Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av lostfields, onsdag 17. september 2014, klokken 12:32

« forrige - neste »

lostfields

Jeg har lest at Kia Soul Elektrisk har 30% mindre energiforbruk med varmepumpe, men det er jo ikke stort?

Hvis den bruker normalt 120 wh/km om sommeren og 180 wh/km om vinteren uten varmpepumpe, da vil jo en bil med varmpeumpe ha 70% av energiforbruket til en uten varmepumpe og da blir regnestykket: (180 - 120) * 0,70 = 42 wh/km i forhold til 60 wh/km.

27000 wh batteripakke
25000 wh tilgjengelig?

sommer: 120 wh/km = 208 km
vinter: 180 wh/km = 138 km
vinter (varmpepumpe): 162 wh/km = 154 km


Vet du får mer for 30k enn kun varmepumpe, men er det verdt det egentlig?

Thomas Parsli

Hvis du ikke kjører 130km+ daglig (eller ofte) trenger du streng tatt ikke varmepumpen, selv om varmepumpen gjør bilen mer anvendelig kalde dager.

Jeg tror imiderltid at faktisk rekkevidde er langt under 138km (f.eks ekstrem kulde eller slaps på veien) så hvis du er avhengig av å kunne kjøre 100-120km daglig (uten lading) er det nok en lur investering.

Jeg savner to ting på vår Leaf: varmepumpe og 6,6kW lader...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sigurdi

Øker varmepumpen sine fordeler med køkjøring?
Noe å tenke på når fordelene blir borte og en må stå og stampe i kø, midttvinters i 10-15 minus.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

lostfields

Ja, sant nok. Når jeg snakket med VW så mista varmepumpe til e-Golfen sin effekt når den krøyp under -10 grader.

Thomas Parsli

COP (Coefficient of Performance, eller "effekten") på varmepumper synker ofte drastisk når temperaturen faller, men nye varmepumper har ofte høyere COP ved minusgrader enn eldre varmepumper.
Så lenge bilprodusenten ikke publiserer COP-kurver for alle temperaturer blir dette bare antakelser, men du kan trygt anta at varmepumpen er minst effektiv når du trenger den mest...


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Zyntax

Vurderer selv å kjøpe Soul uten varmepumpen.
For vårt daglige behov er ikke den nødvendig føler jeg, da vi kommer til å holde oss langt under 10 mil pr dag, hele året.
Resten av utstyret som er med i de 30k det koster ekstra ser jeg også på som ting jeg ikke "må ha".
Parkeringssensorene er vel kanskje det eneste fruen savnet  ;)
Spørsmålet er vel heller hva det har å si den dagen bilen skal selges igjen, men mest sannsynlig går den nok i innbytte til en nyere el-bil den dagen.
Kia Soul Exclusive, blå med hvitt tak, bestilt i september 2014, kommer i August 2015.

EV - Driver

Sitat fra: lostfields på tirsdag 02. september 2014, klokken 09:52
Ja, sant nok. Når jeg snakket med VW så mista varmepumpe til e-Golfen sin effekt når den krøyp under -10 grader.
Effekten av varmepumpa avtar ved -10 og er helt borte ved -20 så jeg av en graf som VW hadde laget.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Hanzo

Sitat fra: Vw-E-Golf på tirsdag 02. september 2014, klokken 12:16
Sitat fra: lostfields på tirsdag 02. september 2014, klokken 09:52
Ja, sant nok. Når jeg snakket med VW så mista varmepumpe til e-Golfen sin effekt når den krøyp under -10 grader.
Effekten av varmepumpa avtar ved -10 og er helt borte ved -20 så jeg av en graf som VW hadde laget.

VW vil vel helst ikke skryte for mye av varmepumper siden de foreløpig ikke kan levere biler med dette. Selv om dette nok er korrekt, det samme gjelder jo varmepumper for hus

Marius Engel

Vinteren her jeg bor er typisk fra +5 til -5. Varmepumpen i Leafen er gull verdt! Bruker lite strøm i kø, og når KIA Soul får såpass mye lengre rekkevidde hadde ikke jeg stusset ett øyeblikk på å ha med varmepumpe!

Det er to negative tin med elbil. Rekkvidde og ladetid. Øk rekkevidden så mye det går, og reduser ladetiden så mye det går. Det må også huskes at om 5 år er rekkevidden redusert pga. batteri, og du får mindre angst av å kjøre rundt med gode marginer enn å kjøre helt på kanten av batteriet ofte. Sistnevnte sliter også mer på batteriet, og lavere energiforbruk gir færre "ladestkluser" og ett mer velholdt batteri.
Om du tror at rekkevidden holder i massevis allikevel, så kommer elbilen til å bli nr. 1, mest sannsynlig.
Du har også mer rekkevidde igjen på kvelden etter jobb, fordi du brukte mindre energi på kjøringen til jobb, og trenger mindre til kjøringen etter jobb.
30% er jo betydelig.

Når det er sagt, så ville alle kjøpt Tesla om de hadde kostet det samme som en e-up. Så det er en økonomisk vurdering alle må ta selv.

Men hvis du har råd til det: kjøp varmepumpe! Det er mitt råd.

lostfields

Det kan nok være lurt, synes det er dumt at de ikke har inkludert dette på classic for skinninteriør interesserer meg ikke. Skulle også ønske de hadde tatt parkeringssensor istedenfor kamera på classic au, hva slags valg er det???


Men vi må jo huske på at hvis varmepumpe bruker 30% mindre energi så betyr ikke det 30% lengre kjørelengde.

La oss si at Soul EV uten varmepumpe bruker 210 wh/km om vinteren og 120 wh/km om sommeren så bruker den 90wh/km mer om vinteren pga oppvarming, ujevnt underlag og kulde. La oss si at så mye som 70% av dette går til oppvarming. En varmpepumpe har en COP på 3-4, dvs. at den bruker 33-25% av strømmen den får tilført for å oppnå samme effekt på varmeanlegget.

90wh/km ekstra om vinteren, dvs. at 63 wh/km går til oppvarming hvis 70% brukes til det. Bilen med varmepumpe vil da bruke 21-16 wh/km istedenfor. La oss si 20 wh/km istedenfor da.

25000 wh tilgjengelig
210 wh/km om vinter uten varmpepumpe = 119 km
210 - 63 + 20 = 167 wh/km med varmpepumpe = 149 km


30km ekstra, og da har jeg sagt at 70% av den ekstra energien som brukes om vinteren går til oppvarming med varmeanlegget alene.

K S

Sitat fra: lostfields på onsdag 03. september 2014, klokken 08:54
Det kan nok være lurt, synes det er dumt at de ikke har inkludert dette på classic for skinninteriør interesserer meg ikke. Skulle også ønske de hadde tatt parkeringssensor istedenfor kamera på classic au, hva slags valg er det???


Men vi må jo huske på at hvis varmepumpe bruker 30% mindre energi så betyr ikke det 30% lengre kjørelengde.

La oss si at Soul EV uten varmepumpe bruker 210 wh/km om vinteren og 120 wh/km om sommeren så bruker den 90wh/km mer om vinteren pga oppvarming, ujevnt underlag og kulde. La oss si at så mye som 70% av dette går til oppvarming. En varmpepumpe har en COP på 3-4, dvs. at den bruker 33-25% av strømmen den får tilført for å oppnå samme effekt på varmeanlegget.

90wh/km ekstra om vinteren, dvs. at 63 wh/km går til oppvarming hvis 70% brukes til det. Bilen med varmepumpe vil da bruke 21-16 wh/km istedenfor. La oss si 20 wh/km istedenfor da.

25000 wh tilgjengelig
210 wh/km om vinter uten varmpepumpe = 119 km
210 - 63 + 20 = 167 wh/km med varmpepumpe = 149 km


30km ekstra, og da har jeg sagt at 70% av den ekstra energien som brukes om vinteren går til oppvarming med varmeanlegget alene.

Hvis det regnestykket stemmer, så betyr det at en bil med varmepumpe etter noen år har fått redusert batterikapasiteten til 70% vil ha tilnærmet like lang rekkevidde som en NY bil uten varmepumpe har. Varmepumpe er da MÅ ha greie???


lostfields

#11
Forbruket er likt selv når batterikapasiteten er redusert, hvis det er 70% igjen på batteriet om 10 år så vil det bli:

18900 wh tilgjengelig (70% av full kapasitet på 27000)
210 wh/km om vinteren uten varmepumpe = 90 km
167 wh/km om vinteren med varmpeumpe = 113 km

Forskjell på 23 km.

Men, tregheter med årene kommer i tillegg også da, kanskje ikke hjulet triller like lett osv osv.


Men spørsmålet mitt, er det realistisk at varmeanlegget står for 70% av det ekstra energiforbruket om vinteren? Hvis det er mindre, så blir forskjellen mindre også

pwb

Sitat fra: Hanzo på tirsdag 02. september 2014, klokken 12:32
Sitat fra: Vw-E-Golf på tirsdag 02. september 2014, klokken 12:16
Sitat fra: lostfields på tirsdag 02. september 2014, klokken 09:52
Ja, sant nok. Når jeg snakket med VW så mista varmepumpe til e-Golfen sin effekt når den krøyp under -10 grader.
Effekten av varmepumpa avtar ved -10 og er helt borte ved -20 så jeg av en graf som VW hadde laget.

VW vil vel helst ikke skryte for mye av varmepumper siden de foreløpig ikke kan levere biler med dette. Selv om dette nok er korrekt, det samme gjelder jo varmepumper for hus

Varmepumper for hus fungerer fint ned til langt under -25, selv gamle pumper fra Panasonic virker ned til -25. Men nå tenker sikkert ikke en bilprodusent så mye på lille Norge og setter i pumper som passer der de forventer å selge flest biler.

Thomas Parsli

Varmepumper (luft til luft) reduserer COP til ned mot 1/3 i minus 25, så "helt fint" synes jeg nå de ikke fungerer ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ona IX

Sitat fra: pwb på onsdag 03. september 2014, klokken 16:45
Varmepumper for hus fungerer fint ned til langt under -25, selv gamle pumper fra Panasonic virker ned til -25. Men nå tenker sikkert ikke en bilprodusent så mye på lille Norge og setter i pumper som passer der de forventer å selge flest biler.
Kia forventer å selge flest biler til USA. Vil tro at Korea kommer over Europa. Og Norge er jo bare halvparten av Europa i salg (hvis man ser på Leaf salg). Så Norge er faktisk ganske langt ned på listen dessverre.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA