Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Audi A3 e-tron

Startet av Eivsku, onsdag 17. september 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

Eivsku

Jeg har kjøpt JuiceBox Base kit.  DEN LADER MYE RASKERE!  Når jeg benytter den hjemme på16A kurs,
lades min Leaf 2012 modell fra 10 til 130 på ca 4 timer!

Her er en link for interesserte:

http://www.emotorwerks.com/products/online-store/product/show/44-emw-juicebox-level-2-15kw-ev-charging-station-kit-or-assembled-unit

Jeg kjøpte base kit og loddet selv.Billig er den og!

emil

Skeptisk til produktgodkjenning og ikke direkte lov å montere selv hvis man har nødvendig utdannelse.

Vet ikke hva du mener med 10 til 130, men 16A ladekabel/veggboks lader ca 50% raskere enn den originale 10A ladekabelen. Lader bilen fra tom til full på ca 6 timer.



Rio

"lades min Leaf 2012 modell fra 10 til 130 på ca 4 timer! "

Lading til 130 (som nok er en automatisk konvertering fra 80 mph til 130 km/t) er ikke så nødvendig her.

Dette er bare spam/reklame.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Eivsku

#3
Vedr. 10 til 130, her sikter jeg til km. visning i displayet for kjørelengde. 
Grunnen til at jeg sjekket dette nærmere var at vi i helgen var en "prøvetur" fra Oslo til Nordby, Strømstad. Vi var på vei dit innom 3 ladestasjoner som ikke virket (Fortum). Vi kom så vidt frem til Nordby, med varsellampe for lavt batteri.  Der ladet vi med portabel 16A lader.  Men den trenger jo 8 timer på fullading.  Hjemturen ble lang..

Min hovedkonklusjon etter Sverigeturen var at ladetiden må ned... NOK 120 for litt hurtiglading er jeg ikke helt komfortabel med.

Hjemme bruker jeg bare min JuiceBox.  Jeg har alltid ment at den har ladet raskt (ihht. reklamen). Nå har jeg målt litt.  Den er rask.  Ikke spam denne gangen. Bilen brukes mest til/fra jobb. Da faller km kjørelengde fra ca 130 til 80. Etter tilkobling til JuiceBox, er den fulladet på under 1,5 time.

Ladetid Leaf:

10A, 12t
16A, 8t
http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/charging-nissan-leaf-and-battery.html

JuiceBox, 4t (for de som vil prøve)




emil

16A er 16A uansett om den er potabel eller fastmontert, bilen lader med maks 3.3kW hvis den ikke er en av få med 6.6kW lader, men man får ikke noe mer ut av 16A kursen enn 3.3kW inn på batteriet.

Å beregne ladetid etter gjettometeret er heller ingen god ide siden det er veldig store variasjoner der og det er normalt sett bare Teslafolk som måler ladetid i km/t. Til det har Leafen har alt for store variasjoner i forbruk etter kjøreforhold til at det er noen fornuftig måleenhet.

Tommelfingerregelen jeg bruker på lading av Leaf som pleier å passe greit er 1% pr A pr time.

TorC

Dette fremstår som veldig rart. Det kan hende din 2012 er en 2013, men hvis den er en 2012 så ble de kun levert med en 3,3kw onboard charger.  Du vil altså aldri kunne dra nytte av noe særlig mer enn rundt 15 amp uansett hvordan du snur og vender på det, med mindre du bruker Chademo eller setter inn en ekstra lader i bilen.

Det kan hende det føles som at bilen lader raskere fordi du kanskje hadde et annet kjøremønster før du ladet bilen. Det er jo også en teknisk mulighet at ladpunktet du koplet deg på hadde en begrensning?

Selv med 0 tap vil 3,3 kwt x 4 timer bare bli 13,2 kwt, altså ca 2/3 fullt batteri (av 21kwt tilgjengelig).

Så hvis du setter bilen til lading før du får LBW vil du nok være nesten på topp etter 4 timer, men det gjelder også den 16 amp ladekladden.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Eivsku

Jeg har JuiceBox-lader (som er portabel eller kan fastmonteres)  og vanlig portabel 16A lader som begge kobles til 16A strømkilde.

Hvordan foreslår dere at jeg kan verifisere ladefarten på de to laderne?

emil

Kjør batteriet tomt (eller til første varsel om lavt batteri) og lad til 100%. Ta tiden og gjør det med begge laderene.

Alternativ to er å starte fulladet, kjøre en runde på noen mil og så koble på lading og ta tiden til 100%. Kjør samme runden så likt som mulig for begge ladekablene.

Hvis du opplever store forskjeller i favør JuiceBox saken vil jeg tro at den portable 16A ladekabelen da ikke ikke gir beskjed til bilen om at den kan trekke 16A. Hvilken ladestrøm bilen får tilgang på kan bl.a leses av med LeafSpy hvis du har tilgang på OBDII-Blåtann adapter og Android telefon/nettbrett.

Husk at i det øyeblikket bilen starter lading gjør ikke kadekabel/boks noe som helst med strømmen, den går rett igjennom kabel/kladd/boks. Boksen er det bare som en sikkerhet og skal bl.a si til bilen hvor mye strøm den får lov til å lade med. Hjelper f.eks lite med en 32A ladekabel hvis bilen bare takler 16A og hvis du har bil med 32A lader får du ikke ladet mer enn 16A hvis det er det ladekabelen er satt opp til.

TorC

Det enkleste er nok:
Sitat fra: emil på tirsdag 02. september 2014, klokken 07:47
Hvilken ladestrøm bilen får tilgang på kan bl.a leses av med LeafSpy hvis du har tilgang på OBDII-Blåtann adapter og Android telefon/nettbrett.

Hva slags 16 amp portabel har du brukt? Det kan jo som Emil er inne på, være noe galt med den.

Og er du sikker på at du har en 2012, og ikke en 2013? "motor"lokket på 2012 er rektangulært, mens på 2013 og utover mer kvadratisk.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

pottle

#9
Sitat fra: Eivsku på tirsdag 02. september 2014, klokken 07:33
Hvordan foreslår dere at jeg kan verifisere ladefarten på de to laderne?

Du kan sjekke "ladefarten" ved å kjøpe deg en strømmåler til 100 kroner. (Jula, Clas Ohlson, Biltema). Dette er den enkleste måten å sjekke hvor mye bilen lader og beregne hvor raskt batteriet vil fylles.

Du kan først se på ampere-måleren: For en 16A-lader så er normalt at bilen din lader på ca 15,5A, men laderne kan svinge fra 14,5A til 15,5A. Du kan også sjekke Watt-måleren: Watt-styrken bør være fra ca 3300w og oppover hvis du lader med en 16A-lader.

Lader du med en 10A lader så bør målerene vise 8,5A til 9,5A og 2000-2200 watt.

Er du en info-nerd eller av den "engstelige" typen så kan du kjøpe en trådløs strømmåler. Her kan du se på tv eller ligge i senga og samtidig se hvor mye bilen trekker uten å måtte gå til stikkontaken. http://www.clasohlson.com/no/Tr%C3%A5dl%C3%B8s-el-energim%C3%A5ler/36-3981
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA