Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av lostfields, onsdag 17. september 2014, klokken 12:32

« forrige - neste »

Olemann

#15
Har man en pumpe med COP på 3 ved middeltemp. en typisk vinterdag (som er verken bra eller dårlig), og antar varmeapparatet  uten pumpe er på 3 kW på full fart, så vil man spare 2 kW hver time man kjører en bil med pumpe sammenlignet med bil uten pumpe.

På 2 kW kommer man ca 1.5 mil.   Kjører man sakte, f.eks i kø i 30 km/t og klarer kjøre 12 mil på en ladning som ikke er uoppnåelig, så kjører man altså 4 timer.  På disse 4 timene sparer man altså med pumpa 8 kW. (Rett nok har man trøbbel med å kjøre 4 timer med varmen på fullt, da varmen drenerer for mye, men eksemplet viser hvor mye dette kan bety, ved gitte forutsetninger)

Dette betyr at man øker kjørelengden med 6 mil med en bil med pumpe, gitt disse forutsetningene.

Selvsagt er det ikke normalt å kjøre i 30 km/t, ei heller å kjøre varmen på fullt i 4 timer, MEN dette viser at bryr man seg om kjørelengde så velg pumpa.

Selv har jeg i3, så fikk ikke noe valg og har pumpa,  men hadde ikke vært i tvil om jeg måtte velge den. Den hører med.

Mvh Ole

stefse

Mange steder i Norge ligger middeltemperatur mellom +15 og -10 i 70%, kanskje 80% av året.
Bor man i et slikt område vil varmepumpe utvilsomt ha positiv effekt. Jevnt over kan man si at man får igjen 2,5-3 ganger energien man putter inn. Står man i tillegg mye i Kø blir det signifikant også i praktisk bruk (rekkeviddeangst)

Bor du i innlandet med jevnt vinterklima under -10 bør du heller spare pengene på V.P. og heller installere en brenner. Eller klare deg med el-kolben og godta mindre rekkevidde. Eller kjøpe varmedress, he he

Ellers er jeg usikker på hvordan Koreanerne har løst problemet med gjenising av fordamperen, noe som utvilsomt vil skje hvis man kjører på en dag med rå luft og snøfall. Du risikerer at hele grillen fryser igjen til en isklump etterhvert. Volkswagen har møtt utfordringer her og utvilsomt brukt endel engineering timer på å løse dem. Dette må en da betrakte som relativt ny innovasjon, som Koreanerne ikke har kunnet kopiere enda. Mulig de vil løse det med software oppdateringer senere. Korea har forresten ganske tørt vinterklima, og møter ikke de samme utfordringene som i Norge. Når man vet at E-Golfen nå hovedsaklig produseres for det Norske markedet og de sitter tett på problemet virker dette mer beroligende på meg iallefall. Antagelig får vi ikke svaret før til Vinteren.

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Marius Engel

Selv om cop er lavere på steder der det kan være veldig kaldt om vinteren skal det bli veldig kaldt før forholdet er 1:1.

Men uansett hvor du bor i Norge er det store deler av norge hvor temperaturen er slik at varmepumpen vil hjelpe veldig godt.

K S

Ut fra testen i Bil nr 4 så må det vel absolutt ikke være tvil om at en må gå for varmepumpe, og styre unna Zoe hvis en er litt frysen av seg:

"Også dagen derpå kjempet solen med kuldegradene. Begge Kia-ene og en Renault Zoe EV hadde frosset seg gjennom natten og bar preg av det. Men om bilene ville eller ei, så skulle varmeapparatkapasiteten testes. Den ene Kia-en hadde i likhet med Zoe varmepumpeteknologi, den andre ikke. Nå hadde vi reist til Arjeplog for å kjøre Kia, men endte i stedet bak rattet på Zoe som ennå ikke finnes med nordisk klimapakke.

Tiårets kaldeste.
Det skulle vise seg å bli tiårets kaldeste formiddag bak et bilratt. Preget av lett angst grep min kollega blyanten med vottene på og var på kommando over intern- radioen klar til å avlese temperaturen hvert annet minutt fra de 16 følerne inne i og utenfor bilen.
Alle bilene starter greit. I Kia-en med varmepumpe, varme i rattet og varme i alle setene steg temperaturen raskt. I den andre Kia-en skjedde det samme, men langt saktere.
Hvordan det gikk med oss i den franske sommerbilen skal vi ikke snakke høyt om, men det var godt å komme inn på et varmt verksted etterpå..."

Prøv om dere får denne linken til å fungere, evt søk på:

Bilnorge Kia Soul EV

Lasse70

Sitat fra: stefse på onsdag 03. september 2014, klokken 20:59
Mange steder i Norge ligger middeltemperatur mellom +15 og -10 i 70%, kanskje 80% av året.
Bor man i et slikt område vil varmepumpe utvilsomt ha positiv effekt. Jevnt over kan man si at man får igjen 2,5-3 ganger energien man putter inn. Står man i tillegg mye i Kø blir det signifikant også i praktisk bruk (rekkeviddeangst)

Bor du i innlandet med jevnt vinterklima under -10 bør du heller spare pengene på V.P. og heller installere en brenner. Eller klare deg med el-kolben og godta mindre rekkevidde. Eller kjøpe varmedress, he he

Ellers er jeg usikker på hvordan Koreanerne har løst problemet med gjenising av fordamperen, noe som utvilsomt vil skje hvis man kjører på en dag med rå luft og snøfall. Du risikerer at hele grillen fryser igjen til en isklump etterhvert. Volkswagen har møtt utfordringer her og utvilsomt brukt endel engineering timer på å løse dem. Dette må en da betrakte som relativt ny innovasjon, som Koreanerne ikke har kunnet kopiere enda. Mulig de vil løse det med software oppdateringer senere. Korea har forresten ganske tørt vinterklima, og møter ikke de samme utfordringene som i Norge. Når man vet at E-Golfen nå hovedsaklig produseres for det Norske markedet og de sitter tett på problemet virker dette mer beroligende på meg iallefall. Antagelig får vi ikke svaret før til Vinteren.

Hvilken bil som er best på vinteren vet vi ikke enda, men Kia har i allefall kjørt mange tester på vinteren i forbindelse med utviklingen av bilen og de har også en front som er lukket og ikke en åpen grill som e-golfen så jeg tror nok Kia soul har en større fordel enn golfen der.
Kia Soul EV sort med rød bestilt 6sept. Levering ca februar 2015. Ble forsinket og byttet til grå og fikk bilen etter ca 1 uke. Utrolig fornøyd.

Selchiev

Kia har jo testet bilen ganske hardt i nord Sverige om vinteren. Hvor har dere statistikken med % av europas leafer plassert fra? Med tanke på antall leafer i Norge og om vi har 50% av Europa sitt salg av leafer er Norge stor som salgsprospekt.

EV - Driver

Sitat fra: Lasse70 på tirsdag 16. september 2014, klokken 00:00
Sitat fra: stefse på onsdag 03. september 2014, klokken 20:59
Mange steder i Norge ligger middeltemperatur mellom +15 og -10 i 70%, kanskje 80% av året.
Bor man i et slikt område vil varmepumpe utvilsomt ha positiv effekt. Jevnt over kan man si at man får igjen 2,5-3 ganger energien man putter inn. Står man i tillegg mye i Kø blir det signifikant også i praktisk bruk (rekkeviddeangst)

Bor du i innlandet med jevnt vinterklima under -10 bør du heller spare pengene på V.P. og heller installere en brenner. Eller klare deg med el-kolben og godta mindre rekkevidde. Eller kjøpe varmedress, he he

Ellers er jeg usikker på hvordan Koreanerne har løst problemet med gjenising av fordamperen, noe som utvilsomt vil skje hvis man kjører på en dag med rå luft og snøfall. Du risikerer at hele grillen fryser igjen til en isklump etterhvert. Volkswagen har møtt utfordringer her og utvilsomt brukt endel engineering timer på å løse dem. Dette må en da betrakte som relativt ny innovasjon, som Koreanerne ikke har kunnet kopiere enda. Mulig de vil løse det med software oppdateringer senere. Korea har forresten ganske tørt vinterklima, og møter ikke de samme utfordringene som i Norge. Når man vet at E-Golfen nå hovedsaklig produseres for det Norske markedet og de sitter tett på problemet virker dette mer beroligende på meg iallefall. Antagelig får vi ikke svaret før til Vinteren.

Hvilken bil som er best på vinteren vet vi ikke enda, men Kia har i allefall kjørt mange tester på vinteren i forbindelse med utviklingen av bilen og de har også en front som er lukket og ikke en åpen grill som e-golfen så jeg tror nok Kia soul har en større fordel enn golfen der.
Grillen på E-Golf'en er ikke åpen selv om det kanskje ser slik ut på grunn av mørk farge.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Lasse70

Jeg leste her om dagen at kia benytter varme fra batteri og motor til varmepumpe, så effekten blir bedre. De har jo også testet den i Sverige under ekstrem kulde i fjor i forbindelse med utviklingen av den.

En annen test jeg leste så skrøyt de veldig av varmen i kia'en i forhold til i renault zoe. Testpersonene kjørte da 2 soul og en zoe. Den ene soul med varmepumpe og den andre uten. Den med varmepumpe ble fortere varm, men begge ble gode og varme. Selv har jeg valgt med varmepumpe og føler det er det er det beste også på lang sikt.
Kia Soul EV sort med rød bestilt 6sept. Levering ca februar 2015. Ble forsinket og byttet til grå og fikk bilen etter ca 1 uke. Utrolig fornøyd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA