Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla på finn.no

Startet av D9, torsdag 18. september 2014, klokken 11:48

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: emil på torsdag 04. september 2014, klokken 10:11
Kan prøve det også ikveld. Tok meg noen timer å finne originalladekabelen så den kan godt få lov til å gjøre litt nytte for seg

Får komme med en oppdatering her.

Testet på alle alternative kurser og bilen ladet fint med begge kablene alle steder. Prøvde ca 5 minutter pr kabel pr kontakt. Etter testingen ladet jeg ca 2t med 16A problemfritt. Ladingene ble foretatt med en 25M skjøteledning.

Her er grunnen til at jeg veldig sjelden lader bilen hjemme:


D9

Takk for undersøkelser Emil. Synd (for meg) at du ikke opplevde ladeproblemer med originalkabelen.

Når jeg testet lading hos svigers var det samme feil på tre forskjellige kurser som for øvrig også har hvert sitt sikringsskap. Jeg har spurt om de kan undersøke med elektriker, men ting tar tid. Jeg regner med det blir ny tur dit før feilen er utbedret, så jeg får vurdere en charge amps. Den vil uansett være hendig da jeg ikke kan lade på 10A samtidig som naboen min hjemme, da går sikringen. Felles garasje med felles sikring.
'14 Leaf
'15 Evalia

Ebe

Lukter vel en elektrikker og ny 16/20 amp kurs ut til garasjen hjemme da, D?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Marius Engel

Hvis spenningen på inntaket fortsatt er så skeiv (230V mellom en fase og jord) når hovedsikring er av betyr dette at det er jordfeil i ett annet anlegg (uten jordfeilbryter) på trafokretsen.

Da må everket ut å søke etter hvor jordfeilen er, melde fra til eier av anlegget, og eier av anlegget må få elektriker til å utbedre feilen.

Hvis alle IT-anlegg hadde hatt jordfeilbryter på alle kursene ville dette problemet blitt sterkt redusert.

Dette er ett problem på IT-nett som man kun kan unngå ved å sette opp en egen liten trafo på ladekursen. Der er jeg faktisk ikke helt sikker, men jeg tror nok at det skulle funket for trafoen skal "rette opp" spenningen. Eller så må ladeutstyret ikke stoppe lading ved skev spenning mellom fase og jord.

En del kladder har "jordsensing". Jeg er ikke helt sikker på hvordan denne virker, men det kan tyde på at kladden sjekker spenning mellom fase og jord for å konstatere at stikkontakten er jordet. Ved skjevpenning på IT-nett kan det altså se ut som at stikkontakten ikke er jordet ved hjelp av spenningsprøving. En egen trafo på kursen mener jeg skal "rette opp igjen" spenningen.

Egentlig kan jo dette bety at du ikke har pålitelig ladning til elbil dersom du har IT-nett hjemme uten jordfeilbryter og/eller andre eldre anlegg på trafokretsen uten jordfeilbryter.

Etter at everket har funnet feilen burde prioritet nummer en ihvertfall være å installere jordfeilbryter hjemme hos seg selv! (Og overspenningsvern).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA