Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: eGolf Klimaanlegg til besvær...

Startet av sdhweb, onsdag 17. september 2014, klokken 08:45

« forrige - neste »

emil

Lad så mye som mulig på Stoa. Mener fortsatt at det skal være greit mulig å komme fra Stoa til Porsgrunn problemfritt forutsatt at du får ladet til 80% eller mer og det ikke er regnvær. Kjør av E18 etter Sørlandsporten og ta gamleveien via Søndeled til Brokelandsheia og ta det med ro opp bakken til bomstasjonen etterpå. Legg ellers CC på fartsgrensen mellom Arendal og Porsgrunn og slapp av.

I regnvær og 100km/t mellom Arendal og Kristiansand i går (og tilbake) hadde jeg et forbruk på litt under 2kWh/mil. Da gjorde ikke noe forsøk på å kjøre økonomisk, lå med CC på fartsgrensa (GPS målt) og hadde på litt varme i kupeen. Vil si at det er worst case i forbruk. 80% lading skal normalt tilsi rundt 17-18kWh på batteriet, og for å ha et lite buffer ca 15kWh tilgjengelig før varsel om veldig lavt batteri. Da kan det være nødvendig med ca 2 timer saktelading for å være helt sikker på å kommer fram, men da snakker vi kraftig vind og regnvær.

Bor en kort elbiltur unna hurtigladeren på Stoa og kan eventuellt møte deg der (litt avhengig av dag/tid) med OBDII og LeafSpy så man kan se hvor mye kapasitet det er på batteriet når den lader. Og har du en Android telefon tilgjengelig har jeg en ektra OBDII adapter du kan få låne på turen.

sdhweb

Veldig snilt av deg Emil, men du trenger ikke stresse med noe for min skyld :-) Jeg sitter nå og vurderer om jeg evt. bare skal leie meg en bilhenger å frakte den på. Det er kanskje et OK alternativ?

Mrtiger

Sitat fra: sdhweb på tirsdag 09. september 2014, klokken 15:30
Veldig snilt av deg Emil, men du trenger ikke stresse med noe for min skyld :-) Jeg sitter nå og vurderer om jeg evt. bare skal leie meg en bilhenger å frakte den på. Det er kanskje et OK alternativ?
Jeg hadde nok ikke leid en henger, men kjørt turen....er jo litt av gleden med ny bil:)
Ser at det ca er 10 mil fra Stoa til E18v/Porsgrunn, det burde vel gå greit. Kjørte selv fra Fredrikstad til Snarøya i Oslo denne helgen, og det er 10mil. Hadde vel igjen 30% på batteriet når jeg var fremme. Kjørte i 100-105 helt til jeg kom til 80-grensen v/tusenfryd. 20 grader i bilen og 10 ute. Vi var dessuten 5 i bilen, to voksene og tre barn(5 og 7 år) ladet telefoner og full musikk i bilen:)
2013 Nissan Leaf, Acenta.

X-Trail

Jeg bruker ca 38% fra Stoa til Brokelandsheia og ca 40-45% fra Brokelandsheia til Porsgrunn. Så med 90% fra Stoa bør det gå greit, blir du utrygg kan du jo ta en liten time i Sannidal. Får jo ca 15% pr time der :)
God tur ;)
Stolt eier av ELise♡

sdhweb

Takker :-)

PS: Er kast i skiver foran et problem på Leaf? Den bilen jeg har nå begynner i alle fall å riste i rattet når man bremser, kjente det ikke helt i starten men kjenner det nå

Jeg har fått 3 nye sett på garanti til Mondeoen. Håper ikke dette er en svakhet på Leaf også....

emil

Har ikke merket noen problemer med bremsene på Leaf, selv uten bremseservice.

Hvis du skulle føler for å ta turen nordover i Leafen er GrønnKontakt laderen på Stoa fortiden gratis av en eller annen grunn. Den har vært sånn i hvertfall i noen dager og samme med GK i Kristiansand.

emil

Sitat fra: X-Trail på tirsdag 09. september 2014, klokken 21:03
Jeg bruker ca 38% fra Stoa til Brokelandsheia og ca 40-45% fra Brokelandsheia til Porsgrunn. Så med 90% fra Stoa bør det gå greit, blir du utrygg kan du jo ta en liten time i Sannidal. Får jo ca 15% pr time der :)
God tur ;)

Har ikke de nøyaktige tallene foran meg, men jeg kjørte fra Arendal sentrum til Posrgrunn (Down Town) og tror jeg fikk første varsel om lavt batteri rett før vi var framme. Skulle tilsi et forbruk på ca 1.35kWh/mil noe som også var snittet for turen til/fra Oslo. Dette var i Juli med bortimot 30 grader ute og AC på inne i bilen og CC på rundt 70-80km/t (fartsgrensen).

Gordon Retriever

Sitat fra: emil på lørdag 06. september 2014, klokken 11:31
Mulig at jeg bare er kranglete, men til den prisen, og med tanke på dårlig informasjon fra forhandler på første bilsalget, ville jeg nesten forlangt en Tekna med tanke på kampanjeprisene Nissan har kjørt i et halvår nesten og avsluttet i sommer.

Jeg synes ikke dette virker kranglete i det hele tatt.

Hvis kampanjeprisene du refererer til gjelder 199.900 for Visia, 219.900 for Acenta og 239.900 for Tekna, så kjøres den kampanjen fortsatt. Tviler nesten på at det vil la seg gjøre å øke den prisen igjen.

sdhweb

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 10. september 2014, klokken 13:55
Sitat fra: emil på lørdag 06. september 2014, klokken 11:31
Mulig at jeg bare er kranglete, men til den prisen, og med tanke på dårlig informasjon fra forhandler på første bilsalget, ville jeg nesten forlangt en Tekna med tanke på kampanjeprisene Nissan har kjørt i et halvår nesten og avsluttet i sommer.

Jeg synes ikke dette virker kranglete i det hele tatt.

Hvis kampanjeprisene du refererer til gjelder 199.900 for Visia, 219.900 for Acenta og 239.900 for Tekna, så kjøres den kampanjen fortsatt. Tviler nesten på at det vil la seg gjøre å øke den prisen igjen.

Mulig jeg blir snytt igjen da, men det virker ikke som verken Nissan i Kristiansand eller Sarpsborg opererer med de prisene du henviser til her. For meg virker det mer som 239.900 for Acenta og 20K ekstra for Tekna.

Uansett, jeg er glad for at jeg får levert tilbake den andre bilen. Jeg er ikke sugen på å gå den lange veien med forbrukerrådet og deretter rettssak. Jeg vet at jeg personlig gjorde noen feil da jeg kjøpte denne bilen (var blant annet for rask) og kall meg naiv, men jeg tror ikke selgeren har prøvd å lure meg med vilje. Man merker også ganske fort om det å stå på 'krava' har noe for seg eller ikke. Noen ganger er det fornuftig, mens andre ganger er det ikke nødvendigvis det beste. Hvis jeg er 100% sikker på at jeg har rett vil jeg naturligvis stå på krava, men her må jeg være ærlig å si at jeg selv også gjorde et par tabber. Det må jeg ta konsekvensen av.

Hvis de lurer meg på nybilpris er det jo veldig synd, men det er overhodet ingen link mellom Sørlandets Bilsenter Kristiansand og Brennes Auto Sarpsborg, og begge to kom uavhengig med samme pristilbud til meg.

sdhweb

Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 13:31

Hvis du skulle føler for å ta turen nordover i Leafen er GrønnKontakt laderen på Stoa fortiden gratis av en eller annen grunn. Den har vært sånn i hvertfall i noen dager og samme med GK i Kristiansand.

Nordover? Du mener vel østover  ;) Jeg kommer til å lade på Stoa i morgen tidlig ja. På vei hjem fra Sarp ladet jeg jo der og betalte med SMS. Jeg antar det er laderen ved Carlsen Fritzøe og 123 du mener? Planen er å bruke den og deretter komme meg til porsgrunn. Om jeg må innom Brokelandsheia eller Sannidal må jeg bare se an.

Håper laderen på Stoa fungerer i morgen tidlig, hvis ikke står jeg uten en plan....

X-Trail

244 for en ny Acenta med metalliclakk og vinterhjul er riktig pris. Du blir ikke lurt da :)
Stolt eier av ELise♡

sdhweb

emil

Sitat fra: sdhweb på onsdag 10. september 2014, klokken 22:31
Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 13:31

Nordover? Du mener vel østover  ;) Jeg kommer til å lade på Stoa i morgen tidlig ja. På vei hjem fra Sarp ladet jeg jo der og betalte med SMS. Jeg antar det er laderen ved Carlsen Fritzøe og 123 du mener? Planen er å bruke den og deretter komme meg til porsgrunn. Om jeg må innom Brokelandsheia eller Sannidal må jeg bare se an.

Håper laderen på Stoa fungerer i morgen tidlig, hvis ikke står jeg uten en plan....

Nordøstover :)

Men ja, eneste hurtigladeren i byn og jeg har aldri opplevd feil med den. Ladet gratis på den i går.

X-Trail

Stolt eier av ELise♡

sdhweb

Sitat fra: X-Trail på torsdag 11. september 2014, klokken 09:23
Ser du står til lading i Sannidal nå ;)

Helt korrekt! Du er ikke han jeg pratet med i dag? Hadde en hyggelig samtale med en kar der mens jeg ladet. Usikker på om han er salgssjef eller bare sjef :-) Tipset ditt om å lade der var helt konge X-Trail! Det kom skikkelig godt med. Jeg ringte til Linkjendal også for et par dager siden for å forsikre meg om at det var greit at jeg ladet der :-)

Jobber du der eller?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA