Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbildebatt på Aktuelt på NRK i kveld.

Startet av Mippen, onsdag 17. september 2014, klokken 20:07

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

bruisepristine

#1
I mine øyne er dette ikke greit. Det blir som om sykler skulle opptatt vanlige P-plasser, heller ikke greit. Det er dog ikke verre enn å ta ut kontakten og flytte sykkelen :) Det forundrer meg litt at en eier av elsykkel er så freidig at han/hun tillater seg selv slik parkering. Lol. Dette er det dummeste jeg har sett på lenge. Kan ikke disse batteriene med et enkelt grep tas ut av sykkelen for lading innomhus?
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Mippen

Jo, jeg har en elsykkel, og på min kan jeg lett ta av batteriet for å ladet dette. Trenger ikke mer enn en vanlig husholdningskontakt. Var der en time og den var når vi kom og var der når vi dro. Den andre plassen var etter hvert tatt av en model s.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Synes det er helt greit, så lenge eieren skjønner at en elbileier som trenger lading trekker ut kontakten ved behov.

Jeg ville ikke nølt med å lade (elbilen) der.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

svingen

hehe,må le tar jo ingen slutt det her,hva som er greit og lade.
sist gang var det hybrid bil nå er det sykkel.

nå har jeg ikke særlig erfaring med elsykel,men si man er ute og sykkler og må noe mere enn planlagt og plutslig ser man att man har lite strøm (etter att sjefen i huset sendet deg på kjøpe senter) da må man jo lade,vet ikke helt hvor det her er men er det på en kjøpe senter kan det jo være att han/hun må ha strøm får og komme seg hjemm......

Vurdere og kjøpe elsykkel selv,og har sjekket med eletriker om og legge opp strøm til der hvor sykkel parkeringen er (på jobb hjemme har jeg lading i boden),er litt enklere det enn og dra rundt på batteriet.....

Når det er sagt burde jo elsykelisten få seg slik her http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297 og en lite lap "vi kan gjerne lade begge 2 jeg tar kun 1amp" ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mippen

#5
Jeg har som sagt el-sykkel selv og man pleier vanligvis ikke å ta med seg lader på tur. Du sykler stort sett innenfor rekkevidde av hjemmet. Å bære på en svær ladekabel med "kladd" (Ja, mange elsykler har "kladd" også på ladekabelen) er upraktisk. En vanlig elsykkel har en rekkevidde på 2-6mil også tar det et par timer til en arbeidsdag å lade opp batteriet. De beste har 10-15 mil rekkevidde under gode forhold. Men det er en sykkel, ikke bil - så det er svært sjelden man sykler så langt. Jeg sykler ca 4 mil for dagen med min uten å lade mellom.

Ser absolutt at at kanskje noen har behov for å lade sin hvis de ikke har så lang rekkevidde, men de må tåle at en elbil plugger de ut dersom de kommer en, og det er ikke noe problem å ta med seg batteriet inn på senteret og høre om de kan få lade litt der. Det har jeg gjort noen ganger back in the days med mobil. Går fortere også siden det er varmere inne. =)

Ellers hadde denne sykkelen et utrolig stort batteri i forhold til meg. Mulig han har oppgradert det. Lurer på hvor langt han egentlig har syklet. :P
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Dette er et hybrid kjøretøy og kommer en med Tom batteribil bør det være greit å ta over ladestikket.

Ser også at vedkommende har parkert på en hensynsfull måte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arthur

Etter hva jeg kan se så er dette en Wisper el-sykkel, og den har da meget god batterikapasitet. Har man med seg laderen til el-sykkelen så er dette trolig en godt planlagt lading og burde kunne ha vært foretatt innendørs da batteriet er lett å ta ut/av. Hadde jeg hatt behov for å lade bilen så hadde jeg enkelt og greit koblet fra denne laderen og koblet inn min egen uten å hisse meg noe mer opp over det hele.
Har el-sykkel selv, kan anbefales, og har til gode å se noen på el-sykkel sykle rundt med laderen på bagasjebrettet!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

goggo

Endelig en tråd om lading som man blir i godt humør av å lese :)

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Mippen

Sitat fra: goggo på onsdag 03. september 2014, klokken 09:00
Endelig en tråd om lading som man blir i godt humør av å lese :)

Hugo

Det er bra :) Ble litt delt når jeg så den i går. I følge skiltet er det ikke lov men siden den sto så fint og ladet var det litt morsomt også. Min spontane reaksjon var å le. :)
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Hadde jeg hatt en elsykkel kunne jeg godt funnet på å gjøre det samme, så fikk jeg heller ha satt på en lapp på sykkelen hvor det sto at det var bare å trekke ut kontakten om man kom med elbil og hadde behov for lading.. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Mippen

Skjedde igjen nå. På IKEA. Fullt og en elsykkel på lading slik at ikke en leaf kunne lade. Fikk lapp av meg.
Fremtiden er elektrisk.

offpist

Sitat fra: svingen på tirsdag 02. september 2014, klokken 20:00
Men si man er ute og sykkler og må noe mere enn planlagt og plutslig ser man att man har lite strøm (etter att sjefen i huset sendet deg på kjøpe senter) da må man jo lade.

For, å bruke pedalene hjem er ikke et alternativ? ;)

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Electrix

Sitat fra: offpist på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:42
Sitat fra: svingen på tirsdag 02. september 2014, klokken 20:00
Men si man er ute og sykkler og må noe mere enn planlagt og plutslig ser man att man har lite strøm (etter att sjefen i huset sendet deg på kjøpe senter) da må man jo lade.

For, å bruke pedalene hjem er ikke et alternativ? ;)
En del el-sykler har vel regen og ikke frikobling av motor og er sånn sett like avhengig av strøm som en elbil, eller husker jeg feil? Vet ikke om det gjelder disse på bildene, men strength tatt er vel el-sykkelen et bedre alternativ der det går an, men litt dumt å ta opp en hel plass for en liten sykkel. Men de steder der det er satt opp doble kontakter regner jeg med at en sykkel kan lade samtidig som en elbil uten problemer, det er ganske begrensede strømmengder et slik lite batteri kan ta imot.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

cra

Sitat fra: E_S på onsdag 03. september 2014, klokken 11:00
Hadde jeg hatt en elsykkel kunne jeg godt funnet på å gjøre det samme, så fikk jeg heller ha satt på en lapp på sykkelen hvor det sto at det var bare å trekke ut kontakten om man kom med elbil og hadde behov for lading.. ;)

Dette er nok den greieste måten å gjøre det på, ja. Husk å ta med "fint om du plugger meg inn igjen hvis du drar før meg". :)  Vil tro det er ganske innlysende at palssene er for biler, evt elektriske motorsykler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA