Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mye lader dere bilen til?

Startet av pwb, tirsdag 16. september 2014, klokken 21:42

« forrige - neste »

pwb


K S

Sitat fra: pwb på lørdag 15. november 2014, klokken 17:51
Sitat fra: K S på lørdag 15. november 2014, klokken 17:15
Hver sin lyst!

Min er å ha det deilig å varmt i en liten elbil ;-)

Der er vi helt enige. Men jeg ønsker ikke å forpeste miljøet rundt meg. Der er vi helt ulike! :-)

Ronny

Sitat fra: K S på lørdag 15. november 2014, klokken 17:55
Sitat fra: pwb på lørdag 15. november 2014, klokken 17:51
Sitat fra: K S på lørdag 15. november 2014, klokken 17:15
Hver sin lyst!

Min er å ha det deilig å varmt i en liten elbil ;-)

Der er vi helt enige. Men jeg ønsker ikke å forpeste miljøet rundt meg. Der er vi helt ulike! :-)

Det er lett å si så lenge du har en elbil med lang nok rekkevidde uten webasto ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

pwb

Prøver å finne ut hvordan lufstyringen ned til batteriet virker, noen som har sett på det?
Siden ekspansjonstanken er såpass liten og hvis man bruker både vannpumpa til varmeren og bilen så blir det fryktelig mye sirkulasjon i vannet, kan nesten se ut som det er mulig at den kan suge inn luft. Men det er egentlig ikke noe problem hvis man lar temperaturvelgeren stå i nøytral for da går ikke bilens vannpumpe og lufta går igjennom varmeregisteret så det blir godt og varmt, men kanskje ikke batterivarmen ikke virker hvis den ikke står på varmt?
Noen som har "orginalmontert" dieselvarmer som kan se hvor mye fart det er i ekspansjonstanken når begge pumpene går?

erik e

? Det er adskilte "anlegg" for kupevarme og batterikjøling. Eller har jeg misforstått din mening?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

pwb

Sitat fra: erik e på søndag 16. november 2014, klokken 18:42
? Det er adskilte "anlegg" for kupevarme og batterikjøling. Eller har jeg misforstått din mening?

Nei, batteri får varm eller kald luft fra kupevarme/kjøle -opplegget. Det sitter ett spjeld som åpner opp for luft ned til batteriene. Kan se ut som det kun brukes under lading når det er kaldt og når man hurtiglader og trenger kjøling.

pwb

Da har jeg prøvd den skikkelig i dag. Rett og slett deilig med skikkelig varme :-) Bråker jo litt, men ikke mye lukt eller eksos i forhold til andre biler jeg har hatt med dette. Flott å komme på jobb med 90km igjen på måleren og ikke 60 :-)

Ohm

Knallbra. Mye jobb å montere? Fikk et overslag på egolf på ca 19 lapper. Da med webasto. Hørtes ikke så ille ut egentlig.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

pwb

Ja, en del jobb og prøving for å få det på plass, men nå som jeg vet hva jeg har gjort så ville det ikke tatt så mye jobb neste gang, så ut fra bilder og forklaring så kan man fikse det selv på en helg. Vil tippe at det kan gjøres på 5-7 timer, men klart at tiden går jo fort når man holder på. Vet ikke hvordan det er på egolf og plass til hvor den kan monteres. Vurderte selv å få en montert, men tenkte at det kan ikke være så vanskelig og så er det jo artig når man får det til.


ca priser.
Varmer: 4000,-
Brakett: 600,-
Slangebøy 135 og 180 grader + en liten bit med forlenger ca 500,-
Diverse skruer osv. 200,-


Det er da uten tank, har nå bare brukt 1L kanne som sitter foran, har tenkt å finne en tank som kan monteres bak.

pwb

Når det gjelder å ha dieselvarmer så ville jeg uten tvil fått noen til å montert det hvis man ikke gjør det selv, det er absolutt verdt det. Kjørte hjem fra jobb i dag og en tur til ski og så hjem igjen, ca 65km totalt og da var det litt over 50 når jeg kom hjem og det er med vinterdekk og godt og varmt i bilen. Dugg er også borte og det virker som jeg nå faktisk klarer å tørke opp litt inni bilen/gulvet. Vil tippe at vannet holder 15-20 grader mer med varmeren enn bare den elektriske.

Mr.Zero

Grattis med varme! Du har skrudd ut radioen ser jeg på filmsnutten, men hva bruker du de to solide kablene som kommer ut til?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ohm

Tenker det samme som deg med tanke på varmefølelsen. Det er greit varmeapparat i eGolfen, men hvis man fyrer skikkelig, ryker rekkevidden. Nå har det heller ikke vært skikkelig kaldt enda, det kaldeste jeg har kjørt bilen i er minus 4. Har tenkt at det å montere selv er en mulighet, men vet rett og slett ikke om jeg rekker det. Tenkte å få tak i en varmer uten sirkulasjonspumpe, gjerne en av litt eldre årgang. Ved å koble den inn i kretsen til varmeapparet, må jo det fungere. Kupevarmer er jo på timer med strøm. Eneste utfordring blir at man får en litt hjemmesnekret løsning med at den må skrus av 5 min før man stopper med tanke på sirkulasjonen. Sånnsett hadde det vært bedre med en nyere websto som var koblet sammen med kupevifta. Men da klarer jeg ikke å monere selv, og jeg er redd garantier ryker hvis man begynner å koble seg innpå climatronicanlegget. 

Så jeg ser for meg en varmer, som bare står koblet inn på kretsen, hvor vannet sirkulerer igjennom og som man manuelt kan sette på når det er behov.

Har også vurdert luft, men finner ingen god måte å komme seg inn i luftkanalen uten å ødelegge bilen helt.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

@pwb: hvordan styrer du varmeren? Må du selv stoppe den litt før du stopper bilen slik at den får brent seg tom og kald?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

pwb

På timeren så kan den startes manuelt og da går den den tiden som er satt, feks 30 minutter, ett trykk til og den stopper. Når den stopper så går den i noen minutter for å kjøle seg ned. Det er sirkulasjons pumpe i den. Så ingen fare om man glemmer å slå den av, da går den ut tiden og slår seg av. Når vannet er varmt nok går den ned ett hakk, hvis vannet fortsatt blir for varmt så går den i hvilemodus til vannet er kaldt nok og så starter den opp igjen. En kabel til timeren og en kabel til vifta i bilen, men den har jeg ikke koblet på enda.

pwb

På vei innover i dag så var det plutselig en gjeng med luringer som fant ut at de skulle kræsje litt (Mortensrud). Ganske deilig å kunne stå en 1/2 time ekstra i kø med god og varm bil uten å se batteriet forsvinne nedover. Da merket jeg også at etter at den har gått i lav modus en stund så var det tydeligvis fortsatt for varmt vann så den slo seg av, etter en stund så slo den seg på igjen fordi vannet hadde nådd minstetemperatur, så det virker bra :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA