Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla model S AWD?

Startet av NegativeElectrode, onsdag 17. september 2014, klokken 13:36

« forrige - neste »

emil

eGolf ligger foran Leaf på nybilsalg, men slår man sammen nybil + bruktimport ligger fortsatt Leaf foran eGolf. Så kan man lure på hva de ca 250 som har kjøpt bruktimportert Leaf ville ha kjøpt istedenfor. Tror ikke alle de hadde valgt ny Leaf.

Tror fortsatt Leaf selger godt på at det er lang ventetid på eGolf samt at Kia Soul ikke har kommet helt i gang. Vil bli imponert hvis Leaf selger like godt om 6 måneder uten større oppgraderinger eller prisjusteringer.

Ellers antall registrert i August (inkludert eventuell bruktimport):

2069 Totalt

636 Leaf
467 eGolf
307 eUp!
212 i3
183 Tesla (ingen Roadstere)
121 Trillinger
46 "Andre" (Varebiler, Smart, Fiat 500, C1 ...)
34 Renault Zoe
25 Ford Focus
24 e-NV200
9 Soul
2 Think (!)
1 Toyota



Mippen

Må også huske at det var en boom med salg av e-golf for noen mnd siden og nå begynner de som har bestilt å få bilene sine. Derfor kan tallene være noe skjevt fordelt siden det kommer så mange golf på en gang. Nissan har til sammenligning flere biler på lager og det er flere parallell importører med lagerbiler slik at tallet blir jevnere fordelt utover. Blir spennenden om det er en trend som vil fortsette med golf. =)
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. september 2014, klokken 11:26
Må også huske at det var en boom med salg av e-golf for noen mnd siden og nå begynner de som har bestilt å få bilene sine. Derfor kan tallene være noe skjevt fordelt siden det kommer så mange golf på en gang. Nissan har til sammenligning flere biler på lager og det er flere parallell importører med lagerbiler slik at tallet blir jevnere fordelt utover. Blir spennenden om det er en trend som vil fortsette med golf. =)

Både Golf og Tesla er jo "solgt" for lenge siden og blir levert først nå. i3 har vært i levering i et halvår ca og etter en nedgang før sommeren er de på vei oppover i august. Det vil jo helt klart være positivt for salget at man kan få bilen på 1-2 uker i motsetning til å måtte vente 6måneder. Eventuell bruktimport av eGolf og i3 fra USA kan by på store problemer med hurtiglading siden de der kjører Type1+Combo som ikke finnes her i landet. Det kan være med på å holde nybilsalget her oppe.

Kan selvfølgelig være noen som starter import og bytter ladekontakten og det bør ikke være mer komplisert enn å bytte fysisk kontakt siden kommunikasjonssignalene over Type2 er like som Type1 for vanlig lading. Kan selvfølgelig være forskjeller i Combo-standarden for Type1 og Type2. Tror en eGolf med 32A lader hadde solgt bra her i landet.


Mippen

Ja, blir gøy å se hva som skjer i tiden som kommer. =)
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. september 2014, klokken 11:26
Må også huske at det var en boom med salg av e-golf for noen mnd siden og nå begynner de som har bestilt å få bilene sine. Derfor kan tallene være noe skjevt fordelt siden det kommer så mange golf på en gang.

Det var solgt 3000 e-Golfer i Norge rundt St. Hans, og litt mer enn 900 er registrert hittil.  Dvs. at VW kan hevde seg i toppen av salgsstatistikken resten av året bare med de bilene som var solgt før midtsommer.

Jeg tviler sterkt på at tallet på inngåtte kontrakter stopper opp nå når bilene begynner å vise seg på veiene, så det blir interessant å se hvor mange biler VW klarer å få ut på markedet i løpet av en enkelt måned for å ta unna køen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA