Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: eGolf Klimaanlegg til besvær...

Startet av sdhweb, onsdag 17. september 2014, klokken 08:45

« forrige - neste »

sdhweb

Sitat fra: Brorson på fredag 05. september 2014, klokken 22:39
Er 244.000 rett pris for en slik type Leaf?
Har ikke disse bilene gått ned i pris da?
Har selv 2stk USA importerte EL biler som jeg mulig har spart noen kroner på.

Det er visst kampanjepris ut september. Virker som prisen stemmer da jeg har fått samme tilbud fra en annen forhandler. Det er sikkert mulig å gjøre en enda bedre handel hvis man virkelig går inn for det.

Importbiler er rimeligere ja, så du har nok spart noen kroner.

Brorson

Ok, har sett de begynner på 199.000?
Det er jo ikke nye biler som jeg har importert fra USA , 2012 Leaf i 2013 og Rav/Tesla 2012 i 2014

Ebe

199.000 tror jeg var en augustkampanje, sikkert for å kontre alle golfene som begynner å poppe opp rundt om kring.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

sdhweb

Her mitt syn på dette:

Livet består av et uendelig antall valg. Man må vokte seg daglig for ikke å bli lurt. Min erfaring er at selv om man legger mye tid og ressurser i research er det likevel mulig å trå feil. Noen ganger lykkes man med sin strategi, andre ganger ikke. Sånn er det for de fleste av oss tror jeg. Det handler om å håndtere både tap og vinning på riktig måte :-)

JanBrede

Synes forhandler løste dette på en god måte, dere får både bil frem til dere får den nye og de møter dere på "midten" med overlevering.
Du er ikke den eneste som har slitt med versjoner av Leaf og overgangen midt i 2013 med to versjoner av 2013 modell.
Du får en accenta med varmepumpe håper jeg...
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

emil

Mulig at jeg bare er kranglete, men til den prisen, og med tanke på dårlig informasjon fra forhandler på første bilsalget, ville jeg nesten forlangt en Tekna med tanke på kampanjeprisene Nissan har kjørt i et halvår nesten og avsluttet i sommer.

Brorson

Ville turen fra Sarpsborg til Kristiansand blitt en bedre opplevelse om bilen hadde hatt varme pumpe på denne tiden av året da?

sdhweb

Sitat fra: JanBrede på lørdag 06. september 2014, klokken 11:15
Synes forhandler løste dette på en god måte, dere får både bil frem til dere får den nye og de møter dere på "midten" med overlevering.
Du er ikke den eneste som har slitt med versjoner av Leaf og overgangen midt i 2013 med to versjoner av 2013 modell.
Du får en accenta med varmepumpe håper jeg...

Såvidt jeg kan se er varmepumpe standardutstyr dersom man bestiller Leaf nå. Den nye av min skal være produsert nylig.

Ebe

Varmepumpe på de to øverste modellene er standard nå. Acenta og Tekna, eller hva de heter :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Panduck

Sitat fra: sdhweb på torsdag 04. september 2014, klokken 21:36
På vei nedover mot Stoa ble klimaet inni bilen endret. Da var det ikke lenger for varmt men begynte å bli kjølig, dessuten dugget det innvendig på frontruta.

Etter å ha brukt en del kilometer med strøm på å fjerne dugg, bestemte jeg meg for å stoppe på biltema og se etter løsninger. Kjøpte et "antidugg-middel". Når varmen måtte gå KUN for å fjerne dugg, ville det vært greit å finne måte å spare det på. Første kjøretur med deg i dag. Sent på kvelden dugget sladrespeilet helt, men vinduene var duggfrie. Håper det betyr det virker, da er det rekkevidde å spare!

sdhweb

Sitat fra: Panduck på lørdag 06. september 2014, klokken 22:43
Sitat fra: sdhweb på torsdag 04. september 2014, klokken 21:36
På vei nedover mot Stoa ble klimaet inni bilen endret. Da var det ikke lenger for varmt men begynte å bli kjølig, dessuten dugget det innvendig på frontruta.

Etter å ha brukt en del kilometer med strøm på å fjerne dugg, bestemte jeg meg for å stoppe på biltema og se etter løsninger. Kjøpte et "antidugg-middel". Når varmen måtte gå KUN for å fjerne dugg, ville det vært greit å finne måte å spare det på. Første kjøretur med deg i dag. Sent på kvelden dugget sladrespeilet helt, men vinduene var duggfrie. Håper det betyr det virker, da er det rekkevidde å spare!

Godt tips Panduck! Jeg antar det var dette du kjøpte: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Viskerutstyr/Vindusviskere/Viskerblad/Antiduggmiddel-36173/

Blir spennende å prøve

Panduck

Sitat fra: sdhweb på søndag 07. september 2014, klokken 07:49
Godt tips Panduck! Jeg antar det var dette du kjøpte: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Viskerutstyr/Vindusviskere/Viskerblad/Antiduggmiddel-36173/

Blir spennende å prøve

Det stemmer. Men har for lite data på å si at det faktisk fungerer, det er en del tråder på nettet om hvor bra / dårlig antiduggmiddel er, en del sier det ikke virker i det heletatt. Flere sier at å vaske vinduet innvendig med vann med ett par dråper zalo er det beste. Men dette er definitift verdt litt research. Når folk sier "beste mot dugg er klimaanlegg", har de ikke elbil med begrenset rekkevidde.

På dykkerkurs lærte vi den mest effektive måten å holde dykkemaska duggfri, men jeg har definitift IKKE tenkt til å gjøre det med LEAF'en min...

K S

Første bud mot dugg er ren frontrute. Men kjører en kjøling på ruta og slår av denne, ja da får en kondensering/dugg.
Alternativt å sette seg i bilen nydusja en kald morgen, det er supereffektivt for å få dugg...så nå blir det slutt på å dusje :-)

Ble vinduet fint å skjoldefritt etter behandling? (I min grønne ungdom fikk en kjøpt slike grønne kluter med stoff som hold dugg borte, men rutene ble ikke nødvendigvis fri for skjolder, noen som husker? )

sdhweb

OK, jeg skal da en dag denne uken fra Vennesla til Statoil Langangen (Avkjøringen fra E18 til Porsgrunn og Skien). I følge Google Maps er dette en distanse på ca 200km. Kanskje blir turen allerede så tidlig som i morgen.

Hjemmefra til hurtiglader Stoa: Ca 76km
Hjemmefra til 16A lader Sannidal: ca 150km

Jeg tenker da følgende:
1. hurtiglade på Stoa
2. saktelade ukjent antall timer i Sannidal

Det virker som om batteriene i den bilen jeg har nå ikke er helt på topp, ettersom Stoa - Vennesla (76km) gikk med 12km margin da jeg hentet bilen. Lading opp til 80% på Stoa, 9 grader utetemp.

Noen som har noen bedre tips? Husk at jeg fortsatt er fersk :-)

Mrtiger

Spennende:)
Husk og sammenlign den gamle leafen med den nye når det gjelder forbruk på turen.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA