Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av NegativeElectrode, torsdag 18. september 2014, klokken 18:53

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Det begynner å demre hvor genialt innbygging av prisen for superlading på Tesla egentlig er:
http://www.klikk.no/motor/bil/article925125.ece

Innspill til eventuelle avgifter for elbiler i fremtiden: Den innebygde prisen for tilgang til ladestasjoner bør ikke omfattes av avgifter. I lang tid fremover vil det være en fordel om elbilene finansierer utbygging og vedlikehold av ladestasjoner. Det vil ganske sikkert også begrense "kreativiteten" til bilprodusentene til å komme med stadig nye varianter av ladere. Dette vil på sikt skape fragmentering og ingen av elbilene (andre enn Tesla) vil kunne brukes på lange turer.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rio

CSS er nå en europeisk standard.

Men jeg er enig i at elbilister må finansiere utbyggingen av normalladepunkter, og derfor har jeg også forfektet at man innfører en "ladeavgift" for elbiler som er lik årsavgiften for fossilbiler. De pengene som samles inn går uavkortet til kommunen, til bruk for å sette opp ladestolper.

Dette ville løst problemstillingen ganske raskt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arthur

I mine øyne er den eneste rettferdige måten å finansiere dette på å la det være brukerfinansiert! På den måten kan man gjøre sine egne valg, og hvorfor skal jeg bidra med midler for noe jeg ikke benytter?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

sigurdi

#3
Problemet med brukerfinansiert er samme som høna og egget.

Brukere våger ikke å satse på elbil der brukermønster vil involvere hurtiglading i større grad pga utbygging. Eller mangel på dette.

Utbyggere vil ikke satse stort på ladestruktur pga brukermassen er for liten.
Når teknologien pr i dag også er lite fremtids rettet, så blir det svært vanskelig. 
Det jeg mener med dette er at både Chademo (100kW - 200A ved 500v) og Combo (90kW ved 450v), begge har for lav strømstyrke (i nåværende versjoner) til å kunne serve biler med rekevidde for mer en frem og tilbake på jobb.
(Lading av og til pga litt ekstra kjøring i hverdagen, er ikke noe å tjene penger på.)

Dersom en la in øremerket midler, så ville dette bare pr idag blitt pøst ut på lite fremtids rettet teknologi desverre. :-(

Får satse på at flere samarbeider med Tesla og bruker deres ladekontakt, som støtter over 330A pr idag som er nok til å gi 120kW ved 350v.

Blir som telenor gjorde: investerte store summer (brukerene som bekostet) på ISDN når ADSL trengst i fremtiden.
Fungerer pr idag for de fleste, men ikke tilfredstillende om en tenker litt lengre frem en 1-2 år.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Det er ikke hurtigladerne som er problemet, for det er batteriet som er begrensningen. Spesielt når det er kaldt.

Jeg vil påstå at i byene er det nok et langt større problem at vi mangler normalladeplasser, slik at de som pedler inn, og de som bor her, faktisk er "garantert" ladeplass.

Hurtigladekartet viser at det er nok av hurtigladere nær Oslo, for eksempel. Statuskartet viser nå at nesten alle virker, men det er få som er i bruk. Man må huske at relativt få kjører lengre enn en lading, så behovet for hurtiglading er nok mindre enn mange tror.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

For ordens skyld: dette har ikke noe med "elbil" å gjøre: det er relativt få dager en fossilbil kjører lengre enn det en moderne elbil gjør på en lading. Prosentvis er det få som gjør det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Løsningen er som Cra sier såre enkel:

Innfør minutt/timepris på ladeplasser.  F.eks 5 kr/t på 16A ladeplasser, og 60 kr/ t eller 1 kr / min  på hurtigladeplasser.

Da vil bruken av ladeplassene begrense seg til nødvendig lading, og vi vil sannsynligvis ende opp med solid overskudd av ladeplasser.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sigurdi

@Rio dersom en ser litt lengre frem og på standerene pr i dag, så er det max 200A på chademo og da 100kW oppnås ved 200A og 500v.
Combo 90kW ved 450v.
(Det er mindre versjonet som blir bygd ut, men selve ladepistol og kabling støtter ikke mer en dette.
(Håper de har tatt høyde før høyere strømstyrker uten at alt må endres)

Så ladestandarden vil ikke klare å lade en bil som har stort nok batteri med mer en ca 70kW siden, det er strømmen som blir begrensningen ved lav SOC og på høy spenning og da SOC er det batteriet som begrenser strømintaket.

Det vil da ta for lang tid når bilene kommer til at brukere gidder vente.

At bilene pr i dag ikke kan utnytte dette er en helt annen sak, men ladestruktur burde bygges ut for fremtiden ikke nåtiden og så måtte oppgradere om få år.

Kan beholde vegge deler, men er allerede jungel av standarder og hastigheter om en også må ta høyde for versjon 1 eller 3 av combo og chademo.
Blir som ISDN plenti hastighet når det kom, men lite fremtidsrettet.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

goggo

#8
Sitat fra: Rio på onsdag 03. september 2014, klokken 23:47
Men jeg er enig i at elbilister må finansiere utbyggingen av normalladepunkter, og derfor har jeg også forfektet at man innfører en "ladeavgift" for elbiler som er lik årsavgiften for fossilbiler. De pengene som samles inn går uavkortet til kommunen, til bruk for å sette opp ladestolper.

Dette ville løst problemstillingen ganske raskt.

Enig med dere NegativeElectrode og Rio :)

Vi brukere bør være villig til å finansiere en stortilt utbygging av Type2 16A og 32A enfase ladepunkter. NB! Kun type2, og max 32A enfase. 
Høyere hastigheter holdes utenom og bør være betalingsløsninger.
 
Jeg vil gjerne være med å betale ved  å ha en ladeavgift tilsvarende årsavgift for andre biler, der pengene går til et offentlig ladefond som er 100% åpent mht innsyn slik at vi som betaler kan se hvordan hver eneste kroner er benyttet. Ladefondet bør være noe mindre enn vanlig årsavgift, slik at det fortsatt er incentiver i dette.

Siden dette vil være et offentlig ladefond så skal de gå ut med internasjonale anbud på ladepunkter og installasjon, og de vil oppnå veldig gode priser.
Gjør gjerne som i andre internasjonale bransjer, og fordel leveransen på to eller tre leverandører som må konkurrere seg i mellom om volumet av leveranser basert på kriteria som pris, tilgjengelighet, feilprosent, etc.

Installeringen av disse punktene finansieres 100% av ladefondet, men strømmen betales av brukerstedet (kommune, restaurant, turistattraksjon, etc) og bruken skal være gratis så det ikke blir noen kostnader på fakturering og betalingssystemer etc.

Det må da finnes en mulighet for å tilby Type2 uten den RFID/SMS løsningen som Oslo Kommune har idag, og som jeg ser for meg vil bety utfordringer på drifts-siden etter hvert? Billig kan det jo heller ikke være. Er det virkelig "påbudt" med låsing av pluggen på slike ladestasjoner?  Personlig ser jeg ikke helt nødvendigheten av dette.

Overskuddet i fondet når det er nok normalladepunkter eller ikke nok søknader, kan så gå til drifts-støtte til multistandard hurtigladere. NB! Drifts-støtte til de som allerede er i drift og fungerer, ikke finansiering av installasjonen slik som i dag. Ladeselskaper som ikke har nok egenfinansiering til å installere og drifte hurtigladere bør ikke få støtte.

Se, nå har jeg gitt bort alle mine tips helt gratis om hvordan dette skal gjøres. :)


mvh
Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Rio

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. september 2014, klokken 09:13
Løsningen er som Cra sier såre enkel:

Innfør minutt/timepris på ladeplasser.  F.eks 5 kr/t på 16A ladeplasser, og 60 kr/ t eller 1 kr / min  på hurtigladeplasser.

Da vil bruken av ladeplassene begrense seg til nødvendig lading, og vi vil sannsynligvis ende opp med solid overskudd av ladeplasser.

Og de pengene vil gå rett i kommunekassen, spesielt på steder hvor politikerne ikke liker elbiler.

Vi trenger et tiltak som genererer nok penger som er øremerket normalladestolper for elbil. Hvis hver elbilist betaler for 1/4 av en ladesplass årlig, ville vi innen få år ha nok. Ikke noe problem.

Å ta betalt for å stå der betyr at man må ha systemer for å håndheve det, og da spesielt i boligsoner hvor det ikke er andre parkeringsløsninger.

Vi må rulle ut "ladeplass på hver lysstolpe" ;) , slik at folk med elbil faktisk kan bruke dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cra

Min tanke er at det i første omgang innføres i områder der det allerede er betaling for fossilbiler. Da krever det ikke andre tiltak enn at reglene endres, og P-vakter ser om elbiler på de plassene som tilbyrlading faktisk er tilkoblet, og at de har betalt. Prisen kan sånn sett være det samme som for fossilbiler (men gjerne rimeligere!), og likevel er det mer lønnsomt med elbil enn med fossilbil fordi man i det minste får gratis strøm om parkeringa koster det samme. Når man har ladet nok kan man flytte bilen til en gratis P-plass like ved.

I de tilfellene der det ikke er noen form for betalt parkering, som f.eks. her jeg bor vil det ikke være hensiktsmessig å innføre betaling på elbilplassene, og da må det gjøres annerledes. En tvungen betaling for utbygging av ladeplasser kan kanskje være måten å gjøre det på, men for mange vil det oppleves urettferdig, fordi "de bruker det jo aldri". Spesielt hvis det er snakk om tusenlapper. Slik vil det i alle fall være for min del her hjemme; jeg lader det jeg trenger i min egen garasje, og ferdig med det. noen hundre kroner til et i "utbygginsfond" som kommunene så kan få støtte fra ut fra antall biler registrert i kommunen, f.eks. kunne være en måte å gjøre det på. Da vil det også bli mer rettferdig siden kommuner med mange elbiler får penger til flere plasser, mens en kommune med få biler får mindre. Utdelingen av penger bør forøvrig vøre ut fra antall plasser de skal sette opp, ikke bare hvor mange biler det er, så man unngår at 2000 biler betaler ågerpris for en enkel kontakt. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Sitat fra: cra på torsdag 04. september 2014, klokken 14:14
Min tanke er at det i første omgang innføres i områder der det allerede er betaling for fossilbiler. Da krever det ikke andre tiltak enn at reglene endres, og P-vakter ser om elbiler på de plassene som tilbyrlading faktisk er tilkoblet, og at de har betalt. Prisen kan sånn sett være det samme som for fossilbiler (men gjerne rimeligere!), og likevel er det mer lønnsomt med elbil enn med fossilbil fordi man i det minste får gratis strøm om parkeringa koster det samme. Når man har ladet nok kan man flytte bilen til en gratis P-plass like ved.

I de tilfellene der det ikke er noen form for betalt parkering, som f.eks. her jeg bor vil det ikke være hensiktsmessig å innføre betaling på elbilplassene, og da må det gjøres annerledes. En tvungen betaling for utbygging av ladeplasser kan kanskje være måten å gjøre det på, men for mange vil det oppleves urettferdig, fordi "de bruker det jo aldri". Spesielt hvis det er snakk om tusenlapper. Slik vil det i alle fall være for min del her hjemme; jeg lader det jeg trenger i min egen garasje, og ferdig med det. noen hundre kroner til et i "utbygginsfond" som kommunene så kan få støtte fra ut fra antall biler registrert i kommunen, f.eks. kunne være en måte å gjøre det på. Da vil det også bli mer rettferdig siden kommuner med mange elbiler får penger til flere plasser, mens en kommune med få biler får mindre. Utdelingen av penger bør forøvrig vøre ut fra antall plasser de skal sette opp, ikke bare hvor mange biler det er, så man unngår at 2000 biler betaler ågerpris for en enkel kontakt. ;)

Jeg tenkte på en meget enkel modell, hvor elbilister betaler en "ladeavgift" (innkrevd som et alternativ til årsavgiften, av Tollvesenet), og hvor innkrevde penger gikk enten 100% til utbygging av normalladeinfrastruktur i kommunen man er bosatt i, eller 50% til bostedskommunen og 50% til jobbkommunen.

Ville vært et kjempeløft for at folk kunne bruke elbiler, og være sikker på parkeringsplass når man kom frem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 14:18
Jeg tenkte på en meget enkel modell, hvor elbilister betaler en "ladeavgift" (innkrevd som et alternativ til årsavgiften, av Tollvesenet), og hvor innkrevde penger gikk enten 100% til utbygging av normalladeinfrastruktur i kommunen man er bosatt i, eller 50% til bostedskommunen og 50% til jobbkommunen.

Ville vært et kjempeløft for at folk kunne bruke elbiler, og være sikker på parkeringsplass når man kom frem.
Jeg er imot denne årsavgiften fordi:
1 Økt årsavgift vil bli førstesidestoff I alle aviser og skremme folk fra å kjøpe elbiler, hva var det vi sa, nå kommer avgiftene endelig.
2 Jeg vil anta at de fleste elbileiere, iallefall alle jeg kjenner, har kjøpt en elbil som passer til deres bruksmønster. Skal disse straffes pga andres valg?
3 100% vil aldri gå til ladepunkter, ta bort 10-20% allerede i administrasjon av innkreving, og ytterligere 20% i administrasjon av hvor ressursene skal fordeles.
4 De gjenstående pengene vil antakeligvis bare erstatte de pengene kommunen ellers ville brukt på ladepunkter, ikke i tillegg.

En liten regelendring som sier at fritaket for parkeringsavgift ikke gjelder for ladeplasser vil øyeblikkelig føre til at bare de som trenger lading vil stå på disse plassene. I tillegg er det mange parkeringssjefer rundt omkring som river seg i håret fordi de ikke kan kreve betaling av elbiler, nå er det opp til de selv å få opp nok ladepunkter til å kunne ta betalt.

Dette vil også gjøre det mer attraktivt for butikker, kjøpesenter og private parkeringsplasser å tilby lading da det frem til nå har vært lite marked for elbiler, det er vanskelig å konkurrere med gratis.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sandpusher

Sitat fra: Electrix på torsdag 04. september 2014, klokken 14:56
Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 14:18
Jeg tenkte på en meget enkel modell, hvor elbilister betaler en "ladeavgift" (innkrevd som et alternativ til årsavgiften, av Tollvesenet), og hvor innkrevde penger gikk enten 100% til utbygging av normalladeinfrastruktur i kommunen man er bosatt i, eller 50% til bostedskommunen og 50% til jobbkommunen.

Ville vært et kjempeløft for at folk kunne bruke elbiler, og være sikker på parkeringsplass når man kom frem.
Jeg er imot denne årsavgiften fordi:
1 Økt årsavgift vil bli førstesidestoff I alle aviser og skremme folk fra å kjøpe elbiler, hva var det vi sa, nå kommer avgiftene endelig.
2 Jeg vil anta at de fleste elbileiere, iallefall alle jeg kjenner, har kjøpt en elbil som passer til deres bruksmønster. Skal disse straffes pga andres valg?
3 100% vil aldri gå til ladepunkter, ta bort 10-20% allerede i administrasjon av innkreving, og ytterligere 20% i administrasjon av hvor ressursene skal fordeles.
4 De gjenstående pengene vil antakeligvis bare erstatte de pengene kommunen ellers ville brukt på ladepunkter, ikke i tillegg.

En liten regelendring som sier at fritaket for parkeringsavgift ikke gjelder for ladeplasser vil øyeblikkelig føre til at bare de som trenger lading vil stå på disse plassene. I tillegg er det mange parkeringssjefer rundt omkring som river seg i håret fordi de ikke kan kreve betaling av elbiler, nå er det opp til de selv å få opp nok ladepunkter til å kunne ta betalt.

Dette vil også gjøre det mer attraktivt for butikker, kjøpesenter og private parkeringsplasser å tilby lading da det frem til nå har vært lite marked for elbiler, det er vanskelig å konkurrere med gratis.
+1
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

OddB

Sitat fra: Rio på torsdag 04. september 2014, klokken 14:18


Jeg tenkte på en meget enkel modell, hvor elbilister betaler en "ladeavgift" (innkrevd som et alternativ til årsavgiften, av Tollvesenet), og hvor innkrevde penger gikk enten 100% til utbygging av normalladeinfrastruktur i kommunen man er bosatt i, eller 50% til bostedskommunen og 50% til jobbkommunen.

Ville vært et kjempeløft for at folk kunne bruke elbiler, og være sikker på parkeringsplass når man kom frem.
Jeg betaler for 99.9% av strømmen jeg bruker. Enten via min private strømregning eller ved forhåndsbetalt hurtiglading.

Du forutsetter et bruksmønster som ikke stemmer overens med alles virkelighet.
Skulle jeg få behov for normallading ville det ihvertfall ikke være i hjem og nabokommuner.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA