Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla på finn.no

Startet av D9, torsdag 18. september 2014, klokken 11:48

« forrige - neste »

D9

Hei, jeg kjørte til svigers 12 mil unna i helgen. Da jeg kom frem viste det seg at bilen ikke ville lade. Gul og grønn led blinket og lader klikket av og på konstant. Etter søking på nett fant jeg flere som meldte om dette og at det skyldes jordingsfeil eller dårlig jording etc. Jordingen skal i utgangspunktet være bra i dette huset, men greit nok, jeg kjørte over til naboen som er tilkoblet en annen trafo og der fungerte det. Altså problemet ligger i strømnettet til svigers. Jeg antar at dette ikke kommer til å bli løst så dermed er jeg ute etter en løsning fra min side. Jeg leste at å bytte ladekabel visstnok skulle hjelpe på dette. Har noen opplevd samme problem og kan bekrefte at overgang til annen ladekabel, f.eks. charge amps har løst problemet? Jeg vil helst unngå å kjøpe en ladekabel til 6000 kr som ikke utgjør noen forskjell.
'14 Leaf
'15 Evalia

Electrix

En jordfeil er som navnet indikerer en feil, og den skal rettes. Dette blir litt I samme leia som å si at jeg lånte bilen til svigers I helga og merket at bremsene ikke virket, jeg antar at dette ikke kommer til å bli løst så jeg jeg velger bare å unngå bratte bakker. En jordfeil vil normalt si at en av de strømførende lederne har kontakt med jordingen. Dermed blir metalldeler på kjøleskap, fryser, oppvaskmaskin, lamper ol spenningssatt. Siden dette også gjelder varmtvannsbereder kan du regne med at alle vannkraner ol er spenningssatt. Med god jording skal ikke dette være så veldig farlig da vannrør, sluk, gulv og bakken utenfor huset skal være koblet sammen og ha samme potensial. Har du dårlig eller mangelfull jording begynner det å bli skummelt. Heldigvis har de fleste nyere hus jordfeilbrytere som løser ut på så lav feilstrøm at et normalt menneske skal overleve. Gamle hus derimot har ofte ikke jordfeilbrytere og heller ingen jordfeilvarsling.

Jeg vil anbefale å sjekke om det er jordfeil I huset, er det det bør den finnes og utbedres. er feilen ikke I huset melder man bare til nettselskap så har de plikt til å lokalisere og utbedre.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

D9

Jeg har lest at disse ladekablene er oversensitive på "perfekt" jording. At til og med strømmåleren i huset kan gi pulseringer i strømnettet (?) som gjør at bilen ikke lader.

Huset har forøvrig nyere el-anlegg og jordfeilbryter.
'14 Leaf
'15 Evalia

pottle

Sitat fra: D9 på onsdag 03. september 2014, klokken 09:41
Jeg vil helst unngå å kjøpe en ladekabel til 6000 kr som ikke utgjør noen forskjell.

Normalt så er de "uoriginale" ladekablene litt mindre kresne på svingninger o.l. i strømnettet. Det kan være at dette passer bedre hos deg og dine ladevaner. De fleste norske salgsstedene følger normale angreretts- og reklamasjonsregler så et kjøp fra en av disse er problem- og risikofritt.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

E_S

Har ihvertfall brukt min Charge-Amps-kabel på både helt nytt og flott TN-nett og på gamle skranglete motorvarmerstolper på IT-nett, skjøteledninger av varierende kvalitet og så videre, og den har aldri sviktet.

Å kunne lade fra en hvilken som helst stikkontakt hvor som helst er noe av det jeg anser som en absolutt nødvendighet om man bruker bilen som noe annet enn en helt ren til-og-fra-jobb-bil. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Lader aldri bilen hjemme, men skal ta og prøve ladekablene mine (original + charge-amps) idag siden jeg har noe artige jordfeil som sansynligvis kommer fra et nabohus.

TB

Sitat fra: Electrix på onsdag 03. september 2014, klokken 10:37
Med god jording skal ikke dette være så veldig farlig da vannrør, sluk, gulv og bakken utenfor huset skal være koblet sammen og ha samme potensial. Har du dårlig eller mangelfull jording begynner det å bli skummelt. Heldigvis har de fleste nyere hus jordfeilbrytere som løser ut på så lav feilstrøm at et normalt menneske skal overleve. Gamle hus derimot har ofte ikke jordfeilbrytere og heller ingen jordfeilvarsling.

Jeg vil anbefale å sjekke om det er jordfeil I huset, er det det bør den finnes og utbedres. er feilen ikke I huset melder man bare til nettselskap så har de plikt til å lokalisere og utbedre.

Viktig å hugse på at ein del problem med lading oppstår pga. "lade kladd" som blant anna er levert med nyere Leaf er laga for TN nett. I Norge er det framleis IT nett som er det mest vanlege, der jordfeil kan oppstå, uten at dei er til stor fare, eller vil bli retta av nettselskapet.

Dvs, det er viktig å avklare om det er feil i eige nett, men det kan vere årsaken er overivrig "lade kladd". I så fall er det fleire måtar å løyse det på:
- Ved intern / lokal feil - utbetre denne feilen.
- Skifte "lade kladd", eldre ladekladd, samt uorginale (som Charge-Amps) er meir tolerant.
- Trafo, isolerer feilen frå bilen. P.t. tungt og dyrt, men rimelige trafo er under utvikling, Zoe leveres med ein slik for lading på IT nett.
- Overtale nettselskapet om at det er ein feil, som må bli retta.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

emil

Sitat fra: emil på onsdag 03. september 2014, klokken 14:06
Lader aldri bilen hjemme, men skal ta og prøve ladekablene mine (original + charge-amps) idag siden jeg har noe artige jordfeil som sansynligvis kommer fra et nabohus.

Da har jeg prøvd begge kablene uten noen problemer. Dvs jeg har ikke ladet bilen, men de lyser klare for lading begge to.

Har trefase IT nett hjemme av nyere dato og måler fortiden 0V mellom L1 og jord og 230V mellom L2/L3 og jord (målt etter hovedsikring med alle andre avskrudd). Så noen kontakter oppfører seg i dag nesten som TN-nett med 230V mellom ene lederen og jord og 0V mellom den andre og jord hvis man bare måler spenningene, mens enkelte kurser har 230V mellom ledere i tillegg til 230V mellom ledere og jord (der det helst skulle vært ca 130V).

sjokomelk

Sitat fra: emil på onsdag 03. september 2014, klokken 22:20
Sitat fra: emil på onsdag 03. september 2014, klokken 14:06
Lader aldri bilen hjemme, men skal ta og prøve ladekablene mine (original + charge-amps) idag siden jeg har noe artige jordfeil som sansynligvis kommer fra et nabohus.

Da har jeg prøvd begge kablene uten noen problemer. Dvs jeg har ikke ladet bilen, men de lyser klare for lading begge to.

Har trefase IT nett hjemme av nyere dato og måler fortiden 0V mellom L1 og jord og 230V mellom L2/L3 og jord (målt etter hovedsikring med alle andre avskrudd). Så noen kontakter oppfører seg i dag nesten som TN-nett med 230V mellom ene lederen og jord og 0V mellom den andre og jord hvis man bare måler spenningene, mens enkelte kurser har 230V mellom ledere i tillegg til 230V mellom ledere og jord (der det helst skulle vært ca 130V).
Da tror jeg du skal ringe elektrikker/nettleverandør ganske så kjapt. L1 ligger kortsluttet mot jord et sted, og det står spenning på jordlederen din.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

nofuelno

Sitat fra: D9 på onsdag 03. september 2014, klokken 09:41
Hei, jeg kjørte til svigers 12 mil unna i helgen. Da jeg kom frem viste det seg at bilen ikke ville lade. Gul og grønn led blinket og lader klikket av og på konstant. Etter søking på nett fant jeg flere som meldte om dette og at det skyldes jordingsfeil eller dårlig jording etc. Jordingen skal i utgangspunktet være bra i dette huset, men greit nok, jeg kjørte over til naboen som er tilkoblet en annen trafo og der fungerte det. Altså problemet ligger i strømnettet til svigers. Jeg antar at dette ikke kommer til å bli løst så dermed er jeg ute etter en løsning fra min side. Jeg leste at å bytte ladekabel visstnok skulle hjelpe på dette. Har noen opplevd samme problem og kan bekrefte at overgang til annen ladekabel, f.eks. charge amps har løst problemet? Jeg vil helst unngå å kjøpe en ladekabel til 6000 kr som ikke utgjør noen forskjell.
Hei, hvis du ønsker å kjøpe Charge Amps kabel fra oss, får du åpent kjøp i 30 dager hvis den ikke medfører en enklere hverdag for deg.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

EV-Institute

Electric Vehicle Institute AS leverer portable 16A ladekabler som er kompatible med de aller fleste elbilene. Ladekablene tåler svingninger og tåler ukurrante strømnett. Se på forskjellige løsninger på nettsiden http://www.ev-institute.no/. Priser fra kr 3.000,-.

Vi monterer også CEE-støpsel på EVI ladekabel samt leverer med veggkontakt om det skulle være nødvendig.

Normale norske angreretts- og garantier gjelder.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

emil

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 03. september 2014, klokken 22:55
Sitat fra: emil på onsdag 03. september 2014, klokken 22:20
Sitat fra: emil på onsdag 03. september 2014, klokken 14:06
Lader aldri bilen hjemme, men skal ta og prøve ladekablene mine (original + charge-amps) idag siden jeg har noe artige jordfeil som sansynligvis kommer fra et nabohus.

Da har jeg prøvd begge kablene uten noen problemer. Dvs jeg har ikke ladet bilen, men de lyser klare for lading begge to.

Har trefase IT nett hjemme av nyere dato og måler fortiden 0V mellom L1 og jord og 230V mellom L2/L3 og jord (målt etter hovedsikring med alle andre avskrudd). Så noen kontakter oppfører seg i dag nesten som TN-nett med 230V mellom ene lederen og jord og 0V mellom den andre og jord hvis man bare måler spenningene, mens enkelte kurser har 230V mellom ledere i tillegg til 230V mellom ledere og jord (der det helst skulle vært ca 130V).
Da tror jeg du skal ringe elektrikker/nettleverandør ganske så kjapt. L1 ligger kortsluttet mot jord et sted, og det står spenning på jordlederen din.

Nettleverandør er kontaktet, men de sliter med å få ut fingern.

D9

Sitat fra: emil på onsdag 03. september 2014, klokken 14:06
Da har jeg prøvd begge kablene uten noen problemer. Dvs jeg har ikke ladet bilen, men de lyser klare for lading begge to.

Feilen slår ikke ut før du faktisk lader bilen. Det kan også i tilfeller ta noen sekunder/minutter før feilen slår til. Dersom du har mulighet så må du gjerne prøve å lade i noen minutter med originalkabel før du avskriver feilen. :)
'14 Leaf
'15 Evalia

emil

Kan prøve det også ikveld. Tok meg noen timer å finne originalladekabelen så den kan godt få lov til å gjøre litt nytte for seg

Marius Engel


Sitat fra: D9 på onsdag 03. september 2014, klokken 09:41
Hei, jeg kjørte til svigers 12 mil unna i helgen. Da jeg kom frem viste det seg at bilen ikke ville lade. Gul og grønn led blinket og lader klikket av og på konstant. Etter søking på nett fant jeg flere som meldte om dette og at det skyldes jordingsfeil eller dårlig jording etc. Jordingen skal i utgangspunktet være bra i dette huset, men greit nok, jeg kjørte over til naboen som er tilkoblet en annen trafo og der fungerte det. Altså problemet ligger i strømnettet til svigers. Jeg antar at dette ikke kommer til å bli løst så dermed er jeg ute etter en løsning fra min side. Jeg leste at å bytte ladekabel visstnok skulle hjelpe på dette. Har noen opplevd samme problem og kan bekrefte at overgang til annen ladekabel, f.eks. charge amps har løst problemet? Jeg vil helst unngå å kjøpe en ladekabel til 6000 kr som ikke utgjør noen forskjell.

Hei.

Det som vanligvis er feil er at:
- Resistans i beskyttelsesleder er for høy
- Overgangsmotstand til jord er for høy
- Du er på IT-nett og en jordfeil fører til skjev spenning mellom fase og jord.

Dette kan med stor sikkerhet måles med å plugge en installasjonstester i stikkontakten og måle berøringsspenning. Da får du indikert tilstanden til jord i stikkontakten, og målt spenning mellom fase og jord. Elektriker eller DLE kan gjøre dette.

Du kan prøven en annen jordet stikkotakt i huset, evt. med en skjøteledning for å se om feilen er på den kursen eller generelt på anlegget/nettet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA