Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forskjeller på TMS60 og TMS85?

Startet av titikata, torsdag 18. september 2014, klokken 22:43

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 24. september 2014, klokken 15:33
Valget er ikke:
Offentlige ladeplasser med Schuko uten tidsbegrensning eller
offentlige ladeplasser med 22kW og 1-2 timer begrensning.

Men heller:
Schukoplasser som alltid er opptatt. (festningen i Oslo er et godt eksempel)
22 kW ladeplasser som betjener mange biler per dag.

Glem schuko, nye plasser er uansett Type 2.

Men personlig hadde det ikke blitt elbil på meg om jeg ikke kunne saktelade når jeg var hjemme eller på jobb. Å måtte kjøre til en 22kW lader en gang pr. dag og lade en halvtime mens jeg venter hadde vært ekstremt uaktuelt for å si det pent. Da hadde det blitt fossilbil på flekken. Den klarer seg ihvertfall med 5-10 minutter på en fyllestasjon i uka.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. september 2014, klokken 16:23
Men personlig hadde det ikke blitt elbil på meg om jeg ikke kunne saktelade når jeg var hjemme eller på jobb. Å måtte kjøre til en 22kW lader en gang pr. dag og lade en halvtime mens jeg venter hadde vært ekstremt uaktuelt for å si det pent. Da hadde det blitt fossilbil på flekken. Den klarer seg ihvertfall med 5-10 minutter på en fyllestasjon i uka.

Det er litt av det med min kommentar et sted tidligere her om at Renault prøver å endre ladevanene våre. Holder det med 10-16A lading i den perioden jeg er et sted er det en mye bedre og toalt sett raskere løsning enn å ta et ladestopp på 22kW på veien, kanskje til og med med en omvei inkludert for å komme fram til det.

Men jeg sier ikke nei takk til 22kW ladepunkter på hvert gatehjørne og alle parkeringsplasser, men vi må være realistiske også i hva som er økonomisk forsvarlig. Og ja jeg vet at kostnaden pr ladepunkt ikke er veldig mye større for 22kW punkter enn for 3.6kW på selve ladekontakten med elektronikk, men skal du plutselig ha 10 stk 22kW plasser et sted blir kostnaden til strømtilførselen stor. Da er det bedre at steder som har litt kapasitet til overs setter opp noen 3.6kW ladeplasser og så blir det mange av den fordelt utover.

edakcots

Hvorfor diskuterer dere en ikke realitet? ZOE KAN lade overalt slik som andre elbiler i tillegg til at den utnytter 22/43kw bedre enn andre elbiler...
Emil, det er snart 1 mnd siden at dette ble løst hos Renault ;D
Som sagt, tar gjerne delebilen din i innbytte på både ny og demokjørt ZOE så du får være med på fremtiden:)))
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

moby666

Hvorfor kaller du en LEAF for delebil?

Du virker litt historieløs...


Sitat fra: edakcots på onsdag 24. september 2014, klokken 18:38
Hvorfor diskuterer dere en ikke realitet? ZOE KAN lade overalt slik som andre elbiler i tillegg til at den utnytter 22/43kw bedre enn andre elbiler...
Emil, det er snart 1 mnd siden at dette ble løst hos Renault ;D
Som sagt, tar gjerne delebilen din i innbytte på både ny og demokjørt ZOE så du får være med på fremtiden:)))
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

edakcots

Bare en fleip ;D USA Leaf mangler jo en del ting som carwings GPS etc og har allerede blitt importert av et par stk som nettop delebil:))
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: edakcots på onsdag 24. september 2014, klokken 18:38
Hvorfor diskuterer dere en ikke realitet? ZOE KAN lade overalt slik som andre elbiler i tillegg til at den utnytter 22/43kw bedre enn andre elbiler...
Emil, det er snart 1 mnd siden at dette ble løst hos Renault ;D
Som sagt, tar gjerne delebilen din i innbytte på både ny og demokjørt ZOE så du får være med på fremtiden:)))

Mulig de har løst det internt hos Renault, men jeg har ennå tilgode å se noe fysisk produkt annet enn et bilde av en enorm gul "bøtte". Den lader etter hva jeg har lest også på halve hastigheten av det Leafen min gjør, og jeg har ennå ikke sett om den støtter lading fra enfase Type2 kontakter. Jeg bor og kjører et sted hvor det ikke er 22kW på hvert gatehjørne eller steder jeg har naturlige stopp. Det er helt uaktuellt å kjøre omveier for å lade eller ta ekstra ladestopp langs veien hvis jeg kunne ladet mens jeg var steder og hadde naturlige stopp.

Du får lese mine kommentarer etter prøvekjøring av Zoe og se om det er bilen for meg uavhengig av ladeutfordringer.

emil

Sitat fra: edakcots på onsdag 24. september 2014, klokken 20:17
Bare en fleip ;D USA Leaf mangler jo en del ting som carwings GPS etc og har allerede blitt importert av et par stk som nettop delebil:))

Vil ikke ha Carwings og GPS / FM bruker jeg knapt. USA bilen har i tillegg en del småting som Europa bilene ikke har som jeg foretrekker. Bilene som har blitt tatt inn til bruk som delebiler har vært biler som har fått salvage tittel i USA, gjerne grunnet vannskader fra f.eks Sandy og ikke fullt ut fungerende biler.

Baard

Sitat fra: emil på onsdag 24. september 2014, klokken 12:58
Sitat fra: Gogs på onsdag 24. september 2014, klokken 12:24
Det jeg lurer på er om denne nyheten vil gagne oss som allerede har kjøpt Zoe? Hadde vært supert om du kunne svart ja/nei, så får vi hvertfall en smakebit på denne nyheten uten at du trenger røpe for mye? :-)

Ser man på hans tidligere poster kan det tyde på at det ikke er Renault som kommer med noen nyhet, men en eller annen landsdekkende kjede av et eller annet slag som skal sette opp 22kW ladepunkter.

Den eneste nyheten jeg ser virkelig kunne hjulpet Zoe fremover er nyheten om at alle kommende Zoe vil få ekstra lader for 2-3.6kW enfase lading så man slipper å være urolig for om man kan laden når man kommer til et sted. Bør da også inkludere ombygging av leverte biler, og siden det er så få som er levert pr dags dato er ikke det noen stor kostnad totalt sett.

Jeg har lest mange av postene du har skrevet, og det er liten tvil om at du er schuko-fan :-) Jeg tror imidlertid du snart må innse at alle ikke er lik deg og har det samme behovet som deg. Fordi du bor et sted hvor du ikke kan få deg en skikkelig lader, eller liker å bruke tiden du lader på 10 eller 16 amp til å gå en tur eller drikke kaffe eller hva du enn gjør mens du venter er det ikke bombesikkert at alle andre også ønsker å ha det slik.... Jeg har hatt zoe nå i 6 uker, har ikke hatt behov for noen schuko enda, har ikke ladet andre steder enn hjemme....største dagsforbruket har vært 16 mil på en lading, og har kjørt over 1500 kilometer, noe som blir 13000 kilometer i året om man ser på det som gjennomsnittlig bruk. Ikke like langt som deg, men neimen ikke dårlig allikevel.

Om ikke lenge kommer det opp semihurtig og hurtig sørvover langs E18, og da skal jeg bruke bilen den veien når jeg skal på jobb. Da blir det flere kilometer. Jeg har ikke tid til å stå i timevis å vente når jeg skal nedover, men jeg stopper for å ta en kopp kaffe og litt mat når jeg er på vei....Da er 30-60 minutter det som finnes til rådighet, perfekt med hutiglading.

Folks behov og interesser er ulike, jeg synes du er unødvendig negativ til bilen og at dine innlegg kanskje skremmer folk med andre behov en de du har fra å kjøpe en god bil.....
Renault Zoe, 2014

emil

Sitat fra: Baard på onsdag 24. september 2014, klokken 20:36
Jeg har lest mange av postene du har skrevet, og det er liten tvil om at du er schuko-fan :-) Jeg tror imidlertid du snart må innse at alle ikke er lik deg og har det samme behovet som deg.

Jeg er ikke nødvendigvis schuko fan, jeg er fan av å kunne lade alle steder jeg er og pr dags dato er det schuko som er mest vanlig. Den dagen jeg får et faste stopp på steder det er Type2 kontakt er det det jeg kommer til å bruke.

Sitat
Fordi du bor et sted hvor du ikke kan få deg en skikkelig lader, eller liker å bruke tiden du lader på 10 eller 16 amp til å gå en tur eller drikke kaffe eller hva du enn gjør mens du venter er det ikke bombesikkert at alle andre også ønsker å ha det slik....

Jeg liker ikke å stoppe for å lade, men lade mens jeg stopper. Dvs at jeg kobler til ladekabel hvis det er anledning til det når jeg allikavel skal på kino/spise middag/lufte bikkja/handle/jobbe eller lignende. Totalt sett bruker jeg da mindre tid en hvis alternativet ellers er 30-60 minutter på et 22kW ladepunkt på veien til eller fra (+ eventuell omveier for å komme til et 22kW punkt). Skal elbilen erobre verden kan man ikke kreve at alle skal lade den hjemme (som Zoe i dag) og den må være like fleksibel i bruk som dagens fossilbiler (= ikke omveier for å lade). Har ennå ikke hatt et eneste stopp kun fordi jeg må saktelade noe sted annet enn på en forsøkstur Arendal - Oslo i sommer.

Sitat
Folks behov og interesser er ulike, jeg synes du er unødvendig negativ til bilen og at dine innlegg kanskje skremmer folk med andre behov en de du har fra å kjøpe en god bil.....

Det er nettopp fordi folks forbruk er forskjellig at jeg informerer om at hverdagen med Zoe ikke nødvendigvis er like perfekt som enkelte her på forumet skal ha det til. Det er som jeg har sagt tidligere en knøttliten sak Renault kunne ha gjort fra lansering (ekstra 3.6kW enfase lader i bilen, minimal kostnad) og ladeproblematikken hadde ikke vært et tema og bilen hadde sansynligvis solgt veldig mye mer enn idag.

Flips

Jeg tror egentlig at hovedgrunnen til at salget går sakte er pga. Renault sitt rykte og ikke ladingen. Så å si alle bilinteresserte jeg kjenner kunne ikke tro sine egne ører da de fikk høre at vi hadde kjøpt en Renault fordi de kjenner noen som kjenner noen som hadde en Laguna/Megane/whatever for lenge siden som måtte på verksted en eller annen gang. Har lest mye på utenlandske forum og diverse undersøkelser som sier at nyere Renaulter (rundt 2008 og nyere) er veldig driftsikre, og at de er blant verdens beste i rustbeskyttelse.

Thomas Parsli

Jeg tror også det er ryktet til Renault som er hovedgrunnen til et dårlig Zoe-salg.
Og utenfor elbilforumet tror jeg egentlig ikke så mange har fått med seg omfanget av "ladeproblemet".

Problemene med Tesla i vinter så heller ikke ut til å påvirke salget merkbart.

Vi har hatt Laguna som firmabil og elsket bilen. Riktignok var batteriet flatt en ettermiddag når bilen bare var et uke gammel (ventet to timer på veihjep) og dynamoen røk en helg langt inne i Telemark (måtte bli et ekstra døgn), men vi savnet den franske konforten når vi byttet til Touran.
Vi hadde langt alvorligere problemer med Touranen -det er en bil jeg aldri kjøper igjenn...

Men problemet til Renault var først og fremst at forhandlerene (Bilia) heller ønsket å selge Volvo.
Siden 2004 har markedsandelen falt fra 2.8% til 0.6% (2013)!
Etter at Renault ga opp forsøket med egen import/salgsorganisasjon i 2010 er det MotorGruppen som er importør. Jeg tviler på om en organisasjon som har drevet salg og import av både Mitsubishi og Opel i åresvis prioriterer Renaut høyt nok.

Skulle jeg kjøpt elbil i dag i denne prisklassen ville jeg kjøpt Kia eller Renault, og sannsynligvis Renault siden Kia Soul er nesten like stygg som Fiat Multipla!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Flips

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 24. september 2014, klokken 21:46
Jeg tror også det er ryktet til Renault som er hovedgrunnen til et dårlig Zoe-salg.
Og utenfor elbilforumet tror jeg egentlig ikke så mange har fått med seg omfanget av "ladeproblemet".

Problemene med Tesla i vinter så heller ikke ut til å påvirke salget merkbart.

Vi har hatt Laguna som firmabil og elsket bilen. Riktignok var batteriet flatt en ettermiddag når bilen bare var et uke gammel (ventet to timer på veihjep) og dynamoen røk en helg langt inne i Telemark (måtte bli et ekstra døgn), men vi savnet den franske konforten når vi byttet til Touran.
Vi hadde langt alvorligere problemer med Touranen -det er en bil jeg aldri kjøper igjenn...

Men problemet til Renault var først og fremst at forhandlerene (Bilia) heller ønsket å selge Volvo.
Siden 2004 har markedsandelen falt fra 2.8% til 0.6% (2013)!
Etter at Renault ga opp forsøket med egen import/salgsorganisasjon i 2010 er det MotorGruppen som er importør. Jeg tviler på om en organisasjon som har drevet salg og import av både Mitsubishi og Opel i åresvis prioriterer Renaut høyt nok.

Skulle jeg kjøpt elbil i dag i denne prisklassen ville jeg kjøpt Kia eller Renault, og sannsynligvis Renault siden Kia Soul er nesten like stygg som Fiat Multipla!

Thomas
Mye av det du skriver her kjenner jeg meg igjen i. Var innom en Bil-Service i Larvik i sommer, de selger Renault, Ford og Volvo. Når man går inn døra blir man med en gang møtt med fullt av Volvoer og Forder, imens Renaultene er litt gjemt unna i et hjørne.

Vi kjøpte derimot vår Zoe fra Motor Forum Eidsvoll, der var det helt motsatt. Alle Renaultene var stilt opp rett foran inngangen, i mens Mitsibishiene (+ en Dacia) var litt mere "gjemt".

Er forsåvidt også enig med deg om designet til Kia Soul. Den hadde egentlig vært en ganske god kandidat for oss, men jeg greide ikke å akseptere det designet. Etter at jeg så den på noen "ekte" bilder og ikke bare 3D-modeller fra nettsiden liker jeg den bedre enn da jeg så den første gang, men fortsatt ikke nok til at jeg vil sitte i en :P Setter utrolig stor pris på at de prøver seg på noe nytt da, f. eks en elektrisk Cee'd eller noe hadde vært mye kjedeligere :)

Småfly

Enig med Emil her. Syntes ikke Zoe burde fremstilles som løsningen på alt her. Jeg har tro på denne type lader, men viktig at både fordeler og ulemper kommer frem for de som vurderer en slik bil.
For egen del lader jeg nesten aldri hjemme, men på jobb. Eller andre steder jeg er innom for litt lengre tid, til slikt er schuko genialt da det finnes overalt. Jeg heller stopper ikke for å lade, men lader mens bilen allikevel står stille. Zoe har jo også fått denne muligheten, men med treg ladefart og en bøtte man må ha med seg rundt. Hadde dette blitt integrert i bilen hadde det vært noe annet.
Andre lader sikkert bare hjemme og har ikke noe problem med dette. Det er allikevel viktig at dette kommer frem sånn at de som vurderer en Zoe kan ta et valg ut i fra sitt behov.
Men for all del, ikke noe i veien med en 43kw lader i bilen. Det burde være fremtiden for å slippe store dyre og ustabile ladestasjoner. Men akkurat nå er det på bekostning av treglading som blir mer tungvint. Men begge deler, ja takk...

Rav4_EV

SitatFremfor å kritisere nye løsninger som gir nok lading til mange burde du redegjøre for hvorfor din "løsning" skulle være bærekraftig.

Venter i spenning på svar, Emil  :)
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Baard

Sitat fra: emil på onsdag 24. september 2014, klokken 20:49
Sitat fra: Baard på onsdag 24. september 2014, klokken 20:36
Jeg har lest mange av postene du har skrevet, og det er liten tvil om at du er schuko-fan :-) Jeg tror imidlertid du snart må innse at alle ikke er lik deg og har det samme behovet som deg.

Jeg er ikke nødvendigvis schuko fan, jeg er fan av å kunne lade alle steder jeg er og pr dags dato er det schuko som er mest vanlig. Den dagen jeg får et faste stopp på steder det er Type2 kontakt er det det jeg kommer til å bruke.

Sitat
Fordi du bor et sted hvor du ikke kan få deg en skikkelig lader, eller liker å bruke tiden du lader på 10 eller 16 amp til å gå en tur eller drikke kaffe eller hva du enn gjør mens du venter er det ikke bombesikkert at alle andre også ønsker å ha det slik....

Jeg liker ikke å stoppe for å lade, men lade mens jeg stopper. Dvs at jeg kobler til ladekabel hvis det er anledning til det når jeg allikavel skal på kino/spise middag/lufte bikkja/handle/jobbe eller lignende. Totalt sett bruker jeg da mindre tid en hvis alternativet ellers er 30-60 minutter på et 22kW ladepunkt på veien til eller fra (+ eventuell omveier for å komme til et 22kW punkt). Skal elbilen erobre verden kan man ikke kreve at alle skal lade den hjemme (som Zoe i dag) og den må være like fleksibel i bruk som dagens fossilbiler (= ikke omveier for å lade). Har ennå ikke hatt et eneste stopp kun fordi jeg må saktelade noe sted annet enn på en forsøkstur Arendal - Oslo i sommer.

Sitat
Folks behov og interesser er ulike, jeg synes du er unødvendig negativ til bilen og at dine innlegg kanskje skremmer folk med andre behov en de du har fra å kjøpe en god bil.....

Det er nettopp fordi folks forbruk er forskjellig at jeg informerer om at hverdagen med Zoe ikke nødvendigvis er like perfekt som enkelte her på forumet skal ha det til. Det er som jeg har sagt tidligere en knøttliten sak Renault kunne ha gjort fra lansering (ekstra 3.6kW enfase lader i bilen, minimal kostnad) og ladeproblematikken hadde ikke vært et tema og bilen hadde sansynligvis solgt veldig mye mer enn idag.

Hehe. Du trenger ikke å forklare det flere ganger, jeg skjønner at det er ditt behov, jeg tror imidlertid at du mener at alle andres behov er det samme som ditt, og det er det ikke.....for eksempel har jeg et helt annet :-)

Når det gjelder det å stoppe for å lade eller lade mens man stopper, så kan jeg ikke helt se at du skal klare 350-700 km på en dag slik du skriver over her i en USA Leaf uten å stoppe for å lade heller...Tror ikke du verken går på kino/spiser middag/lufter bikkja/handler eller jobber på en slik dag...Da har i så fall du et svært spesielt transportmønster som jeg ikke kan tenke meg at du deler med så mange andre el-bilister....

Foreløpig har jeg ikke hatt behov for å lade annet enn på nattestid. Når jeg skal kjøre på jobb på Sørlandet, så er det ca. 21 mil. Da må jeg nødvendigvis stoppe for å lade da jeg ikke har andre ærend på veien. Jeg kjører den strekningen med en fosil bil nå, da stopper jeg alltid ca. halvveis for å ta en pause, jeg føler at det blir mer å lade mens jeg stopper når jeg får fylt på bilen 80% på den tiden jeg allikevel ville stoppet....Jeg har jo ikke lyst til å endre reisemønsteret mitt bare fordi jeg har en elbil....

Nå blir dette flisespikking og forumtrolling dette her, men min mening er at ja, man skal opplyse fordeler og ulemper ved alle biler slik at folk vet hva de kjøper, men og kritisere en bil såpass mye som du gjør her med bakgrunn i kun ditt eget bruksmønster blir litt i overkant mener nå jeg....Og det er så langt jeg ser bare en på forumet her som mener at bilen er perfekt. Jeg er fornøyd med bilen jeg, men det er ting jeg kunne ønske var bedre. Koppholderne suger, det kunne godt vært varme i setene, og selvfølgelig hadde det vært kult med en 3,6Kw ombordlader slik du påpeker, men mye av kritikken er ufortjent. Bilen er bra den...
Renault Zoe, 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA