Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla tilsvarer gratis kollektivreiser

Startet av stefse, onsdag 17. september 2014, klokken 07:32

« forrige - neste »

stefse

Prøvekjørte Kia Soul idag. I forhold til E-golfen scorer den bedre på:

Inn/utstigning grunnet høyden.
Bedre garanti
Større batteripakke, men gjettometeret viste ikke mer enn ekvivalent til ca 160 km med fullladet bil, (jeg prøvde den med 51% igjen på batteriet, viste da 77 km rekkevidde, snittforbruket var 13 komma noe kWh/100 km. GOM'en var forresten bedre på gjetning enn andre jeg har opplevd, virket som det tar bedre hensyn til opp og nedoverbakker og endrer seg ikke utfra dette.
Bedre på støy (grunnet andre dekk?)
Mer utstyr som standard på Exclusive utgaven.
Bedre også på at den har 32A lademulighet.
Forhandlerapparatet har jeg ingen erfaring med, men utfra det jeg hører er det hakket bedre enn Møller.
Bilen var et mye større blikkfang enn Golf, tolk det som du vil.

Dårligere på
Kjøreegneskaper og komfort.
Brukervennlighet
Bagasjeromsplass, dårlig utnyttet
Opplevd kvalitet er bra, men mangelfull på enkelte punkter, f.eks vinduene.
Ryggekamera er alltid på utsiden, vil bli skitnet til imotsetning til VW sitt.
Koreanerne er blitt bedre på kopi-kvaliteten sin, men siden egen innovasjon er begrenset, vil de alltid ligge et steg bak de andre på endel ting. De forsøker å kompensere det på andre måter, greit nok.

Økonomisk sett er det sikkert et like greit og kanskje bedre kjøp enn E-golf, men som sjåfør vil jeg sannsynlig vis foretrukket VW.

(Startet et nytt KIA emne siden det forrige gikk mer over til å dreie seg om veggbokser)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

moby666

Sitat fra: stefse på mandag 01. september 2014, klokken 21:05
Prøvekjørte Kia Soul idag. I forhold til E-golfen scorer den bedre på:

Inn/utstigning grunnet høyden.
Bedre garanti
Større batteripakke, men gjettometeret viste ikke mer enn ekvivalent til ca 160 km med fullladet bil, (jeg prøvde den med 51% igjen på batteriet, viste da 77 km rekkevidde, snittforbruket var 13 komma noe kWh/100 km. GOM'en var forresten bedre på gjetning enn andre jeg har opplevd, virket som det tar bedre hensyn til opp og nedoverbakker og endrer seg ikke utfra dette.
Bedre på støy (grunnet andre dekk?)
Mer utstyr som standard på Exclusive utgaven.
Bedre også på at den har 32A lademulighet.
Forhandlerapparatet har jeg ingen erfaring med, men utfra det jeg hører er det hakket bedre enn Møller.
Bilen var et mye større blikkfang enn Golf, tolk det som du vil.

Dårligere på
Kjøreegneskaper og komfort.
Brukervennlighet
Bagasjeromsplass, dårlig utnyttet
Opplevd kvalitet er bra, men mangelfull på enkelte punkter, f.eks vinduene.
Ryggekamera er alltid på utsiden, vil bli skitnet til imotsetning til VW sitt.
Koreanerne er blitt bedre på kopi-kvaliteten sin, men siden egen innovasjon er begrenset, vil de alltid ligge et steg bak de andre på endel ting. De forsøker å kompensere det på andre måter, greit nok.

Økonomisk sett er det sikkert et like greit og kanskje bedre kjøp enn E-golf, men som sjåfør vil jeg sannsynlig vis foretrukket VW.

(Startet et nytt KIA emne siden det forrige gikk mer over til å dreie seg om veggbokser)

Veldig enig i din konklusjon, men har noen kommentarer.

Soul+
Ryggekamera på Soul er mye bedre enn eGolf. eGolf har elendig oppløsning på kamera.
Bagasjerommet til Soul kan bygges om med noen enkle triks, som gjøre det mye mer anvendelig.
Soul er nok en mye bedre vinterbil med VP, batterivarme og batteri som kan lades raskere.

Soul-
Soul mangler App for styring av lading og forvarming. Dette er et STORT minus!
De hvite detaljene ser ut som barneleker (fisher price)
Hvite felger?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

flux

Sitat fra: stefse på mandag 01. september 2014, klokken 21:05
Prøvekjørte Kia Soul idag. I forhold til E-golfen scorer den bedre på:

Inn/utstigning grunnet høyden.
Bedre garanti
Større batteripakke, men gjettometeret viste ikke mer enn ekvivalent til ca 160 km med fullladet bil, (jeg prøvde den med 51% igjen på batteriet, viste da 77 km rekkevidde, snittforbruket var 13 komma noe kWh/100 km. GOM'en var forresten bedre på gjetning enn andre jeg har opplevd, virket som det tar bedre hensyn til opp og nedoverbakker og endrer seg ikke utfra dette.
Bedre på støy (grunnet andre dekk?)
Mer utstyr som standard på Exclusive utgaven.
Bedre også på at den har 32A lademulighet.
Forhandlerapparatet har jeg ingen erfaring med, men utfra det jeg hører er det hakket bedre enn Møller.
Bilen var et mye større blikkfang enn Golf, tolk det som du vil.

Dårligere på
Kjøreegneskaper og komfort.
Brukervennlighet
Bagasjeromsplass, dårlig utnyttet
Opplevd kvalitet er bra, men mangelfull på enkelte punkter, f.eks vinduene.
Ryggekamera er alltid på utsiden, vil bli skitnet til imotsetning til VW sitt.
Koreanerne er blitt bedre på kopi-kvaliteten sin, men siden egen innovasjon er begrenset, vil de alltid ligge et steg bak de andre på endel ting. De forsøker å kompensere det på andre måter, greit nok.
Det er ikke tilfelle, ref Samsung. Kia er på hugget, de har innovasjon på flere felter med sin nye Soul EV. Den ser veldig bra ut og batterimessig har Soul EV kanskje den mest moderne batteriteknologien pr i dag. Størrelsen på batteriet er likt Golf sitt (27kwh), men de utnyttes litt forskjellig og har litt forskjellig kjemi.

Kia er på hugget, dette er virkelig en bra elbil, skulle bare ønske importøren lot varmepumpen være standard på Classic til 199.900 da hadde de virkelig hugget til i markedet.


stefse

GOM'en viste mindre rekkevidde enn E-Golfen, men dette må gjerne andre som har prøvekjørt også kommentere.
Bilen vil sannsynligvis bruke mer energi fordi den er høyere og har mer luftmotstand.

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

torlie

E-golf vil nok holde seg mye bedre i pris og være lettere å bli kvitt da Ola Nordmann elsker Golf.

Skal man ha bilen 4-5-6 år vil det spille liten rolle.
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har nå prøvekjørt en Soul EV fra slutt på arbeidstid i går til i dag morges, og jeg er virkelig imponert. Tilbakela 155km i går og kjørte min krevende arbeidsstrekning 3 ganger :Jobbstrekning Finnøy – Forus; ca 50km hver vei. Denne strekningen har en krevende topografi med 3 undersjøiske tunneler med som ligger henholdsvis 200-133-233 muh med bratte stigninger. Noen km med motorvei hører også til.
Hadde 15% batterikapasitet igjen på slutten av dagen og et gjennomsnittsforbruk på 1,34kWh/mil. Dette gir en kjørelengde omtrent som eGolf og bedre enn Zoe og i3.
Etter å ha ladet over natten hadde jeg nye 56km på jobbstrekning og videre til forhandler => totalt 211km. Forbruket med kald bil var på ca 1,39kWh/mil da jeg passerte jobben, 1,38kWh/mil totalt i dag.
Leaf'en min klarer ikke tur-retur til jobb uten noe mellomlading etter snart 3 år og over 80.000km tilbakelagt.
Etter å ha prøvekjørt trilling eGolf, eUP, Zoe, i3, Evalia, EuroLeaf og Soul er dette første gang jeg syntes det var en stor nedtur å vende tilbake til Leaf'en. (med unntak av TMS prøvetur, men det er i en annen klasse).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: stefse på onsdag 03. september 2014, klokken 11:05
GOM'en viste mindre rekkevidde enn E-Golfen, men dette må gjerne andre som har prøvekjørt også kommentere.
Bilen vil sannsynligvis bruke mer energi fordi den er høyere og har mer luftmotstand.
GOM'en er bedre i Soul enn i eGolf; dvs mye mindre hopp opp og ned etter som det er lange nedover eller oppoverbakker. Virker som den det er basert på gjennomsnitt for mange kilometer tilbake.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA