Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av NegativeElectrode, torsdag 18. september 2014, klokken 18:53

« forrige - neste »

timingbeltkiller

#15
Sitat fra: arthur på torsdag 04. september 2014, klokken 07:05
I mine øyne er den eneste rettferdige måten å finansiere dette på å la det være brukerfinansiert! På den måten kan man gjøre sine egne valg, og hvorfor skal jeg bidra med midler for noe jeg ikke benytter?
Mesteparten av (de viktigste) samfunnsopgavene er skattefinansiert og ikke brukerfinansiert.
Det er til økonomisk fordel for lavinntektsgruppene og til ulempe for høyinntektsgruppene.

Men det er også mange oppgaver som er brukerfinansiert ved avgifter eller betaling for bruken.
Det er til økonomisk fordel for høyinntektsgruppene og til ulempe for lavinntektsgruppene.

Rettferdig eller ikke er derfor langt på vei et spørsmål om synet på sosial utjevning.

Men er skatte-/statsfinansiering av "elbilens fremme" først opplest og vedtatt,
er det rimelig å la den omfatte også utbygging og drift av ladeparken.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OddB

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. september 2014, klokken 20:19

Men er skatte-/statsfinansiering av "elbilens fremme" først opplest og vedtatt,
er det rimelig å la den omfatte også utbygging og drift av ladeparken.
Da regner jeg med at den brukerfinansierte infrastrukturen som Tesla setter opp også skal få støtte ?
Ser fram til å få tilbakebetalt de 12-15 000 kr jeg har lagt ut på den ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rilum

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. september 2014, klokken 20:19
Sitat fra: arthur på torsdag 04. september 2014, klokken 07:05
I mine øyne er den eneste rettferdige måten å finansiere dette på å la det være brukerfinansiert! På den måten kan man gjøre sine egne valg, og hvorfor skal jeg bidra med midler for noe jeg ikke benytter?
Mesteparten av (de viktigste) samfunnsopgavene er skattefinansiert og ikke brukerfinansiert.
Det er til økonomisk fordel for lavinntektsgruppene og til ulempe for høyinntektsgruppene.

Vi er fortsatt i en fase der det ikke er nok brukere og ikke gode nok systemer for betaling.
Det første som burde innføres er ladeplikt. Det bør samtidig opprettes el-bil plasser uten ladere, så de som ikke trenger å lade kan parkere der. Vil tro vi da har frigjort mange ladeplasser.
Neste steg er å se på antall timer man har lov til å parkere. Det bør i utgangspunktet ikke være noe begrensning, men er plassen alltid full så bør det settes så lavt at det som regel er noen plasser som er ledige, men at de fleste er i bruk. Dette er en jobb for parkeringsvaktene og logføre sånn at man kommer fram til riktig tidsbegrensning på de forskjellige plassene.

Når det gjelder utbygging av nye ladeplasser så bør næringslivet oppmuntres til å være med å sette opp disse. De kan stort sett få etablert noen punkter til en relativt lav kostnad. Ikea har på alle kjøpesentra sine, får vi andre (matbutikker, fornøylsesparker osv) til å gjøre det samme, så har vi kommet langt. Her bør det kjøres et prosjekt fra elbilforening sentralt, så bør avdelingene ta det videre med de aktuelle stedene.

Når vi får enda støre brukermasse og en god betalingsløsning så må vi lage et system som er rettferdig. Riktig betalingsløsning for lading er RFID, glem alt annet. Vi bør få en nasjonal base der alle innbetallingene fra brukerne går inn, så må ladestasjoene sjekke mot denne og raportere bruk og kostnad. Det vil gjøre det veldig enkelt både for brukere og leverandører. Samtidig som at det er en billig løsning der man ikke har mange på veien som skal tjene mye penger. Det blir som autopass, bare bedre !

En rettferdig prising tilsier at vanlig lading bør koste omtrent det samme som hjemme, dvs ca 1 kr pr kw. Semihurtiglading f.eks 2 kr pr kw og hurtiglading f.eks 3 kr pr kw. Sytemet bør selvsagt bli laget sånn at man på et tidspunkt også kan ta betalt for tiden man står der.
Snur man det litt på hodet så kan man også bruke den samme RFID løsning som betalingsløsning for parkering av fossilbiler også. (på ikke elbil plasser)



Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Rio

Sitat fra: Electrix på torsdag 04. september 2014, klokken 14:56
Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 14:18
Jeg tenkte på en meget enkel modell, hvor elbilister betaler en "ladeavgift" (innkrevd som et alternativ til årsavgiften, av Tollvesenet), og hvor innkrevde penger gikk enten 100% til utbygging av normalladeinfrastruktur i kommunen man er bosatt i, eller 50% til bostedskommunen og 50% til jobbkommunen.

Ville vært et kjempeløft for at folk kunne bruke elbiler, og være sikker på parkeringsplass når man kom frem.
Jeg er imot denne årsavgiften fordi:
1 Økt årsavgift vil bli førstesidestoff I alle aviser og skremme folk fra å kjøpe elbiler, hva var det vi sa, nå kommer avgiftene endelig.
2 Jeg vil anta at de fleste elbileiere, iallefall alle jeg kjenner, har kjøpt en elbil som passer til deres bruksmønster. Skal disse straffes pga andres valg?
3 100% vil aldri gå til ladepunkter, ta bort 10-20% allerede i administrasjon av innkreving, og ytterligere 20% i administrasjon av hvor ressursene skal fordeles.
4 De gjenstående pengene vil antakeligvis bare erstatte de pengene kommunen ellers ville brukt på ladepunkter, ikke i tillegg.

En liten regelendring som sier at fritaket for parkeringsavgift ikke gjelder for ladeplasser vil øyeblikkelig føre til at bare de som trenger lading vil stå på disse plassene. I tillegg er det mange parkeringssjefer rundt omkring som river seg i håret fordi de ikke kan kreve betaling av elbiler, nå er det opp til de selv å få opp nok ladepunkter til å kunne ta betalt.

Dette vil også gjøre det mer attraktivt for butikker, kjøpesenter og private parkeringsplasser å tilby lading da det frem til nå har vært lite marked for elbiler, det er vanskelig å konkurrere med gratis.

1) Ingen lar være å kjøpe elbil fordi de må betale et par tusen kroner i året, som går direkte til noe som kommer dem til gode. De fleste forstår at elbiler ikke bare kan få alt gratis, slik som nå.

2) Det koster ikke noe i nærheten av det du nevner å innkreve engene, og det er kun kommunene som kan bestemme over gatene.

3) Men mest fundamentalt, intet av det du foreslår tilsier et eneste nytt ladepunkt. Oslo kommune har vært virkelig flink. I en del kommuner finnes ikke et eneste ladepunkt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: OddB på torsdag 04. september 2014, klokken 19:08
Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 14:18


Jeg tenkte på en meget enkel modell, hvor elbilister betaler en "ladeavgift" (innkrevd som et alternativ til årsavgiften, av Tollvesenet), og hvor innkrevde penger gikk enten 100% til utbygging av normalladeinfrastruktur i kommunen man er bosatt i, eller 50% til bostedskommunen og 50% til jobbkommunen.

Ville vært et kjempeløft for at folk kunne bruke elbiler, og være sikker på parkeringsplass når man kom frem.
Jeg betaler for 99.9% av strømmen jeg bruker. Enten via min private strømregning eller ved forhåndsbetalt hurtiglading.

Du forutsetter et bruksmønster som ikke stemmer overens med alles virkelighet.
Skulle jeg få behov for normallading ville det ihvertfall ikke være i hjem og nabokommuner.


Nei, selvsagt stemmer det bare for noen.

Og selv om du lader i nabokommunen, så lader elbileieren i nabokommunen kanskje i din kommune.

Poenget er at vi må bygge ut en normalladeinfrastruktur, slik at alle de tusenvis av menneskene som ikke har egen villa, også kan være sikre på at de kan lade om natten.

Poenget var å få folk til å kjøre elbil, ja?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. september 2014, klokken 20:19
Sitat fra: arthur på torsdag 04. september 2014, klokken 07:05
I mine øyne er den eneste rettferdige måten å finansiere dette på å la det være brukerfinansiert! På den måten kan man gjøre sine egne valg, og hvorfor skal jeg bidra med midler for noe jeg ikke benytter?
Mesteparten av (de viktigste) samfunnsopgavene er skattefinansiert og ikke brukerfinansiert.
Det er til økonomisk fordel for lavinntektsgruppene og til ulempe for høyinntektsgruppene.

Men det er også mange oppgaver som er brukerfinansiert ved avgifter eller betaling for bruken.
Det er til økonomisk fordel for høyinntektsgruppene og til ulempe for lavinntektsgruppene.

Rettferdig eller ikke er derfor langt på vei et spørsmål om synet på sosial utjevning.

Men er skatte-/statsfinansiering av "elbilens fremme" først opplest og vedtatt,
er det rimelig å la den omfatte også utbygging og drift av ladeparken.


Jeg er ikke uenig med deg, men det er lite sannsynlig at vi får gjennom et pålegg om at alle kommuner skal stille med nok normalladeplasser, med mindre vi stiller med finansiering.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA