Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla tilsvarer gratis kollektivreiser

Startet av Trygve B, tirsdag 16. september 2014, klokken 11:48

« forrige - neste »

elektrolux

Vi leverer alle dårlige batteriblokker til resirkulering.

Er de først dårlige vil allverdens rekondisjonering i beste fall gi noen få ladesyklusser ekstra.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Hei folkens.
Hva syns dere om batteri tester fra Biltema? www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batteritester-612-V-151370/
Kan den bli nyttig ved testing av saft batterier? Det står ikkje i manualen hvor stor strøm den tar, men kanskje ganske stor?
Kan den avdekke dårlige batterier ved hurtig test?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

elektrolux

Denne testeren er nyttig ved riktig bruk: Husk at den kun gir et "stillbildet" av batteritilstanden, men det er mange ganger alt som trenges:

- Lad og kjør bilen ned til ca 20% kapasitet.
- Mål spenningen på de 3 kassene og regn ut snittspenning/blokk
- Ta ned og åpne den/de aktuelle kassene og bruk denne testeren på hver enkelt blokk.
- Bytt ut blokker der spenningen faller mer enn på de andre blokkene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Takk for svar Elektrolux.
Eg lurer på hvor stor strøm den testeren tar. Er det 10, 30, 50 eller 100A som testeren tar?
Eg brukte den i går. På blokker med spenning på 6,5v spenning faller til 6,2v og er stabill.
På en blokk med 5,4v faller ned til ca 5v men er stabill.
Testen en som har litt over 3v. Spenning faller fort til ca 1,5v og er ikkje stabill, fortsetter å falle. Kommer fort igjen til 3v etter bellastning er fjernet.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Saxo

#19
Jeg har brukt denne med gode resultater. Du finner raskt defekte batterier. Kjører først ned batteripakke til jeg får alarm med robometeret. Går så over pakken med denne testeren.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Matheus

Eg har fortsatt dårlige batterier. Dei som lest mine tidligere poster vet at eg kjøpt Saxo som skulle ha rekkevide 50km men hadde bare 10km.
Eg har byttet 11 blokker men fortsatt bilen er ikkje skikkelig. Ladelampe lyser ved 50%.
Eg skal byte en blokk til i dag på 3' kassa. Men eg trur ikkje det hjelper mykje.
Spørsmål er, kan eg brukke bil med dårlige batterier? Kona kjører bil 15km en dag, og 15 km andre dag. Tilsammen til 60% og ladelampen ikkje lys. Natt til tredjedag lader vi.
Kan vi bruke bilen hele tida fra 100 til 60%? Kanskje dårlige blokker ikkje reverserer og blir ikkje ødelagde?
Skader eg gode batterier ved bruk bare 40% av kapasiteta?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Cornelius70

Er igrunn i samme situasjon som deg, Mateusz; dog, jeg kommer da 60km hvis jeg virkelig kjører pent. :)

Det er vel sånn med NiCd batterier, at de tåler å bare bli tappet ned f.eks. 40% og så bli ladet opp igjen, men det vil resultere en minne-effekt etterhvert - så supersunt er det jo ikke... Det beste for de, er at de blir ladet helt ut innimellom; én gang i uken f.eks., men det er jo vanskelig å få til når man har blokker som gir seg mye tidligere enn de 'gode'... :(

Jeg har igrunn innfunnet meg med situasjonen, så jeg (og batteriene mine) kommer til å lide meg igjennom vinteren, så får en se om ikke finansene tillater en ny LiFePO4 bank til våren... ;)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Matheus

Kor lenge varer den situasjonen? Har du kjørt lenge (månader, år) med dårlige blokker uten å drepe dei?
Eg vil bruke bilen i max 2 år uten å kjøpe hele pakken med nye batterier.
Hva med udlading? Korleis klarer du å udlade dem helt? Ved pent kjøring eller på annen måte?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Thomas Parsli

Sitat fra: Cornelius70 på tirsdag 25. november 2014, klokken 09:28
Det beste for de, er at de blir ladet helt ut innimellom; én gang i uken f.eks., men det er jo vanskelig å få til når man har blokker som gir seg mye tidligere enn de 'gode'... :(

Hvis du ikke har batteriovervåking må du ikke finne på å kjøre bilen tom, jeg ville tom prøve å unngå å kjøre til ladelampe!

Ikke lad bilen hvis den ikke skal brukes, lad opp mot kjøretidspunktet (f.eks med et 16A tidsur) og kjør forsiktig. Rødt (på forbruksmåleren) er dødt...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sitat fra: Cornelius70 på tirsdag 25. november 2014, klokken 09:28
Det er vel sånn med NiCd batterier, at de tåler å bare bli tappet ned f.eks. 40% og så bli ladet opp igjen, men det vil resultere en minne-effekt etterhvert

Dette er gammel myte, og ikke et problem på SAFT sine NiCd blokker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cornelius70

Jeg har byttet 3 blokker bak for 2-3 uker siden, så den kassen er nok ok iallefall til 60-70Ah. Der var 2 celler helt gåene, og ytterligere 2 til som ga seg etter ca. 45Ah.
Rett før jeg byttet de bak, så så jeg antydning til at én celle foran begynte å gi seg tidlig - og nå er det 1 celle som er gåen, og 2-3 celler som svikter etter 35-40Ah... Dette er da ved 'pen' kjøring; dvs. sjelden overskrider 100A, og helst ikke over 75A i snitt... (helt ned i 25km/t i lange oppoverbakker osv... ;) )

Når jeg har brukt ca. 55Ah ut av banken, så tenner ladelampa, og da ligger snittet for 11-banken på 5,55V ved 75A belasning, og 6+3 kassene har da 4,70V (!?) i snitt ved 75A belastning... (ytterligere 2 celler som har da sviktet ved 55Ah.)
(Jeg har jo Robometer installert, så det energimeteret og ecometeret ignorerer jeg helt.
Så jeg klarer jo da ikke å lade ut den 11-kassa slik en bør innimellom... Det måtte da bli å koble en last på den utenom resten av banken, men det er jo ikke så greit som en ukentlig prosedyre... :(

I bunn og grunn, så er sånne blokker som har svake celler, blokker på 'lånt tid', og jeg føler egentlig ikke at de er verd å dulles med.



Jeg sér for meg det å kjøpe 'nye' NiCd bruktblokker i eninga, rett og slett blir for dyrt i forhold til hva man får igjen over tid. Saxo'en min er pen, rustfri og ellers i god stand, så jeg kommer til å beholde denne endel år fremover, så en ny LiFePO4 bank til rundt 60k,- sér jeg på som en grei investering.
Da vil man få en solid bank som gir en 80-120km kjørelengde i mange år, og en bank som tåler klattlading, kan stå med lite strøm på i lang tid, Er både lettere i vekt, og har en 'stivere' spenning, slik at man får en litt friskere/sprekere bil. :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Sitat fra: Mateusz på tirsdag 25. november 2014, klokken 07:53
Eg har byttet 11 blokker men fortsatt bilen er ikkje skikkelig. Ladelampe lyser ved 50%.
Sitat fra: Cornelius70 på tirsdag 25. november 2014, klokken 10:06
Jeg har byttet 3 blokker bak for 2-3 uker siden, så den kassen er nok ok iallefall til 60-70Ah. Der var 2 celler helt gåene, og ytterligere 2 til som ga seg etter ca. 45Ah. . . . . Når jeg har brukt ca. 55Ah ut av banken, så tenner ladelampa, og da ligger snittet for 11-banken på 5,55V ved 75A belasning, og 6+3 kassene har da 4,70V (!?) i snitt ved 75A belastning... (ytterligere 2 celler som har da sviktet ved 55Ah.)

Høres ut som begge dere to har batteripakke som er "recondisjonert" hos REACC :( :o ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

Njaæh...
Var vel Elektrolux som sist sto for bytte av 6 blokker i min i 2013. Jeg har selv satt i 3 blokker jeg fikk fra han nå nylig, og de oppfører seg så langt eksemplarisk. :) Iflg. dokumentasjon som fulgte med bilen, så er alle de blokkene Elektrolux satte inn ifjor helt fine...

Det er nok rett og slett elde - og at ettersigende, så hadde bilen vært r*vkjørt av den eieren før han jeg kjøpte den av... :(

Var og hørte på pris på ny LiFePO4 bank med BMS tidligere idag, og jeg må regne med rundt 65-70k,- for en komplett 146V, 115Ah bank med BMS, med mod. for å bruke orig. ladesystem i Saxo. Det er jo da med 4 stk 3,3V celler ekstra, slik at man får en ekstra knuff... :D
Fristende... Men (m)økonomien tilsier ikke noe sånt før neste jul... :'(
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Matheus

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 25. november 2014, klokken 09:46
kjør forsiktig. Rødt (på forbruksmåleren) er dødt...

Hei, eg skal snart på EU kontroll og eg er litt bekymrett at den som skal teste bilen, skal presse den for hardt.
Eg er rett å slett redd at dei kan ødelege bilen.
Er det mulighet å begrense bilens ytelse slik at strøm blir begrenset og ingen klarer å kjøre på rød?
Det kunne bli fint hvis en må låne bilen eller hvis den skal på EU kontroll?

Er det noen som tenkte på dette før eller har gjord det?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Cornelius70

#29
Kan du ikke forklare den personen som skal utføre kontrollen at du har svake batterier, og be han pent om å holde seg unna det røde feltet? Du må sikkert instruere han om hvordan man får den i revers osv. allikevel? :D  (Det måtte jeg... ;)  )

Jeg hadde min just på kontroll, og begge nedre bærekuler var gåene på min + en foring på en støtdemper bak...
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA