Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bjørns videoer

Startet av elektroclaus, torsdag 18. september 2014, klokken 15:14

« forrige - neste »

elektroclaus

skjøre man fra oslo til nordby med eller uten cruiskontrol???

smaug01

Vet ikke hva du gjør. Du kan sikkert velge selv?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

AkivB

Skjøre???

Har forøvrig lagt merke til at gjettometer faller litt når man setter på cc. Bruker den mer strøm med CC?
2014 Leaf Tekna Hvit Perlemor -ELeanor-

2005 Volvo XC90 D5 AWD Executive

smaug01

Nei men det har vel noe med at bilen antar at gjennomsnittsfart øker ved bruk av CC.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Dj_Devil

du kan ende opp å bruke noe mer. Som når en oppover bakke kommer. Du ser den. Så du kan lett akslerere før den. Så du slepper akslerere fult like mye midt i bakken.
CC bare kjører. Så kjenner den at det kommer mer motstand å dermed gir på. Så den gir på mer enn det du hadde gjort opp den samme bakken.

Men der igjen. Eg har opplevd å ha mer igjen av batteriet når eg har hatt en gitt lengde som eg ofte kjører uten. Vil tro det er fordi eg ubevist akslererer mer enn nødvendig. Så det blir aks, slepp gass\brems. så aks. osv. Mens CC bare kjører pent.

Så eg tror det er en gi og ta sak eg :P
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

fws

Jeg har kjørt Oslo- Fredrikstad noen ganger, både med og uten CC. Det er små forskjeller ute å går. Hvis jeg setter CC på 95km/t bruker jeg ca. 4-5% mer på 10 mil. Men det er i forhold til "økonomisk" kjøring med lett gasspedal, lav fart i oppoverbakker og ekstra fart i nedoverbakker.
Så den reelle forskjellen er liten. I hvert fall hvis gjennomsnittsfarten er den samme. Hvis veien er helt flat er CC mer økonomisk enn jeg kan kjøre. Eller hvis du har tenkt å holde deg i en viss fart.

Jeg foretrekker CC siden det blir mer avslappende kjøring.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

emil

Sitat fra: fws på fredag 05. september 2014, klokken 10:02
Jeg har kjørt Oslo- Fredrikstad noen ganger, både med og uten CC. Det er små forskjeller ute å går. Hvis jeg setter CC på 95km/t bruker jeg ca. 4-5% mer på 10 mil. Men det er i forhold til "økonomisk" kjøring med lett gasspedal, lav fart i oppoverbakker og ekstra fart i nedoverbakker.
Så den reelle forskjellen er liten. I hvert fall hvis gjennomsnittsfarten er den samme. Hvis veien er helt flat er CC mer økonomisk enn jeg kan kjøre. Eller hvis du har tenkt å holde deg i en viss fart.

Gjorde en del tester mellom Arendal og Kristiansand. Merket minimalt på forbruket om jeg brukte CC eller ikke forutsatt at jeg fulgte fartsgrensene og ikke slakket av i oppoverbakkene.

Sitat
Jeg foretrekker CC siden det blir mer avslappende kjøring.

Jepp, så lenge jeg ikke er avhengig av å pushe tilgjengelig rekkevidde til maks.

Thomas Parsli

Hvis du ikke må tilpasse farten pga. svinger, kryss eller andre traffikanter er CC helt greit.

Men du klarer helt sikkert å bruke mindre energi uten CC -forutsatt at du tenker økonomi hele tiden og nistirrer på både forbruk og speedometer. Du må også nistirre i speilet, så du ikke plager andre med økonomikjøringen.

Jeg bruker CC 90% av tiden (selv til bykjøring), men aldri hvis jeg må kjøre økonomisk.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA