Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av Terjer, tirsdag 16. september 2014, klokken 20:27

« forrige - neste »

Terjer

Skulle kjøre hjem fra jobb men fikk følgende melding når jeg skrudde på tenningen: "Feil: Elektrosystem Stans bilen". Jeg ringte Møller Romerike, de ba meg ringe 04444, så nå venter jeg på bergingsbil her på jobben. Er det noen som har opplevd denne feilmeldingen? Jeg lurer på om det er noe med bremsepedalen og noen slags sikkerhetsbryter. Det klikker i "girstangen" når jeg tråkker på bremsen, det høres ut som en bryter som klikker hver gang jeg tråkker på bremsepedalen og jeg kan også kjenne det på girstanga når det klikker.

Jeg har liten tiltro til kunnskapen hos bilbergerne, de tauer vel bare inn til verksted.
VW e-up! - Aurskog-Høland

MisterScience

Mener det var denne feilen jeg fikk en gang.

Slo opp i brukerhåndboken, og fulgte instruksjoner der (slå av tenningen, vent 2 minutt, forsøk oppstart igjen), feilen forsvant og siden har jeg ikke sett den.
2014 Volkswagen e-UP!

sjokomelk

Sitat fra: Terjer på mandag 01. september 2014, klokken 14:56
Jeg lurer på om det er noe med bremsepedalen og noen slags sikkerhetsbryter. Det klikker i "girstangen" når jeg tråkker på bremsen, det høres ut som en bryter som klikker hver gang jeg tråkker på bremsepedalen og jeg kan også kjenne det på girstanga når det klikker.
Dette er en sikkerhetsfunksjon som gjør at du ikke skal kunne ta bilen ut av Park uten å holde foten på bremsen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

TB

Sitat fra: Terjer på mandag 01. september 2014, klokken 14:56
Jeg lurer på om det er noe med bremsepedalen og noen slags sikkerhetsbryter. Det klikker i "girstangen" når jeg tråkker på bremsen, det høres ut som en bryter som klikker hver gang jeg tråkker på bremsepedalen og jeg kan også kjenne det på girstanga når det klikker.

Som Sjokomelk skriv, dette er normalt. Samme på min C-Zero også, og på fosilbilar med automatgir. (Men, på fosilbil høyrer du det normalt ikkje, motor ristar og bråker..)

Det er ein fysisk låsing av girvelgeren som låser opp når du trykker inn bremsepedalen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Terjer

Sitat fra: MisterScience på mandag 01. september 2014, klokken 18:11
Mener det var denne feilen jeg fikk en gang.

Slo opp i brukerhåndboken, og fulgte instruksjoner der (slå av tenningen, vent 2 minutt, forsøk oppstart igjen), feilen forsvant og siden har jeg ikke sett den.

Jeg forsøkte det uten hell. Viking dukket opp etter to timer og kjørte uppen til Møller Romerike og dumpet meg på Viking/Hertz der jeg måtte ta til takke med den værste dritt bilen jeg noen sinne har kjørt, en liten bensin kia med dårlig clutch, null hk og slarkete styring. Jeg var nødt til å leie den for å komme meg hjem, i morgen leverer jeg den tilbake og satser på at Møller stiller med noe bedre gjennom forsikringen.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Terjer

Sitat fra: TB på mandag 01. september 2014, klokken 22:06
Sitat fra: Terjer på mandag 01. september 2014, klokken 14:56
Jeg lurer på om det er noe med bremsepedalen og noen slags sikkerhetsbryter. Det klikker i "girstangen" når jeg tråkker på bremsen, det høres ut som en bryter som klikker hver gang jeg tråkker på bremsepedalen og jeg kan også kjenne det på girstanga når det klikker.

Som Sjokomelk skriv, dette er normalt. Samme på min C-Zero også, og på fosilbilar med automatgir. (Men, på fosilbil høyrer du det normalt ikkje, motor ristar og bråker..)

Det er ein fysisk låsing av girvelgeren som låser opp når du trykker inn bremsepedalen.
Jeg kjenner til den men jeg har kjørt 14000 km og den har aldri laget en slik lyd før og heller ikke "slått" slik i girspaken, så noe hendte i det jeg tråkket på bremsepedalen og startet bilen.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Terjer

Møller Romerike ordnet en e-up fra Eurocar til meg mens de finner ut hva som feiler min e-up, så det er jo ingen problem å vente da :)
VW e-up! - Aurskog-Høland

Terjer

Da ringte nettopp Møller Romerike og fortalte at de er ferdige med e-uppen nin og jeg kan hente den når det passer for meg. Leiebilen kan jeg levere hos dem.

Det som var feil var en sensor for overvåkning av batteriet, jeg får vel en bedre beskrivelse når jeg henter bilen. Videre har de byttet 12 volt batteriet og en 12 volt kabel. Dette hadde ikke noe med feilen å gjøre men blir gjort på allle e-upper som kommer innom på service eller andre verkstedbesøk.
:)
VW e-up! - Aurskog-Høland

Elmo

Sitat fra: Terjer på onsdag 03. september 2014, klokken 16:04
Videre har de byttet 12 volt batteriet og en 12 volt kabel. Dette hadde ikke noe med feilen å gjøre men blir gjort på allle e-upper som kommer innom på service eller andre verkstedbesøk.
Fint om du kan skrive hva som er betegnelsen på den oppgraderingen
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Terjer

Det begynte med denne meldingen:


Så byttet Møller Romerike styreenhet for batteriovervåkning og bilen var bra igjen :) De byttet også 12V batteriet og en kabel og ett eller annet som er noe som skal gjøres på alle e-upper når de kommer inn for service eller annet verkstedbesøk og som ikke har noe med feilen å gjøre:


Alt i alt må jeg si meg meget godt fornøyd med Møller Romerike. Når jeg først fikk feil på bilen så ordnet de alt på en meget bra måte. Jeg som kunde mistet ca tre timer av fritiden min på mandagen etter jobben, men det var pga at Viking redningsbil var treg, bortsett fra det har jeg kjørt e-up! leiebil og ikke tenkt noe mer på det. -men, det flaueste øyeblikket i mitt liv, det føltes som en evighet og ikke akkurat som et øyeblikk, jeg måtte sitte i e-uppen på lasteplanet til Viking ut av Oslo på ring 3 opp til Alnabru i ettermiddagsrushet!!! DET var helt jævlig!
VW e-up! - Aurskog-Høland

Elmo

OK,97AR ja. Den ble utført på våre bil for 2-3 uker siden, men da uten at de byttet 12V batteriet.

De sa at alle bilene skal ha oppgraderingen, men at den ikke var så viktig at det ble snakk om noen innkallinger. Blir bare tatt hvis bilen er inne i en annen sammenheng.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Turist

Sitat fra: Elmo på torsdag 04. september 2014, klokken 23:26
OK,97AR ja. Den ble utført på våre bil for 2-3 uker siden, men da uten at de byttet 12V batteriet.

De sa at alle bilene skal ha oppgraderingen, men at den ikke var så viktig at det ble snakk om noen innkallinger. Blir bare tatt hvis bilen er inne i en annen sammenheng.

Ble oppringt av forhandleren min om denne aksjonen idag, så det er nok ikke bare "hvis bilen er inne i en annen sammenheng". Bilen var inne for en annen oppgradering i begynnelsen av juli......
Men det er klart at det ikke er en vanlig innkalling. Touranen min har akkurat fått skriftlig innkalling på tilleggsvarmeren.
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA