Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mye lader dere bilen til?

Startet av pwb, tirsdag 16. september 2014, klokken 21:42

« forrige - neste »

pwb

Har man 10 tommeltotter så setter man det bort.

pwb

Da er braketten på plass. Vannpumpa ble flyttet noen cm lenger innover, Brukte ett eksisterende feste innerst som holder AC slangen på plass og det passet perfekt, det andre feste passet da akkurat inn i ett hakk så på oversiden så er det en stor skive og under så festet jeg en plate som igjen er festet til det originale vannpumpefeste. Braketten som holder feste til varmeren er festet i boltene til plata som kompressoren står på.



pwb

Det som jeg nå venter på er en slange som passer mellomn pumpa og varmeren. Den slangen med rød pil på skal inn i varmeren og så skal det en slange fra varmeren og inn i pumpa. Det er nok også mulig å koble varmeren inn på slangen fra pumpa, det er en skjøt mellom pumpa og eksisterende varmer, mulig det hadde vært enklere men da må den slangen med røde pilen på flyttes over den slangen som går ut fra pumpa for at det skal bli ok plass. Vet ikke om det er best at varmeren står før eller etter eksisterende pumpe? Eneste ulempen jeg kan se at den står før eksisterende pumpe er at vannet blir varmere for den eksisterende pumpa.

pwb


pwb

Da er det ett steg nærmere. Nå er den montert inn i varmekretsen.
1-2-3 er en 135 graders slangebøy og en forlenger i hver ende da det er for kort med bare bøyen. Denne går fra diselvarmeren til vannpumpa.
4 er en 90 grader bøy som går inn på diselvarmeren og 5 er orginalslangen som som kommer fra ekspansjonstanken. Skal bytte ut nr 4 med en 180 graders bøy og kutte inn litt mer på slangen (5) fra tanken, det blir nok litt penere.

Ohm

Har du fått testkjørt varmeren enda? Er spent på den, siden det er en kopi. Eneste som stort sett ryker er jo glødepluggen og et glødepluggsett til feks Eberen i Volvo koster 1400 kr. Ser at man får glødeplugg til kinavarmeren for 25 dollar. Er veldig spent på å høre erfaringen din med denne.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Hvorfor ikke heller kjøre en dieselgjerrig småbil i stedet for å kjøre rundt med elbil med dieselvarmer?

Forstår selvsagt at en har behov for tilleggsvarme, men med en dieselvarmer forpester en omgivelsene for de som er rundt en, og det er bare for dumt.

Har en en bil som i utgangspunktet er nullutslipp, så skal en begynne å fyre med diesel......som jeg har skrevet før: det skulle utløse fulle avgifter på elbilen!

pwb

Sitat fra: K S på søndag 02. november 2014, klokken 08:06
det skulle utløse fulle avgifter på elbilen!

Så lenge batteriet ikke lades av noe som går på diesel/bensin mens man kjører så er det en elbil, så det så. ha ha.


Griffel

#23
Sitat fra: K S på søndag 02. november 2014, klokken 08:06
Hvorfor ikke heller kjøre en dieselgjerrig småbil i stedet for å kjøre rundt med elbil med dieselvarmer?
Diesel til framdrift: virkningsgrad 30%.
Diesel til oppvarming: på linje med elektrisk uten varmepumpe.

1l diesel til oppvarming gir nesten 10kWh.

Dessuten betales det miljøavgift på diesel brennes til oppvarming.

Derfor er en elbil om sommeren mer miljøvennlig relativt til dieselbilen enn den er om vinteren hvor diesel både gir framdrift og varme.

Sitat fra: K S på søndag 02. november 2014, klokken 08:06
Hvorfor ikke heller kjøre en dieselgjerrig småbil i stedet for å kjøre rundt med elbil med dieselvarmer?
Fordi en elbil med dieselvarmer forbruker ubetydelig med diesles sammelignet med en dieselgjerrig småbil. :)

P106 hadde bensinvarmer og mitt forbruk var ca. 10-20 l/år (12000 km/år blir ca. 1ml/km) kan ikke huske lukt, men diesel gir kanskje mer lukt.
Noen fyrte dieselvarmere med brukt frityrolje, miljøvennlig men det luktet gatekjøkken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: K S på søndag 02. november 2014, klokken 08:06
Hvorfor ikke heller kjøre en dieselgjerrig småbil i stedet for å kjøre rundt med elbil med dieselvarmer?

Forstår selvsagt at en har behov for tilleggsvarme, men med en dieselvarmer forpester en omgivelsene for de som er rundt en, og det er bare for dumt.

Enig. Jeg hadde Webasto på Touranen vi hadde før og den forpestet hele gårdsplassen når den startet opp. Vesentlig verre eksos fra den enn fra motoren faktisk, har sikkert noe med avgassrensning å gjøre. Så om jeg absolutt måtte hatt en slik på en elbil skulle det i det minste vært en utgave som gikk på bioetanol og ikke diesel...

Angret i 9 år på at jeg ikke bestilte full DEFA-pakke istedenfor Webasto til Touranen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: pwb på søndag 02. november 2014, klokken 09:39
Sitat fra: K S på søndag 02. november 2014, klokken 08:06
det skulle utløse fulle avgifter på elbilen!

Så lenge batteriet ikke lades av noe som går på diesel/bensin mens man kjører så er det en elbil, så det så. ha ha.

Så motor som går på naturgass eller bioetanol er greit? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. november 2014, klokken 12:58
Sitat fra: K S på søndag 02. november 2014, klokken 08:06
Hvorfor ikke heller kjøre en dieselgjerrig småbil i stedet for å kjøre rundt med elbil med dieselvarmer?

Forstår selvsagt at en har behov for tilleggsvarme, men med en dieselvarmer forpester en omgivelsene for de som er rundt en, og det er bare for dumt.

Enig. Jeg hadde Webasto på Touranen vi hadde før og den forpestet hele gårdsplassen når den startet opp. Vesentlig verre eksos fra den enn fra motoren faktisk, har sikkert noe med avgassrensning å gjøre. Så om jeg absolutt måtte hatt en slik på en elbil skulle det i det minste vært en utgave som gikk på bioetanol og ikke diesel...

Angret i 9 år på at jeg ikke bestilte full DEFA-pakke istedenfor Webasto til Touranen.

Jeg har siden -05 hatt tre VW med dieselvarmer. Fantastisk komfortabelt, men som du skriver: Det forpester alt rundt en....

Det er ikke nødvendigvis dieselforbruket som er det verste, men som jkirkebo skriver: det forpester omgivelsen rundt bilen. Jeg synser heller ikke, snakker av erfaring. At billige Kina oljebrennere er bedre enn Webasto er jo noe tvilende til....men jeg håper virkelig det!

pwb

Montert eksospotta i dag, forhåpentligvis blir det liv i den i morgen :-)


K S


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA