Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forskjeller på TMS60 og TMS85?

Startet av titikata, torsdag 18. september 2014, klokken 22:43

« forrige - neste »

emil

#60
Sitat fra: Baard på onsdag 24. september 2014, klokken 22:51
Når det gjelder det å stoppe for å lade eller lade mens man stopper, så kan jeg ikke helt se at du skal klare 350-700 km på en dag slik du skriver over her i en USA Leaf uten å stoppe for å lade heller...Tror ikke du verken går på kino/spiser middag/lufter bikkja/handler eller jobber på en slik dag...Da har i så fall du et svært spesielt transportmønster som jeg ikke kan tenke meg at du deler med så mange andre el-bilister....

Foreløpig har jeg ikke hatt behov for å lade annet enn på nattestid. Når jeg skal kjøre på jobb på Sørlandet, så er det ca. 21 mil. Da må jeg nødvendigvis stoppe for å lade da jeg ikke har andre ærend på veien. Jeg kjører den strekningen med en fosil bil nå, da stopper jeg alltid ca. halvveis for å ta en pause, jeg føler at det blir mer å lade mens jeg stopper når jeg får fylt på bilen 80% på den tiden jeg allikevel ville stoppet....

Hurtiglading når man skal et lengre strekk fra A til B er noe annet enn den daglige kjøringen der man stopper på jobb, trening, handling osv. Fossilbilen kjører jeg normalt sett Arendal - Oslo uten stopp mens Oslo - Trondheim pleier å gå med et stopp på Alvdal oppover og Elverum nedover. Da er det bilen som ber om stopp og påfyll i tanken, ikke meg.

Sitat
Jeg har jo ikke lyst til å endre reisemønsteret mitt bare fordi jeg har en elbil....

Og det er nettopp det som er ankepunktet mitt for Zoe. Og jeg er sansynligvis ikke den eneste, men en av få som tør ta diskusjonen.

Baard

Sitat fra: emil på onsdag 24. september 2014, klokken 23:14

Sitat
Jeg har jo ikke lyst til å endre reisemønsteret mitt bare fordi jeg har en elbil....

Og det er nettopp det som er ankepunktet mitt for Zoe. Og jeg er sansynligvis ikke den eneste, men en av få som tør ta diskusjonen.

Så du mener at det å kunne lade på 10/16 ampere ikke gjør at jeg må endre mitt mønster? Om jeg hadde hatt en Leaf eller en Kia, så hadde jeg jo ikke stoppet og ladet i 7 timer når tanken er tom? Jeg ville benyttet hurtiglading, for det er det som gjør turen mulig med elbil i det hele tatt for min del, ikke å stå bak Kiwi'n på Brokelandsheia med en iPad for å se på film i timevis mens bilen fyller seg i sneglefart. I nærområdet har jeg ikke behov for å lade bilen, verken i butikken, på trening eller på jobben, for den har rekkevidde nok til å ta meg dit jeg trenger på en lading....Men slik er mitt behov, jeg ser at ditt behov er ulikt mitt, men jeg sier jo ikke at Leaf er en dårlig bil for det....
Renault Zoe, 2014

emil

Sitat fra: Baard på torsdag 25. september 2014, klokken 08:00
Sitat fra: emil på onsdag 24. september 2014, klokken 23:14

Sitat
Jeg har jo ikke lyst til å endre reisemønsteret mitt bare fordi jeg har en elbil....

Og det er nettopp det som er ankepunktet mitt for Zoe. Og jeg er sansynligvis ikke den eneste, men en av få som tør ta diskusjonen.

Så du mener at det å kunne lade på 10/16 ampere ikke gjør at jeg må endre mitt mønster? Om jeg hadde hatt en Leaf eller en Kia, så hadde jeg jo ikke stoppet og ladet i 7 timer når tanken er tom? Jeg ville benyttet hurtiglading, for det er det som gjør turen mulig med elbil i det hele tatt for min del, ikke å stå bak Kiwi'n på Brokelandsheia med en iPad for å se på film i timevis mens bilen fyller seg i sneglefart. I nærområdet har jeg ikke behov for å lade bilen, verken i butikken, på trening eller på jobben, for den har rekkevidde nok til å ta meg dit jeg trenger på en lading....Men slik er mitt behov, jeg ser at ditt behov er ulikt mitt, men jeg sier jo ikke at Leaf er en dårlig bil for det....

Sier heller ikke at Zoe er en dårlig bil, men den har en del utfordringer når det gjelder lading som gjør at den ikke er like fleksibel som de andre elbilene på markedet IDAG. Hva som kommer i fremtiden er en helt annen sak, men bilen har vært på markedet i halvt år ca med svært begrensede lademuligheter utenfor hjemmet.

Ellers har ikke jeg hatt behov for å gjøre noe med mine daglige reisevaner når jeg byttet ut fossilbil med Leaf, eneste er at jeg plugger i ladekabelen noen ganger når jeg parkerer.

Baard

Sitat fra: emil på torsdag 25. september 2014, klokken 08:50
Ellers har ikke jeg hatt behov for å gjøre noe med mine daglige reisevaner når jeg byttet ut fossilbil med Leaf, eneste er at jeg plugger i ladekabelen noen ganger når jeg parkerer.

Det må jeg si at jeg har vanskelig for å tro når du i en post lenger opp sier at du skal kjøre 350 til 700 kilometer på en dag i el-bilen din......
Renault Zoe, 2014

emil

Sitat fra: Baard på torsdag 25. september 2014, klokken 08:59
Sitat fra: emil på torsdag 25. september 2014, klokken 08:50
Ellers har ikke jeg hatt behov for å gjøre noe med mine daglige reisevaner når jeg byttet ut fossilbil med Leaf, eneste er at jeg plugger i ladekabelen noen ganger når jeg parkerer.

Det må jeg si at jeg har vanskelig for å tro når du i en post lenger opp sier at du skal kjøre 350 til 700 kilometer på en dag i el-bilen din......

Les det jeg skriver for f.

DAGLIGE reisevaner. En sjelden langtur krever selvfølgelig stopp for hurtiglading uansett om du har Zoe, Leaf, i3 eller andre. Selv en Tesla hadde måttet ta et ladestopp på den runden der.

Baard

#65
Sitat fra: emil på torsdag 25. september 2014, klokken 09:05
Sitat fra: Baard på torsdag 25. september 2014, klokken 08:59
Sitat fra: emil på torsdag 25. september 2014, klokken 08:50
Ellers har ikke jeg hatt behov for å gjøre noe med mine daglige reisevaner når jeg byttet ut fossilbil med Leaf, eneste er at jeg plugger i ladekabelen noen ganger når jeg parkerer.

Det må jeg si at jeg har vanskelig for å tro når du i en post lenger opp sier at du skal kjøre 350 til 700 kilometer på en dag i el-bilen din......

Les det jeg skriver for f.

DAGLIGE reisevaner. En sjelden langtur krever selvfølgelig stopp for hurtiglading uansett om du har Zoe, Leaf, i3 eller andre. Selv en Tesla hadde måttet ta et ladestopp på den runden der.

Sitat fra: emil på onsdag 24. september 2014, klokken 14:50
Det varierer, fra 20-200km. I lengre perioder har jeg kjørt 15 mil pr dag hovedsakelig på motorvei. I går var jeg oppe i 210km, på lørdag blir det et sted mellom 350 og 700km.

Det er akkurat det jeg har gjort - jeg har lest alt du har skrevet, og jeg gjør det samme som du driver med, kverulerer - Du har selv skrevet over her at du skal kjøre mellom 350 og 700km...

Stort sett er argumentene for og imot ulike biler på forumet her saklig begrunnet...min mening er at dine ikke er det med bakgrunn i at du mener at jeg skal endre mine vaner når jeg kjører bil til slik dine vaner er... det har jeg ikke tenkt å gjøre, derfor har jeg kjøpt en annen bil enn deg som passer mine behov bedre. Det kan faktisk hende at det finnes flere ute i Norge som ikke er som deg vet du ;-)
Renault Zoe, 2014

emil

Sitat fra: Baard på torsdag 25. september 2014, klokken 09:57
Sitat fra: emil på onsdag 24. september 2014, klokken 14:50
Det varierer, fra 20-200km. I lengre perioder har jeg kjørt 15 mil pr dag hovedsakelig på motorvei. I går var jeg oppe i 210km, på lørdag blir det et sted mellom 350 og 700km.

Det er akkurat det jeg har gjort - jeg har lest alt du har skrevet, og jeg gjør det samme som du driver med, kverulerer - Du har selv skrevet over her at du skal kjøre mellom 350 og 700km...


Og den turen går ikke inn under den DAGLIGE kjøringen, men en sjelden langtur. Jeg kunne tatt fossilbilen og kjørt uten å tenke mer på det, men med operative hurtigladere i både Skien og Notodden og faktisk tid til å prøve det ut så har jeg lyst til å gjøre et forsøk.

Sitat
Stort sett er argumentene for og imot ulike biler på forumet her saklig begrunnet...min mening er at dine ikke er det med bakgrunn i at du mener at jeg skal endre mine vaner når jeg kjører bil til slik dine vaner er... det har jeg ikke tenkt å gjøre, derfor har jeg kjøpt en annen bil enn deg som passer mine behov bedre. Det kan faktisk hende at det finnes flere ute i Norge som ikke er som deg vet du ;-)

Det jeg reagerer på er enkelte personer på Zoe-forumet som snakker om bilen som den perfekte elbilen for alle. Jeg ønsker å kjøre mest mulig elektrisk, og med mitt kjøremønster vil ikke en Zoe fungere i det hele tatt mens alle andre nyere elbiler ville kunnet stå for kjøringen og noen få har i tillegg nødvendig plass. Den er sikkert perfekt for deg og et par andre, men for folk som aldri har eid elbil før prøver jeg å få dem til å tenke på at det er en fordel om bilen kan brukes til mer enn bare fast pendling innefor trygge rammer. Og ihvertfall frem til i dag har ikke Zoe vært en tygg nok bil til å kunne lades hvor som helst som alle andre elbiler på markedet.

Hvis alternativene for en tur/retur reise på 13 mil hver vei med 5-6 timers opphold (f.eks besøke venner/familie) er enten å få fulladet mens jeg allikavel har stoppet og er sosial eller å ta 30-60 minutter på et 22kW ladepunkt velger jeg det første alternativet da det er enklest og raskest totalt sett. Alternativ 2 forutsetter at det ligger et 22kW punkt langs veien.

Baard

Sitat fra: emil på torsdag 25. september 2014, klokken 10:31
Og den turen går ikke inn under den DAGLIGE kjøringen, men en sjelden langtur. Jeg kunne tatt fossilbilen og kjørt uten å tenke mer på det, men med operative hurtigladere i både Skien og Notodden og faktisk tid til å

Kan ikke annet enn å ønske deg god tur!
Renault Zoe, 2014

edakcots

#68
Fakta om ZOE vs alt annet:
Eneste elbil med 5 seter, varmepumpe, AC opp til 43kw, hjemmeladestasjon inklusive i prisen, tom tom, 30 dagers angrefrist og Telecom med bil!

Ingen annen elbil kan skilte med denne pakken...
Enig med mange at smaken er delt når det gjelder annet og nevner plus og minus for alle andre el biler her...

E-up! :
Plus: Relativt rimelig samt VW status for de som liker det. Minus:Svært kort kjørelengde samt liten radius ang ladere.

Golf:
plus: anerkjent produsent og design Ola nordmann liker. Minus: dyr og kort kjørelengde samt liten radius ang ladere.

Kia:
plus: romslig inni, mye utstyr, den mest stillestående av samtlige, mye bil for pengene. Minus: knøttlite bagasjerom, chademolader.
Bilen er mitt klare 3dje valg og mangler kun AC for at jeg flytter den til toppen av alle elbiler.

Tesla mod S:
Plus: for mye å ramse opp, men mulighet for 22kw AC er veldig bra i tillegg til software oppdatering som gir følelsen av å eie en bil som aldri går ut på dato.
Minus: pris, den burde helt klart kostet mindre fra fabrikk. Noe lav kvalitet på utførelse, men det er jo en ny produsent, så det må man regne med. Litt mye hjulstøy.

Nissan Leaf:
Plus: mye bil for pengene i Tekna versjon. Nesten 100% problemfritt bilhold.
Minus: litt for lav kjørelengde og dårlig tilgang til ladere i Norge. Ikke akkurat vinneren av designkonkurransen heller.

Renault ZOE:
Plus: eneste med 43AC/22 (fremtidens lading)  hjemmeladestasjon og Telecom med i pris på bil.
Minus: litt plastfølelse på interiør. Foreløpig kun hytteladeren å bruke ved lading fra vanlig stikkontakt.

BMW i3:
Plus: futuristisk design, mye materiale bygd på gjenbruk. BMW er et høyt verdsatt merkevare i Norge. God sittestilling.
Minus: alt for dyr. Unødvendig dørløsning som gjør at man må åpne begge dørene hvis man skal slippe av poden på skolen om morgenen. Kun 4 seter. Svært lav kjøreradius da den lader med CCS. Ukurante hjul dimensjoner som gjør nye hjul dyre.

Jada, det er sikkert mange av dere som er uenig med meg i ditt og datt, kanskje noen tilogmed elsker utseende på Leafen, men dette er min mening og den får dere ikke endret på da jeg har testet alle over manage km:)

Neste år kommer MB B klasse, den tror jeg kommer høyt på listen min som foreløpig ser slik ut rangert fra topp til bunn:

1. Renault ZOE
2. Tesla Model S
3. Kia Soul
4. Nissan Leaf
5. BMW I3
6. VW E-UP
7. VW E-golf
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

edakcots

Enig tinker. Slettet nå, gjør du det samme så slipper vi sånt tull, beklager. Bare blir sliten av alle som kun sier negative ting og aldri noe positivt:(
Men det er jo ingen grunn til å slenge med leppa av den grunn...
Overse de er et bedre virkemiddel, så ja, skjerper meg 8)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: tinker på torsdag 25. september 2014, klokken 19:42
Sitat fra: edakcots på torsdag 25. september 2014, klokken 19:10
Emil, du er en svært krevende kar med alt for mye tid til overs. Ikke mange med 1.500 innlegg her inne, du kan jo ikke ha en jobb, da ville du aldri fått tid til å svare døgnet rundt? Innleggene dine er heller ikke særs korte, så med mindre du er verdensmester i å taste, eller har Voice2tekst på maskinen din, så ikke bare er du uten arbeid, du sover lite også?

Var det nødvendig da? Er ikke alltid enig med ham jeg heller, men det hjelper da i alle fall ikke å slenge drit på den måten? Skjerpings!

Har kverulert nok på nett siden 90-tallet til at jeg tar meg nær av sånne uttalelser. Alt for ofte går folk på personene når de går tom for saklige argumenter i diskusjonen.

ElSoul

Er også et annet stort minus med renault ift det faktum at bilene har lav status hva angår annenhåndsverdi. Faller raskere enn de fleste andre merker. Renault har jo slitt stort i Norge med å kapre kunder i de senere år.

Flips

Renault Captur (vanvittig stilig bil forresten) kommer veldig godt ut i denne undersøkelsen: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bruktbil/bruktbilene-vi-liker-best/a/23246794/

Øyvind I

#73
Prøvekjørt Zoe i går. Sammenlignet med Golf så fremstår den som en no-nonsense billigere bil. Dvs typisk fransk plastfølelse mens tyskere lastes som at "premium følelse" på plast som ikke har noe med faktisk kvalitet å gjøre. Stiligere internt og ekster design (selv om Golf er mer påkostet).
Hovedpoenget for min del er at E-Golf er like dørgende kjedelig å kjøre med null styrefølele som annen Golf. Zoe var milevis forran og mer snerten småbil. På motorvei var E-Golf hakket mer komfortabel men for en sedat bil.
Zoe blir bra og brultbilpris blir spennende. De fleste nordmenn går rett i tyskerfella uten å prøve annet.
10 Alfa Romeo 159 2.0 Ti
01 Alfa Romeo GTV 3.0 V6
14 Renault Zoe Intens Supercharge

ElSoul

Ja dette var jo nyansert formann. Jobber du for Renault? :) Men fra spøk til alvor. Tydelig at smaken er svært forskjellig blant folk. Det er dog riktig som du sier at e-Golfen er som en hvilken som helst annen Golf. Om du ikke liker Golf som produkt - noe du tydelig virker å ikke gjøre - ja da kjøper man heller ikke e-Golf.

At Zoe er milevis foran Golf er rent objektivt bare tøv. Jeg har også prøvd begge, og e-Golf er mye bedre å kjøre. Du vil heller ikke finne en eneste teknisk test på vei av disse to bilene som underbygger dine påstander.

Regner uansett med at det er et godt snev av humorisme bak ditt innlegg? :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA