Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: eGolf Klimaanlegg til besvær...

Startet av sdhweb, onsdag 17. september 2014, klokken 08:45

« forrige - neste »

sdhweb

Shit, hvilke rettigheter har jeg som forbruker i dette tilfellet? Jeg har underskrevet kontrakt og betalt. Bilen er forsikret om omregistert. Det har aldri vært aktuelt for meg å kjøpe modellen før Faceliften, men jeg hadde ikke så peiling at klarte å oppdage det. Jeg trodde jeg var innafor ved å kjøpe en bil som var regget så sent som 08-2013.

emil

Sitat fra: sdhweb på torsdag 04. september 2014, klokken 23:00
Shit, hvilke rettigheter har jeg som forbruker i dette tilfellet? Jeg har underskrevet kontrakt og betalt. Bilen er forsikret om omregistert. Det har aldri vært aktuelt for meg å kjøpe modellen før Faceliften, men jeg hadde ikke så peiling at klarte å oppdage det. Jeg trodde jeg var innafor ved å kjøpe en bil som var regget så sent som 08-2013.

Vanskelig å si, men hvis du har spart på salgsannonsen et eller annet sted og de bruker navn som Acenta eller Tekna der så kan du ha en sak siden de navnene først kom med den oppgraderte versjonen og din egentlig bare er Nissan Leaf siden det var mye færre valgmuligheter før.

Når det er sagt, og hvis man får bekreftet at batteriet ikke er nevneverdig redusert, er det ikke en dårlig bil du har fått deg. Nå er riktignok varmepumpen på den oppgraderte utgaven perfekt for sørlandsvintere, men hvis du ikke har behov for å pushe tilgjengelig rekkevidde til daglig vil du nok ikke merke mye forskjell . En liten trøst må være at en av de siste produsert av den gamle serien sansynligvis vil være litt bedre sammenskrudd og ha godt uttestede deler enn en av de første produserte av den nye serien. Var bl.a en del feil med varmepumpen på de første Euroleafene, men sånt ble fikset kostnadsfritt på garanti uansett.

Edit:
Fant via litt googling finnkoden og der står det jaggu:
"Nissan Leaf Acenta 1eier/Carwings/Norsksolgt/Navi/Cruise/Bluetooth/R.Kamera/Nybilgaranti 2013"

Forbrukerrådet neste?

sdhweb

Sitat fra: emil på torsdag 04. september 2014, klokken 23:17
Sitat fra: sdhweb på torsdag 04. september 2014, klokken 23:00
Shit, hvilke rettigheter har jeg som forbruker i dette tilfellet? Jeg har underskrevet kontrakt og betalt. Bilen er forsikret om omregistert. Det har aldri vært aktuelt for meg å kjøpe modellen før Faceliften, men jeg hadde ikke så peiling at klarte å oppdage det. Jeg trodde jeg var innafor ved å kjøpe en bil som var regget så sent som 08-2013.

Vanskelig å si, men hvis du har spart på salgsannonsen et eller annet sted og de bruker navn som Acenta eller Tekna der så kan du ha en sak siden de navnene først kom med den oppgraderte versjonen og din egentlig bare er Nissan Leaf siden det var mye færre valgmuligheter før.

Når det er sagt, og hvis man får bekreftet at batteriet ikke er nevneverdig redusert, er det ikke en dårlig bil du har fått deg. Nå er riktignok varmepumpen på den oppgraderte utgaven perfekt for sørlandsvintere, men hvis du ikke har behov for å pushe tilgjengelig rekkevidde til daglig vil du nok ikke merke mye forskjell . En liten trøst må være at en av de siste produsert av den gamle serien sansynligvis vil være litt bedre sammenskrudd og ha godt uttestede deler enn en av de første produserte av den nye serien. Var bl.a en del feil med varmepumpen på de første Euroleafene, men sånt ble fikset kostnadsfritt på garanti uansett.

Annonsen ligger tilgjengelig enda, som inaktiv. Har tatt skjermbilde. De bruker Acenta-navnet. Hvor kan jeg finne mer info om at disse navnene ikke fantes før faceliften?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51216852

emil

For "harde" bevis må du nok få en uttalelse fra en Nissan forhandler, men b.la wikipedia sier:

Sitat
The 2013 European version has many of the same improvements of the Japanese and U.S. versions, including an extended range, greater recyclability, more interior space, better charging performance, and more equipment. Also three versions will be available: Visia, Acenta and Tekna.

Gordon Retriever

Sitat fra: sdhweb på torsdag 04. september 2014, klokken 23:27De bruker Acenta-navnet. Hvor kan jeg finne mer info om at disse navnene ikke fantes før faceliften?

Dinside.no, april 2013:

Vi har kjørt oppgraderte Nissan Leaf

SitatNytt er også at Leaf nå vil kunne leveres i tre utstyrsnivåer. Navnene vil Nissan-kjennere dra kjensel på: Visia, Acenta og Tekna. Acenta tilsvarer sånn omtrent nivået på dagens Leaf, mens Visia er en litt mer spartansk utgave som blant annet har stålfelger (16-toms) med hjulkapsler. Tekna er en mer luksuriøs versjon, og kan blant annet skilte med 17-toms aluminiumsfelger, skinninteriør, LED-hovedlys og Bose lydsystem.

emil

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 04. september 2014, klokken 23:48
Sitat fra: sdhweb på torsdag 04. september 2014, klokken 23:27De bruker Acenta-navnet. Hvor kan jeg finne mer info om at disse navnene ikke fantes før faceliften?

Dinside.no, april 2013:

Vi har kjørt oppgraderte Nissan Leaf

SitatNytt er også at Leaf nå vil kunne leveres i tre utstyrsnivåer. Navnene vil Nissan-kjennere dra kjensel på: Visia, Acenta og Tekna. Acenta tilsvarer sånn omtrent nivået på dagens Leaf, mens Visia er en litt mer spartansk utgave som blant annet har stålfelger (16-toms) med hjulkapsler. Tekna er en mer luksuriøs versjon, og kan blant annet skilte med 17-toms aluminiumsfelger, skinninteriør, LED-hovedlys og Bose lydsystem.

Navnene har vært i bruk på andre Nissan modeller i ca 10 år eller noe sånt, men kom først til Leaf med den oppgraderte versjonen.

Gordon Retriever

Det er misvisende å bruke Acenta-navnet om pre-facelift Leafer. Selv om forhandler vil forsvare seg med at det gir en indikator på hvilket utstyrsnivå de tidlige Leafene har, vil det også forvirre den jevne Leaf-kjøper til å tro at det dreier seg om en facelift-utgave.

Jeg skriver "misvisende", men min personlige mening er at det er useriøst. Likevel, Brennes Auto er ikke den eneste autoriserte Nissan-forhandleren som bevisst bruker Acentanavnet feil. Her er f.eks. et eksempel fra en forhandler som later til å gjøre dette ganske konsekvent med japanskproduserte Leafer:

Link

Panduck

Sitat fra: sdhweb på torsdag 04. september 2014, klokken 23:00
Shit, hvilke rettigheter har jeg som forbruker i dette tilfellet? Jeg har underskrevet kontrakt og betalt. Bilen er forsikret om omregistert. Det har aldri vært aktuelt for meg å kjøpe modellen før Faceliften, men jeg hadde ikke så peiling at klarte å oppdage det. Jeg trodde jeg var innafor ved å kjøpe en bil som var regget så sent som 08-2013.

Ettersom du har kjøpt fra forhandler bør du vel ha litt mer muligheter enn om dette var privatkjøp. De gjør jo alt de kan i annonsen for å få det til å virke som om det er en 2013 modell Nissan Acenta. Du skriver du ikke har "eco" knapp på rattet, da har du vel ikke en Acenta. Merk at selger gjør et stort poeng av å være med i Norges Bilbransjeforbund. Noen her som har erfaring med disse, og vet om det faktisk gir kjøper ekstra fordeler, slik de faktisk sier?

De sier at:

"Å kjøpe fra en bilforhandler som er medlem i NBF betyr at:

...Forhandleren garanterer for riktig historikk på bilen
...Du kan bruke NBFs eget tvisteløsningssystem ved tvister"

"I 2013 ble Leaf oppgradert. Modellen ble da splittet i tre utstyrsnivåer: Visia, Acenta og Tekna (der sistnevnte er den mest påkostede)."

Nå er jo ikke alt som står på wiki riktig da..

" Forbedringer i den innmonterte laderen gjort det mulig å mate bilen med inntil 6,6kW og dermed mulig å fullade bilen på ca. 4 timer.". Både her og flere andre steder på nettet skrives det som om en LEAF har 6.6kW lader som standard. Det stemmer ikke, det er jo tilvalgsutstyr. Jeg trodde jeg fikk 6.6kW lader (trodde alle LEAF's hadde det), selger (nissan forhandler) gadd ikke fortelle om hvilke valg som fantes heller.. :|

kjbu

Helt klart kontraktsbrudd (derstom det står Acenta i kontrakten også).
Brennes Auto i Sarpsborg har veldig bra omdømme (i motsetning til BNH), så du får sette det på prøve her. Men hva som står i kontrakten er alfa omega her. Har de skrevet LEAF CL f.eks så har de sitt på det tørre og du kan angre på at du ikke leste kontrakten ordentlig. Har de ikke skrevet noe om variant, altså kun Nissan Leaf, må annonsen med i bildet. Da har du en god sak. Brennes Auto er nok mer interessert i prisavslag enn å ta bilen tilbake. De bader i penger med høyt salg av Leaf og Kasjkai.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

sdhweb

Det står kun Nissan Leaf i kontrakten, ikke et ord om Acenta. Jeg har et godt inntrykk av selger og for meg virker han seriøs og løsningsorientert. Mulig jeg er naiv men jeg tror ikke han med vilje har villedet meg. Jeg var nok litt rask i telefonen fordi jeg trodde produktet var det jeg ville ha.

Jeg trodde at når jeg kjøpte en Leaf som var førstegangsregistrert 01.08.2013 så var dette den mest oppgraderte versjonen. Men jeg ser at jeg har vært litt for rask og ikke undersøkt dette godt nok. Jeg bare antok at alle 2013-modeller var 'siste versjon' uten å forsikre meg om det. Selger har ikke løyet for meg selv om noen mener at det kan være villende å kalle den for Acenta når dette navnet (Sammen med Tekna) først ble introdusert på facelift-modellen av Leaf. Jeg ville egentlig hele tiden ha den modellen med disse forbedringene. Han hadde en troverdig forklaring på dette med Acenta uten at jeg husker detaljene akkurat nå.

Veldig kort fortalt blir løsningen på visa at jeg legger 35.000 i mellom på å få en splitter ny 2014 Leaf så tar han 'gamlebilen' tilbake. Kona er ikke helt fornøyd men det er mest fordi hun ikke ville over 200. Personlig tror jeg dette er det beste jeg kan få til når jeg var så 'dum' å kjøpe denne bilen. Det er klart det hadde vært greiere å bare bestilt en i Kristiansand, men nå blir det nå engang sånn. Jeg tror nok også at vi hadde klart oss helt greit med bare å beholde den vi har kjøpt, men jeg synes ikke spranget til helt ny bil er avskrekkende.

Nå er det sikkert en del som tenker at jeg er dum og at jeg burde kjørt hardt på juridisk. Slik jeg ser det har jeg ikke en veldig god sak juridisk og er ikke overbevist om at jeg ville ha vunnet frem. Jeg har heller ikke lyst å gå den lange tunge veien.

Sum sumarum er at jeg etter omstendighetene finner roen med dette. Kona må nok bearbeides i noen uker fremover.



Panduck

Sitat fra: sdhweb på fredag 05. september 2014, klokken 15:33
Nå er det sikkert en del som tenker at jeg er dum og at jeg burde kjørt hardt på juridisk. Slik jeg ser det har jeg ikke en veldig god sak juridisk og er ikke overbevist om at jeg ville ha vunnet frem. Jeg har heller ikke lyst å gå den lange tunge veien.

Og du må ut på kjøretur igjen? :) Uansett bra at selger var villig til å ta bilen tilbake.

sdhweb

Sitat fra: Panduck på fredag 05. september 2014, klokken 15:38
Sitat fra: sdhweb på fredag 05. september 2014, klokken 15:33
Nå er det sikkert en del som tenker at jeg er dum og at jeg burde kjørt hardt på juridisk. Slik jeg ser det har jeg ikke en veldig god sak juridisk og er ikke overbevist om at jeg ville ha vunnet frem. Jeg har heller ikke lyst å gå den lange tunge veien.

Og du må ut på kjøretur igjen? :) Uansett bra at selger var villig til å ta bilen tilbake.

Ja, blir en liten kjøretur igjen men ikke så langt denne gangen. Vi møtes på Statoil Langangen (ved avkjøringen til Skien/Porsgrunn). Har tar med seg nybilen på bilhenger og jeg leverer den 'gamle' tilbake.

Mrtiger

2013 Nissan Leaf, Acenta.

sdhweb

Sitat fra: Mrtiger på fredag 05. september 2014, klokken 17:25
Fint at dere fant en løsning da:)
Ekstra stas med en ny bil:)

Ja, veldig greit med løsning og gleder meg til få helt ny bil :-) Kjøpte Mondoen jeg har nå også helt ny i 2009. Planlegger med å ha den lenge, og da er det ikke så galt å kjøpe ny bil rent økonomisk. Mondeoen holder lett 5 år til uten anstrengelse.

Brorson

Er 244.000 rett pris for en slik type Leaf?
Har ikke disse bilene gått ned i pris da?
Har selv 2stk USA importerte EL biler som jeg mulig har spart noen kroner på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA