutning om å kjøpe Zoe ble tatt samme dag som pressemelding om "hyttelader" kom og jeg hadde ikke kjøpt bilen uten denne. Men jeg lurer naturligvis på hvor stor og klumpete den er og håper at prototypen som er avbildet er noe større enn det endelige produktet. Men min forhandler hadde ikke noen informasjon om laderen sist jeg var i kontakt med dem (onsdag), men de forventet den om kort tid.
Når du som elbilentusiast ansatt i Renault sier at den er kommet og du tilbyr deg å komme til Emil for å demonstrere den så må forutsette at du har tilgang til laderen og vi andre Zoe eiere ha lov til å be deg om å kunne fremskaffe et bilde av den?
Har du sett den endelige laderen? Kan du beskrive den angående størrelse om ikke annet?
Nå er jo ikke dette en lader, den sitter i bilen, men en liten transformator med ledning og støpsel som plugges i en stikkontakt. Transformatoren har også en stikkontakt hvor bilens normale ladekladd kan plugges inn. Altså langt fra high-tec og noe som kan produseres av de fleste som lager små transformatorer.

Det er derfor ingen grunn til å tro at denne ikke finnes, eller at den skulle by på problemer.



Uten hokus-pokus burde vekt bli ca. 20-30 kg. Med litt hokus-pokus kanskje noe lettere. (og dyrere)
Rav4_EV har tidligere skrevet på forumet at den ferdige versjonen av transformatoren vil bruke bilens originale Type 2-kabel, det vil nok gjøre den enklere å håndtere (og bruke).

Størrelsen på den som var i Broom-artikkelen syntes jeg egentlig er helt grei, men det jeg håper blir bedre design på det ferdige produktet. Hvis de farger den i Renault Z.E-lyseblå og fester på en Renault-logo i chrome eller noe blir den mye finere. Nå ser det ut som noe DIY-greier.

Griffel

#107
Sitat fra: Flips på søndag 28. september 2014, klokken 11:34
Rav4_EV har tidligere skrevet på forumet at den ferdige versjonen av transformatoren vil bruke bilens originale Type 2-kabel, det vil nok gjøre den enklere å håndtere (og bruke).

Størrelsen på den som var i Broom-artikkelen syntes jeg egentlig er helt grei, men det jeg håper blir bedre design på det ferdige produktet. Hvis de farger den i Renault Z.E-lyseblå og fester på en Renault-logo i chrome eller noe blir den mye finere. Nå ser det ut som noe DIY-greier.
Det betyr jo i såfall ikke annet enn at "innmaten i kladden" også er montert i boksen og at den har fått en type 2 stikkontakt for kabel til bil. Altså en temlig rett fram løsning, som heller ikke gir grunn til å tvile på produktet.
(selv om jeg ikke ville valgt en slik løsning pga. pris, varmgang, levetid)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baard

#108
Sitat fra: Griffel på søndag 28. september 2014, klokken 11:45
Sitat fra: Flips på søndag 28. september 2014, klokken 11:34
Rav4_EV har tidligere skrevet på forumet at den ferdige versjonen av transformatoren vil bruke bilens originale Type 2-kabel, det vil nok gjøre den enklere å håndtere (og bruke).

Størrelsen på den som var i Broom-artikkelen syntes jeg egentlig er helt grei, men det jeg håper blir bedre design på det ferdige produktet. Hvis de farger den i Renault Z.E-lyseblå og fester på en Renault-logo i chrome eller noe blir den mye finere. Nå ser det ut som noe DIY-greier.
Det betyr jo ikke annet enn at "innmaten i kladden" også er montert i boksen og at den har fått en type 2 stikkontakt for kabel til bil. Altså en temlig rett fram løsning, som heller ikke gir grunn til å tvile på produktet.

Man kan jo faktisk bare gå inn på Renault sin norske hjemmeside så står det jo der. Boksen skal brukes sammen med bilens original kabel. (At det står på hjemmesiden burde også være greit nok for emil som fortsatt ikke tror produktet er en realitet) Dette betyr trolig som du skriver at den har "kladden" innebygget, og at den har et schuko støpsel man kan plugge i et vanlig uttak. Trolig har de laget den noe "nettere" i utseende enn den gule som er avbildet tidligere. Det ser ut til å være en vanlig industritrafo som man bruker sammen med ladekladd ledningen. Den er nok noe tung, tipper rundt 20kg, men det skal nå jeg kunne leve med i starten.

Jeg tror nemlig at om ikke lenge vil det komme mye enklere og bedre varianter av denne basert på teknologien til Zaptec. Da vil en 3,6kw variant trolig veie rundt 2,5 kilo. Det er ikke ulikt den kladden de fleste drar rundt på i dag.

Man skal også huske på at dette er et særnorsk fenomen da det kun er vi og Albania som sliter med dette. Det er nok også årsaken til at vi ikke har sett andre løsninger på dette problemet dukke opp raskere....
Renault Zoe, 2014

abc

Jeg tenker også at det kommer en mindre kladd etter hvert. Ganske så sikker på det faktisk  :)

Frem til da lever jeg veldig godt med bilen og lademulighetene. 

emil

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 27. september 2014, klokken 16:58
SitatJa jeg vet at Renault har sagt at problemet er løst, de har vist en "prototype" av en stor gul boks, men de har ennå tilgode å vise/levere det ferdige produktet.

Emil!
Vennligst send meg ditt navn og adresse så skal jeg komme hjem til deg i en Zoe og demonstrere produktet.

Dag/Natt/ukedag/helg spiller ingen rolle.

Klarer du å finne fram et par bilder av IT-ladekabel/transformator i ferdig utgave?

Må da være mye enklere enn å ta turen til sørlandet.

svingen

Sitat fra: abc på søndag 28. september 2014, klokken 19:49
Jeg tenker også at det kommer en mindre kladd etter hvert. Ganske så sikker på det faktisk  :)

Frem til da lever jeg veldig godt med bilen og lademulighetene.


Hvis du ikke trenger det nå,så trengr du det nok ikke mere om 1 år eller 6 mnd eller når det kommer.
det kommer jo flere type 2 22KW hver uke/mnd og med det kravet om att alle ny punkter kan kun være 10a eller type2 så er det jo veldig posetiv utvikling.
så blir nok mindre og mindre behov får den "kladden" her :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Bergen

Da har jeg mottatt min "hyttetransformator". Den ser identisk ut med den som er avbildet i #106 i denne tråden. Den benytter altså ikke bilens orginale ladekabel, men står i mellom bilen og den også medfølgende ladekladden for TN lading i Schuco kontakt. Dermed fikk jeg meg altså i samme trekk en kladd som jeg kan benytte direkte i Schucko  TN om jeg finner dette noe sted.
For min del kommer nok ikke "hyttetransformatoren" til å bli mye brukt ettersom jeg synes konseptet med fulladet og varm bil hjemme hver morgen fungerer fint. Men nå har jeg i alle fall samme muligheter som alle andre elbiler + hjemmelading + mulighet til å benytte type 2 semi hurtigladere rundt omkring om jeg føler for det.     
Totalt sett gir dette meg kjempefleksibilitet, men for eiere som kun kan lade på tilfeldige schucko stikk på offentlige parkeringsplasser vil nok transformatoren bli oppfattet som i overkant tung sett i forhold til de fleste konkurrenters "kladd".   

emil

Sitat fra: Bergen på torsdag 02. oktober 2014, klokken 19:49
Da har jeg mottatt min "hyttetransformator". Den ser identisk ut med den som er avbildet i #106 i denne tråden. Den benytter altså ikke bilens orginale ladekabel, men står i mellom bilen og den også medfølgende ladekladden for TN lading i Schuco kontakt. Dermed fikk jeg meg altså i samme trekk en kladd som jeg kan benytte direkte i Schucko  TN om jeg finner dette noe sted.

Så for lading fra en 3.6/7.2kW Type2 kontakt på IT-nett må man først ha en overgang Type2-Schuko, så en stor transformator og så en "vanlig" ladekladd med eventuell CEE-Schuko overgang på transformatoren før man kobler seg til bilen? Og dette mener de er like god løsning som en vanlig ladekabel (med kladd) som alle de andre elbilene lader med problemfritt?

Og det som har blit sagt om at den er mindre og bruker Type2 kabelen stemmer da ikke heller. Ikke rart at de Renault ansatte her ikke har villet poste bilder av løsningen...

Får håpe det kommer en mer fornuftig løsning på et senere tidspunkt.

Herlingo

Det kommer en "hyttelader" med Type 2 kontakt. Jeg valgte å gå for denne, da jeg får fleksibiliteten "Bergen" nevnte (og i tillegg TN Schuko på kjøpet).
Flott for mitt bruk ;)
Berlingo electrique 2000 til 07/2014
Renault Zoe Intense hvit fra 09 2014
20 000 km elektrisk i året

Mrtiger

Sitat fra: edakcots på tirsdag 09. september 2014, klokken 23:59
Om noen få dager kommer det en pressemelding som får de fleste til å sette kaffen i halsen:)
Renault ligger laaaangt bak som merkevare her i Norge. Det vil endre seg drastisk fra oktober, vent å se...
Jeg bare lurer på når du forventer at vi skal sette kaffen i halsen, begynner å ta tid dette?
Gir du oss en advarsel for nyheten kommer.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

Thomas Parsli

Kanskje det var ladesamarbeidet med Fortum?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Mrtiger på mandag 13. oktober 2014, klokken 10:47
Sitat fra: edakcots på tirsdag 09. september 2014, klokken 23:59
Om noen få dager kommer det en pressemelding som får de fleste til å sette kaffen i halsen:)
Renault ligger laaaangt bak som merkevare her i Norge. Det vil endre seg drastisk fra oktober, vent å se...
Jeg bare lurer på når du forventer at vi skal sette kaffen i halsen, begynner å ta tid dette?
Gir du oss en advarsel for nyheten kommer.

Det tok en måned ca, og som flere her antok et forhåpentligvis landsdekkende nettverk av Type2 ladestopler. "Overraskelsen" var nok at det ble Fortum som skal drifte de og de blir da ikke bare for Zoe men for alle elbiler å lade. Gratis for alle Renault i minimum et år.

Når det er sagt så blir det ikke bare 22kW, men også 7.2kW (32A enfase) ifølge pressemeldingene rundtomkring. Spørsmålet da er hvor disse ladestolpene plasseres, for det er ikke bare-bare å ordne seg plass med strøm ~150-200 steder og hvor mange av stolpene som blir 22kW.

Satte ikke kaffen i halsen denne gangen, men kan være at det kommer andre nyheter senere som gir den effekten.

Ellers en liten kommentar til pressemeldingen:

Sitat
Nettverket er spesielt egnet for Renault ZOE som, som eneste el-bil på det Norske marked kan dra
100 % nytte av AC-lading

En Leaf med "dobbeltlader", Soul eller i3 vil kunne utnytte en 7.2kW stolpe fullt ut. Samme gjelder med Tesla med dobbeltlader både på 7.2kW og 22kW.


Mrtiger

ARG! at jeg aldri lærer, må slutte og høre på selgere!
Har nå ventet over 4 uker på å bestille bil, siden jeg ventet på en "deal" som skulle overgå alt. Nå vet jeg med sikkerhet at det ikke blir Zoe. Trur ikke vi har tid til og vente på en Golf heller, siden det er fyktelig lang leveringstid på disse. Noen som vet om Kia sin modell har like lang leveingstid?
Det blir heller ikke len Leaf til, siden jeg alt har en...greit å prøve noe annet også, men er veldig fornøyd med Leafen.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

emil

Sitat fra: Mrtiger på mandag 13. oktober 2014, klokken 12:16
ARG! at jeg aldri lærer, må slutte og høre på selgere!
Har nå ventet over 4 uker på å bestille bil, siden jeg ventet på en "deal" som skulle overgå alt. Nå vet jeg med sikkerhet at det ikke blir Zoe. Trur ikke vi har tid til og vente på en Golf heller, siden det er fyktelig lang leveringstid på disse. Noen som vet om Kia sin modell har like lang leveingstid?
Det blir heller ikke len Leaf til, siden jeg alt har en...greit å prøve noe annet også, men er veldig fornøyd med Leafen.

Du ser nok snøen komme og smelte før du får deg en Soul hvis du bestiller nå desverre. Kan være at enkelte forhandelere klarer å få til raskere levering.

Hva med eUp! hvis kravet til plass ikke er verdens største? Vil tro at det er kortere leveringstid på disse. Lader problemfritt på IT-nett uten slepbar skilletrafo og Combo hurtigladere kommer det jo flere av også.

Eller e-nv200 hvis kravet til plass er stort og du ikke trenger like mye rekkevidde som på Leafen.

Mercedes B er jo også rundt hjørnet, men i en litt annen prisklasse igjen kanskje.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA