Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Motors Januar nummer

Startet av Laura, mandag 02. februar 2009, klokken 21:32

« forrige - neste »

Laura

Hei, jeg lurer på om noen Saxo og andre elbileiere kan anbefale et verksted for EU-kontroll i Trondheim?
Fristen nærmerer seg så jeg må bestille en time et sted, men er veldig usikker...
Takk på forhånd for alle tips jeg kan få!
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

Laban

Jeg bruker NAF til EU-kontroller på Thinken. Synes det er greit med en uavhengig kontrollør, selv om de fant noen feil som Kvernland mente ikke var noe problem.
Mulig de er bedre på en bil de mekanisk har vært borti før, og en saxo skulle da være grei.

Første gang jeg var innom på EU kontroll lette kontrolløren riktignok etter et eksosrør å sette avtrekket på, men er ellers fornøyd med dem. Spør bestandig om å få være tilstede, så de ikke finner på noe tull, noe jeg alltid har fått.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Sitat fra: Laban på onsdag 21. januar 2009, klokken 08:52
Spør bestandig om å få være tilstede, så de ikke finner på noe tull, noe jeg alltid har fått.

Dette er god praksis, og vil også gjøre det letter å forstå nøyaktig hvor f.eks bremserøret er rustet, og hvilket ledd som har for mye slark. Dermed kan en selv gå rett på problemet når bilen skal repareres.

De opphengskulene som brukes på nedre bærearm har forøvrig innvendig teflon ring/shims. Det betyr nulltolleranse for slark. Forsket litt på dette etter at leddet på Saxo'en ble underkjent til tross for at det føltes like stivt ut som et nytt ledd.

Under kjøring var der før bytte et lite klikk av og til, og ved bruk av en del kraft med brekkjern i et forsøk på å splitte leddet kunne en såvidt se litt slark.

   



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Laura

Nå har jeg hatt test i NAF og måtte betale..... 585 kr!!! Det var mye penger. En person jeg kjenner betalte 250 kr for EU test hos Vinjes verksted og fikk ikke påvist noen feil. På min Saxo har NAF imidlertid funnet følgende feil:

Slitt bærekule: fremre venstre nedre yttre
foraksel - defekt drivakselmansjett: venstre side og høyre side
Slak i hjulllager: venstre foran

Bare det første må fikses raskt. Jeg vet ikke hva dette vil koste og hvor det er best å henvende seg. Hvis noen har noen tips så setter jeg pris på det.
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

Elmo

Kjenner ikke til verksteder i Trondheim, men velg iallefall et som også tar EU-kontroll så du får den godkjent som del av jobben.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gaute

Hei!  Ikke fortvil over at de fant feil på Eu kontrollen.  Prisen du betalte for kontrollen ernokså normal.  Den prisen du viste til tror er unntaksvis lav.  Vær glad feilene ble på pekt  istedet for at de ble oversett.  Alle feilene er kjente feil for PSA.  Feilen med drivakselmansjetten er viktig blir rettet på umiddelbart for å unngå at det kommer støv inn i fettet for drivknutene. Da slites de unødvendig fort.  Det er vanlig at de må skiftes, men gjerne på lenger km. stand enn din bil står på.
Hjulagerlyd fra et slitt hjulager kan være ubehaglig å høre på, særlig i svinger. Hvis du ikke vet hva som lager lyden kan man lett føle seg utrygg. Det samme med slark i forstillinga som gir slaglyder.  Noen klarer å overhøre slike ulyder, mens andre føler seg utrygge på hele bilen.  Feilene er helt kurante å få utbedret.  Min erfaring er at  jeg får mest for pengene ved et verksted som jobber på timebetaling istedet for fast pris.  Et verksted litt ut på bygda holder gjerne en lavere pris enn de nært byen.  Alle godkjente verksteder tar EU kontroll.  Bruk jungeltelegrafen.  Jeg har også opplevd å bli kalt inn til biltilsynet etter EU kontroll, for at Biltilsynet skulle kontrollere jobben som var gjort ved det verkstedet jeg hadde benyttet meg av.  Dette er med og sikrer kvaliteten på EU kontrollen. Bransjen vet at de kan bli sjekket.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Ken

Samme vanlige feil på Think biler også.

En sjenerende ting er at hvis drivakselmansjett sprekker så vil fett dekke bremseskive og den må renses og bremseklosser byttes ut. Hadde en slik tilfelle lenge siden og klossene er ikke selvrensende som forårsaket feil ved EU kontroll. Bremsene brukes så lite hvis man stiller inn regen. og det er lite sannsynlig at fette slipes bort.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: Ken på fredag 27. februar 2009, klokken 12:54
Samme vanlige feil på Think biler også.

Kansje ikke så rart siden delene kommer fra PSA også på Think.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Ja. Hvorfor kan kan ikke de basere elbiler på kvalitets glidere. Det er dumt at godt utprøvd biler som Saxo har fotsatt svake deler. Bak aksel, opphengskuler og hjulagere som tar kvelden langt før km 100,000. Eksosen holder seg ganske bra :D
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Jostein Dale

For generell service anbefaler jeg Winter. Ligger mot Lade, like ved Lilleby skole/innenfor Kvernaland auto. Norservice er ikke så dumt heller.
Peugot 106, 2001 modell kjøpt med ny batteripakke mai 09 (Enviro). Trondheim

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA