Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forskjeller på TMS60 og TMS85?

Startet av titikata, torsdag 18. september 2014, klokken 22:43

« forrige - neste »

Mrtiger

Sitat fra: edakcots på tirsdag 09. september 2014, klokken 23:59
Om noen få dager kommer det en pressemelding som får de fleste til å sette kaffen i halsen:)
Renault ligger laaaangt bak som merkevare her i Norge. Det vil endre seg drastisk fra oktober, vent å se...
Vel,har fremdeles ikke satt kaffen i halsen og mister mer og mer lysten på en zoe.
Blir vel at madammen kjøper seg en golf eller leaf. Alt virker så useriøst og håpløst ut når det gjelder zoe.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

edakcots

Skulle ikke ha skrevet noe så dumt som kaffen i halsen tidligere her, det er for mange som fokuserer på å finne noe å "ta" folk på, nettet er jo blitt sånn...
Men uansett vil det, som jeg skrev, fra oktober bli andre boller når det gjelder Renault...
Kanskje noen vil kommentere "bollene" i teksten over? Viktig det  ???
Får lene meg på et gammelt uttrykk: den som ler sist ler best, hva nå enn det betyr:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Gogs

Det jeg lurer på er om denne nyheten vil gagne oss som allerede har kjøpt Zoe? Hadde vært supert om du kunne svart ja/nei, så får vi hvertfall en smakebit på denne nyheten uten at du trenger røpe for mye? :-)
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

emil

Sitat fra: Gogs på onsdag 24. september 2014, klokken 12:24
Det jeg lurer på er om denne nyheten vil gagne oss som allerede har kjøpt Zoe? Hadde vært supert om du kunne svart ja/nei, så får vi hvertfall en smakebit på denne nyheten uten at du trenger røpe for mye? :-)

Ser man på hans tidligere poster kan det tyde på at det ikke er Renault som kommer med noen nyhet, men en eller annen landsdekkende kjede av et eller annet slag som skal sette opp 22kW ladepunkter.

Den eneste nyheten jeg ser virkelig kunne hjulpet Zoe fremover er nyheten om at alle kommende Zoe vil få ekstra lader for 2-3.6kW enfase lading så man slipper å være urolig for om man kan laden når man kommer til et sted. Bør da også inkludere ombygging av leverte biler, og siden det er så få som er levert pr dags dato er ikke det noen stor kostnad totalt sett.

emil

Sitat fra: edakcots på onsdag 24. september 2014, klokken 12:20
Skulle ikke ha skrevet noe så dumt som kaffen i halsen tidligere her, det er for mange som fokuserer på å finne noe å "ta" folk på, nettet er jo blitt sånn...

Ikke nødvendigvis kaffen i halsen som blir fokuset, men at du skriver noen få dager som så blir både en og to og kanskje tre uker...

Nesten så man lurer på om du hauser opp Zoe for å prøve å få solgt din egen du egentlig er misfornøyd med...

Rav4_EV

SitatDen eneste nyheten jeg ser virkelig kunne hjulpet Zoe fremover er nyheten om at alle kommende Zoe vil få ekstra lader for 2-3.6kW enfase lading så man slipper å være urolig for om man kan laden når man kommer til et sted

Ser man på den voksende mengden elbiler (15% av nybilsalget) er dessverre Schuko lading intet alternativ. Bor du i Oslo i dag ser man at de lademuligheter man hadde i går er opptatt av andre i dag.

Treglading er helt fint på natten hjemme, men i det offentlige rom blir 22-43kW det eneste som er regningssvarende på sikt.

En parkeringsplass med Schuko kan betjene 2 biler i døgnet.
En parkeringsplass med 22 kW kan betjene 20 biler i døgnet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

edakcots

Misfornøyd?
Har du ZOE Emil? Eller kjører du fortsatt rundt i gammel importert delebil fra USA?
ZOE'n min er gull! Har Tesla også, men er mer imponert over ZOE enn noen annen elbil jeg har hatt.
Fikk byttet til sort dashbord og ettermonterte midtarmlene hos forhandler på Rud i Bærum, så nå er jeg alt annet enn misfornøyd :-*

Hauser ikke opp noe som helst, men det ER trist for de som ikke valgte ZOE når det slippes nyheter straks. Er vel mer ment fra min side som en hjelpende hånd til elbil nykommere på eier siden, da info rundt om kring er mildt sagt elendig...

Nå handler denne tråden om verdifall på ZOE, og man skal være forsiktig med å være for bastant, men damen som ladet ved siden av meg i en splitter ny i3 her om dagen, så alt annet enn fornøyd ut da hun hadde sittet en time på lading, og så at bilen hennes hadde fått 16% mens min var 100% på samme tid ???
Hun så fremtiden kjøre av gårde mens hun rett før klagde til meg å sa at hun trodde alle hurtigladere var hurtigladere.

22kw fikk hun ikke, men hun bannet selger på BMW opp og ned inni seg, bet tennene sammen og latet som hun ikke hadde problemer med å stå der 5 timer til... Verdifall? Hadde en Philips 2000 på slutten av 70 tallet en gang, veldig bra spiller, men VHS vant den krigen, det tror jeg nok AC gjør også 8)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

#37
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 24. september 2014, klokken 14:04
En parkeringsplass med Schuko kan betjene 2 biler i døgnet.
En parkeringsplass med 22 kW kan betjene 20 biler i døgnet.

Et stort problem er at folk parkerer og står parkert over natta eller hele arbeidsdagen, hjelper lite om bilen er fulladet etter en time hvis den står og okkuperer plassen 7 timer til. Ellers er de fleste bilene fulladet etter 8t på schuko så lenge man ikke kjører daglig fra 0-100%, så en schuko plass kan betjene 3 pr døgn med den regninga.

Ellers:

En parkeringsplass med schuko finner man en million av i Norge i dag (grovt esitmert, inkludert private boliger)
En parkeringsplass med 22kW finner man noen 100 steder i Norge idag.

Pr idag har jeg ingen 22kW tilgjengelig i nærheten av noen av mine faste gjøremål, schuko finnes det derimot "ubegrenset" av. Jeg vil i dag ha en bil jeg kan bruke NÅ, ikke som må stå i 3 år frem til det er 22kW alle steder.

emil

Sitat fra: edakcots på onsdag 24. september 2014, klokken 14:11
Misfornøyd?
Har du ZOE Emil? Eller kjører du fortsatt rundt i gammel importert delebil fra USA?

Kjører fortsatt rundt i min fine importerte USA Leaf, har ennå tilgode å komme et sted jeg ikke kan få ladet eller ikke kunnet ta turer med den som jeg kunne tatt i en eventuell Zoe. Hadde jeg kjøpt en Zoe (hvis den var tilgjengelig) for 13 måneder siden hadde den nok hatt 2-3000km på telleren maks, Leafen har jeg kjørt 25.000km.

Sitat
Nå handler denne tråden om verdifall på ZOE, og man skal være forsiktig med å være for bastant, men damen som ladet ved siden av meg i en splitter ny i3 her om dagen, så alt annet enn fornøyd ut da hun hadde sittet en time på lading, og så at bilen hennes hadde fått 16% mens min var 100% på samme tid ???
Hun så fremtiden kjøre av gårde mens hun rett før klagde til meg å sa at hun trodde alle hurtigladere var hurtigladere.

22kw fikk hun ikke, men hun bannet selger på BMW opp og ned inni seg, bet tennene sammen og latet som hun ikke hadde problemer med å stå der 5 timer til... Verdifall? Hadde en Philips 2000 på slutten av 70 tallet en gang, veldig bra spiller, men VHS vant den krigen, det tror jeg nok AC gjør også 8)

22kW er ikke hurtiglading uansett, semihurtig er navnet. Ellers er bilen hennes helt fin, men selgerene må bli flinkere til å gi riktig informasjon. Hun skulle vel ellers ha fått ca 40% på en time på 22kW stolpe hvis hun hadde 32A ladekabel (har hun hurtiglader i i3'en sin har hun også 7.2kW AC lader). Zoe-pusheren jeg hadde møte med var grei han, men den som faktisk var mest realistisk i forhold til bruksområder/lading var Leaf-pusheren.

Rav4_EV

Tidsbegrensning løser glatt sirkulasjon på plassene.

Det er 5500 registrerte ladepunkt i Norge i dag. De fleste er Schuko.

Der er veldig viktig å ha et helhetlig bilde av de kommende ladeutfordringer i Norge. Om noen har funnet "sin" løsning betyr det ikke gjelder for gjennomsnittselbilisten.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

edakcots

Emil:
Hvor mange km kjører du per dag?
Hvis du kjører lange strekk, hvor er hoved traseen for din reise?
Har du lademulighet hjemme eller bor du i blokk?
En ZOE har 160 km + fra morgenen av hvis man lader på natta. De færreste kjører så langt per dag, men hvis du gjør det er det mulig å hurtiglade mange steder eller evt lade på jobb hvis man står stille i lengre tid fra schuko også med ZOE, så jeg ser ikke problemet?
ZOE går lengst per lading, har flest hurtigladere i Norge og er ganske rimelig :D
En ting til Emil, hvorfor er du så flittig på Renault forumet hvis du ikke har bil med diamant tegnet i fronten eller har tenkt å skaffe deg en?
Kan skaffe deg en jeg og ta delebilen din i innbytte :P
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: edakcots på onsdag 24. september 2014, klokken 14:31
Hvor mange km kjører du per dag?
Det varierer, fra 20-200km. I lengre perioder har jeg kjørt 15 mil pr dag hovedsakelig på motorvei. I går var jeg oppe i 210km, på lørdag blir det et sted mellom 350 og 700km.

Sitat
Hvis du kjører lange strekk, hvor er hoved traseen for din reise?
Arendal - Kristiansand - Arenal (14mil) med offentlig parkering begge steder pluss litt lokalkjøring på ettermiddagene.

Sitat
Har du lademulighet hjemme eller bor du i blokk?
Nei, eneste lademulighet hjemme er ved å sperre veien forbi huset og lade via 25m skjøteledning. 8 kommunale ladeplasser med Schuko-IT-nett i en avstand på opptil 500M fra huset er min primære ladesituasjon hjemme.

Sitat
En ZOE har 160 km + fra morgenen av hvis man lader på natta. De færreste kjører så langt per dag, men hvis du gjør det er det mulig å hurtiglade mange steder eller evt lade på jobb hvis man står stille i lengre tid fra schuko også med ZOE, så jeg ser ikke problemet?
Min test av Zoe ga et forbruk på motorvei som ikke er forenelig med tur/retur Kristiandsand + lokalkjøring uten ladestopp. IT-nett alle steder (ja jeg har sjekket) jeg har hatt ladeplasser i lengre perioder som da vil tilsi at Zoe ikke har kunnet lade her med schuko.

Sitat
ZOE går lengst per lading, har flest hurtigladere i Norge og er ganske rimelig :D
En ting til Emil, hvorfor er du så flittig på Renault forumet hvis du ikke har bil med diamant tegnet i fronten eller har tenkt å skaffe deg en?
Kan skaffe deg en jeg og ta delebilen din i innbytte :P

Denne kommentaren, og tilsvarende er grunnen til at jeg er aktiv her. Enkelte personer fremstiler bilen som løsningen på alle verdens problemer, mens den i realitet er den elbilen i Norge i dag med færrest tilgjengelige ladeplasser. Jeg prøver bare å opplyse om at bilen ikke er så fantastisk som enkelte her fremstiller den og ber de tenke seg om både to og tre ganger før de bestemmer seg.

Sier heller ikke at Leaf er den beste bilen, men for meg er det den som dekker familiens behov aller best i dag. Har også tidligere sagt at jeg er veldig fan av høyeffekt AC lading og at det må være fremtiden for elbillading, men Zoe som bil er ikke et fullverdig produkt der. Saktelading vil i lang tid fremover være primærlading for de fleste elbilene her i landet. Finn gjerne faktafeil i det jeg skriver (har bedt om det før også) og jeg skal med glede rette det opp og legge meg langflat.

emil

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 24. september 2014, klokken 14:29
Tidsbegrensning løser glatt sirkulasjon på plassene.

Jeg er riktignok en av de som flytter bilen når den er fulladet, men det er de færreste som gidder å flytte bilen etter 1-2t. Hvis det blir krav/normalen for offentlige ladeplasser om å flytte bilen etter 1-2t tror jeg det kommer til å sette en stor demper på elbilsalget.

Sitat
Det er 5500 registrerte ladepunkt i Norge i dag. De fleste er Schuko.

...5500 registrerte offentlige ladpunkt...

Men det aller meste av elbillading foregår på kontakter som ikke offentlige registrerte og det er enda flere potsensielle ladeplasser foran de fleste hus og garasjer her i landet med 10-16A schuko.

Rav4_EV

Gjennom 7 år i politikken har jeg lært at man må skille på hva som fungerer for meg og hva som kan fungere for folk flest.
Forskjellen mellom en storby og mere perifere plasser er at man møter utfordringene tidligere i byen.
Fremtidig ladebehov lar seg ikke løse med flere Schuko i Oslo.
Til det selges det for mange elbiler og for få offentlige kroner til bygging.
Det vil også være en realitet om en stund der du bor, Emil.

Valget er ikke:
Offentlige ladeplasser med Schuko uten tidsbegrensning eller
offentlige ladeplasser med 22kW og 1-2 timer begrensning.

Men heller:
Schukoplasser som alltid er opptatt. (festningen i Oslo er et godt eksempel)
22 kW ladeplasser som betjener mange biler per dag.

Jeg kan garantere deg Emil, at så mange offentlige kroner finner du ikke for å lage så mange ladeplasser med Schuko som din hverdag krever, med ditt lademønster, inn i fremtiden.
Transnova bruker ikke 5 øre på Schuko stikk lenger. Dette er historie.

Fremfor å kritisere nye løsninger som gir nok lading til mange burde du redegjøre for hvorfor din "løsning" skulle være bærekraftig.


Fakta fra ladestasjoner.no:
Ladepunkt totalt: 5500
Ladepunkt offentlige:4684

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 24. september 2014, klokken 15:33
Fakta fra ladestasjoner.no:
Ladepunkt totalt: 5500
Ladepunkt offentlige:4684

Du får det til å virke som om det kun er disse på plassene man kan lade elbil. Det går an å lade alle andre elbiler enn Zoe fra en million ikke oppførte schuko kontakter. Jeg kan i dag, og har kunnet det siste året, lade Leafen hjemme hos foreldre/svigerforeldre, hos venner, på hytta, campingplasser, rasteplasser mm uten å være urolig for om det går eller ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA