Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forskjeller på TMS60 og TMS85?

Startet av titikata, torsdag 18. september 2014, klokken 22:43

« forrige - neste »

titikata

Ønsker høre hva folk tror om fremtiden til zoe. Plan om å kjøpe men redd for å tryne med verdifall i forhold til up. En av de to blir det.

espenk

Det kan du ta helt med ro, Zoe kommer til å holde seg langt bedre, dette er det flere grunner til, først og fremst er Zoe langt mer avansert og i tillegg oversvømmes markedet av import biler fra de fleste merker bla vw, men Renault Zoe selges i alle andre markeder med batteri leasing og dermed vil den ikke bli en import artikkel.
Reva 2003 modell
Th!nk city 2011 modell 82000km pr 20.08.14

edakcots

+ en ting til: ZOE knuser up når det gjelder rekkevidde, ladetid og plass:)
UP er allerede i ferd med å paralellimporteres, det skjer ikke med ZOE samt at fremtidens ladepunkter er ZOE/Tesla vennlig og holder derfor langt bedre i pris:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

TS

Hyggelig lesning. Jeg hadde for mange år siden bestemt meg for å aldri kjøpe fransk eller amerikansk ..
Snart blir det begge deler i husstanden tror jeg..
Den store ulempen med Zoe, er fortsatt at den ikke er kompatibel med brorparten av strømnettet i Norge. Mobil trafo virker patetisk, men jeg håper det etter hvert kommer en ny norsk UMC slik som Tesla har laget for å løse det. Dersom det blir en løsning i bilen som ikke blir bakoverkompatibel, så ser jeg for meg et større verdifall...
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Ole Petter

#4
Sitat fra: TS på fredag 05. september 2014, klokken 23:13
Hyggelig lesning. Jeg hadde for mange år siden bestemt meg for å aldri kjøpe fransk eller amerikansk ..
Snart blir det begge deler i husstanden tror jeg..
Den store ulempen med Zoe, er fortsatt at den ikke er kompatibel med brorparten av strømnettet i Norge. Mobil trafo virker patetisk, men jeg håper det etter hvert kommer en ny norsk UMC slik som Tesla har laget for å løse det. Dersom det blir en løsning i bilen som ikke blir bakoverkompatibel, så ser jeg for meg et større verdifall...

Alle får med veggmontert trafo eller hjemmelader. "Ladeproblematikken" gjelder i praksis svært få om du sammenligner med lademønster brukere med andre elbiler har.

Det er mange flere 22kW type 2 ladere enn andre typer hurtigladere, og de bygges hurtig ut nå. Mange i tilknytning til butikker. Zoe er hittil eneste bilen (utenom Tesla med dobbeltlader 2*11 kW) som kan nyttegjøre seg av full effekt på disse. Mye morsommere å lade på disse når man er på tur enn å være lei seg for at man ikke kan lade på 3,6 kW i vanlige stikkontakter overalt uten ekstrautstyr.

E-Up er forøvrig en halvmeter kortere enn Zoe. Zoe er romslig innvendig i forhold til bilklassen. Bagasjerom like stort som Golf. 

Jeg var skeptisk til franske biler også før, men fant ut at Renault var best på rustbehandling i ulike tester. Zoe har forøvrig 12 års rustgaranti og eneste i klassen med 5 stjerner fra NCAP. Moderne design, i motsetning til flere andre elbiler.


TS

#5
Sitat fra: Ole Petter på søndag 07. september 2014, klokken 14:26
Sitat fra: TS på fredag 05. september 2014, klokken 23:13
Hyggelig lesning. Jeg hadde for mange år siden bestemt meg for å aldri kjøpe fransk eller amerikansk ..
Snart blir det begge deler i husstanden tror jeg..
Den store ulempen med Zoe, er fortsatt at den ikke er kompatibel med brorparten av strømnettet i Norge. Mobil trafo virker patetisk, men jeg håper det etter hvert kommer en ny norsk UMC slik som Tesla har laget for å løse det. Dersom det blir en løsning i bilen som ikke blir bakoverkompatibel, så ser jeg for meg et større verdifall...

Alle får med veggmontert trafo eller hjemmelader. "Ladeproblematikken" gjelder i praksis svært få om du sammenligner med lademønster brukere med andre elbiler har.
Nå tenker jeg at den også skal kunne fungere som en familiebil på tur, ikke bare til butikken..
Vel, å drasse med seg en stor og tung trafo er ikke et alternativ når man skal ha med to unger til svigers 11mil unna eller til en hytte.
Den plassen trenger man til barnevogn og annet, og livsfarlig er det også å ha den bak.
Renault må i alle fall klare å etablere en trafo under panseret om de ikke klarer å lage en UMC for Norge.
Man blir utelukket fra det meste av offentlige ladeplasser og tilfeldige stikkontakter. Det er ikke slik elbilrevolusjonen skal være..
Ja, fint at man kan lade med 43KWH, men det er ikke noen garantier for at de er ledige når man er på tur. Det er svært få av de pr i dag.
Jeg håper inderlig at Renault tar dette mer seriøst enn det ser ut til.
Ledelsen i Renault ZE må kontakte ledelsen i Tesla Motors for å få teknisk underlag til å lage UMC og sw som fungerer i Norge. Snarest.


rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Rav4_EV

SitatJa, fint at man kan lade med 43KWH, men det er ikke noen garantier for at de er ledige når man er på tur. Det er svært få av de pr i dag.
Jeg håper inderlig at Renault tar dette mer seriøst enn det ser ut til.
Ledelsen i Renault ZE må kontakte ledelsen i Tesla Motors for å få teknisk underlag til å lage UMC og sw som fungerer i Norge. Snarest.
Er nok ikke mange 43 kW uttak i Norge, men sammen med de 22kW som finnes er det flere (semi)hurtigladermuligheter enn Chademo og Combo til sammen ;D.
Grunnen til at man ikke kan lade Zoe på IT nett har ikke noe med manglende tekniske løsninger å gjøre. Det er en ren sikkerhetsvurdering av et nett med hyppige jordfeil.
Vi jobber med flere spennende ladeløsninger som også kommer Tesla til gode.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

moby666

Bruktmarkedet på fossile Renault er ikke særlig lukrativt.
En Elbil er det stor usikkerhet rundt verditap....

Selge en brukt utdatert Renault om 3-4 år høres ikke enkelt ut i mine ører...

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Rav4_EV

SitatBruktmarkedet på fossile Renault er ikke særlig lukrativt.
En Elbil er det stor usikkerhet rundt verditap....
Hard facts er ihvertfall at dyre Audi, BMW, Mercedes osv er nærmest verdiløse om dagen da kundene forlater disse til fordel for Tesla Model S.
Om det et usikkerhet rundt verditap på elbiler så kan vi hvertfall si noe sikkert om overnevnte ;D.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

edakcots

Det støtter jeg deg på.
Å selge bil med høyt forbruk er vanskelig om dagen, men nå begynner mellomklasse biler å falle også. Faller mer enn jeg forutså, men nå er jo 15,5% av alle nybil kontrakter el-bil, så det sier seg selv at det bli mange fosilbiler å velge i mellom for de som ønsker det...
Hva restverdi om 3 år er for ZOE vet ingen, men utsiktene er positive hvis de får lade problemene helt vekk, da er jeg sikker på at den faller svært lite.
Mye bil for pengene er det allerede sammenlignet med konkurrentene.
Tesla'n min har steget 50.000 i verdi faktisk, så de som sa at man var gal som kjøpte batteribil til over en halv million tok veldig feil :D
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

hELgenen

Det var litt vel tidlig å konkludere synes nå jeg.
Teknologiutviklingen på batteri vil styre prisen på el-biler
er nå min mening. Dersom en får dobbelt så lang rekkevidde til
lavere pris enn i dag om 2 år så vil dette slå hardt ut på bruktprisen
på el-biler. Det er jo mye som tyder på at dette vil skje når "folkemodellen"
til Tesla kommer om ca 3 år. Jeg tror derfor at brukt el bil vil falle
vesentlig mer i pris enn fossil historisk sett har gjort.
Slik vil det alltid være ved teknologiskifter.
Tenk deg en 3 år gammel mobil - den er ikke lett omsettelig..........
Personlig vil jeg sette restverdi omtrent lik null etter 7 år...........

Mrtiger

#11
Sitat fra: hELgenen på mandag 08. september 2014, klokken 08:15
Det var litt vel tidlig å konkludere synes nå jeg.
Teknologiutviklingen på batteri vil styre prisen på el-biler
er nå min mening. Dersom en får dobbelt så lang rekkevidde til
lavere pris enn i dag om 2 år så vil dette slå hardt ut på bruktprisen
på el-biler. Det er jo mye som tyder på at dette vil skje når "folkemodellen"
til Tesla kommer om ca 3 år. Jeg tror derfor at brukt el bil vil falle
vesentlig mer i pris enn fossil historisk sett har gjort.
Slik vil det alltid være ved teknologiskifter.
Tenk deg en 3 år gammel mobil - den er ikke lett omsettelig..........
Personlig vil jeg sette restverdi omtrent lik null etter 7 år...........
Du mener mye riktig her.
Hvis pågangen på elbiler er like stor som den er idag og den vil sikkert bli enda større, er det ikke lenge før det kommer elbiler som har mye bedre rekkevidde. Kjøper du elbil i dag er den nok ikke mye verdt om 5-7år, når man kan få biler med dobbel av den rekkevidden som er i dag. Det er bare noe man må innse og dette vil gjelde alle elbil merker som blir solgt i dag. Hvis man ikke trur at verditapen på elbiler kommer til å bli vesentlig større en fossilbiler, er man enten naiv eller bilselger:)
Jeg trur at elbil markedet vil nok ligne mer på datamarkedet en stund fremover, og alle vet vel hvordan fungerer.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

Radiobil1

Med tanke på verdifall, så var ett av salgsargumentene fra Renault initielt, at batterileie ville bidra til at verdifallet ville bli mindre, da man tok bort usikkerheten mtp batterislitasje.
Hadde leieprisen vært halvparten, altså ca 500 kr for 10 000-15 000 km pr år, så ville det nok være et salgsargument ifm videresalg.
Da skulle man få være med på evt oppgraderinger mm på batteri gratis, og det ville nok gjort at endel mennesker ville følt seg tryggere. Det er ikke alle som er entusiaster med stor interesse og kunnskap om batterier/lading mm.

Må da være en enkel sak å kunne tilby begge løsninger i Norge?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

TS

Sitat fra: Radiv på mandag 08. september 2014, klokken 09:16
Med tanke på verdifall, så var ett av salgsargumentene fra Renault initielt, at batterileie ville bidra til at verdifallet ville bli mindre, da man tok bort usikkerheten mtp batterislitasje.
Hadde leieprisen vært halvparten, altså ca 500 kr for 10 000-15 000 km pr år, så ville det nok være et salgsargument ifm videresalg.
Da skulle man få være med på evt oppgraderinger mm på batteri gratis, og det ville nok gjort at endel mennesker ville følt seg tryggere. Det er ikke alle som er entusiaster med stor interesse og kunnskap om batterier/lading mm.

Må da være en enkel sak å kunne tilby begge løsninger i Norge?

Det er vel litt opp til Siv Jensen som kan kutte batterileieprisen med 25%.
I tillegg må finansieringsselskapene som tilbyr leasing på batteriene begynne å beregne en restverdi på batteriene etter utløpt leieperiode.

Det bør ikke være noe problem å selge 15KWH pakke for 40.000kr ..

De legger nok inn for stor risiko etter den rettssaken forbruker vant med hensyn til garantiansvar ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

#14
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 07. september 2014, klokken 22:36
SitatJa, fint at man kan lade med 43KWH, men det er ikke noen garantier for at de er ledige når man er på tur. Det er svært få av de pr i dag.
Jeg håper inderlig at Renault tar dette mer seriøst enn det ser ut til.
Ledelsen i Renault ZE må kontakte ledelsen i Tesla Motors for å få teknisk underlag til å lage UMC og sw som fungerer i Norge. Snarest.

Grunnen til at man ikke kan lade Zoe på IT nett har ikke noe med manglende tekniske løsninger å gjøre. Det er en ren sikkerhetsvurdering av et nett med hyppige jordfeil.


Den samme utfordringen hadde Tesla, men de tok sjansen for bilen har en evne til å beskytte seg selv. Det visste seg at variasjonene på strømnettet og temperatursvinginger i kabler etc førte til at bilen ble overnervøs.
Dette ble løst av 10 ingenører fra USA som rykket ut til kunder lavt og høyt i Norge for å finne årsaker og løsninger.
Det klarte de. Hvor mange ingeniører har Renault sendt?

Det jeg mener er at Elon Musk ønsker at andre elbilprodusenter skal lykkes, også i Norge. Dersom det sendes en forespørsel fra toppleder i Renault EZ
til Elon, så kommer dere sannsynligvis til å få utlevert analyserer og forslag til hw og  sw løsninger.
Det bør skje asap, for tiden løper fra dere. EGolf selges det 3000stk av i år fordi den nettopp heter Golf og kan lades i hvilken som helst stikkontakt.
På grunnlag av pris, plass og oppbygning, så tror jeg Zoe kunne slått EGolf neste år..
Zoe gir mye mer for pengene, men er teknisk sett haltende i Norge..
Jeg har lyst på Zoe, men ikke med krykker / tung mobil trafo..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA